Ιχνηλατώντας τον αέναο «λαβύρινθο του χορού»

Δευτέρα, 11 Ιουνίου 2012 18:11

A- A A+

Στα πλαίσια του 11ου Φεστιβάλ Χορού του Σωματείου Ελλήνων Χορογράφων, το «Αέναον Χοροθέατρο» παρουσιάζει την παράσταση «Ο λαβύρινθος του χορού», σε χορογραφία Ντανιέλ Λομμέλ, στο Θέατρο «Βασιλάκου», την Τρίτη 12 Ιουνίου, στις 9 το βράδυ, και για επτά μόνο παραστάσεις.

Η παράσταση

Η χοροθεατρική παράσταση «Ο λαβύρινθος του χορού» θα παρουσιαστεί από τις 12 έως τις 14 και από τις 21 έως τις 24 Ιουνίου, για να μας παρασύρει στη μουσική δίνη της, με τις «Παραλλαγές Γκόλντμπεργκ», το «Κοντσέρτο για 2 βιολιά και ορχήστρα σε ρε μινόρε BWV 1043» του Μπαχ και το «Μπολερό» του Ραβέλ, ερμηνευμένο από τη Φιλαρμονική της Βιέννης.

Όπως σημειώνει ο Ντανιέλ Λομμέλ: «Ο κύκλος, στον οποίο εγγράφεται ο λαβύρινθος, συμβολίζει την ενότητα, την τελειότητα, παραπέμπει στην ολοκλήρωση της ζωής. Ο λαβύρινθος είναι, λοιπόν, μια αναπαράσταση της ίδιας της ζωής.

Σε αντίθεση με μια τρέχουσα παρεξήγηση, ο λαβύρινθος δεν είναι ένας δαίδαλος, είναι μονόδρομος. Δεν χάνεται κανείς. Αντιθέτως, βρίσκει τον δρόμο του. Ο λαβύρινθος συμβολίζει τον δρόμο που ακολούθησε ο Θησέας, οδηγούμενος από τον μίτο της Αριάδνης, ο οποίος τον έβγαλε έξω από τον δαίδαλο, ξεκινώντας από το κέντρο του. Αυτό που προβληματίζει είναι ότι κανείς δεν συμφωνεί για το τί θα μπορούσε να είναι ο δαίδαλος και το σχήμα του.

Ο μύθος του λαβύρινθου είναι μια διπλή αναπαράσταση του ανθρώπου και της κατάστασής του. Συμβολίζει τον άνθρωπο που χάνεται, στην προσπάθειά του να γνωρίσει τον εαυτό του. Συμβολίζει την ανθρώπινη ψυχή σε όλη της την συνθετότητα, στην βαθύτερη σύστασή της - που περιέχει και το κακό- και τον άνθρωπο απέναντι στο σύμπαν. Χαμένος, μην ξέροντας από πού προέρχεται, που βρίσκεται, που πάει και προσπαθώντας να βγει από αυτήν την κατάσταση, δηλαδή, να βρει απαντήσεις στα ερωτήματα που θέτει.

Ο λαβύρινθος είναι, λοιπόν, μια μεταφορά για την έννοια της ζωής. Το πέταγμα του Δαίδαλου και του Ίκαρου μπορεί να συμβολίζει την εξύψωση του πνεύματος προς τη γνώση ή της ψυχής προς την πνευματικότητα, που επιτρέπει να αποδράσει κανείς από τον περιορισμό και τον παραλογισμό της ανθρώπινης κατάστασης.

Μάλιστα, για τους Αιγύπτιους, σημαντικότερο ήταν να φτάσει κανείς στο κέντρο, ενώ, για τους Έλληνες, το σημαντικό ήταν να επιστρέψει από αυτό. Κατά μια γενική έννοια, η μουσική του Μπαχ μπορεί να θυμίζει μια λαβυρινθική κατασκευή».

Ο χορογράφος

Ο Γάλλος χορευτής και χορογράφος Ντανιέλ Λομμέλ κατατάσσεται στους 10 καλύτερους χορευτές του κόσμου, έχοντας διατελέσει σολίστας και καλλιτεχνικός συνδιευθυντής στο «Μπαλέτο του 20ου αιώνα» του Μορίς Μπεζάρ και χορεύοντας στα μεγαλύτερα θέατρα της Ευρώπης και της Αμερικής, με τους πιο φημισμένους καλλιτέχνες, όπως ο Ρούντολφ Νουρέγιεφ. Το 1980, επισκέφθηκε την Ελλάδα για ένα σεμινάριο έντεκα ημερών και, τελικά, έμεινε στη χώρα μας, δημιουργώντας - με την υποστήριξη Ελλήνων καλλιτεχνών- το «Αέναον Χοροθέατρο», το οποίο, έχει στο ενεργητικό του μια πλούσια πορεία με, τουλάχιστον, 700 παραστάσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Υποστηρίζει με πάθος ότι: «Η τέχνη είναι μια λειτουργία και δεν υπάρχει άλλος δρόμος. Δεν είμαστε άνθρωποι εμείς. Είμαστε στο περιθώριο. Έτσι κι αλλιώς, όταν χορεύουμε, δεν μιλάμε. Και, όπως λέει κάποιο αιγυπτιακό ρητό, "ο χορός αρχίζει εκεί που σταματάει ο λόγος". To εφήμερο του χορευτή είναι ακριβώς η αλήθεια του: το γεγονός ότι ήταν, είναι και θα συνεχίσει να είναι εκείνο που δεν μπορείς να περιορίσεις. Ο χορευτής και ο χορός είναι η σωματική προέκταση της ψυχή μας, σε όλη την κινητικότητά της. Δεν υπάρχει τρόπος να καθηλώσεις ούτε την ψυχή, ούτε τον χορευτή, με κανένα μέσο. Ούτε καν με φιλμ, αφού το φιλμ δεν αποτυπώνει παρά το περιτύλιγμα της ψυχής μας σε ταινία».

Ταυτότητα παράστασης: χορογραφία - φωτισμοί: Ντανιέλ Λομμέλ, μουσική: Johann Sebastian Bach, Maurice Ravel, κοστούμια: Ανδρέας Κοντέλλης. Χορεύουν: Θανάσης Σολωμός, Μανώλης Κοπανάκης, Δήμητρα Αντωνάκη, Φωτεινή Ασημακοπούλου, Ελένη Γιαννούδη, Φιλίτσα Θωμοπούλου, Έλενα Κέκου, Έλενα Κοντογόνη, Αυγή Παναγιωτοπούλου, Εύα Παγουλάτου, Αγγέλα Πατσέλη, Βιβή Σταμούλη, Αριάδνη Φιλιππάκη, Έλενα Τσουκαλά.

Πληροφορίες

Θέατρο Βασιλάκου, Προφήτη Δανιήλ 3 και Πλαταιών, Μεταξουργείο, τηλ: 210 3470707. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τρίτη 12, Τετάρτη 13, Πέμπτη 21, Παρασκευή 22, Σάββατο 23 και Κυριακή 24 Ιουνίου στις 21.00, Πέμπτη 14 Ιουνίου στις 10.30. Διάρκεια παράστασης: 65 λεπτά. Τιμή εισιτηρίου: 15 ευρώ, 7,5 ευρώ (μειωμένο). Προπώληση εισιτηρίων - κρατήσεις θέσεων: ταμείο θεάτρου και στο 6945 110377 (11.00 - 17.00).

Προτεινόμενα για εσάς