Οι επενδύσεις για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής μπορούν ταυτόχρονα να ενισχύσουν την οικονομική ανάπτυξη, σύμφωνα με διεθνή έκθεση που δημοσιεύθηκε αυτή την εβδομάδα.
Η μελέτη, για την οποία συνεργάστηκαν οικονομολόγοι, επιχειρηματίες, πρώην κυβερνητικοί ηγέτες και άλλοι ειδικοί, αναφέρει πως τα επόμενα 15 χρόνια είναι κρίσιμα για τη στροφή από τα ορυκτά καύσιμα προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, προκειμένου να αντιμετωπιστεί η υπερθέρμανση του πλανήτη και να μειωθούν τα κόστη περίθαλψης που σχετίζονται με τη ρύπανση του περιβάλλοντος.
«Είναι δυνατόν να καταπολεμηθεί η κλιματική αλλαγή και ταυτόχρονα να έχουμε οικονομική ανάπτυξη», δήλωσε ο Φελίπε Καλντερόν, πρώην πρόεδρος του Μεξικό και επικεφαλής της Παγκόσμιας Επιτροπής για την Οικονομία και το Κλίμα.
Η έκθεση δημοσιεύτηκε λίγες μέρες πριν τη μεγάλη συνάντηση κορυφής για την κλιματική αλλαγή και την εκπομπή αερίων του θερμοκηπίου που θα λάβει χώρα στη Νέα Υόρκη στις 23 Σεπτεμβρίου με τη συμμετοχή εκπροσώπων σχεδόν 200 κρατών, υπό την προεδρία του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ, Μπαν Κι-Μουν.
Σημαντικό ρόλο στο μελλοντικό κλίμα του πλανήτη θα παίξει η στρατηγική που θα ακολουθήσουν οι μεγαλύτερες και ταχύτερα αναπτυσσόμενες πόλεις του πλανήτη, σύμφωνα με τη μελέτη, που προτείνει επενδύσεις στα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Ο μισός πληθυσμός του πλανήτη κατοικεί σε αστικά κέντρα, στα οποία αναλογεί το 80% της οικονομικής δραστηριότητας και το 70% των βλαβερών εκπομπών αερίων. Οι ειδικοί υποστηρίζουν πως θα χρειαστούν επενδύσεις 90 τρισεκατομμυρίων δολαρίων στα επόμενα 15 χρόνια, για τη διατήρηση του μοντέλου υποδομών βασιζόμενο στα παράγωγα άνθρακα.
Η πρόταση της μελέτης είναι να προστεθεί σε αυτό το ποσό ένα 4,5 τοις εκατό για επενδύσεις σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Το ποσό αυτό μπορεί να εξοικονομηθεί από τη μείωση των επιδοτήσεων για τα ορυκτά καύσιμα, οι οποίες φτάνουν τα 600 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως.
Σύμφωνα με την έκθεση, η στροφή αυτή θα ευνοήσει την οικονομία εξουδετερώνοντας αχρείαστες σπατάλες. Για παράδειγμα, σε μεγάλες πόλεις όπως το Λονδίνο, το Παρίσι και η Νέα Υόρκη, περίπου είκοσι τοις εκατό των καυσίμων καταναλώνεται για την εύρεση θέσεων στάθμευσης, δήλωσε ο Τζέρεμυ Οπενχάιμ, επικεφαλής της μελέτης.