Λαχταρώντας τον έρωτα ως ηρωίδα του Γκόγκολ, η ηθοποιός Δανάη Σκιάδη είναι έτοιμη να παραδοθεί στον πρώτο διαθέσιμο εραστή και μας μιλά για τη διαχρονική και πάντα επίκαιρη σάτιρα «Ο επιθεωρητής». Περιστρεφόμενη γύρω από μια διασκεδαστική παρεξήγηση, η καυστική κωμωδία καταστάσεων του Νικολάι Γκόγκολ παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία του Σπύρου Α. Ευαγγελάτου, στο θέατρο Ακροπόλ.
Με αφορμή μια πλαστοπροσωπία, πυροδοτούνται συναρπαστικές κωμικές καταστάσεις και παρεξηγήσεις, όταν ένας απλός δημόσιος υπάλληλος παριστάνει τον κρατικό επιθεωρητή σε μία πόλη, όπου την εξουσία κατέχουν φαύλοι απατεώνες. Και όμως, αυτοί οι δεξιοτέχνες της απάτης, πέφτουν θύματα του πανούργου κομψευόμενου αυτού πρωτευουσιάνου, που τους τρομοκρατεί, αλλά και τους συναρπάζει.
Αναλαμβάνοντας τον ρόλο της Μαρίας, η Δανάη Σκιάδη μας μιλά γι’ αυτήν τη σάτιρα, που έρχεται από το παρελθόν, ταιριάζοντας σε κάθε χώρα, σε κάθε εποχή και ακόμα περισσότερο στη σύγχρονη Ελλάδα, αλλά και για τα μηνύματα της οικονομικής κρίσης.
Ποια θέματα καυτηριάζει το έργο;
ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΣΤΑΦΥΛΙΔΟΥ
Σκηνή από την παράσταση «Ο επιθεωρητής».
Στον «Επιθεωρητή», με αφορμή κάποια διαχρονικά και πανανθρώπινα φαινόμενα - αδυναμίες, ο Γκόγκολ συνθέτει μια από τις σπουδαιότερες και απολαυστικότερες κωμωδίες παγκοσμίως και όλων των εποχών. Με απίστευτη δεξιοτεχνία και χιούμορ, καυτηριάζει τη φαυλότητα, τη μικροπρέπεια, την επιφανειακότητα και τη βλακεία των κατεχόντων την εξουσία σε μια ρωσική επαρχιακή πόλη στο πουθενά, δηλαδή στο παντού! Ο Γκόγκολ είναι μεγάλος μάστορας. Έχει την ικανότητα να παρουσιάσει θέματα επίπονα, προκαλώντας το γέλιο. Καυτηριάζει τις ποταπές πλευρές του ανθρώπου, αλλά με τόσο εύστοχο και έξυπνο χιούμορ, που ο θεατής ανακουφίζεται, λυτρώνεται.
Τί καταδεικνύει η διαχρονικότητά του;
Ακριβώς το ότι είναι ένα έργο μεγάλης και υψηλής τέχνης.
Πού οδηγεί η παρεξήγηση, η οποία πυροδοτεί όσα διαδραματίζονται στην παράσταση;
Σε ξεκαρδιστικά κωμικές καταστάσεις, που η μία διαδέχεται την άλλη μέσα σε έναν απίθανο ρυθμό και με τρομερή μαεστρία εκ μέρους του Γκόγκολ.
Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του ρόλου σας;
ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΣΤΑΦΥΛΙΔΟΥ
Με τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη σε σκηνή από την παράσταση «Ο επιθεωρητής».
Η Μαρία είναι μια νεαρή επαρχιωτοπούλα, που θέλει διακαώς να ερωτευτεί και να την ερωτευτούν και περνάει τον περισσότερο χρόνο της με το να χτενίζεται μπροστά σε έναν καθρέφτη. Ευελπιστεί σε έναν πρίγκιπα ή στρατηγό και, οπωσδήποτε, καλλιεργημένο και με ευαισθησίες, μιας και κάτι τέτοιο φαντάζει πρωτευουσιάνικο. Είναι διαρκώς έτοιμη να παραδοθεί στον πρώτο διαθέσιμο εραστή, που ιδανικά θα διαθέτει και τις παραπάνω ιδιότητες. Τη χαρακτηρίζει μια σαχλαμάρα, επιφανειακότητα και πονηριά ταυτοχρόνως. Παρόλη τη βλακεία της, είναι συμπαθής, παρά το ότι από γραφής δεν έχει κανένα θετικό πρόσημο.
Πόσο εκτυφλωτική είναι η αντανάκλαση του έργου στη σημερινή κοινωνία μας;
Νομίζω ότι το έργο, ακριβώς επειδή είναι σπουδαίο, είναι και αειθαλές, είναι σαν να μη γερνάει. Η αφορμή είναι κάποια πανανθρώπινα, οικουμενικά και διαχρονικά φαινόμενα, τα οποία ο Γκόγκολ προσεγγίζει με εύστοχο και χιουμοριστικό τρόπο, και κάτι τέτοιο ανακουφίζει. Για τον λόγο αυτό, προφανώς αντανακλά και θα αντανακλά, όσο θα υπάρχουν άνθρωποι, σε όλες τις κοινωνίες. Τα φαινόμενα που θίγονται, καίνε τις κοινωνίες, όπως φαίνεται, γι’ αυτό και υπάρχει πάντα η ανάγκη να ανεβαίνει το έργο αυτό σε όλες τις εποχές.
Ποια μηνύματα μάς στέλνει η δύσκολη κατάσταση που περνάμε στη χώρα μας;
Να αρχίσουμε να συνειδητοποιούμε περισσότερο την αξία των πραγμάτων, να ξεχωρίσει το γνήσιο από το κάλπικο, να δώσουμε περισσότερη αξία στα έργα από ό,τι στα μεγάλα λόγια, να έρθουμε οι άνθρωποι πιο κοντά και να αναπτύξουμε αλληλεγγύη, να ξεχωρίσει το ουσιώδες από το περιττό και σαχλό.
Είμαστε ανοιχτοί στο να τα αφουγκραστούμε;
Δεν μπορώ να μιλήσω συνολικά για την κοινωνία, αλλά σίγουρα υπάρχει μια μεγάλη μερίδα του κόσμου, που δείχνει να είναι ανοιχτή.
Πώς πιστεύετε ότι θα εξελιχθούν τα πράγματα;
ΝΙΚΟΣ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ
Δεν μπορώ να κάνω προβλέψεις. Αλλά, επειδή η ιστορία κάνει κύκλους, είμαι αισιόδοξη - όχι αφελώς - και είναι καλό να υιοθετήσουμε όλοι αυτήν τη στάση, γιατί η γκρίνια και η μιζέρια κακό κάνουν, καλό δεν κάνουν. Καλύτερα να δράσουμε ο καθένας με τον τρόπο του, για να υπάρξει θετική εξέλιξη στα πράγματα.
Ταυτότητα παράστασης
Απόδοση - σκηνοθεσία: Σπύρος Α. Ευαγγελάτος, σκηνικά: Γιώργος Πάτσας, κοστούμια: Γιάννης Μετζικώφ, μουσική: Γιάννης Αναστασόπουλος, βοηθοί σκηνοθέτη: Παναγιώτης Μιχαλόπουλος - Χριστιάννα Μαντζουράνη. Παίζουν: Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης (Χλεστακώφ), Γιώργος Αρμένης (Έπαρχος), Αριέττα Μουτούση (Άννα), Μιχάλης Μητρούσης (Όσιπ), Δανάη Σκιάδη (Μαρία), Θοδωρής Κατσαφάδος (Αρτέμι), Γιώργος Ψυχογιός (Άμος), Θανάσης Κουρλαμπάς (Σπέκιν), Θανάσης Δήμου (Μπομπτσίνσκι), Άγγελος Μπούρας (Ντομπτσίνσκι), Βαγγέλης Ψωμάς (Λούκα), Θωμάς Γκαγκάς (γκαρσόνι, Β΄ έμπορος, Κορόμπκιν), Γιώργος Μπούγος (Αστυνομικός, Μίσκα, Α΄ έμπορος).
Πληροφορίες
Θέατρο «Ακροπόλ», Ιπποκράτους 9 – 11, Αθήνα, τηλ.: 210 3643700. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη: 20.00, Πέμπτη: 20.00, Παρασκευή: 21.00, Σάββατο: 18.00 και 21.00, Κυριακή: 19.00. Τιμές εισιτηρίων: Τετάρτη και Σάββατο: λαϊκή απογευματινή: 15 ευρώ, Πέμπτη: γενική είσοδος 18 ευρώ, Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή 25, 20, 15, 10 ευρώ. Προπώληση εισιτηρίων: ταμείο θεάτρου, καταστήματα Public, τηλεφωνικά: 210 7234567, ηλεκτρονικά: www.ticketservices.gr.
Γιώργος Σ. Κουλουβάρης