Ανακοινώθηκε το απόγευμα η δέσμη μέτρων της κυπριακής κυβέρνησης για
τους Τουρκοκύπριους.
Στο κείμενο τονίζεται ότι «τα μέτρα δεν μπορούν να ερμηνευθούν ότι συνιστούν κίνδυνο αναγνώρισης της αποσχιστικής οντότητας ή αποδοχή της ύπαρξης της (acknowledgment), ή ότι υποβοηθούν καθ' οιονδήποτε τρόπο την αποσχιστική οντότητα των κατεχομένων».
Διακίνηση αγαθών
Η διακίνηση αγαθών θα διευκολυνθεί κατά τρόπο ουσιαστικό. Πιο
συγκεκριμένα θα διευκολυνθεί πρακτικά η διακίνηση των επιτοπίως
παραγομένων αγαθών καθώς και άλλων αγαθών για προσωπική χρήση από τα
κατεχόμενα στις ελεγχόμενες από την κυβέρνηση περιοχές. (Η διακίνηση
αγαθών από τις ελεγχόμενες από την κυβέρνηση περιοχές προς τα
κατεχόμενα ήταν πάντα ελεύθερη).
Ρυθμίσεις θα γίνουν επίσης σύμφωνα με την κυπριακή νομοθεσία και το κοινοτικό κεκτημένο, για την κυκλοφορία επιτοπίως και στην ευρωπαϊκή αγορά ή σε τρίτες χώρες, αγαθών που παράγονται στα κατεχόμενα. Για την πρακτική εφαρμογή αυτού του μέτρου αναμένονται η συμβολή και συμφωνία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής καθώς και μη κυβερνητικών οργανώσεων.
Διακίνηση προσώπων και οχημάτων
Θα διευκολυνθεί περαιτέρω η διακίνηση από τις κατεχόμενες στις
ελεγχόμενες από την κυβέρνηση περιοχές τόσο Τουρκοκυπρίων όσο και
άλλων προσώπων που βρίσκονται νομίμως στην Κύπρο. Προς τούτο η
κυπριακή κυβέρνηση θα καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να
υπάρξει συνεννόηση για διάνοιξη περισσοτέρων σημείων ελεγχόμενης
διέλευσης από και προς τα κατεχόμενα. Επιπλέον θα γίνουν ρυθμίσεις
για τη νόμιμη κυκλοφορία οχημάτων από τα κατεχόμενα στις ελεγχόμενες
από την κυβέρνηση περιοχές από τις 10 Μαΐου 2003, εφόσον θεσπιστεί η
αναγκαία νομοθεσία.
Περαιτέρω, θα υπάρξει βαθμιαία χαλάρωση των ισχυόντων περιορισμών στη διακίνηση τουριστών από τις ελεγχόμενες από την κυβέρνηση περιοχές
προς τις κατεχόμενες, όσον αφορά το χρόνο παραμονής.
Εργοδότηση Τουρκοκυπρίων
Θα ληφθούν πρακτικά μέτρα για διευκόλυνση της απασχόλησης Τουρκοκυπρίων που διαβιούν στις κατεχόμενες περιοχές από εργοδότες στις ελεγχόμενες από την κυβέρνηση περιοχές με τους ίδιους όρους απασχόλησης που ισχύουν για τους υπόλοιπους Κυπρίους εργαζομένους.
Στο πλαίσιο αυτό θα υπάρξει, μεταξύ άλλων, περισσότερη δημοσιοποίηση της ισχύουσας πρακτικής ώστε να γνωρίζουν οι Τουρκοκύπριοι στα κατεχόμενα ότι μπορούν να απευθύνονται στα Επαρχιακά Γραφεία Εργασίας για εξεύρεση απασχόλησης. Θα προωθηθεί η υποβολή αιτήσεων μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Έμφαση θα δοθεί στην εργοδότηση τεχνικά καταρτισμένων επαγγελματιών. Γίνονται διευθετήσεις για να ανατεθεί κατάλληλος συντονιστικός ρόλος στις εργατικές ομοσπονδίες, στο Πανσυνδικαλιστικό Φόρουμ, και τις Ομοσπονδίες Εργοδοτών και Βιομηχάνων των δύο κοινοτήτων.
Εργολαβίες/υπεργολαβίες
Θα προωθηθεί, επίσης, η ιδέα ανάθεσης εργολαβιών και υπεργολαβιών σε
Τουρκοκύπριους στα κατεχόμενα νοουμένου ότι οι εργολάβοι και υπεργολάβοι τηρούν τις προϋποθέσεις της σχετικής νομοθεσίας.
Απασχόληση
Η κυπριακή κυβέρνηση εμμένοντας στο ότι είναι παράνομη η σύσταση
ανώτερων και ανώτατων εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων στα κατεχόμενα, αλλά
επιθυμώντας να μην γίνονται δυσμενείς διακρίσεις σε βάρος πραγματικά
προσοντούχων αποφοίτων αυτών των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, θα προβεί
σε διευθετήσεις έτσι, ώστε να μπορούν να εργοδοτούνται προσοντούχοι
Τουρκοκύπριοι στις ελεγχόμενες από την κυβέρνηση περιοχές επί τη βάσει των ουσιαστικών τους προσόντων.
Επαγγελματική κατάρτιση
Θα ενθαρρυνθεί και θα διευκολυνθεί η συμμετοχή Τουρκοκυπρίων σε ερευνητικά και άλλα κοινοτικά προγράμματα όπως Leonardo, Socrates, 6ον Πρόγραμμα Πλαίσιο κ.α. Θα παραχωρηθούν υποτροφίες σε Τουρκοκύπριους για παρακολούθηση μαθημάτων σε αναγνωρισμένα Ανώτερα και Ανώτατα Ιδρύματα στην Κύπρο.
Θα εισαχθεί επίσης βαθμιαία η εκμάθηση της τουρκικής γλώσσας - σε
βασικό επίπεδο - στη Μέση Εκπαίδευση και σε ενήλικες στις ελεγχόμενες
από την κυβέρνηση περιοχές. Προς τον σκοπό αυτό θα καταβληθεί
προσπάθεια εργοδότησης Τουρκοκύπριων εκπαιδευτικών.
Θα γίνουν πρακτικές διευθετήσεις για δωρεάν διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας από Ελληνοκύπριους εκπαιδευτικούς σε Τουρκοκύπριους ενδιαφερομένους μαθητές/φοιτητές που διαβιούν στην κατεχόμενη περιοχή.
Συμμετοχή Τουρκοκυπρίων σε διεθνείς αθλητικές διοργανώσεις
Η κυπριακή κυβέρνηση μέσω των αρμοδίων αθλητικών ομοσπονδιών θα
διευκολύνει τη συμμετοχή Τουρκοκυπρίων αθλητών σε διεθνείς αθλητικές
διοργανώσεις μέσω των Κυπριακών Εθνικών Ομάδων. Η επικείμενη
διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 προσφέρεται ως μια καλή
ευκαιρία για τη συμπερίληψη Τουρκοκύπριων αθλητών στην εθνική ομάδα της Κύπρου.
Συμμετοχή Τουρκοκυπρίων σε εκδηλώσεις στο εξωτερικό
Η κυπριακή κυβέρνηση δεν θα ενίσταται στη συμμετοχή επιστημόνων,
καλλιτεχνών κ.λπ., από τα κατεχόμενα σε εκδηλώσεις στο εξωτερικό
εφόσον συμμετέχουν υπό την προσωπική τους ιδιότητα και όχι εξ
ονόματος, ή με τη χρήση συμβόλων της αποσχιστικής οντότητας των
κατεχομένων.
Η κυβέρνηση θα ενισχύσει έμπρακτα διακοινοτικές επαφές και την
ανάπτυξη των σχέσεων και της συνεργασίας ανάμεσα σε ελληνοκυπριακές
και τουρκοκυπριακές μη κυβερνητικές οργανώσεις.
Μέτρα για συγγενείς Τουρκοκυπρίων αγνοουμένων και πεσόντων
Θα εξομοιωθεί η μεταχείριση των συγγενών Τουρκοκυπρίων αγνοουμένων
και αμάχων φονευθέντων της περιόδου 1963-67 και 1974 με τους
συγγενείς Ελληνοκυπρίων αγνοουμένων και πεσόντων. Τα μέτρα θα
περιλαμβάνουν την παροχή ωφελημάτων, πρόσβαση στις πληροφορίες που
διαθέτουν οι κρατικές υπηρεσίες, ενίσχυση της διερευνητικής
προσπάθειας για διακρίβωση της τύχης αγνοουμένων, τη δημιουργία
Τράπεζας Γενετικού Υλικού και Τράπεζας Προθανατίων και άλλων
αναγκαίων πληροφοριών από συγγενείς, τη διενέργεια διερευνητικών
ανασκαφών καθώς και εκταφών όταν επιδειχθεί ενδιαφέρον και συνεργασία
των συγγενών.
Μικτή επιτροπή επαφών για ανθρωπιστικά θέματα
Παράλληλα η κυπριακή κυβέρνηση προτείνει τη σύσταση δικοινοτικής
επιτροπής για ανθρωπιστικά και άλλα συναφή θέματα με εμπλοκή της
UNFICYP, η οποία να έχει αποστολή τη συζήτηση και επίλυση προβλημάτων
ανθρωπιστικού χαρακτήρα και τη διευκόλυνση των επαφών και της
επικοινωνίας ανάμεσα σε πρόσωπα που διαβιούν εκατέρωθεν των γραμμών
καταπαύσεως του πυρός.
Εκδοση πιστοποιητικών και άλλων εγγράφων
Η κυπριακή κυβέρνηση θα διευκολύνει με περαιτέρω πρακτικές
διευθετήσεις, την έκδοση προς τους Τουρκοκύπριους από τις αρχές της Δημοκρατίας, ταξιδιωτικών εγγράφων, ταυτοτήτων, πιστοποιητικών γεννήσεως, και άλλων πιστοποιητικών και επισήμων εγγράφων.
Πιστοποιητικά οικογενειακής ή προσωπικής κατάστασης και άλλα συναφή
έγγραφα, Τουρκοκυπρίων που διαβιούν ή διαβιούσαν στα κατεχόμενα,
μπορούν κατά περίπτωση να εξετάζονται και το περιεχόμενό τους να
λαμβάνεται υπ' όψιν από αρμόδια όργανα της Κυπριακής Δημοκρατίας στην
έκδοση διοικητικών πράξεων που τους αφορούν.
Ιατροφαρμακευτική περίθαλψη
Θα ληφθούν περαιτέρω πρακτικά μέτρα για καλύτερη εξυπηρέτηση των Τουρκοκύπριων ασθενών που έρχονται στις ελεγχόμενες από την κυβέρνηση περιοχές για διάγνωση ή νοσηλεία. Προς τον σκοπό αυτό θα συσταθεί μηχανισμός (hot-line) ο οποίος να στελεχώνεται επί 24ώρου βάσεως για το χειρισμό επειγόντων περιστατικών. Επίσης θα παρασχεθούν διευκολύνσεις και κίνητρα για ανάπτυξη των σχέσεων μεταξύ των γιατρών και ιατρικών ιδρυμάτων εκατέρωθεν της γραμμής καταπαύσεως του πυρός προς όφελος των ασθενών.
Πολιτιστική κληρονομιά
Η κυβέρνηση υιοθετεί την πρόταση για τη σύσταση διεθνούς ιδρύματος
προστασίας πολιτιστικής κληρονομιάς της Κύπρου που υποβλήθηκε από την
Κοινοβουλευτική Συνέλευση του Συμβουλίου της Ευρώπης (υπό-επιτροπή
για θέματα πολιτιστικής κληρονομιάς). Η πρόταση διαπνέεται από την
ανάγκη προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς ολόκληρης της Κύπρου
και προνοεί συνεργασία με την τουρκοκυπριακή πλευρά. Μέσα σε αυτά τα
πλαίσια θα δοθεί έμφαση στη συντήρηση τουρκοκυπριακών μνημείων (π.χ.
μουσουλμανικών τεμενών, κοιμητηρίων) στις περιοχές υπό τον έλεγχο της
Δημοκρατίας και εκκλησιών, κοιμητηρίων καθώς και αρχαιολογικών και
άλλων μνημείων της πολιτιστικής μας κληρονομιάς στα κατεχόμενα.
Αναβάθμιση τουρκοκυπριακών εκπομπών στο ΡΙΚ
Θα προωθηθεί η αναβάθμιση των εκπομπών του ΡΙΚ, στην τουρκική γλώσσα, η οποία να περιλαμβάνει την επέκταση του υποτιτλισμού προγραμμάτων, την αύξηση της διάρκειας του δελτίου ειδήσεων στην τουρκική καθώς και των προγραμμάτων Aktualite και Prisma και τη δημιουργία μιας νέας τηλεοπτικής εκπομπής η οποία να απευθύνεται στους Τουρκοκύπριους και να έχει ως στόχο να συμβάλει στην καλλιέργεια κλίματος εμπιστοσύνης, αλληλοσεβασμού και ειρηνικής συμβίωσης ανάμεσα σε Ελληνοκύπριους και Τουρκοκυπρίους.
Αποναρκοθέτηση νεκρής ζώνης
Η κυπριακή κυβέρνηση υπέβαλε στην UNFICYP τον Ιανουάριο του 2002
πρόταση για άρση του συνόλου των ναρκοπεδίων εντός της νεκρής ζώνης
σύμφωνα με σχετικά ψηφίσματα των Ηνωμένων Εθνών. Παρά την αρνητική απάντηση της τουρκικής πλευράς η κυπριακή κυβέρνηση επαναβεβαιώνει την πρόθεσή της να προχωρήσει μονομερώς στην άρση των ναρκοπεδίων της Εθνικής Φρουράς εντός της νεκρής ζώνης στο προσεχές μέλλον.
Συνεργασία σε επίπεδο τοπικών αρχών
Η κυβέρνηση έχει επεξεργασθεί φόρμουλα για την ανάπτυξη συνεργασίας
μεταξύ τοπικών αρχόντων εκατέρωθεν της γραμμής αντιπαράταξης καθώς
και τη χρηματοδότηση έργων σε τοπικό επίπεδο στα κατεχόμενα, χωρίς
να επηρεάζεται η θέση της έναντι του παρανόμου της αποσχιστικής
οντότητας.
Τηλεπικοινωνίες με κατεχόμενα και Τουρκία
Θα υπάρξει αυτοματοποίηση της τηλεφωνικής επικοινωνίας με τα
κατεχόμενα και την Τουρκία από τις 2 Μαΐου 2003. Όσον αφορά την
κινητή τηλεφωνία και λαμβανομένου υπόψη ότι οι συμφωνίες περιαγωγής
γίνονται μεταξύ εταιρειών και όχι κρατών, θα ενθαρρυνθεί η ΑΤΗΚ να
συνάψει συμφωνίες περιαγωγής με ιδιωτικές εταιρείες οι οποίες
παρέχουν τώρα υπηρεσίες στα κατεχόμενα.
Συμμετοχή σε εκλογές
Θα προωθηθεί η θέσπιση της αναγκαίας νομοθεσίας ώστε να καταστεί
δυνατή η συμμετοχή των Τουρκοκυπρίων στις εκλογές τοπικών αρχών στις
ελεγχόμενες από την κυβέρνηση περιοχές και τις ευρωεκλογές επί τη
βάσει της σχετικής νομοθεσίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της σχετικής
νομολογίας του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.
Γραφείο τουρκοκυπριακών υποθέσεων
Για το συντονισμό της εφαρμογής των πιο πάνω μέτρων θα λειτουργήσει
Γραφείο Τουρκοκυπριακών Υποθέσεων επικεφαλής του οποίου θα οριστεί
Επίτροπος, το οποίο θα έχει επίσης τις πιο κάτω αρμοδιότητες:
(α) θα συντονίζει τις προσπάθειες του κράτους για προσεκτική εξέταση
όλων των νομοθεσιών, πολιτικών και διοικητικών πρακτικών ώστε να μη
δημιουργούνται προϋποθέσεις για δυσμενείς διακρίσεις σε βάρος των Τουρκοκυπρίων κατά την εφαρμογή τους.
(β) θα προβαίνει σε συστάσεις όπου δει, για εισαγωγή νομοθετικών,
κανονιστικών και διοικητικών μέτρων ή αναθεώρηση ήδη ισχυόντων ώστε
να προστατεύονται καλύτερα τα δικαιώματα και έννομα συμφέροντα των
Τουρκοκυπρίων.
(γ) θα εισηγείται και θα μεριμνά για την εισαγωγή πρακτικών
διευθετήσεων για εξυπηρέτηση των Τουρκοκύπριων πολιτών της Δημοκρατίας, οι οποίες θα λαμβάνουν υπόψη τους τις πρακτικές δυσκολίες πρόσβασης των Τουρκοκυπρίων στις κρατικές υπηρεσίες και στα οφέλη που απορρέουν από την εφαρμογή κρατικών πολιτικών.
(δ) χωρίς να υποκαθιστά τις αρμόδιες υπηρεσίες, θα μπορεί να δέχεται
και να διαβιβάζει στις αρμόδιες κρατικές ή άλλες υπηρεσίες αιτήματα
των Τουρκοκυπρίων υποβάλλοντας τις κατά την κρίση του εισηγήσεις.
(ε) θα συμβουλεύει και θα παρέχει πληροφορίες στους Τουρκοκύπριους, αναφορικά με τα δικαιώματα και υποχρεώσεις τους, καθώς και τα οφέλη που μπορούν να απολαμβάνουν σύμφωνα με τις ισχύουσες νομοθεσίες και πολιτικές (διαβατήρια, οικονομικές παροχές, επιδοτήσεις κ.λπ.) καθώς και από την ένταξη της Κύπρου στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
(στ) θα μεριμνά για τη μετάφραση στην τουρκική σχετικών εντύπων,
αιτήσεων και άλλων εγγράφων και θα διαμορφώσει ιστοσελίδα στην οποία
θα δημοσιεύονται τα πιο πάνω μαζί με άλλες χρήσιμες για τους Τουρκοκύπριους πληροφορίες.
Στο πλαίσιο αυτό θα λειτουργήσουν κέντρα πληροφόρησης στην Κύπρο και στο εξωτερικό.
Πηγή: Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων