Η Formula 1 παραμένει στην Ασία και επισκέπτεται αυτή τη φορά την Κίνα για τον τρίτο γύρο του παγκοσμίου πρωταθλήματος. Το Shanghai International Circuit φιλοξενεί ανελλιπώς την «οικογένεια» του αθλήματος από το 2004.
Η πίστα στη Σαγκάη είναι σχετικά καινούργια και αποτελεί γνήσιο... τέκνο του γερμανού σχεδιαστή Χέρμαν Τίλκε. Και μόνο από τη μεγάλη πίσω ευθεία που καταλήγει σε μία φουρκέτα, μπορεί κανείς να καταλάβει ότι ο Τίλκε έχει βάλει κι εδώ το θαυματουργό χεράκι του. Η Σαγκάη έχει το σχήμα «Shang», έναν κινέζικο χαρακτήρα, από τον οποίο ξεκινά και το όνομά της και σημεία «ψηλά» ή «πάνω από».
Χαρακτηριστικό γνώρισμά της είναι η «ιδιαίτερη» πρώτη στροφή με τους πιλότους να μπαίνουν με τέρμα το γκάζι και έβδομη ταχύτητα στο κιβώτιο και να αναγκάζονται σε κλάσματα του δευτερολέπτου να μειώσουν ταχύτητα αφού η στροφή μαζεύει απότομα.
Η πίστα έχει μήκος 5,4 χιλιόμετρα και διαθέτει δύο μεγάλες ευθείες. Η πρώτη είναι αυτή της εκκίνησης/τερματισμού και η δεύτερη, η λεγόμενη πίσω ευθεία, βρίσκεται μεταξύ των στροφών 13 και 14, έχει μήκος 1.300 μέτρα και είναι μία από τις μεγαλύτερες στο φετινό παγκόσμιο πρωτάθλημα. Σε αυτή μάλιστα έχει θεσπιστεί και μία από τις δύο ζώνες DRS για τον αγώνα. Η δεύτερη θα είναι η ευθεία εκκίνησης/τερματισμού με σημείο ανίχνευσης την είσοδο της στροφής 16 ενώ για την πίσω ευθεία το σημείο ανίχνευσης θα είναι στα μέσα της στροφής 12. Είναι η πρώτη φορά που θεσπίζεται διπλή ζώνη DRS στο κινέζικο GP.
Η παρουσία αυτών των δύο μεγάλων ευθειών επιτρέπει τις θεαματικές προσπεράσεις με αρκετά υψηλές ταχύτητες (320 χ.α.ω.). Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι οι πιλότοι πατούν τέρμα το γκάζι στο 49% του γύρου στη συγκεκριμένη πίστα. Ενας άλλος παράγοντας που διευκολύνει τις προσπεράσεις είναι το μεγάλο πλάτος της πίστας που κυμαίνεται από 13-15 μέτρα.
Η Σαγκάη περιλαμβάνει 16 στροφές χαμηλής και μέτριας ταχύτητας, εκ των οποίων οι εννέα είναι δεξιόστροφές και οι επτά αριστερόστροφες. Η απόσταση που καλύπτουν οι πιλότοι κατά τη διάρκεια του αγώνα φτάνει τα 305,066 χιλιόμετρα μετά από 56 γύρους. Η συνολική επιφάνεια του χώρου της πίστας (πλην του σιρκουί, μαζί με τις κερκίδες και τους βοηθητικούς χώρους) ανέρχεται στα 5,3 τετραγωνικά χιλιόμετρα.
China 3D Track Experience
Λόγω του σχεδιασμού της, η Σαγκάη προϋποθέτει υψηλές ταχύτητες αλλά και μερικά δυνατά φρεναρίσματα. Πέραν λοιπόν, των φρένων, ιδιαίτερα καταπονούνται εδώ και τα ελαστικά, ιδίως τα εμπρός. Ως είθισται τον τελευταίο καιρό, τα ελαστικά αναμένεται να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη του αγώνα. Ιδίως φέτος που οι γόμες είναι πιο μαλακές. Η Pirelli ακολούθησε την περυσινή της επιλογή, δηλαδή θα φέρει στην Κίνα τη μεσαία και τη μαλακή γόμα, αγχώνοντας ακόμη περισσότερο ομάδες και πιλότους.
Διότι αν τα έβγαλαν πέρυσι πέρα με τις δύο αυτές επιλογές, φέτος τα πράγματα θα είναι ακόμη πιο δύσκολα καθώς τα επίπεδα φθοράς των ελαστικών είναι υψηλότερα και σε λιγότερο χρόνο. Επομένως η όποια στρατηγική στην οποία θα καταλήξουν οι ομάδες θα χαραχθεί μετά τις ελεύθερες δοκιμές της Παρασκευής,. Οταν δηλαδή θα έχουν χρησιμοποιήσει τις πρώτες γόμες και θα έχουν βγάλει τα πρώτα συμπεράσματά τους.
Ομάδες και πιλότοι
EPA/SRDJAN SUKI
Αυτά τα εννέα χρόνια που διεξάγεται ο αγώνας επί κινεζικού εδάφους, τα πέντε όποιος πιλότος κέρδιζε την πολ ποζίσιον έπαιρνε την καρό σημαία. Τελευταίο παράδειγμα το περυσινό του Νίκο Ρόζμπεργκ που πανηγύρισε την πρώτη νίκη του στην Formula 1 και πρώτη για τη Mercedes μετά την επιστροφή της στο άθλημα.
Ο πιλότος που έχει ανέβει τις περισσότερες φορές στο υψηλότερο σκαλί του βάθρου στην Κίνα είναι Λιούις Χάμιλτον που μετρά μόλις δύο νίκες. Συνολικά, οκτώ διαφορετικοί πιλότοι έχουν κατακτήσει την πρώτη θέση στη Σαγκάη μεταξύ των οποίων είναι οι Φερνάντο Αλόνσο, Σεμπάστιαν Φέτελ (χάρισε στη Red Bull την πρώτη της νίκη και πολ ποζίσιον στην Κίνα το 2009), Τζένσον Μπάτον, Κίμι Ραϊκόνεν και Νίκο Ρόζμπεργκ. Αξίζει να σημειωθεί ότι στο ντεμπούτο του αγώνα στο καλεντάρι της FIA το 2004, νικητής ήταν ο Ρούμπενς Μπαρικέλο με τη Ferrari.
Πάντως η Scuderia μαζί με τη McLaren μετρούν τις περισσότερες καρό σημαίες στη Σαγκάη, έχοντας από τρεις πρωτιές έκαστη. Οι Renault, Red Bull και Mercedes έχουν καταφέρει να κερδίσουν τον αγώνα μόνο μία φορά.
Αγωνιστικά τώρα, όλα τα βλέμματα είναι σίγουρα στραμμένα πάνω στη Red Bull. Μπορεί ο Σεμπάστιαν Φέτελ να επέστρεψε στις νίκες με την επικράτησή του στη Μαλαισία, αλλά αυτό έγινε αφού παράκουσε εντολές της ομάδας. Ολοι θυμόμαστε την κόντρα του στην πίστα με τον teammate του Μαρκ Γουέμπερ, την προσπέρασή του στον Αυστραλό, τις παρατηρήσεις από τον Χόρνερ και τα... σχόλια του Γουέμπερ μετά το τέλος του αγώνα στη Σεπάνγκ.
Ο περυσινός παγκόσμιος πρωταθλητής ζήτησε συγνώμη για την πράξη του από όλη την ομάδα και τον teammate του με τον Χόρνερ να θέλει να ρίξει τους τόνους, λέγοντας ότι το περιστατικό θεωρείται λήξαν. Μένει λοιπόν να δούμε στην πράξη αν και κατά πόσο έχουν επηρεαστεί οι σχέσεις των δύο πιλότων.
Στη Ferrari έχουν ξεχάσει τον αγώνα στη Μαλαισία και θέλουν να καλύψουν το χαμένο έδαφος. Ο Αλόνσο χρειάζεται οπωσδήποτε μία καλή θέση στην Κίνα για να παραμείνει κοντά στον Φέτελ και να μην τον αφήσει να πάρει μεγάλη διαφορά από τόσο νωρίς στο πρωτάθλημα. Ο Ισπανός φαίνεται πως έχει στα χέρια του ένα καλό και αξιόπιστο μονοθέσιο. Το μόνο που χρειάζεται είναι λίγη τύχη και έξυπνη στρατηγική.
Η Lotus στην Κίνα πιστεύει ότι μπορεί να επιστρέψει στις επιτυχίες και να διπλασιάσει φέτος τις νίκες της. Το μονοθέσιο της πάντως μπορεί να συνδράμει σε αυτό αφού μέχρι στιγμής έχει δείξει ότι είναι φιλικό στη διαχείριση των ελαστικών. Γεγονός που θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο κατά τη διάρκεια του αγωνιστικού τριημέρου. Το σίγουρο είναι ότι ο Κίμι Ραϊκόνεν δε θα αφήσει καμία ευκαιρία ανεκμετάλλευτη.
Στη Mercedes κρατούν «μικρό καλάθι» και είναι αρκετά προσεκτικοί στις δηλώσεις τους. Η πρώτη παρουσία τους στο βάθρο στη Μαλαισία με τον Χάμιλτον επιβράβευσε εν μέρει τους κόπους των ανθρώπων της γερμανικής ομάδας, αλλά ο στόχος εξακολουθεί να είναι η νίκη. Θέλουν δηλαδή να επαναλάβουν τον περυσινό θρίαμβο του Ρόζμπεργκ, οποίος ανέβηκε για πρώτη φορά στην καριέρα του στο υψηλότερο σκαλί του βάθρου. Το σίγουρο πάντως είναι ότι η εικόνα που παρουσιάζει η W04 αγώνα με αγώνα βελτιώνεται. Επομένως στην Κίνα αναμένεται να είναι πιο ανταγωνιστική.
Η McLaren προσπαθεί θα βελτιώσει την MP4-28 και να παρουσιάσει στη Σαγκάη κάτι καλύτερο από τους δύο πρώτους αγώνες. Στελέχη του Γουόκινγκ αναφέρουν ότι έχουν εντοπίσει το... αδύναμο σημείο του φετινού μονοθέσιου και προσπαθούν να λύσουν το πρόβλημα. Μένει, λοιπόν, να δούμε αν μέχρι το GP της Κίνας θα τα έχουν καταφέρει.
Με την προσθήκη του Αντριαν Σούτιλ, η Force India δείχνει φέτος αρκετά ανταγωνιστική. Ο γερμανός πιλότος είναι ταχύτατος και δείχνει ορεξάτος από τους πρώτους κιόλας αγώνες, γεγονός που έχει θετικό βαθμολογικό αντίκτυπο στην ινδική ομάδα.
Sauber, Williams και Toro Rosso βρίσκονται ακόμη στο... σκοτάδι και αναζητούν τρόπους να μάθουν και να αξιοποιήσουν τα νέα τους μονοθέσια. Στη μάχη των... «ουραγών» η Marussia με τη βοήθεια του πολύ θετικού Ζιλς Μπιανκί φαίνεται να έχει πάρει τον... αέρα της Caterham.
Η δράση στην πίστα ξεκινά στις πέντε το πρωί της Παρασκευής με τις πρώτες ελεύθερες δοκιμές για να ακολουθήσουν τέσσερις ώρες αργότερα οι δεύτερες. Τα ξημερώματα του Σαββάτου (06:00) θα πραγματοποιηθεί η τρίτη περίοδος των ελεύθερων δοκιμών και στις εννέα το πρωί οι κατατακτήριες. Ο αγώνας θα γίνει στις 10 το πρωί της Κυριακής.