Σε 386, από 480, μειώνονται τα τμήματα στο φετινό μηχανογραφικό των υποψηφίων των πανελλαδικών εξετάσεων, λόγω των αλλαγών που επιφέρει στον ακαδημαϊκό χάρτη το σχέδιο «Αθηνά», το οποίο έδωσε στην δημοσιότητα ο υπουργός Παιδείας.
Μειώνονται σε 386 από 480, τα τμήματα στο φετινό μηχανογραφικό των υποψηφίων
Όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Παιδείας, Κ. Αρβανιτόπουλος η μείωση του αριθμού των εισακτέων σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ με την εφαρμογή του σχεδίου δεν θα ξεπεράσει το 4%. Ειδικότερα, ο αριθμός των εισακτέων στα πανεπιστήμια θα αυξηθεί κατά 15% ιδιαίτερα σε σχολές και τμήματα θετικής κατεύθυνσης, ενώ στα ΤΕΙ θα υπάρξει μείωση εισακτέων περίπου 30% σε τμήματα με ομοειδές γνωστικό αντικείμενο.
Σημειώνεται ότι από το σχέδιο δεν επηρεάζονται οι στρατιωτικές και εκκλησιαστικές σχολές, καθώς και οι σχολές τουριστικών επαγγελμάτων.
Λειτουργία ομοσπονδιακού τύπου πανεπιστημίου
Το σχέδιο «Αθηνά» προβλέπει τη λειτουργία ενός ομοσπονδιακού τύπου πανεπιστημίου, κατά τα πρότυπα της Βρετανίας και Γαλλίας, με την επωνυμία «Αδαμάντιος Κοραής» στο οποίο εντάσσονται το Γεωπονικό, το Οικονομικό, το Πάντειο, το Πανεπιστήμιο Πειραιά και το Χαροκόπειο. Όπως εξήγησε ο κ. Αρβανιτόπουλος η δημιουργία ενός ομόσπονδου κόμβου, ενδυναμώνει τα Πανεπιστήμια, τα οποία διατηρούν την αυτοτέλεια, τα προγράμματα σπουδών, τα πτυχία τους και την εξέλιξη του προσωπικού τους. Δημιουργείται μια υπερδομή από τα υφιστάμενα Συμβούλια σε ένα ομόσπονδο Κεντρικό Συμβούλιο.
Δημιουργείται επίσης στην Αθήνα Ομοσπονδοτεχνολογικό Ίδρυμα, στο οποίο υπάγονται τα ΤΕΙ Αθήνας, Πειραιά και η ΑΣΠΑΙΤΕ, ενώ, αναβαθμίζεται το Διεθνές Πανεπιστήμιο, το οποίο θα συνδεθεί με τμήματα Ελληνικών Σπουδών πανεπιστημίων του εξωτερικού.
Χωρίς τμήματα και σχολές 12 πόλεις
Χωρίς τμήματα ή σχολές μένουν 12 πόλεις. Πρόκειται για την Ιεράπετρα, τον Άγιο Νικόλαο Κρήτης, το Αίγιο, την Αμαλιάδα, τη Λευκάδα, το Αργοστόλι, τη Ναύπακτο, τη Λειβαδιά, τα Μουδανιά, τη Βέροια, την Έδεσσα και τη Νάουσα.
Προβλέπεται η λειτουργία ομοσπονδιακού τύπου πανεπιστημίου με την επωνυμία «Αδαμάντιος Κοραής»
Τα πανεπιστήμια με διοικούσες επιτροπές ή λιγότερα από τέσσερα τμήματα της περιφέρειας απορροφώνται από άλλα πανεπιστήμια. Για παράδειγμα, το Πανεπιστήμιο Στερεάς Ελλάδος, χωρίζεται στα δύο και τα τμήματα της Λαμίας μεταφέρονται στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, ενώ ένα τμήμα απορροφάται από το Πάντειο. Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας συγχωνεύεται με το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, ενώ, δύο τμήματά του μεταφέρονται στην Πολυτεχνική Σχολή του ΑΠΘ. Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Ελλάδας απορροφάται από το Πανεπιστήμιο Πατρών.
Δεν απολύονται οι εργαζόμενοι στα υπό συγχώνευση τμήματα
Σύμφωνα με την ηγεσία του υπουργείου, το διδακτικό προσωπικό και οι εργαζόμενοι στα τμήματα που συγχωνεύονται ή απορροφώνται δεν θα απολυθούν και δεν θα απομακρυνθούν από την εργασία τους Επίσης, οι φοιτητές των τμημάτων αυτών θα παραμείνουν ώσπου να τελειώσουν τις σπουδές τους, αλλά θα μεταφερθούν στο τμήμα που θα απορροφήσει το δικό τους, σε όποιες περιπτώσεις συμβαίνει κάτι τέτοιο. Το ίδιο θα γίνει με τους διδάσκοντες και τους εργαζόμενους. Ακόμη, δεν θα εφαρμοστεί το πλαφόν της βάσης του 10.
«Στόχος η αναβάθμιση των ιδρυμάτων»
Ο κ. Αρβανιτόπουλος διευκρίνισε πάντως ότι ο διάλογος συνεχίζεται, αφού το σχέδιο θα σταλεί στα πανεπιστήμια. Επισήμανε ακόμη ότι κατά την περίοδο κρίσης που διανύουμε υπάρχουν, αλλά και δίδονται ευκαιρίες. «Δεν έχουμε», είπε, «την πολυτέλεια του χρόνου, αλλά παρ' όλα αυτά ακολουθήθηκε η πολιτική διαλόγου με τους φορείς, ενώ εκθέσαμε τα κριτήρια και τους κανόνες στα πολιτικά κόμματα».
Όπως τόνισε, στόχοι του υπουργείου είναι η ενίσχυση της δωρεάν δημόσιας παιδείας, η αναβάθμιση των ιδρυμάτων και η σύνδεσή τους με τον αναπτυξιακό χάρτη της χώρας, και μέριμνα είναι τα παιδιά, οι νέοι, οι προσδοκίες αυτών και των οικογενειών τους, να σπουδάζουν σε ισχυρά ιδρύματα με αντίκρισμα στην αγορά εργασίας.
Απευθυνόμενος τέλος στις τοπικές κοινωνίες, ο υπουργός υπογράμμισε ότι μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα, οι τοπικές κοινωνίες θα βγουν ενισχυμένες, μέσα από τον εξορθολογισμό του ακαδημαϊκού χάρτη και μέσα από την επένδυση στη γνώση.
Συγκεκριμένες προτάσεις επί του σχεδίου θα καταθέσει το ΠΑΣΟΚ
Για την κατάθεση «συγκεκριμένων προτάσεων» επί του σχεδίου «Αθηνά» επιφυλάχθηκε το ΠΑΣΟΚ, το οποίο σε σχετική ανακοίνωσή του αφήνει πάντως αιχμές για την επιλογή της ηγεσίας του υπουργείου να παρουσιάσει σήμερα το συγκεκριμένο σχέδιο.
«Αναμέναμε να κάνουμε προτάσεις και διορθώσεις επί συγκεκριμένου σχεδίου, το οποίο όμως ανακοίνωσε σήμερα ο υπουργός Παιδείας σε συνέντευξη Τύπου», αναφέρει συγκεκριμένα η ανακοίνωση του κόμματος.
Τονίζεται πάντως ότι η αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας συνιστά «πρώτιστα αναπτυξιακή και ακαδημαϊκή και δευτερευόντως διοικητική και δημοσιονομική αναγκαιότητα».
ΣΥΡΙΖΑ: Σχέδιο συρρίκνωσης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης
Για «φθηνό, λογιστικό σχέδιο περικοπών» έκανε λόγο από την πλευρά του ο ΣΥΡΙΖΑ, σχολιάζοντας τις προωθούμενες αλλαγές στον ακαδημαϊκό χάρτη.
Σε ανακοίνωσή του, το Τμήμα Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ χαρακτήρισε το σχέδιο «Αθηνά» σχέδιο «συρρίκνωσης και αλλοίωσης» των ακαδημαϊκών χαρακτηριστικών της ανώτατης εκπαίδευσης «εν ονόματι της δημοσιονομικής προσαρμογής στους όρους των μνημονίων».
Όπως επισήμανε, το σχέδιο «Αθηνά» οργανώνει μια νέα συγκεντρωτική διοικητική υπερδομή, «που θα διευκολύνει σε δεύτερη φάση νέες συγχωνεύσεις τμημάτων, την εμπέδωση της εργασιακής ευελιξίας και εξάρτησης διδασκόντων και εργαζομένων».
«Το σχέδιο «Αθηνά» συγγράφει το τέλος του μαζικού πανεπιστημίου με τη μείωση του αριθμού των εισακτέων», σημείωσε, προσθέτοντας πως ειδικότερα για τα ΤΕΙ «μεθοδεύεται μια ισοπεδωτική κατάργηση και συγχώνευση τμημάτων και σχολών».
Χαρακτήρισε τέλος «προσχηματική» την εξαγγελθείσα διαβούλευση, καθώς, όπως παρατήρησε, δίνεται «μια ασφυκτική διορία 45 ημερών».
ΔΗΜΑΡ: Όχι συρρίκνωση αλλά ανάπτυξη
Χρόνο για να διατυπώσει σχόλια και παρατηρήσεις σχετικά με το σχέδιο «Αθηνά» ζήτησε από το υπουργείο Παιδείας η Δημοκρατική Αριστερά.
«Η Δημοκρατική Αριστερά βρίσκεται στην φάση τελικής επεξεργασίας μιας ουσιαστικής πρότασης αναδιάρθρωσης των ΑΕΙ στη βάση συγκεκριμένων κριτηρίων επιστημολογικού και αναπτυξιακού χαρακτήρα. Στον κορμό της πρότασή αυτής που δεν επιζητεί τη συρρίκνωση αλλά αντίθετα την ανάπτυξη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, βρίσκεται η συνένωση των δυνάμεων των πανεπιστημίων, των τεχνολογικών ιδρυμάτων και των ερευνητικών κέντρων σε κοινοπραξίες που θα διασφαλίζουν την πλήρη αξιοποίηση του ερευνητικού και διδακτικού προσωπικού, των υπαρχουσών υποδομών αλλά και της εμπειρίας των ιδρυμάτων αυτών. Η δική μας προσπάθεια δεν είναι μια άσκηση επί χάρτου για να μην θιγούν κατεστημένα συμφέροντα αλλά μια τολμηρή πρόταση που επιχειρεί να αντιμετωπίσει τις παθογένειες και να ατενίσει με αισιοδοξία το μέλλον», καταλήγει.
Οι πρώτες αντιδράσεις πρυτάνεων
Μετά τη δημοσιοποίηση του σχεδίου «Αθηνά», για το νέο ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας, ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Πατρών, Γιώργος Παναγιωτάκης, δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι η μόνη του διαφωνία έγκειται στην προτεινόμενη αλλαγή της ονομασίας του Ιδρύματος σε Πανεπιστήμιο Πατρών - Δυτικής Ελλάδας. «Ο λόγος της διαφωνίας είναι ότι μας πήρε πενήντα χρόνια ιστορίας και ανάπτυξης του Πανεπιστημίου μας, να κάνουμε το όνομα του, διεθνώς γνωστό και αναγνωρίσιμο», εξήγησε.
Από την πλευρά του ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Τριαντάφυλλος Αλμπάνης, δήλωσε ότι το σχέδιο έχει θετικά σημεία, αλλά και πολλά σημεία που χρήζουν περισσότερη επεξεργασία, ώστε οι αλλαγές να αποκτήσουν νόημα, σύμφωνα με τα κριτήρια που τέθηκαν ευθύς εξαρχής. Ιδιαίτερα για το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, πρόσθεσε, υπάρχουν εκκρεμή θέματα για τα οποία η σύγκλητός του θα υποβάλει διορθωτικές προτάσεις.
Τέλος, ο πρύτανης του Πανεπιστημίου του Αιγαίου, Πάρις Τσάρτας, τόνισε ότι ένα από τα θετικά στοιχεία είναι ότι κρατήθηκε σε υψηλό ποσοστό η πρόταση που είχε γίνει από τα ίδια τα πανεπιστήμια, ότι δηλαδή θα πρέπει να αλλάξουν κυρίως τα προφανή, δηλαδή «στα πανεπιστήμια τύπου Στερεάς Ελλάδας, Δυτικής Ελλάδας, Δυτικής Μακεδονίας». Αυτό όμως, συνέχισε, δεν αλλάζει δύο βασικά προβλήματα: Το ένα είναι ότι πληθώρα αλλαγών εντοπίζεται στα περιφερειακά πανεπιστήμια, χωρίς αυτό να συνδέεται τις περισσότερες φορές με κάποια συγκεκριμένα κριτήρια. Το δεύτερο είναι ότι έχουν γίνει προφανή ακαδημαϊκά λάθη. Ως παράδειγμα ανέφερε το Πανεπιστήμιο Αιγαίου. «Προτείνεται συγχώνευση τμημάτων πενταετών πολυτεχνικών σχολών Μηχανικών, με τμήματα Διοίκησης. Επίσης, δεν λειτουργεί για 5η χρονιά το τμήμα Τουρισμού χωρίς να υπάρχει κανείς λόγος και δεν ιδρύεται η πολυτεχνική σχολή. Την ίδια ώρα υπάρχουν πάμπολλα τμήματα σε όλα τα Πανεπιστήμια που μετατράπηκαν σε σχολές», κατέληξε.
Ωστόσο η σχεδιαζόμενη κατάργηση του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας προκάλεσε την έντονη αντίδραση του δημάρχου Φλώρινας, Γιάννη Βοσκόπουλου, ο οποίος χαρακτήρισε το σχέδιο «κόλαφο» και σημείωσε ότι η απάντηση σε αυτό πρέπει να είναι «αγώνας μέχρι τέλους». Η κυβέρνηση λειτουργεί με σκοπιμότητες και με όρους παρελθόντος, που είναι αντίθετες με τα συμφέροντα της περιοχής πολιτιστικά, οικονομικά, εθνικά, ανέφερε και κάλεσε τους φορείς της περιοχής σε σύσκεψη αύριο, για να αποφασιστούν περαιτέρω ενέργειες για το ζήτημα.