Ακολουθεί συγκριτική παρουσίαση των βασικών σημείων του σχεδίου νόμου για τη σχολή δικαστικών λειτουργών:
1. ¶ρθρο 2
Πρόταση: Όργανα διοίκησης είναι το Διοικητικό Συμβούλιο και ο Γενικός Διευθυντής.
Ισχύουσα ρύθμιση: Όργανα διοίκησης είναι το Διοικητικό Συμβούλιο, ο Γενικός Διευθυντής, ο Διευθυντής Κατάρτισης και ο Διευθυντής Επιμόρφωσης.
2. ¶ρθρο 3
Προβλέπεται η πλήρης αναμόρφωση της σύνθεσης του Διοικητικού Συμβουλίου, ώστε να γίνει πράξη το «άνοιγμα» της Εθνικής Σχολής Δικαστικών Λειτουργών στην κοινωνία με την ισόρροπη συμμετοχή εκπροσώπων των δικαστικών λειτουργών, Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων, Δικηγορικών Συλλόγων αλλά και εκπροσώπων επιστημονικών ενώσεων, εγνωσμένου κύρους και να επιτευχθεί έτσι η αναλογία που υπήρχε πριν από τον ν. 3689/2008.
Σήμερα είναι συντριπτική η πλειοψηφία δικαστικών λειτουργών στη σύνθεση του Δ.Σ.
3. ¶ρθρο 4
Πρόταση: Γενικός Διευθυντής της Σχολής ορίζεται ανώτατος δικαστικός λειτουργός προερχόμενος εκ περιτροπής από τα ανώτατα δικαστήρια της χώρας. Γενικός Διευθυντής δεν μπορεί να ορίζεται Πρόεδρος ή Αντιπρόεδρος ανωτάτου δικαστηρίου. Επιλέγεται μεταξύ εκείνων που έχουν τριετή τουλάχιστον ενεργό υπηρεσία μπροστά τους, με αιτιολογημένη απόφαση του οικείου ανώτατου δικαστικού συμβουλίου μετά από συνεκτίμηση και των επιστημονικών του προσόντων. Η θητεία του στη Σχολή είναι τριετής, χωρίς δυνατότητα ανανέωσης, και κατά τη διάρκειά της διαμένει υποχρεωτικά στην έδρα της.
Ισχύουσα ρύθμιση: Ο Γενικός Διευθυντής είναι Αντιπρόεδρος ή Σύμβουλος ενός από τα ανώτατα δικαστήρια της χώρας, για την επιλογή του δεν συνεκτιμώνται τα επιστημονικά του προσόντα, η απόφαση του ανωτάτου δικαστικού συμβουλίου δεν αιτιολογείται και η τριετής θητεία του μπορεί να ανανεώνεται απεριόριστα.
4. ¶ρθρο 5
Πρόταση: Διευθυντής Κατάρτισης και Διευθυντής Επιμόρφωσης επιλέγονται Πρόεδρος Εφετών Πολιτικών Δικαστηρίων και Πρόεδρος Εφετών Διοικητικών Δικαστηρίων, κατά προτίμηση της έδρας της Σχολής, για μία μόνο τριετή θητεία μετά από αιτιολογημένη απόφαση του οικείου δικαστικού συμβουλίου.
Ισχύουσα ρύθμιση: Τις θέσεις καταλαμβάνουν ανώτατοι δικαστικοί λειτουργοί, από τα δύο άλλα ανώτατα δικαστήρια, δηλαδή εκείνα που μέλος τους δεν έχει οριστεί Γενικός Διευθυντής της Σχολής για τριετή θητεία με δυνατότητα ανανέωσης.
5. ¶ρθρο 6
Πρόταση: Συστήνεται θέση Συμβούλου Επιμόρφωσης, στην οποία τοποθετείται μέλος του Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού των Πανεπιστημίων της χώρας, στη βαθμίδα του Καθηγητή και στο γνωστικό αντικείμενο του Ευρωπαϊκού Δικαίου.
Σύμβουλοι Σπουδών τοποθετούνται ένας εφέτης των Πολιτικών και Ποινικών Δικαστηρίων, ένας εφέτης των τακτικών Διοικητικών Δικαστηρίων και ένας αντεισαγγελέας εφετών και επιλέγονται από αυτούς που υπηρετούν στο Πολιτικό και Ποινικό Εφετείο, στο Διοικητικό Εφετείο και στην Εισαγγελία Εφετών Θεσσαλονίκης, αντιστοίχως.
Σήμερα τοποθετούνται πρόεδρος εφετών ή εφέτης, εισαγγελέας ή αντεισαγγελέας εφετών.
6. ¶ρθρο 8
Πρόταση: Τόπος διενέργειας των εξετάσεων, γραπτών και προφορικών, είναι η Θεσσαλονίκη. Για τη συμπλήρωση του ορίου ηλικίας των ανδρών υποψηφίων δεν υπολογίζεται ο χρόνος εκπλήρωσης των στρατιωτικών υποχρεώσεων.
Ισχύουσα ρύθμιση: Μόνον οι γραπτές εξετάσεις διενεργούνταν στη Θεσσαλονίκη και ανώτατο όριο ηλικίας είναι αδιαφοροποίητο για τους άνδρες και τις γυναίκες υποψηφίους το τεσσαρακοστό έτους.
7. ¶ρθρο 9
Πρόταση: Οι Καθηγητές μέλη της Επιτροπής εξετάσεων αυξάνονται κατά έναν και το γνωστικό τους αντικείμενο πρέπει να είναι συναφέστερο με εκείνο της κάθε κατεύθυνσης.
Ισχύουσα ρύθμιση: Μέλος της Επιτροπής είναι Καθηγητής ή Αναπληρωτής Καθηγητής Νομικού Τμήματος, ανεξαρτήτως του γνωστικού τους αντικειμένου.
8. ¶ρθρο 11
Πρόταση: Μειώνονται στο 30% η συμβολή της προφορικής εξέτασης στο τελικό βαθμό. Μειώνεται, επίσης, η προσαύξηση της προαιρετικώς εξεταζόμενης δεύτερης ξένης γλώσσας, η οποία ανέρχεται πλέον στο 1/10 της μονάδας, ενώ καθιερώνεται προσαύξηση 3/10 και 5/10 για την κατοχή μεταπτυχιακού και, αντίστοιχα, διδακτορικού τίτλου σπουδών.
Ισχύουσα ρύθμιση: Στον τελικό βαθμό συνεισφέρουν ισότιμα η γραπτή και η προφορική εξέταση, η προσαύξηση για την ξένη γλώσσα φθάνει στο 1/5 της μονάδας και δεν προβλέπεται προσαύξηση για το μεταπτυχιακό ή το διδακτορικό τίτλο σπουδών.
9. ¶ρθρα 13-14
Πρόταση: Αναμορφώνεται το πρόγραμμα σπουδών. Στο πρώτο στάδιο της κατάρτισης δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στη διδασκαλία θεμάτων που σχετίζονται με το ελεύθερο φρόνημα των δικαστών, τη δικαστική ανεξαρτησία και την τήρηση των θεμελιωδών δημοκρατικών αρχών, ενώ στο δεύτερο στάδιο διοργανώνονται υποχρεωτικά τρεις εικονικές δίκες με τη συμμετοχή των σπουδαστών. Εξάλλου, μεταβάλλεται και ο τρόπος αξιολόγησής τους, καθώς βαθμολογούνται από όλους τους διδάσκοντες. Ο βαθμός καθενός υπολογίζεται με διαφορετικό συντελεστή, ανάλογα με τις ώρες διδασκαλίας (έως 14 ώρες πολλαπλασιάζεται με συντελεστή 0,7 και για περισσότερες ώρες με συντελεστή 1).
Ισχύουσα ρύθμιση: Οι διδάσκοντες με λίγες ώρες διδασκαλίας δεν βαθμολογούν τους εκπαιδευόμενους.
10. ¶ρθρο 15
Πρόταση: Οι εξετάσεις είναι μόνο γραπτές.
11. ¶ρθρα 16
Πρόταση: Στο βαθμό των εκπαιδευομένων υπολογίζεται και ο μέσος όρος της βαθμολογίας του πρώτου σταδίου κατάρτισης, ενώ προστίθεται στην πρακτική άσκηση μια σειρά σεμιναρίων στο αντικείμενο κάθε κατεύθυνσης.
12. ¶ρθρο 18
Πρόταση: Οι διδάσκοντες προέρχονται, ισόρροπα, μεταξύ δικαστικών λειτουργών, μελών του Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού των Πανεπιστημίων της χώρας, δικηγόρων και άλλων επιστημόνων. Αποφασίζει σχετικά το Συμβούλιο Σπουδών με βάση καθορισμένα κριτήρια και μετά από αιτιολογημένη εισήγηση του Γενικού Διευθυντή.
13. ¶ρθρο 19
Πρόταση: Μειώνονται κατά 4 οι θέσεις του διοικητικού προσωπικού και καλύπτονται με απόσπαση τριών ετών ή με πρόσληψη μέσω ΑΣΕΠ. Για την απόσπαση απαιτείται αιτιολογημένη απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου και επιτρέπεται η ανανέωσή της για μια μόνο φορά.
Ισχύουσα ρύθμιση: Οι θέσεις των υπαλλήλων είναι 16, καλύπτονται με απόσπαση ή με πρόσληψη εκτός ΑΣΕΠ. Για την απόσπαση αρκεί πρόταση του Γενικού Διευθυντή και επιτρέπεται η ανανέωσή της για τρεις ακόμη τριετίες.