Ένας ιδεατός διάλογος των διαφορετικών εκφράσεων της καλλιτεχνικής ευαισθησίας του συνθέτη Γιάννη Ανδρέου Παπαϊωάννου, του πρωτοπόρου δημιουργού του 20ού αιώνα, που έφερε τις μοντέρνες και σύγχρονες τεχνικές σύνθεσης στην Ελλάδα, αποκαλύπτεται μέσα από το αφιέρωμα με τίτλο «Διάλογοι».
Τιμώντας τον σπουδαίο συνθέτη, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών φωτίζει κάποια στιγμιότυπα του διαλόγου του Γιάννη Ανδρέου Παπαϊωάννου με το ελληνικό και διεθνές πολιτισμικό περιβάλλον, μέσα από τη συναυλία που θα πραγματοποιηθεί σήμερα, Τρίτη 27 Νοεμβρίου, στις 8.30 το βράδυ.
Οι σολίστ Μυρτώ Παπαθανασίου (σοπράνο), Γιάννης Ανισέγκος (φλάουτο), Κωστής Θέος και Ήβη Παπαθανασίου (βιολοντσέλο), Κώστας Χάρδας (πιάνο), καθώς και το Trio Arundo (Κώστας Γιοβάνης (όμποε), Γραμμένος Χαλκιάς (κλαρινέτο) και Ιωάννης Ευαγγελάτος (φαγκότο), θα ερμηνεύσουν έργα του Γιάννη Ανδρέου Παπαϊωάννου, επιχειρώντας να αποτυπώσουν τον συνεχή του διάλογο με τις διαφορετικές μουσικές τεχνοτροπίες και αισθητικές τάσεις.
Επίμονος αναζητητής του καινούριου
Γεννημένος στην Καβάλα, το 1910, ο Γιάννης Ανδρέου Παπαϊωάννου καταγόταν από οικογένεια με παράδοση στις επιστήμες και τις τέχνες και άρχισε να μελετά πιάνο μόνος του, σε ηλικία 6 ετών, ενώ με τη σύνθεση ήρθε σε πρώτη επαφή στα 13 του χρόνια. Παρά τις μουσικές σπουδές του και την επίσκεψή του σε μεγάλα μουσικά κέντρα της Ευρώπης με υποτροφία της UNESCO, θεωρούσε τον εαυτό του αυτοδίδακτο συνθέτη.
Ακολούθησε τα πρωτοποριακά μουσικά ιδιώματα, τόσο με το έργο του, το οποίο πέρασε από διάφορα στάδια, προσπαθώντας να εξισορροπήσει ανάμεσα στα υπερσύγχρονα ρεύματα, τις συμπυκνώσεις της παραδοσιακής αισθητικής και την αιτούμενη προσωπική «ελληνικότητα», όσο και με τη διδασκαλία του, η οποία άσκησε αποφασιστική επίδραση στους σύγχρονους συνθέτες σοβαρής μουσικής. Η αναζήτηση - ενημέρωσή του για οτιδήποτε καινούριο στη μουσική και τα στιλ της συνεχίστηκε σε όλη τη διάρκεια της καριέρας του.
Τιμήθηκε με πολλά και σημαντικά βραβεία στην Ελλάδα και το εξωτερικό και εργάστηκε ως Καθηγητής ανώτερων θεωρητικών και σύνθεσης στο Ελληνικό Ωδείο και παρέδιδε ιδιαίτερα μαθήματα, μέχρι το τέλος της ζωής και της καριέρας του, το 1989. Το διδακτικό του έργο θεωρείται ανεκτίμητο, λόγω της ιδιαίτερης μεθοδολογίας του, αλλά και γιατί είναι ο πρώτος, που δίδαξε τις νεότερες τεχνικές σύνθεσης, σε συνδυασμό με τις παραδοσιακές.
Η συνθετική του πορεία χωρίζεται σε τέσσερις περιόδους: την ιμπρεσιονιστική (1932 - 1944), την παραδοσιακή με χρήση στοιχείων της Εθνικής Σχολής και της βυζαντινής μουσικής (1944 - 1952), τη δωδεκαφθογγική (1953 - 1965) και την περίοδο της «εντελώς προσωπικής τεχνικής» (1986 - 1989), όπως την αποκαλούσε ο ίδιος.
Τα έργα της συναυλίας
Με επιλογές από διάφορες περιόδους του συνθέτη, το πρόγραμμα περιλαμβάνει τα έργα: «Τέσσερα πρελούδια» από τα 24 Πρελούδια για πιάνο, «Ρυθμοί και χρώματα» για τσέλο, «Ερωτικό» για πιάνο, «Serenade» και «Νησιώτικος χορός» για τσέλο και πιάνο, «Γεια σας τριαντάφυλλα», σε ποίηση Κ. Παλαμά, «Κεριά» για φωνή και πιάνο, σε ποίηση Κ. Καβάφη, πρώτο μέρος από τη «Σονάτα για τσέλο και πιάνο», «Τρία πορτρέτα για πιάνο» από τα «14 Παιδικά πορτρέτα», «Oraculum» για πιάνο, «Τρίο» για όμποε, κλαρινέτο και φαγκότο, «Πήγασος» για σόλο φλάουτο και «Στο βάθος του καθρέπτη», για λυρική σοπράνο, φλάουτο και πιάνο.
Εισαγωγική ομιλία
Πριν από τη συναυλία, θα πραγματοποιηθεί - στις 7.45 το βράδυ- δωρεάν εισαγωγική ομιλία για τους κατόχους εισιτηρίων, με ομιλητή τον πιανίστα και μουσικολόγο, λέκτορα στο Α.Π.Θ., Κώστα Χάρδα.
Πληροφορίες
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών - Αίθουσα Συνεδρίων, Βασιλίσσης Σοφίας και Κόκκαλη, Αμπελόκηποι - Αθήνα, τηλ.: 210 7282333. Τιμές εισιτηρίων: 20 (ζώνη Β), 12 (ζώνη Α), 5 (φοιτητές, νέοι, άνεργοι, Α.Μ.Ε.Α.), 8 (65+, πολύτεκνοι) ευρώ.