«Συνηθισμένες εκπαιδευτικές δραστηριότητες», σύμφωνες με το διεθνές Δίκαιο, χαρακτηρίζει το τουρκικό Γενικό Επιτελείο τις ενέργειες της τουρκικής πολεμικής αεροπορίας στο Αιγαίο.
Σε ανακοίνωση του Γενικού επιτελείου σχετικά με τις ειδήσεις περί παραβιάσεων του ελληνικού εναέριου χώρου από τουρκικά αεροσκάφη, σημειώνεται ότι «η διοχέτευση στην κοινή γνώμη και στα μέσα μαζικής επικοινωνίας των συνηθισμένων εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων -τις οποίες η Τουρκία πραγματοποιεί σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο- με αρνητικές ανακοινώσεις και με διογκωμένο τρόπο, θα βλάψει το κλίμα εμπιστοσύνης, για τη δημιουργία του οποίου καταβάλλονται προσπάθειες στο Αιγαίο».
Σύμφωνα μάλιστα με στοιχεία του τουρκικού γενικού επιτελείου, το Νοέμβριο του 2004 οι πτήσεις της τουρκικής αεροπορίας στο Αιγαίο μειώθηκαν κατά 57% σε σχέση με το 2002 και το 2003.
«Η Τουρκία, στο πλαίσιο της επίδειξης της καλής θέλησης, της φιλίας της και της παροχής υποστήριξης στην ασφάλεια των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, είχε ακυρώσει τις ασκήσεις της στο Αιγαίο, κατά τη διάρκεια των Αγώνων αυτών, έλαβε πρόσθετα μέτρα έρευνας και διάσωσης και μείωσε στο ελάχιστο της πτήσεις της στο Αιγαίο».
Όπως επισημαίνεται, «αντίθετα από τις ειδήσεις που δημοσιεύτηκαν στον ελληνικό Τύπο, περί αύξησης των πτήσεων των Τούρκων στο Αιγαίο, η Τουρκία μείωσε κατά 65% τις δραστηριότητές της στο Αιγαίο κατά τους μήνες Αύγουστο, Σεπτέμβριο και Οκτώβριο 2004, σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες του 2002 και του 2003.
Εάν δε συγκριθούν οι πτήσεις που έχουν πραγματοποιήσει οι δύο χώρες προκύπτει ότι, ενώ η Ελλάδα πραγματοποιεί το 75%, κατά μέσο όρο, των συνολικών της πτήσεων στο Αιγαίο, η Τουρκία πραγματοποιεί στο Αιγαίο μόνο το 5% των πτήσεών», ισχυρίζεται το τουρκικό επιτελείο και επιμένει ότι «κατά μήνα Νοέμβριο, το έτος 2002 πραγματοποιήθηκαν 284 έξοδοι (τουρκικών) αεροσκαφών, 256 το 2003 και 112 το 2004». «Κατά συνέπεια, οι πτήσεις, το Νοέμβριο του 2004, μειώθηκαν κατά 57%, σε σχέση με το 2002 και το 2003», σημειώνει ο τουρκικό επιτελείο.
Στην ίδια ανακοίνωση δίνονται επίσης διευκρινίσεις για τη χρήση φωτοβολίδων (Flare) από τουρκικό μαχητικό, κατά τη διάρκεια αερομαχία στις 18 Νοεμβρίου 2004.
«Το τουρκικό F-16 χρησιμοποίησε τρεις φωτοβολίδες (Flare), κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικής πτήσης που πραγματοποιούσε στο Αιγαίο, στα νότια της Λήμνου και εντός του διεθνούς εναερίου χώρου. Σκοπός του πιλότου ήταν να προφυλαχθεί από ελληνικό αεροσκάφος, το οποίο το είχε εγκλωβίσει στο ραντάρ πυραύλων του», υποστηρίζουν οι Τούρκοι και «δεν θα πρέπει να αναζητηθεί κάποια άλλη πρόσθεση στην ενέργεια αυτή».
Η ανακοίνωση του τουρκικού επιτελείου υποστηρίζει επίσης, ότι «σε καμία περίπτωση δεν επρόκειτο για παρενόχληση ή πρόκληση σε βάρος του ελληνικού αεροσκάφους. Αντιθέτως, ελληνικό F-16 οπλισμένο με πυραύλους παρενοχλούσε το τουρκικό F-16, το οποίο εκτελούσε εκπαιδευτική πτήση στον διεθνή εναέριο χώρο, εγκλωβίζοντάς το στο ραντάρ του».
«Σύμφωνα με τους κανόνες εμπλοκής, ο εγκλωβισμός σε ραντάρ άλλου αεροσκάφους για διάρκεια μεγαλύτερη των πέντε δευτερολέπτων θεωρείται εχθρική ενέργεια και αξιολογείται ως παρενόχληση», σημειώνεται στην ανακοίνωση του τουρκικού επιτελείου και επισημαίνεται πως «δεν τίθεται θέμα κατά λάθος εκτόξευσης πυραύλων, αντί των Flare, όπως αναφέρθηκε στον ελληνικό Τύπο», καθώς «τα συστήματα εκτόξευσης πυραύλων και Flare δεν βρίσκονται κοντά το ένα στο άλλο και ελέγχονται από τον πιλότο από διαφορετικά τηλεχειριστήρια».
«Η Τουρκία έχει το δικαίωμα να χρησιμοποιεί ελεύθερα, όπως και οι άλλες χώρες, το διεθνή εναέριο χώρο του Αιγαίου και τα διεθνή ύδατα και δεν είναι υποχρεωμένη να παίρνει την άδεια καμίας άλλης χώρας». «Η Τουρκία δεν προτίθεται να παραιτηθεί του δικαιώματός της αυτού», υπογραμμίζει το τουρκικό γενικό επιτελείο .
Τέλος το τουρκικό επιτελειο δεν κρύβει τον εκνευρισμό του για τις «μεροληπτικές και προκλητικές», όπως υποστηρίζει, ειδήσεις σχετικά με τις πτήσεις που πραγματοποιούν τα τουρκικά αεροσκάφη στο Αιγαίο, και τονίζει ότι η αυτή η πρακτική «θεωρείται ως ανάρμοστη συμπεριφορά».
Την ίδια ώρα συνεχίζονται οι τουρκικές προκλήσεις στο Αιγαίο, με παραβιάσεις τουρκικών μαχητικών πάνω από τη Λέσβο και την Αμοργό.