Κάλεσμα στην Ελλάδα και σε ακόμη 10 κράτη μέλη της ΕΕ να θεσπίσουν κατάλληλες διαδικασίες για τη βελτίωση της ασφάλειας του διευρωπαϊκού οδικού δικτύου, απηύθυνε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Οι διαδικασίες αυτές περιλαμβάνουν εκτιμήσεις των επιπτώσεων στην οδική ασφάλεια, ελέγχους της οδικής ασφάλειας και κατάταξη του δικτύου ως προς την ασφάλεια.
Το αίτημα της Επιτροπής –προς Βέλγιο, Βουλγαρία, Ιρλανδία, Ελλάδα, Γαλλία, Λιθουανία, Λουξεμβούργο, Αυστρία, Πολωνία, Σλοβενία και Σλοβακία- έχει τη μορφή «αιτιολογημένης γνώμης» βάσει των διαδικασιών παράβασης της ΕΕ.
Η Κομισιόν προειδοποιεί ότι εάν τα κράτη μέλη δεν την ενημερώσουν εντός δύο μηνών για τα μέτρα που έχουν λάβει, σε συμμόρφωση προς τη νομοθεσία της ΕΕ, μπορεί να παραπέμψει τις υποθέσεις στο Δικαστήριο της ΕΕ.
Οι κανόνες της ΕΕ
Σύμφωνα με την οδηγία 2008/96/EΚ1 απαιτούνται εκτιμήσεις των επιπτώσεων στην οδική ασφάλεια για να αποδεικνύονται ποιες είναι οι συνέπειες που έχουν οι διαφορετικές λύσεις σχεδιασμού ενός έργου υποδομής στην οδική ασφάλεια. Οι εν λόγω εκτιμήσεις αναμένεται να διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην επιλογή διαδρομών. Στη συνέχεια, απαιτούνται έλεγχοι της οδικής ασφάλειας ώστε να εντοπίζονται, με λεπτομερή τρόπο, τα επισφαλή χαρακτηριστικά ενός έργου οδικής υποδομής. Τέλος, καθορίζονται στην οδηγία κανόνες και διαδικασίες για τη διαχείριση της ασφάλειας μετά την κατασκευή της οδού. Με αυτά τα τρία βήματα επιδιώκεται αύξηση της ασφάλειας των οδικών υποδομών στο διευρωπαϊκό οδικό δίκτυο.
Αιτιολόγηση της σημερινής ενέργειας
Η Επιτροπή αποφάσισε να κινηθεί κατά των ένδεκα κρατών μελών διότι δεν έχουν μεταφέρει πλήρως στο εσωτερικό τους δίκαιο την οδηγία, η οποία εκδόθηκε το 2008, μολονότι έπρεπε να την είχαν μεταφέρει μέχρι τις 19 Δεκεμβρίου 2010.