Τη σημασία της στοχευμένης εκπαίδευσης χαρισματικών και ταλαντούχων παιδιών, με ιδιαίτερες μαθησιακές δυνατότητες, επισήμαναν εισηγήσεις στο πλαίσιο επιστημονικής ημερίδας την οποία διοργάνωσαν από κοινού στο Ίδρυμα Ευγενίδου το Κέντρο Μελέτης Ψυχοφυσιολογίας και Εκπαίδευσης ΕΚΠΑ, τα Εκπαιδευτήρια ΓΕΙΤΟΝΑ και το Σωματείο Π.Α.Ι.Δ.Ε.Ι.Α. Αριστείας.
«Να αναζητήσουμε και να αναδείξουμε τα ταλέντα και τις κλίσεις»
Ο αντιπρόεδρος του Σωματείου Π.Α.Ι.Δ.Ε.Ι.Α. Αριστείας και πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Δικτύου Επιχειρηματικής Ηθικής Αντώνης Γκορτζής.
«Στο διαρκώς μεταβαλλόμενο κοινωνικό, οικονομικό, επιστημονικό και τεχνολογικό περιβάλλον του καιρού μας, όπου η γνώση και η πληροφόρηση εξελίσσονται ραγδαία, οφείλουμε να αναζητήσουμε και να αναδείξουμε τις χαρισματικές προσωπικότητες, τα ευφυή άτομα με ιδιαίτερα ταλέντα και κλίσεις, εκείνα που έχουν την ευχέρεια και τις ικανότητες να αφομοιώσουν αλλαγές και δεδομένα που προκύπτουν, ώστε να προσφέρουν στην κοινωνία και στον κόσμο τις απαραίτητες για την πρόοδο ιδέες, έρευνες, μελέτες και καινοτομίες», ανέφερε ο αντιπρόεδρος του Σωματείου Π.Α.Ι.Δ.Ε.Ι.Α. Αριστείας και πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Δικτύου Επιχειρηματικής Ηθικής Αντώνης Γκορτζής.
Ο ίδιος προέτρεψε για την υιοθέτηση εκπαιδευτικών μεθόδων οι οποίες θα απελευθερώνουν παιδιά με ιδιαίτερες ικανότητες από την καταναγκαστική επιβολή ενός και μόνο αναλυτικού προγράμματος που δεν ικανοποιεί τις ανάγκες τους και άρα τους στερεί τη δημιουργικότητα και την προσφορά στις επιστήμες, τις τέχνες και τον πολιτισμό.
«Η Αριστεία ορίζεται ως η αναγκαία και ικανή συνθήκη για ανάδειξη δυνητικών και υπαρχουσών ικανοτήτων συμβατών με την ατομικότητα και προσωπικότητα κάθε παιδιού χωρίς καμία διάκριση πλην εκείνης που το ίδιο προσφέρει ως μοναδική περίπτωση», υπογράμμισε.
«Ενώ η πανεπιστημιακή κοινότητα αναζητά χρόνια τώρα την ορθή επιστημονική βάση πάνω στην οποία θα χτιστεί η όποια πρόταση και η κατάλληλη υποδομή για την εκπαίδευση των χαρισματικών παιδιών, στις σχολικές τάξεις παραμένουν εγκλωβισμένα για δεκαετίες, παιδιά που αποκλίνουν από τον χρυσό μέσο όρο μιας εν πολλοίς μονοδιάστατης παιδείας που εξισώνει το ‘δίκαιο’ με το ‘ίδιο’», σημείωσε η εκπαιδευτικός – ψυχολόγος Μαργαρίτα Μανσόλα.
«Αντικείμενο με ακαδημαϊκό και πρακτικό ενδιαφέρον»
Η Ειδική Παιδαγωγός Χαρισματικών Μαθητών Δρ. Φουστάνα Αγγελική
«Η παρουσίαση των μύθων και της πραγματικότητας περί της χαρισματικότητας και η διακρίβωση των ορίων της επιστημονικής αλήθειας έχει ακαδημαϊκό και πρακτικό ενδιαφέρον, καθώς συμβάλλει στην αντικειμενική έρευνα και στην κατάλληλη ενίσχυση της χαρισματικής φύσης. Ο κύριος όμως σκοπός της διάκρισης της αλήθειας και του μύθου είναι το ίδιο το χαρισματικό παιδί», υπογράμμισε η Ειδική Παιδαγωγός Χαρισματικών Μαθητών Δρ. Φουστάνα Αγγελική.
«Υπάρχουν οι «κοινωνιστές», που αποδίδουν τα πάντα, σε μία συχνά ασαφή και απροσδιόριστη ως προς τα ουσιώδη χαρακτηριστικά της κοινωνίας, και άλλοι που αποδίδουν το κάθε βήμα πολιτισμού σε φωτισμένα, ιδιοφυή άτομα. Θα γίνει προσπάθεια, να αξιολογηθεί ο βαθμός συμβολής των ιδιοφυών ατόμων στον πολιτισμό κάθε συγκεκριμένης κοινωνίας που δημιούργησε το ανεπανάληπτο θαύμα του πανανθρώπινου πολιτισμού στον πλανήτη Γη», επισήμανε από την πλευρά του ο καθηγητής Ψυχοφυσιολογίας και Ψυχικής Υγιεινής του Πανεπιστημίου Αθηνών Γιάννης Παπαδάτος.
Η εκπαιδευτικός πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, μαθηματικός, Μαίρη Μιλλεούνη αναφέρθηκε στα χαρακτηριστικά μιας διδακτικής πρότασης προσαρμοσμένης στις ανάγκες των θεωρούμενων ως χαρισματικών παιδιών: «Η στερεομετρία προσφέρει υλικό με αμέτρητες εφαρμογές στην καθημερινότητά μας. Δουλεύοντας ομαδοσυνεργατικά τα χαρισματικά παιδιά ερευνούν, παρατηρούν, ανακαλύπτουν, δημιουργούνμ έσα από ένα σύνολο δραστηριοτήτων και projects. Χρησιμοποιείται εποπτικό υλικό που μπορεί να που είναι αποτέλεσμα δικής τους έρευνας, φυλλάδια ασκήσεων διαβαθμισμένης δυσκολίας και «προαιρετικές δραστηριότητες», για όσα παιδιά θέλουν να εμβαθύνουν και να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους στο συγκεκριμένο κεφάλαιο. Υπάρχει επίσης, μία δεξαμενή δραστηριοτήτων που κάθε εκπαιδευτικός μπορεί να χρησιμοποιήσει σύμφωνα με τα δικά του κριτήρια. Γνωρίζοντας ότι το δυναμικό υπάρχει, αλλά και ότι τα παιδιά χρειάζονται και κίνητρο, προτείνουμε μεταξύ άλλων: μία εκπαιδευτική πλατφόρμα, παιχνίδια, ακόμα και συλλογή στοιχείων για το κόλουρο εικοσάεδρο, που είναι η μπάλα ποδοσφαίρου. Ποτέ άλλοτε ένα στερεό δεν ήταν τόσο δημοφιλές στα παιδικά μάτια….».
Ταλαντούχα παιδιά και προσδοκίες
Ο εκπαιδευτικός ψυχολόγος Αθανάσιος Τσιάμης
«Το πως αντιλαμβάνονται τα χαρισματικά/ταλαντούχα παιδιά το τι περιμένουν οι άλλοι από αυτά, γονείς-εκπαιδευτικοί-συνομήλικοι, τόσο στον γνωστικό, όσο και στον συναισθηματικό και κοινωνικό τομέα, πως το βιώνουν καθώς και ποιες μπορεί να είναι οι αντιδράσεις τους διαμορφώνουν ένα συγκεκριμένο πλαίσιο. Ένα πλαίσιο που γίνεται προσπάθεια να στοιχειοθετηθεί στην παρούσα παρουσίαση και το οποίο θα πρέπει να έχουμε υπόψη μας για μια αποδοτική αλληλεπίδραση με τα παιδιά αυτά», παρατήρησε ο εκπαιδευτικός ψυχολόγος Αθανάσιος Τσιάμης.
Η εκπαιδευτική ψυχολόγος Βίκη Παυλίδη επισήμανε ότι όλα τα παιδιά έχουν ανάγκη να δομήσουν από νωρίς στη ζωή τους κάποιες δεξιότητες που θα τα ενισχύσουν και θα τα βοηθήσουν να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικότερα τις διαφορές «προκλήσεις» της ζωής τους, για να προσθέσει: «Σύμφωνα με το μοντέλο του Μονάχου εκτός από την ευφυΐα, υπάρχουν και κάποιες άλλες παράμετροι (οι λεγόμενοι ρυθμιστές: τα μη γνωστικά χαρακτηριστικά της προσωπικότητας) που συντελούν στην ενδυνάμωση και εξέλιξη της χαρισματικότητας, όπως η αποτελεσματικότητα του ατόμου στις κοινωνικές του συναναστροφές, τα καθοριστικά γεγονότα ζωής (όπως διαζύγιο, πένθος κ.α.), η διαχείριση άγχους, η ικανότητα διαχείρισης χρόνου, η ενθάρρυνση του περιβάλλοντος, η αυτονόμηση, τα κίνητρα, καθώς και άλλα πολλά. Όλα τα παραπάνω ενδυναμώνουν τις ιδιαίτερες κλίσεις και ικανότητες του κάθε παιδιού και το βοηθούν να εξελίξει τα ταλέντα του σε μεγαλύτερο και πληρέστερο βαθμό».
Στην «Ακρόπολη των Μυκηνών» αναφέρθηκε από την πλευρά του ο εκπαιδευτικός πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Κωνσταντίνος Πατσαρός: «Είναι ένα σχέδιο εμπλουτισμένου μαθήματος, το οποίο στηρίζεται στην εν λόγω ενότητα του βιβλίου της Ιστορίας, στο τέλος της Γ’ Δημοτικού. Ξεδιπλώνεται ως παιχνίδι ρόλων, που σκοπό έχει να ενεργοποιήσει τη φαντασία και την πρωτότυπη σκέψη των χαρισματικών μαθητών δίνοντας τους τροφή για έρευνα και εμβάθυνση. Τόσο η προεργασία του θέματος όσο και το τελικό προϊόν προέρχεται μέσα από την συνολική δουλειά όλης της τάξης, η οποία καλείται να φέρει εις πέρας την αποστολή της δουλεύοντας ομαδοσυνεργατικά. Παρόλο που είναι τέτοια η φύση της εργασίας, έχοντας ως σκοπό να κινητοποιήσει το δυναμικό των χαρισματικών παιδιών, υλοποιείται μέσα σε μια τάξη με ετερόκλητα παιδιά, τα οποία καλούνται να έχουν ισάξιο ρόλο και να συνεργαστούν αρμονικά για να την ολοκληρώσουν».
Newsroom naftemporiki.gr