Ενταγμένη στο πλαίσιο των ετήσιων αφιερωμάτων σε Έλληνες καλλιτέχνες της μεταπολεμικής περιόδου, η έκθεση δύο πρωτοπόρων καλλιτέχνιδων, της Χρύσας (Βαρδέα) και της Χρύσας Ρωμανού, με τίτλο «Chryssa + Χρύσα», εγκαινιάζεται στην γκαλερί Kalfayan, την Πέμπτη 3 Απριλίου, από τις 8 έως τις 10 το βράδυ.
Η Χρύσα (Βαρδέα) έφυγε από την Ελλάδα το 1955, για σπουδές στην Académie de la Grande Chaumière, στο Παρίσι, για να εγκατασταθεί, τελικά, στη Νέα Υόρκη, ενώ η Χρύσα Ρωμανού έφυγε το 1961 για το Παρίσι, όπου εγκαταστάθηκε μέχρι το 1981, ταξιδεύοντας, όμως, πολύ συχνά στο Βερολίνο και σε όλη την Ευρώπη. Και για τις δύο εικαστικούς η δεκαετία του ’60 ήταν μία ιδιαίτερα δημιουργική περίοδος.
Με προσωπικό, αυθεντικό κώδικα γραφής
Εγκατεστημένη στη Νέα Υόρκη, μεταξύ 1958 και 1962, η Χρύσα (Βαρδέα) επιδόθηκε σε μια συστηματική ενασχόληση με τον τυπογραφικό χώρο και, συγκεκριμένα, διερεύνησε τα όρια των δυνατοτήτων αναπαράστασης μιας σελίδας εφημερίδας. Εστιάζει, κυρίως, την προσοχή της στη σημειολογική λειτουργία του αλφάβητου και της γραφής, στον γεωμετρικό χώρο που δομείται μέσα από την σειριακή δομή, την επαναληπτικότητα, το ασυνεχές και την ποικιλομορφία της οπτικής πληροφορίας, τη λειτουργία της γλώσσας ως επικοινωνιακού κώδικα.
Η γιαπωνέζικη καλλιγραφία, καθώς και οι βυζαντινές εικόνες υπήρξαν βασικές πηγές έμπνευσης που τροφοδότησαν τις σταθερές επιλογές της στην απεικόνιση του φωτός και της γραφής. Στις αρχές της δεκαετίας του ’60, θα εμφανιστεί το νέον στη γλυπτική της, υλικό στο οποίο θα αφοσιωθεί, σε συνδυασμό με το ανοξείδωτο ατσάλι και το πλεξιγκλάς. Το έργο της αποτελεί ένα ποιητικό δοκίμιο για το βίωμα της μεγαλούπολης, την κίνηση του σύγχρονου ανθρώπου στο αστικό περιβάλλον και τη συνεχή ροή εικόνων και μηνυμάτων. Όλα αυτά αποτέλεσαν την πρώτη ύλη για τη συγκρότηση ενός προσωπικού, αυθεντικού κώδικα γραφής.
Πολιτικά και κοινωνικά ευαίσθητη
Μερικά χρόνια αργότερα, στο Παρίσι, η Χρύσα Ρωμανού εστίασε την προσοχή της σε κοινωνικά ζητήματα και την αντιφατικότητα της πραγματικότητας. Τη δεκαετία του ’60, παρουσίασε τρεις σημαντικές σειρές πολιτικών έργων κολάζ: «Luna Park International», «Casino International» και «Reportage», μία επιλογή των οποίων παρουσιάζεται στην έκθεση.
Ήταν η εποχή της κορύφωσης των διαδηλώσεων κατά του πολέμου στο Βιετνάμ, η εποχή που η pop art έκανε αισθητή την παρουσία της. Η Χρύσα Ρωμανού ενέταξε με κριτικό τρόπο στο έργο της το διαδεδομένο στην ποπ αισθητική καλλιτεχνικό μέσο του κολάζ, για να αποτυπώσει τη βιαιότητα και τον κατακερματισμό της εμπειρίας, που εισέπραττε ως πολιτικά και κοινωνικά ευαίσθητη δημιουργός. Άντλησε υλικό από τα φωτορεπορτάζ των περιοδικών και παρουσίασε τα κολάζ του 1965, από τη σειρά των «Λαβυρίνθων» και «Casino International», στη Μπιενάλε του Σάο Πάολο.
Σε αυτά της τα έργα, η καλλιτέχνις αντιπαρέβαλε με ψυχραιμία τις υποσχέσεις κατανάλωσης και ευμάρειας με τη μοίρα των πλέον ανυπεράσπιστων κοινωνικών ομάδων, θέλοντας, ενδεχομένως, να υπαινιχθεί την ανακάλυψη μιας νέας ηλικιακής ομάδας προς εκμετάλλευση από την παγκόσμια αγορά, εκείνη της παιδικής ηλικίας. Τα κολάζ του 1965 αποτελούν μία ευαίσθητη και αιχμηρή ανατομία της ανάδυσης της καταναλωτικής κοινωνίας, πριν ακόμη ολοκληρωθεί η μορφοποίησή της. Η επαναστατικότητα του έργου της έγκειται και στο ότι αντιλήφθηκε πολύ πρώιμα το γεγονός ότι η οπτική κουλτούρα βασίζεται σε αναπαραστάσεις, δεδομένο που αξιοποίησε με ευρηματικότητα.
Πληροφορίες
Kalfayan Galleries: Χάρητος 11 - Κολωνάκι, τηλ.: 210 7217679. Διάρκεια έκθεσης: 3 Απριλίου - 3 Μαΐου. Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα: 10.00 - 15.00, Τρίτη - Παρασκευή: 10.00 - 20.00, Σάββατο: 11.00 - 15.00. naftemporiki.gr