«Πράσινο φως» σε νόμο που επιτρέπει σε εκδότες να χρεώνουν τις μηχανές αναζήτησης και άλλους online φορείς για την αναπαραγωγή του υλικού τους δόθηκε την Παρασκευή στη Γερμανία. Ωστόσο, συνεχίζεται να επιτρέπεται η ελεύθερη χρήση κειμένου σε links και μικρές περιλήψεις.
Η αρχική πρόταση είχε γίνει από την κυβέρνηση της καγκελαρίου Άγκελα Μέρκελ πέρυσι, και αποτελεί μία νέα απόπειρα μίας ευρωπαϊκής κυβέρνησης να αναγκάσει μεγάλες εταιρείες του χώρου του Διαδικτύου, όπως η Google, να μοιραστεί κάποια από τα κέρδη που προκύπτουν από την πώληση διαφημίσεων που τοποθετούνται δίπλα σε links με θέματα από ιστοσελίδες εκδοτών.
Ο νόμος στοχεύει μόνο στις εταιρείες οι οποίες αναπαράγουν το υλικό αυτό για εμπορική χρήση
Ωστόσο, σύμφωνα με μία αλλαγή που προτάθηκε από το κόμμα των Ελεύθερων Δημοκρατών στη Γερμανία, επιτρέπεται η χρήση μεμονωμένων λέξεων ή μικρών αποσπασμάτων δωρεάν- κάτι που «μεταφράζεται» πως ο νόμος στοχεύει μόνο στις εταιρείες οι οποίες αναπαράγουν το υλικό αυτό για εμπορική χρήση.
Ο νόμος πέρασε από την Μπούντεσταγκ με 293 ψήφους έναντι 243, ωστόσο πρέπει να εγκριθεί και από την Μπούντεσρατ, που ελέγχεται από τους Σοσιαλδημοκράτες και τους Πράσινους, που επιδιώκουν το μπλοκάρισμά του, καθώς, όπως αναφέρουν, «κανείς δεν θέλει αυτό το νόμο εκτός από κάποιους μεγάλους εκδότες», όπως δήλωσε σχετικά η Ταμπέα Ρέσνερ, μέλος των Πρασίνων και ειδική σε θέματα media.
Η Google, από πλευράς της, εξέφρασε την ικανοποίησή της για το ότι ο νόμος «αποδυναμώθηκε» πριν περάσει, αλλά ξεκαθάρισε την γενικότερη αντίθεσή της σε κάθε είδους σχετική νομοθεσία. Η εταιρεία μάλιστα διεξάγει μία εκστρατεία ονόματι «Defend your Net» (υπερασπιστείτε το διαδίκτυό σας), τόσο online όσο και μέσω των εκδοτικών οίκων που θα επωφεληθούν από αυτό το νόμο, ισχυριζόμενη πως θα επηρεάσει αρνητικά την ελεύθερη ροή της πληροφορίας και την καινοτομία online.
Η αμερικανική εταιρεία κερδίζει δισεκατομμύρια ευρώ από τις διαφημίσεις μέσω της μηχανής αναζήτησης
Η αμερικανική εταιρεία κερδίζει δισεκατομμύρια ευρώ από τις διαφημίσεις μέσω της μηχανής αναζήτησης και άλλων υπηρεσιών της, τη στιγμή που οι περισσότεροι γερμανικοί εκδοτικοί οίκοι περιορίζονται σε μικρά έσοδα από διαφημίσεις ή άλλες υπηρεσίες, όπως paywalls γύρω από το υλικό τους.
Οι Γερμανοί εκδότες ελπίζουν, μέσω του νόμου, σε ένα όργανο το οποίο θα τους επιτρέψει να καθορίσουν τις συνθήκες υπό τις οποίες υλικό που παράγεται από τους δημοσιογράφους θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τις μηχανές αναζήτησης και άλλους «τρίτους» φορείς, που αναπαράγουν το υλικό αυτό online. Θετικές είναι και οι αντιδράσεις από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Εκδοτών, το οποίο πιέζει εδώ και καιρό για αλλαγές στις «σχέσεις» μεταξύ εκδοτών και Google.