Μετά τις «Εντυπώσεις του Πηλέα» και την «Τραγωδία της Κάρμεν» καταφθάνει ο «Μαγικός Αυλός», η τρίτη «οπερατική» πρόταση του ιδιοφυούς Βρετανού σκηνοθέτη Πίτερ Μπρουκ, ο οποίος παρουσιάζει στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στις 2, 3, 4, και 5 Νοεμβρίου τη δική του εκδοχή στο έργου του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ.
«Αυτός είναι ένας "Μαγικός Αυλός", όχι όπως θα τον περιμένατε. Η βαριά πανοπλία των σκηνικών, ο σκοτεινός συμβολισμός, το εντυπωσιακό θέαμα απουσιάζουν. Στη θέση τους το κοινό θα συναντήσει έναν αιώνια νέο Μότσαρτ παρέα με νέους και ταλαντούχους τραγουδιστές, ηθοποιούς και μουσικούς, έτοιμους - όπως και ο συνθέτης- να αυτοσχεδιάσουν, να ανατρέψουν, να εξερευνήσουν καινούργια χρώματα, να μεταμφιέσουν τις φόρμες», σημειώνει χαρακτηριστικά ο σκηνοθέτης. «Σας προτείνουμε έναν ανάλαφρο, λίγο αυθαίρετο, κεφάτο, ζωηρό Αυλό με ερμηνευτές άμεσους και οικείους, που απελευθερώνουν την τρυφερότητα και το βάθος της μουσικής».
Η παράσταση - που διαρκεί μιάμιση ώρα-, συνοψίζει την πεμπτουσία του Μπρουκ: στη θέση του συνήθους πλούσιου θεάματος και των μεγάλων τελετουργικών έχουμε μια γυμνή σκηνή διάσπαρτη με στύλους από μπαμπού, που διαρκώς συντάσσονται και ανασυντάσσονται για να υπαινιχθούν ένα κλουβί ή τους τοίχους του ναού του Σαράστρο και έναν θίασο εννέα ηθοποιών-τραγουδιστών που τραγουδούν στα γερμανικά και συνομιλούν στα γαλλικά μπροστά στο πιάνο, με τον Φρανκ Κράβτσικ να υποκαθιστά την ορχήστρα. Σε συνεργασία με τη συγγραφέα και σκηνοθέτιδα Μαρί Ελέν Ετιέν και τον Φρανκ Κράβτσικ που είναι και συνθέτης, ο Πίτερ Μπρουκ παραμερίζει τον συμβολισμό και το φορτίο των ιδεών, με τον οποίο έχει επιβαρυνθεί ο «Μαγικός Αυλός» και συνθέτει μια παράσταση καθαρή, απλή και αθώα ζητώντας από τους ηθοποιούς του να διεισδύσουν στους χαρακτήρες.
Στα 86 του χρόνια, ο Πίτερ Μπρουκ και οι συνεργάτες του επέστρεψαν στις πηγές και επανέφεραν το έργο στο αρχικό είδος που ανήκε. Για αιώνες, ο «Μαγικός Αυλός» κατοικεί αποκλειστικά στις σκηνές των λυρικών θεάτρων αλλά, αυτό το τελευταίο έργο του Μότσαρτ, που έκανε πρεμιέρα 3 μήνες πριν από το θάνατό του (στη Βιέννη του 1791 –ενώ ήταν 35 ετών), δεν είναι στην πραγματικότητα όπερα, αλλά «singspiel» ή θεατρικό έργο με τραγούδι (μουσικό θέατρο). Η πρώτη παραγωγή του έγινε από θεατρικό θίασο και το λιμπρέτο του είναι γραμμένο από τον Εμάνουελ Σίκανεντερ, τον καλλιτεχνικό διευθυντή του θιάσου και διάσημο σε όλη τη Γερμανία σαιξπηρικό ηθοποιό, που δημιούργησε για τον εαυτό του τον ρόλο του Παπαγκένο.
Πληροφορίες
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Βασ. Σοφίας και Κόκκαλη, Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη, τηλ. 210 72.82.333. Από 2 έως και 5 Νοεμβρίου στις 8 μ.μ.. Οι τιμές των εισιτηρίων είναι 10,00 (Φοιτητικά) - 16,00 - 30,00 - 43,00 και 60,00 ευρώ (Διακεκριμένη Ζώνη).