Με τις πανελλήνιες εξετάσεις προ των πυλών καλό είναι να δούμε ποια μαθήματα αποτελούν το φόβο και τρόμο των μαθητών, καθώς οι επιδόσεις τους σ’ αυτά είναι χαμηλές και σε ποια μαθήματα οι υποψήφιοι γράφουν καλά, με αποτέλεσμα να βελτιώνουν το γενικό βαθμό πρόσβασης.
Το ποσοστό των αριστούχων μαθητών (όσων δηλαδή έγραψαν από 18 έως 20) σε κάθε μάθημα την τελευταία πενταετία μπορείτε να δείτε στον πίνακα που ακολουθεί. Η κατάταξη έγινε σε αύξουσα σειρά των αριστούχων του 2013. Πρώτα, δηλαδή, είναι τα μαθήματα με το χαμηλότερο ποσοστό αριστούχων και ακολουθούν τα μαθήματα με το υψηλότερο ποσοστό αριστούχων. Απουσιάζουν τα μαθήματα του κύκλου τεχνολογίας και παραγωγής, καθώς οι υποψήφιοι αυτού του κύκλου είναι ελάχιστοι (λιγότεροι από 1000 σε σύνολο 81.000 υποψηφίων Γενικού Ημερήσιου Λυκείου).
ΥΠΑΙΘ /ΣΤΡΆΤΟΣ ΣΤΡΑΤΗΓΆΚΗΣ
Παρατηρούμε ότι το δυσκολότερο μάθημα είναι τα Μαθηματικά της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης, όπου μόνο το 0,65% των υποψηφίων έγραψε πάνω από 18. Και αν τα περσινά θέματα ήταν εξαιρετικά δύσκολα, εκτός πνεύματος των εξετάσεων, και τα προηγούμενα χρόνια οι επιδόσεις, παρότι ήταν καλύτερες, ποτέ δεν ήταν υψηλές. Η Νέα Ελληνική Γλώσσα παρουσιάζει σταθερά λίγους αριστούχους, καθώς οι επιδόσεις εμφανίζουν αξιοσημείωτη σταθερότητα με τους αριστούχους να κινούνται στο 1-2% των υποψηφίων, αποδεικνύοντας ότι η Γλώσσα είναι ένα μάθημα στο οποίο λίγοι διακρίνονται. Ακολουθούν τα Αρχαία Ελληνικά της θεωρητικής κατεύθυνσης που το 2013 σημειώθηκε η χαμηλότερη επίδοση της τελευταίας πενταετίας. Στα Μαθηματικά της Θετικής Κατεύθυνσης έχουμε το 2013 μεγάλη μείωση των αριστούχων με τον αριθμό τους να είναι μόλις το 10% των αριστούχων του 2009. Η Φυσική της Θετικής και της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης και η Λογοτεχνία ολοκληρώνουν τη λίστα των μαθημάτων με ποσοστό αριστούχων μικρότερο του 10% των υποψηφίων. Πρόκειται για τα μαθήματα αυξημένης δυσκολίας, όπως δείχνουν οι επιδόσεις των υποψηφίων.
Στην άλλη άκρη της λίστας τα μαθήματα με ποσοστό αριστούχων μεγαλύτερο από 20% είναι Η Φυσική Γενικής Παιδείας, που παρουσιάζει ποσοστό αριστούχων από 31 έως 47% κερδίζοντας τον τίτλο του μαθήματος με τις υψηλότερες επιδόσεις των εξετάσεων. Πρόκειται για μάθημα που επιλέγουν πολύ λίγοι υποψήφιοι (μόλις 1275 το 2013), αλλά οι επιδόσεις είναι πολύ υψηλές. Ακολουθεί η Βιολογία Γενικής Παιδείας, η Βιολογία Θετικής, η Χημεία Θετικής και οι Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων (Α.Ο.Δ.Ε.) Τεχνολογικής, που συμπληρώνουν τα μαθήματα όπου πάνω από το 20% των υποψηφίων αριστεύουν. Πρόκειται για μαθήματα στα οποία αξίζει τον κόπο να προσπαθήσουν οι υποψήφιοι να πετύχουν το απόλυτο 20 γιατί αυτό είναι εφικτό, όπως δείχνουν τα στοιχεία και το κέρδος σε μόρια είναι σημαντικό. Μάλιστα πολλές φορές οι καλές επιδόσεις στα «εύκολα» μαθήματα των πανελληνίων μπορεί να «ισοφαρίσουν» την ατυχία σε κάποιο από τα βασικά μαθήματα κατεύθυνσης, που παραδοσιακά δυσκολεύουν τους μαθητές.
Παρατηρούμε ότι οι βαθμολογίες στα 12 από τα 18 μαθήματα το 2013 ήταν χαμηλότερες από το 2012 και πολύ χαμηλότερες από το 2009, όπου μόνο σε 4 μαθήματα είχαμε ποσοστό αριστούχων κάτω από το 10% έναντι 8 μαθημάτων το 2013. Βλέπουμε ότι τα θέματα δυσκολεύουν κάθε χρόνο από το 2009, οπότε είχαμε ρεκόρ αριστούχων. Αυτό δεν σημαίνει τίποτε άλλο πέραν της πτώσης των βάσεων. Δεν είναι δυσκολότερη η εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση, όταν τα θέματα είναι δύσκολα, απλά αυξάνει ο φόβος της αποτυχίας των υποψηφίων.
ΣΤΡΑΤΟΣ ΣΤΡΑΤΗΓΑΚΗΣ
Mαθηματικός - ερευνητής