Ηρθε για να μείνει, όπως όλα δείχνουν, η ατμοσφαιρική ρύπανση από τα τζάκια στις μεγάλες πόλεις και κυρίως στην Αθήνα, φαινόμενο των καιρών, απόρροια της οικονομικής κρίσης.
Το πρόβλημα είναι πολυδιάστατο και από τη στιγμή που δεν φαίνεται να κάμπτεται η κυβέρνηση αναφορικά με τη φορολόγηση του πετρελαίου θέρμανσης, εκτός όλων των άλλων, οι πολίτες θα υποστούν και την τεράστια αυτή υποβάθμιση του περιβάλλοντος. Το γεγονός ότι το κόστος θα το πληρώσουμε μια μέρα σε πολλαπλάσιο βαθμό μάλλον δεν απασχολεί κανέναν.
Η πραγματικότητα είναι ότι τα περισσότερα τζάκια που σήμερα χρησιμοποιούνται ως ο μοναδικός τρόπος θέρμανσης και σύμφωνα με τους επιστήμονες ευθύνονται για τα περιβόητα αιωρούμενα σωματίδια, για πολλά διαμερίσματα έχουν κατασκευαστεί ως διακοσμητικά και οι ιδιοκτήτες τους δεν μπορούν καν να επιχειρήσουν τον καθαρισμό τους.
Τι μπορούν να κάνουν ωστόσο οι πολίτες, να μην έχουν έστω και αυτή την υποτυπώδη θέρμανση; Η ευθύνη επιστρέφει στην κυβέρνηση και αναρωτιόμαστε τι εντέλει κερδίζει το κράτος, τη στιγμή που έχει μειωθεί, σύμφωνα με τις ενδείξεις, κατακόρυφα η κατανάλωση του πετρελαίου θέρμανσης. Μήπως απλώς και σε αυτή την περίπτωση κυριαρχεί η απώλεια ψυχραιμίας να σκεφτούμε κάτι άλλο; Ας δούμε τι συμβαίνει στην πράξη.
Με απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών, Χρήστου Σταϊκούρα, επιχορηγούνται εκτάκτως ορισμένοι δήμοι της χώρας, με 7 εκατ. ευρώ, για να αγοράσουν πετρέλαιο τα σχολεία. Είναι μια εξέλιξη που έρχεται να επιβεβαιώσει πόσο εξωπραγματική ήταν η απόφαση για την αύξηση της φορολογίας στο πετρέλαιο θέρμανσης, που τριγύριζε στα συρτάρια του υπουργείου Οικονομικών σχεδόν μία πενταετία και εφαρμόστηκε φέτος.
Τα συγκεκριμένα σχολεία ξέμειναν από πετρέλαιο επειδή τα κονδύλια δεν επαρκούσαν για την αγορά του ακριβού φέτος πετρελαίου θέρμανσης και οι δήμοι αναγκάζονται να τα κλείσουν για να μην παγώσουν τα παιδιά. Εάν στο σκέλος των εσόδων υπήρχαν θετικές εξελίξεις και οι εισπράξεις του Δημοσίου αυξάνονταν, το υπουργείο Οικονομικών θα είχε μια δικαιολογία να επιμείνει στον παραλογισμό.
Ομως οι εισπράξεις είναι λιγότερες από πέρυσι και τα προβλήματα πολλαπλάσια. Ακόμη, οι εμπνευστές του μέτρου θεωρούσαν ότι με την εξίσωση του φόρου στο πετρέλαιo κίνησης και θέρμανσης θα πατάσσονταν το λαθρεμπόριο καυσίμων, που κοστίζει στον προϋπολογισμό πάνω από 1 δισ. ευρώ, το χρόνο. Και αυτή η εκτίμηση αποδείχτηκε πως ήταν στον... αέρα. Πάντως, υπάρχει χρόνος να διορθωθεί το λάθος και ο υπουργός Οικονομικών, Γιάννης Στουρνάρας, έχει δείξει πως έχει την τόλμη.
ΤΕΤΗ ΗΓΟΥΜΕΝΙΔΗ - [email protected]