«The Artist» και «Hugo», δύο ταινίες οι οποίες αποδίδουν φόρο τιμής στις καταβολές του κινηματογράφου, μονοπώλησαν τα βραβεία Όσκαρ, συλλέγοντας δέκα χρυσά αγαλματίδια συνολικά ενώ ήρθαν ισόπαλες, αποσπώντας από πέντε βραβεία έκαστη στην 84η τελετή απονομής της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.
Ισοπαλία με νικητή στα σημεία
Κατά πολλούς - ίσως τους περισσότερους- το γαλλικό, ασπρόμαυρο, βωβό φιλμ του Μισέλ Χαζαναβίσιους, «The Artist», κερδίζοντας τα Όσκαρ καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, Α΄ ανδρικού ρόλου -για τον Ζαν Ντεζαρντέν, κοστουμιών και μουσικής, χρήστηκε ως ο μεγάλος νικητής των βραβείων. Δεν είναι λίγοι όμως αυτοί που υποστηρίζουν ότι εξίσου μεγάλος νικητής είναι και το, επίσης, γαλλικό «Hugo» του Μάρτιν Σκορσέζε, που αναφέρεται στο Παρίσι της δεκαετίας του '30 και την γέννηση του κινηματογράφου. Η ταινία έκανε θραύση σαρώνοντας τις δύσκολες τεχνικές κατηγορίες, φωτογραφίας, σκηνικών, ηχητικού μοντάζ, ηχητικού μιξάζ και οπτικών εφέ. Μεγάλο ερωτηματικό αποτελεί το ότι ο Μάρτιν Σκορσέζε καθ’ όλη την διάρκεια της απονομής δεν είπε λέξη. Έτσι, η μεγάλη μονομαχία έβγαλε νικητή στα σημεία -σίγουρα το Όσκαρ καλύτερης ταινίας έχει ειδικό βάρος- το ερωτικό γράμμα προς την Χρυσή Εποχή του Χόλιγουντ, «The Artist». Αξίζει να αναφέρουμε ότι βωβή ταινία είχε να κερδίσει Όσκαρ από το 1928 και ασπρόμαυρη από την «Λίστα του Σίντλερ» το 1993. Επίσης, ο Ζαν Ντεζαρντέν - πρωταγωνιστής της ταινίας- είναι ο πρώτος Γάλλος ηθοποιός που κερδίζει Όσκαρ Α΄ ανδρικού ρόλου.
Ο Έλληνας
«Σ' αγαπώ πολύ!» είπε στα ελληνικά απευθυνόμενος στη μητέρα του -τα ξημερώματα Δευτέρας στο Λος Αντζελες- ο Αλεξάντερ Πέιν, κρατώντας στα χέρια του το Όσκαρ διασκευασμένου σεναρίου που κέρδισε για την ταινία «Οι απόγονοι». Πρόκειται για το δεύτερο βραβείο του ελληνικής καταγωγής σκηνοθέτη, σεναριογράφου και παραγωγού μετά την χρονιά του «Πλαγίως», το 2005. Τότε είχε υποσχεθεί ότι στο επόμενο θα ευχαριστούσε την μητέρα του, και να που το έκανε. Ο Αλέξανδρος Παπαδόπουλος -το κανονικό του όνομα- έφτασε αισίως τις έξι υποψηφιότητες στα Όσκαρ, με δυο κατακτήσεις βραβείων.
3 Όσκαρ σε 17 υποψηφιότητες
«Είμαι βέβαιη ότι η μισή Αμερική θα πρέπει να είπε
«Είμαι βέβαιη ότι η μισή Αμερική θα πρέπει να είπε "Ε όχι πάλι!"», είπε η Μέριλ Στριπ λίγο μετά το άνοιγμα του φακέλου και την ανακοίνωση από τον Κόλιν Φερθ ότι είναι η νικήτρια του Όσκαρ Α΄ γυναικείου ρόλου, για την ερμηνεία της ως Μάργκαρετ Θάτσερ στην «Σιδηρά κυρία». Η αλήθεια είναι ότι τα τελευταία 29 χρόνια η σπουδαία ηθοποιός έχει ένα απίστευτο ρεκόρ με 17 υποψηφιότητες, από τις οποίες οι 3 της έχουν αποφέρει χρυσά αγαλματάκια. Θυμίζουμε ότι κέρδισε το πρώτο της Όσκαρ το 1979 για το «Κράμερ εναντίον Κράμερ» και το 1983 για την ερμηνεία της στην ταινία «Η εκλογή της Σόφι».
Συγκινητική βράβευση
Η Μελίσα Λίο παρουσίασε το Όσκαρ Β΄ Ανδρικού Ρόλου, που πήρε ο Καναδός ηθοποιός Κρίστοφερ Πλάμερ. Ο 82χρονος ηθοποιός –που πήρε το πρώτο του Όσκαρ για την ερμηνεία του στους «Πρωτάρηδες»- κέρδισε στην μόλις δεύτερη υποψηφιότητά του σε 60 χρόνια καριέρας. «Αγάπη μου, έχουμε μόλις δυο χρόνια διαφορά. Πού βρισκόσουν τόσο καιρό;» είπε ο βετεράνος ηθοποιός απευθυνόμενος στο χρυσό αγαλματίδιο που βρισκόταν πλέον στα χέρια του.
Σοβαρή παράλειψη
Η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου έδειξε ότι δεν ήταν καλά προετοιμασμένη για την φετινή διοργάνωση, αφού υπέπεσε σε ατόπημα παραλείποντας τον Θόδωρο Αγγελόπουλο από το In memoriam -το αφιέρωμα στους καλλιτέχνες που πέθαναν το 2011 και τους πρώτους μήνες του 2012-. «Απουσίαζαν», επίσης, ο Χιλιανός σκηνοθέτης Ραούλ Ρουίζ αλλά και ο Μεξικανός Πέδρο Αρμεντάριζ.