Η αμαρτωλή πόλη ανοίγει ξανά τις πύλες της, για να μας ξεναγήσει στον σκοτεινό της κόσμο, το απόλυτο κακό σπέρνει τον τρόμο και την αγωνία, η μανία της φύσης ξεσπά με οργή, ένας δάσκαλος προσπαθεί να συναντήσει το είδωλό του, ένα αγόρι ενηλικιώνεται, ένας μποξέρ μπλέκεται με τον υπόκοσμο, ένας επιστήμονας αναθεωρεί τις πεποιθήσεις του και ένας αποτυχημένος κατά συρροή δολοφόνος αδυνατεί να πραγματοποιήσει τα σχέδιά του, στις κινηματογραφικές επιλογές αυτής της εβδομάδας.
«Sin city: Η κυρία θέλει φόνο»
Η «αμαρτωλή πόλη» μάς βυθίζει για δεύτερη φορά στον σκοτεινό της κόσμο, μέσα από το σίκουελ του ασπρόμαυρου νουάρ «Sin city» (2005), που σημείωσε μεγάλη εμπορική επιτυχία. Οι ταινίες βασίζονται στις ιστορίες του ομώνυμου κόμικ του Φρανκ Μίλερ, ο οποίος συμπράττει με τον Ρόμπερτ Ροντρίγκεζ στη σκηνοθεσία. Οι Τζόζεφ Γκόρντον Λέβιτ, Μπρους Γουίλις, Τζούνο Τεμπλ, Εύα Γκριν, Τζέσικα Άλμπα, Μίκι Ρουρκ, Ροζάριο Ντόσον, Τζος Μπρόλιν και Ρέι Λιότα μάς «ξεναγούν» στην πόλη, όπου βασιλεύει η αμαρτία, η ανεξέλεγκτη βία, η μαφία, η πορνεία και οι διεφθαρμένοι αστυνομικοί. Στις δύο νέες ιστορίες, που εξελίσσονται σε προηγούμενο χρονικό στάδιο, συναντώνται οι πιο σκληροπυρηνικοί και αποκρουστικοί κάτοικοι της πόλης, για να αποκαλυφθεί πώς παραμορφώθηκε το πρόσωπο του Ντουάιτ.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι ο Φρανκ Μίλλερ δεν ήθελε να παραχωρήσει τα δικαιώματα του κόμικ, για να γίνει ταινία. Το 2004, ο λάτρης των κόμικς του, Ρόμπερτ Ροντρίγκεζ, συγκέντρωσε μερικούς ηθοποιούς, γύρισε μια σεκάνς και του την έστειλε, λέγοντας: «Αν σου αρέσει αυτό, θα είναι το άνοιγμα της ταινίας. Αν δεν σου αρέσει, έχεις μια ταινία μικρού μήκους να δείχνεις στους φίλους σου». Ευτυχώς, του άρεσε τόσο πολύ, που, έναν χρόνο μετά, πραγματοποιήθηκε η πρώτη ταινία, τώρα η δεύτερη και έπεται και συνέχεια.
«Ξόρκισε το κακό»
Με συνεχείς ανατροπές και καθηλωτική αγωνία, το μεταφυσικό θρίλερ του Σκοτ Ντέρικσον - με τους Έρικ Μπάνα, Έντγκαρ Ραμίρεζ και Ολίβια Μουν - βασίζεται στο βιβλίο του Ραλφ Σάρτσι με τα παράξενα αληθινά περιστατικά, που αντιμετώπισε ως αστυνομικός επιθεωρητής. Υπηρετώντας στη Νέα Υόρκη και με τους προσωπικούς του δαίμονες να τον ταλαιπωρούν, ο ήρωας της ταινίας διενεργεί έρευνες για μια σειρά από άγρια και ανεξήγητα εγκλήματα, με σύμμαχό του έναν ανορθόδοξο ιερέα, που ειδικεύεται στους εξορκισμούς. Μαζί προσπαθούν να καταπολεμήσουν το απόλυτο κακό, καθώς ξεκινά μια επική μάχη με σατανικές δυνάμεις, που απειλούν να αφανίσουν ολόκληρη την πόλη.
«Σε καμία περίπτωση, δεν προσπαθώ να προπαγανδίσω την ύπαρξη ή όχι δαιμονικών πνευμάτων» εξηγεί ο σκηνοθέτης. «Πιστεύω, όμως, πραγματικά πως το φαινόμενο του εξορκισμού είναι κάτι, που θα έπρεπε να λάβουν πιο σοβαρά υπ’ όψιν τους οι άνθρωποι. Η θρησκευτική πίστη είναι ένα ζήτημα, που πολλοί άνθρωποι δεν επιθυμούν να σχολιάσουν, αφού εγείρει θεμελιώδη αναπάντητα ερωτήματα σχετικά με την ηθική και την ύπαρξη ή όχι ζωής μετά τον θάνατο».
«Μέσα στον κυκλώνα»
Έχοντας υπάρξει μέλος της ομάδας ειδικών εφέ του «Avatar» και εξερευνήσει τους πιο σκοτεινούς βυθούς του ωκεανού στα «Άλιεν του βυθού» με συν - σκηνοθέτη τον Τζέιμς Κάμερον, ο Στίβεν Κουέιλ σημειώνει χαρακτηριστικά για τη νέα του περιπέτεια με τα εντυπωσιακά εφέ: «Όταν διάβασα το σενάριο για πρώτη φορά, διέκρινα τη δυνατότητα δημιουργίας τεράστιων ανεμοστρόβιλων, με τέτοια λεπτομέρεια και ρεαλισμό, που δεν έχει ξαναειδωθεί στην ιστορία του κινηματογράφου».
Με τους Ρίτσαρντ Άρμιτατζ, Σάρα Γουέιν Κάλις, Ματ Γουόλς, Αλίσια Ντέμπναμ - Κάρεϊ, Άρλεν Εσκαρπέτα, Μαξ Ντίκον, Νέιθαν Κρες, Τζέρεμι Σάμπτερ, Κάιλι Ντέιβις, Τζον Ριπ και Σκοτ Λόρενς, και με λήψεις από επαγγελματίες και ερασιτέχνες κυνηγούς καταιγίδων, η ταινία βάζει τον θεατή κατευθείαν στο μάτι του κυκλώνα, για να βιώσει τις πιο ακραίες εκφάνσεις της Μητέρας Φύσης, αλλά και τις αντιδράσεις των ανθρώπων μπροστά στην ανυπέρβλητη δύναμή της.
«Η ζωή είναι ωραία με τα μάτια κλειστά»
Χρησιμοποιώντας μια αληθινή ιστορία σαν βάση για ένα πρωτότυπο road - movie, που διαδραματίζεται σε μια κρίσιμη στιγμή στην ιστορία της Ισπανίας, η μελαγχολική κωμωδία του Νταβίντ Τρουέμπα σάρωσε τα φετινά βραβεία Γκόγια, κερδίζοντας αυτά της καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, σεναρίου, μουσικής και ερμηνείας. Με τους Χαβιέ Κάμαρα, Ναταλία Ντε Μολίνα και Φραντσέσκο Κολομέρ, η ιστορία εκτυλίσσεται το 1966, όταν ο Τζον Λένον βρίσκεται στην Αλμερία για τα γυρίσματα της ταινίας «Πώς κέρδισα τον πόλεμο» του Ρίτσαρντ Λέστερ. Σε μια άλλη πόλη της Ισπανίας, ένας δάσκαλος, που χρησιμοποιεί τους στίχους από τα τραγούδια των Beatles, για να διδάξει στους μαθητές του αγγλικά, αποφασίζει να πάει να συναντήσει το είδωλό του. Με παρέα δύο νέους που έχουν φύγει από τα σπίτια τους, ξεκινά ένα μακρύ ταξίδι, το οποίο τους αποκαλύπτει πράγματα, που δεν είχαν φανταστεί ποτέ για τον εαυτό τους.
«Μεγαλώνοντας»
Συγκεντρώνοντας κάθε φορά τους ίδιους ηθοποιούς, ώστε να καταγράφει επί 12 χρόνια την ενηλικίωση ενός 8άχρονου αγοριού, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ απέσπασε την Αργυρή Άρκτο Σκηνοθεσίας στην 64η Μπερλινάλε, με αυτό το δράμα που αποτυπώνει την πορεία μιας οικογένειας, παράλληλα με την ιστορία της Αμερικής. Με τους Πατρίσια Αρκέτ, Ίθαν Χοκ, Έλαρ Κολτρέιν και Λόρελεϊ Λινκλέιτερ , η ταινία είναι ένας ύμνος στη ζωή, «είναι μια δουλειά για το φυσικό πέρασμα του χρόνου και για το πώς αυτό μας συνθλίβει όλους», επισημαίνει ο σκηνοθέτης.
«Η τελική αποπληρωμή»
Στην πρώτη του μεγάλου μήκους απόπειρα, ο Αλέξανδρος Λεονταρίτης δημιουργεί ένα ανεξάρτητο σκοτεινό φιλμ νουάρ, με φόντο την Αθήνα της κρίσης. Με τους Γρηγόρη Τερζάκη, Γιάννη Μποσταντζόγλου, Γιώργο Γιαννόπουλο, Ελένη Φιλίνη, Χρήστο Θεοφιλάτο, Μαρίνα Τσιγονάκη και Βαγγέλη Μουρίκη, η σύγχρονη περιπέτεια, που εμπνέεται από τη σημερινή ελληνική επικαιρότητα, την τοκογλυφία και την οικονομική κρίση, αφηγείται την ιστορία ενός πρώην μποξέρ. Έχοντας εγκαταλείψει το όνειρό του, μπλέκεται με τον υπόκοσμο, αναλαμβάνοντας να συλλέγει χρωστούμενα από ανθρώπους που αδυνατούν να πληρώσουν το χρέος τους, μέχρι τη στιγμή που ο έρωτας κι ένα παλιό μυστικό τον κάνουν να συγκρουστεί με όλους και με όλα. Η ταινία απέσπασε το 2ο βραβείο Remi στο 47ο Worldfest - Houston International Film Festival 2014, και τα βραβεία κοινού στο 8ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Κύπρου (CYIFF 2013) και στο 4ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Κορινθίας - Πελοποννήσου «ΓΕΦΥΡΕΣ» (PIFF 2013).
«Η τελευταία φάρσα»
Το δράμα του Βασίλη Ραΐση, που έγινε με σχεδόν μηδενικό προϋπολογισμό, χωρίς καμία χρηματοδότηση ή οικονομική βοήθεια, απέσπασε το βραβείο κοινού στο επίσημο πρόγραμμα του 54ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 2013. Με τους Νικόλα Πιπερά, Μαρίνα Καλογήρου, Ανδρέα Μαριανό, Νίκο Μοναστηριώτη, Μιχάλη Καλιότσο, Γιώτα Αργυροπούλου, Αριστείδη Μπαλτά και Γιώργο Μπινιάρη, όταν ένας νέος επιστήμονας μπαίνει στο κοινόβιο ενός ψευτοθεραπευτή, με σκοπό την αποκάλυψη της απάτης, εμπλέκεται συναισθηματικά με μια ασθενή και αρχίζει να αναρωτιέται κατά πόσο έχει δικαίωμα να διαλύσει μια «θεραπευτική αυταπάτη».
«Η εγκληματική ζωή του Αρτσιμπάλντο Ντε Λα Κρουζ»
Με την υπογραφή του Ισπανού σκηνοθέτη Λουίς Μπουνιουέλ, η ασπρόμαυρη μαύρη κωμωδία του 1955 βασίζεται στο μυθιστόρημα του Μεξικανού συγγραφέα Ροντόλφο Ουσίλι, «Ensayo de un crimen». Οι Ερνέστο Αλόνσο, Μιροσλάβα Στερν, Ρίτα Μακέδο και Αριάνα Βέλτερ ξετυλίγουν την ιστορία ενός επίδοξου κατά συρροή δολοφόνου μεγαλοαστικής καταγωγής, ο οποίος, παρά τα σχέδιά του, δεν καταλήγει ποτέ στην πραγματική δολοφονία.
Στην αυτοβιογραφία του, με τίτλο «Mon dernier soupir», ο δημιουργός αναφέρεται σε δύο περιστατικά σχετικά με την ταινία. Το πρώτο αφορά στην ορχήστρα που συνέθεσε και έπαιξε τη μουσική, η οποία, κάποια στιγμή, κάθισε να ξεκουραστεί, και τότε ο Μπουνιουέλ διαπίστωσε ότι τρία από τα μέλη της είχαν μαζί τους όπλα. Το δεύτερο αφορά στην πρωταγωνίστρια Μιροσλάβα Στερν, η οποία, μετά το τέλος των γυρισμάτων, αυτοκτόνησε με παρόμοιο τρόπο με εκείνον, που βλέπουμε τον πρωταγωνιστή να φαντάζεται ότι τη σκοτώνει.
Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]