Την αυτεπάγγελτη παρέμβαση του Συνήγορουτου Πολίτη, προκάλεσαν πληροφορίες σύμφωνα με τις οποίες αριθμός αλλοδαπών μαθητών, που φοιτούν σε Γυμνάσιο Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης της Αθήνας, δεν προάγεται στην επόμενη τάξη, εξαιτίας ελλείψεων σε δικαιολογητικά εγγραφής και παρόλο που πληροί τις προϋποθέσεις της επαρκούς φοίτησης.
Στο πλαίσιο της έρευνά τους ο Συνήγορος παρενέβη με σειρά εγγράφων προς το αρμόδιο υπουργείο Παιδείας, έλαβε μέρος σε σχετική συνάντηση και κατέληξε σε σύνταξη πορίσματος, με στόχο την άρση της διαπιστωθείσας παραβίασης του δικαιώματος των παιδιών στην εκπαίδευση.
Στις παρεμβάσεις της Αρχής τονίστηκε ότι το δικαίωμα του ανηλίκου στην εκπαίδευση αναγνωρίζεται στην ελληνική έννομη τάξη, τόσο συνταγματικά (άρθ. 16, 21), όσο και μέσω της Διεθνούς Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού.
Όπως επισημαίνει ο Συνήγορος του Πολίτη, για τους αλλοδαπούς ισχύει ειδική ρύθμιση που προβλέπει την εγγραφή ανηλίκων προερχόμενων από τρίτες χώρες, ακόμη και χωρίς να προσκομίζονται δικαιολογητικά που απαιτούνται για την εγγραφή των Ελλήνων μαθητών.
Προφανής βάση της παραπάνω εξαιρετικής ρύθμισης για τους αλλοδαπούς είναι η εκτίμηση του νομοθέτη, ότι προέχει η διασφάλιση της πρόσβασης και της άσκησης του θεμελιώδους δικαιώματος στην εκπαίδευση έναντι τυχόν ελλείψεων σε πιστοποιητικά εγγραφής.
Επομένως, η μη προαγωγή αυτών των μαθητών πλήττει τον πυρήνα του δικαιώματος, αντίκειται στον νόμο και εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους κοινωνικού αποκλεισμού παιδιών.
Γι' αυτούς τους λόγους, η Αρχή ζήτησε να επιλυθεί το πρόβλημα που διαπιστώθηκε στο συγκεκριμένο γυμνάσιο της Αθήνας με ενέργειες του υπουργείου, ώστε να προαχθούν κανονικά στην επόμενη τάξη οι μαθητές που πληρούν τις προϋποθέσεις από πλευράς επάρκειας φοίτησης.
Επιπλέον, έχοντας διαπιστώσει ότι ανάλογα προβλήματα εμφανίζονται και σε άλλα σχολεία της χώρας, ζήτησε από το υπουργείο Παιδείας την έκδοση εγκυκλίου, στην οποία:
α) να διευκρινίζεται ότι η ελλιπής προσκόμιση πιστοποιητικών εγγραφής εκ μέρους των κηδεμόνων δεν πρέπει να αποτελεί λόγο μη προαγωγής του μαθητή στην επόμενη τάξη και
β) να παρέχονται σαφείς κατευθύνσεις ως προς τις ενέργειες, στις οποίες οφείλουν να προβαίνουν οι διευθυντές των σχολείων και οι Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που δέχονται αιτήσεις εγγραφής με ελλιπή δικαιολογητικά.
Σημειώνεται, ότι όπως ενημερώνει η ανεξάρτητη Αρχή, έως τις 14 Μαρτίου 2014 το υπουργείο Παιδείας δεν είχε ανταποκριθεί στο πόρισμα του Συνηγόρου του Πολίτη.