Στην πίστα του Λοσέιλ, στο Κατάρ αναμένεται να ανοίξει η αυλαία της διοργάνωσης σε ένα νυχτερινό γκραν πρι που είναι το ένατο, το οποίο πραγματοποιείται στη συγκεκριμένη πίστα και το πέμπτο υπό το φως των προβολέων.
Ο αγώνας σηματοδοτεί την έναρξη του 64ου παγκοσμίου πρωταθλήματος. Ενός θεσμού που φέτος τουλάχιστον φέρει σημαντικές αλλαγές σε σχέση με πέρυσι. Κυριότερη είναι η αύξηση του κυβισμού στον κινητήρα των μοτοσικλετών που μετέχουν στα 1000 κ.εκ. Παράλληλα έχει αυξηθεί και το βάρος των μοτοσικλετών κατά τέσσερα κιλά.
Στο εφετινό πρωτάθλημα θα κάνουν ντεμπούτο οι CRT μοτοσικλέτες, ενώ η μικρή κατηγορία των 125 κ.εκ. αντικαταστάθηκε από την Moto3 όπου οι δίχρονοι κινητήρες έδωσαν τη θέση τους στους τετράχρονους, μονοκύλινδρους, χωρητικότητας 250 κ.εκ.
Το θέμα πάντως με τις CRT έχει απασχολήσει αρκετά τον κόσμο του MotoGP καθώς όπως φαίνεται απέχουν αρκετά από τις εργοστασιακές. Τα πρώτα δείγματα από τις δοκιμές πριν την έναρξη του πρωταθλήματος το απέδειξαν αυτό. Κάποιοι ωστόσο ισχυρίζονται ότι η παρουσία τους αναμένεται να αυξήσει τον ανταγωνισμό. Αυτό μέλλει να αποδειχθεί μέσα στην πίστα. Η συγκεκριμένη κατηγορία φέτος φέρει εννέα συμμετοχές όπου οι μοτοσικλέτες έχουν πρωτότυπο πλαίσιο και κινητήρα από κάποιο σύνολο παραγωγής.
Ενας ακόμη παράγοντας που διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στο πρωτάθλημα και έχει δεχθεί μερικές αλλαγές είναι τα ελαστικά. H Bridgestone θέλησε να βελτιώσει τη δομή των ελαστικών της με τις νέες γόμες να έχουν διαφορετικά χαρακτηριστικά. Τα νέα ελαστικά θερμαίνονται μεν πιο γρήγορα, αποσοβώντας τις πτώσεις από το λεγόμενο «κρύο ελαστικό», αλλά φθείρονται δε πιο γρήγορα, κι αυτό είναι κάτι που θα χρειαστεί να αντιμετωπίσουν οι αναβάτες και οι ομάδες.
Για τον αγώνα πάντως στο Κατάρ η Bridgestone αποφάσισε να παραχωρήσει τρεις γόμες για το εμπρός ελαστικό (μαλακή, μεσαία και σκληρή) και ελαστικά με λεπτή, ασύμμετρη χάραξη για το πίσω (με μεσαία και σκληρή γόμα).
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Κέισι Στόνερ είναι ο αναβάτης με τις περισσότερες νίκες στην πίστα του Λοσέιλ τα τελευταία πέντε χρόνια, αφού μετράει ήδη τέσσερις. Το σερί του το χάλασε το 2010 ο Βαλεντίνο Ρόσι, ο οποίος είχε κερδίσει με την Yamaha. Παράλληλα, ο Στόνερ μετράει τρεις διαδοχικές πολ-ποζίσιον τα αντίστοιχα χρόνια, μία με την ομάδα της Repsol Honda και δύο με την Ducati.
Από την άλλη πλευρά, ο Βαλεντίνο Ρόσι ψάχνει ένα θετικό αποτέλεσμα για την Ducati που ήδη μετράει 13 αγώνες χωρίς παρουσία στο βάθρο των νικητών. Αυτή είναι η μεγαλύτερη απουσία της Ιταλικής ομάδας από τότε που εισήλθε στο Παγκόσμιο πρωτάθλημα το 2003. Η τελευταία μάλιστα φορά που βρέθηκε στην πρώτη τριάδα ήταν πέρυσι όταν ο επτά φορές παγκόσμιος πρωταθλητής κατέλαβε την τρίτη θέση στο Γαλλικό GP.
Ο αγώνας στο Κατάρ πάντως έχει ξεχωριστεί σημασία για τον «γιατρό« αφού σηματοδοτεί ακριβώς έντεκα χρόνια από την έναρξη του πρωταθλήματος του 2001 στην πίστα της Σουζούκα. Αγώνα που είχε κερδίσει ο Ιταλός αναβάτης στην κατηγορία των 500 κ.εκ., χαρίζοντας στην Honda τότε την 500ή της νίκη σε όλες τις κατηγορίες του πρωταθλήματος. Την ίδια χρονιά μάλιστα είχε κατακτήσει τον πρώτο του τίτλο με έντεκα νίκες σε 16 αγώνες.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι τα τελευταία πέντε χρόνια μόλις πέντε αντίστοιχα αναβάτες έχουν καταφέρει να βρεθούν στο βάθρο των νικητών. Οι Κέισι Στόνερ και Χόρχε Λορένθο τέσσερις φορές ο καθένας, από τρεις οι Ντάνι Πεντρόζα και Βαλεντίνο Ρόσι και μία μόλις φορά ο Αντρέα Ντοβιτσιόζο.
Όπως και να έχει φέτος 21 αναβάτες αναμένεται να λάβουν εκκίνηση σε ένα πρωτάθλημα που όπως έδειξαν οι πρώτες ελεύθερες δοκιμές αναμένεται να έχει μεγάλο ενδιαφέρον.
Η ομάδα της Repsol Honda θέλει να διατηρηθεί στην κορυφή και να είναι ξανά η απόλυτη κυρίαρχος. H Υamaha από την άλλη πλευρά θέλει να επιστρέψει στην πρώτη θέση μετά από έναν χρόνο. Μεγάλο ερωτηματικό θα είναι η Ducati και το κατά πόσον η νέα της μοτοσικλέτα θα είναι σε θέση να ανταγωνιστεί τις προηγούμενες δύο ομάδες.
Σε ό,τι αφορά στις «δορυφορικές» ομάδες, εκεί έγιναν κάποιες αλλαγές. Μετά από τρία χρόνια ο Κόλιν Εντουαρτς εγκατέλειψε την Monster Yamaha Tech 3 και δοκιμάζει την τύχη του στην CRT κατηγορία. Στη θέση του ήρθε ο Αντρέα Ντοβιτσιόζο που άφησε με τη σειρά του το HRC για την Yamaha. Καθόλη πάντως την διάρκεια των δοκιμών πριν την έναρξη του πρωταθλήματος, ο Ιταλός αναβάτης προσπαθούσε να συνηθίσει τη νέα M1. Δυνατά, όπως δείχνουν τα πρώτα αποτελέσματα, στην ανάδειξη του καλύτερου αναβάτη μεταξύ των «δορυφορικών» ομάδων φαίνεται πως μπαίνει ο Καλ Κρούτσλοου για λογαριασμό της Monster Yamaha Tech3.
Η San Carlo Honda Gresini εμπιστεύεται φέτος τις τύχες της στα χέρια του Αλβάρο Μπαουτίστα ενώ σε ό,τι αφορά στην Ducati η Pramac έχει τον Χέκτορ Μπαρμπερά και η Cardion AB Motoracing τον Κάρελ Αμπραχαμ, αντίστοιχα.