«Υποψήφιος μάγος»
Επιστήμη, η δίδυμη αδελφή της μαγείας
H ταινία με μια ματιά: Μια σχολική εκδρομή μετατρέπεται σε εφιάλτη για τον δεκάχρονο Ντέιβ Στάτλερ. Ο μικρός ήρωας γνωρίζει έναν εκκεντρικό μάγο, τον Μπαλτάζαρ που του δίνει ένα μυστηριώδες δαχτυλίδι. ¶θελά του ο Ντέιβ εξαπολύει τις πιο μοχθηρές δυνάμεις και η περιπέτειά του τελειώνει μάλλον ανορθόδοξα. Ο ίδιος –όπως και το περιβάλλον του-πιστεύει απλώς ότι είχε κάποιες παραισθήσεις. Δέκα χρόνια μετά ο Μπαλτάζαρ επιστρέφει αποφασισμένος να διδάξει λίγη μαγεία στον απρόθυμο και αδέξιο Ντέιβ.
Ο Τζον Τέρτελταουμπ σκηνοθετεί μια επική περιπέτεια φαντασίας με χιουμοριστικές νότες που απευθύνεται κυρίως στο εφηβικό κοινό. Εντυπωσιακά εφέ, γρήγοροι ρυθμοί, αλλεπάλληλες σκηνές καταδίωξης και ένα λαμπερό καστ πρωταγωνιστών σε μια ταινία με αναμενόμενη πλοκή.
Ο σκηνοθέτης τιμά διακριτικά το αριστούργημα του Ντίσνεϊ «Φαντασία»: Ο δικός του ήρωας, ο Ντέιβ, αντιμετωπίζει τα ίδια «υδραυλικά» προβλήματα που είχε και ο Μίκυ Μάους ως μαθητευόμενος μάγος, δηλαδή μια πλημμύρα εκτός ελέγχου και εκατοντάδες απείθαρχα σκουπόξυλα.
Ο ασχημοσυμπαθητικός Τζέι Μπαρουσέλ, ο οποίος τείνει να αποκτήσει εξειδίκευση στους ρόλους του αδέξιου, προβληματικού εραστή (τον είδαμε πρόσφατα και στην κωμωδία «Δεν είναι για τα μούτρα σου») υποδύεται τον Ντέιβ Στάτλερ.
Ο χαρακτήρας του στο έργο ενσαρκώνει όλες τις εφηβικές ανασφάλειες για την εξωτερική εμφάνιση και τα πρώτα ραντεβού. Ο Στάτλερ είναι ερωτοχτυπημένος με την Μπέκι και διαθέτει όλα τα τυπικά γνωρίσματα ενός «σπασίκλα», είδος που συναντάται συχνά στις αμερικάνικες κωμωδίες.
Η πρωτοτυπία στην περίπτωση του «Υποψήφιου μάγου» είναι ότι η μαγεία εμφανίζεται ως δίδυμη αδελφή της επιστήμης. Ο Ντέιβ τρέφει αληθινό πάθος για τη φυσική, έχει ως ίνδαλμά του τον Νίκολα Τέσλα και επιδίδεται σε περίεργα πειράματα με το ηλεκτρικό ρεύμα. Ο Μπαλτάζαρ (ο Νίκολας Κέιτζ) εξηγεί στο νεοφώτιστο μαθητή του ότι η μαγεία διέπεται από κανόνες της φυσικής που δεν έχουν γίνει γνωστοί στον υπόλοιπο κόσμο.
Τα μαγικά φίλτρα λοιπόν παραχωρούν τη θέση τους στην κβαντική φυσική, τον ανατολίτικο διαλογισμό και την τηλεπάθεια. Ο Ντέιβ για να νικήσει τα δαιμόνια που απειλούν την ανθρωπότητα δεν θα επαναπαυτεί στις ειδικές ικανότητές του ως γνήσιος απόγονος του Μέρλιν, αλλά θα επιστρατεύσει και τη λογική του επιστήμονα.
Από την ιστορία δεν θα μπορούσαν να λείψουν οι κακοί: ο απολαυστικός ¶λφρεντ Μολίνα (Χόρβαθ) και ο μοχθηρός μαθητής του που διαθέτει λίγη από τη λάμψη του ταχυδακτυλουργού Ντέιβιντ Κόπερφιλντ. Μήλον της έριδος ανάμεσα στον Μπαλτάζαρ και τον Χόρβαθ είναι η Βερόνικα (Μόνικα Μπελούτσι) η οποία στοιχειώνει το μεγαλύτερο μέρος της ταινίας με την… απουσία της, καθώς βρίσκεται φυλακισμένη στο μυστηριώδες «ζοφεροφυλάκιο».
Παίζουν οι : Νίκολας Κέιτζ, Τζέι Μπαρουσέλ, ¶λφρεντ Μολίνα, Τερέζα Πάλμερ, Μόνικα Μπελούτσι, Τόμπι Κέμπελ.H ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους από την Αudiovisual.
«Επικίνδυνες παρέες»
Κατάσκοποι με χολιγουντιανή λάμψη
Η ταινία με μια ματιά: Η Τζουν ετοιμάζεται να πάει στο γάμο της αδελφής της αλλά στο αεροδρόμιο πέφτει συνεχώς πάνω σε έναν γοητευτικό, μυστηριώδη άντρα, τον Ρόι Mίλερ. Μαζί του θα μοιραστεί μια επικίνδυνη πτήση και άθελά της θα βρεθεί στο επίκεντρο μιας ατέρμονης καταδίωξης. Αποστολή του μυστικού πράκτορα Ρόι είναι να προστατεύσει τον Σάιμον Φεκ έναν ιδιοφυή επιστήμονα που έχει ανακαλύψει μια νέα πηγή ενέργειας.
«Οι επικίνδυνες παρέες» του Τζέιμς Μάνγκολντ είναι ένας έξυπνος συνδυασμός κατασκοπικής περιπέτειας και ρομαντικής κομεντί. Ο Τομ Κρουζ δεν έχει χάσει την επαφή του με τις περιπέτειες δράσης και παραμένει υπερκινητικός, όπως τον θυμόμαστε και στο «Mission Impossible».
Στο πρώτο μέρος της ταινίας εμφανίζεται περισσότερο αινιγματικός απαιτώντας τυφλή υπακοή και εμπιστοσύνη από την συμπρωταγωνίστριά του. Δεν είναι ξεκάθαρο σε ποιο στρατόπεδο ανήκει, ούτε ποιες είναι οι πραγματικές επιδιώξεις του. Η Κάμερον Ντίαζ υποδύεται την Τζουν, την «κοπέλα της διπλανής πόρτας», με τις ιδιόρρυθμες ευαισθησίες και τον εκτός τόπου και χρόνου ρομαντισμό που προσπαθεί να επιβιώσει σε ένα εχθρικό περιβάλλον γεμάτο με μυστικούς πράκτορες και εμπόρους όπλων.
Ο τζειμσμποντικός κυνισμός του Ρόι Μίλερ σταδιακά υποχωρεί υπό την επήρεια της Τζουν. Ο υπερ-κατάσκοπος στις «Επικίνδυνες παρέες» μας αφήνει να ρίξουμε μια γρήγορη ματιά στην πιο ανθρώπινη και ευαίσθητη πλευρά του, αρέσκεται όμως στους αιφνιδιασμούς και ανήκει σε έναν κόσμο με σκληρούς κανόνες.
Στην ταινία διακρίνονται κάποια στοιχεία παρωδίας των περιπετειών δράσης, μολονότι το σενάριο τελικά υποτάσσεται στις συμβάσεις του είδους. Η καταδίωξη των πρωταγωνιστών γίνεται η αφορμή για να απολαύσουν μαζί τους οι θεατές μερικούς κρυμμένους επίγειους παραδείσους. Αυτό το τελευταίο στοιχείο κάνει τις «Επικίνδυνες παρέες» μια ευχάριστη, ανάλαφρη επιλογή για τις μέρες της θερινής ραστώνης.
Πρωταγωνιστούν οι Τομ Κρουζ, Κάμερον Ντίαζ, Πίτερ Σάρσγκααντ, Μάγκι Γκρέις, Πολ Ντάνο, Βαϊόλα Ντέιβις. Η ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους από την Odeon.
«Ριφιφί»
Το κλασικό φιλμ νουάρ του Ζυλ Ντασέν
H ταινία με μια ματιά: Ύστερα από πέντε χρόνια στη φυλακή, ο Τόνι Στεφανουά συναντά τους φίλους του Τζο και Μάριο που του προτείνουν να ληστέψουν κοσμήματα από τη βιτρίνα ενός κοσμηματοπωλείου. Αυτός αρχικά αρνείται αλλά μετά αποφασίζει να διαρρήξει μαζί τους το χρηματοκιβώτιο του καταστήματος. Στη συμμορία προστίθεται ο Ιταλός Σεζάρ και το σχέδιο στέφεται με επιτυχία. Ο Σεζάρ όμως είναι ερωτευμένος με τη Βιβιέν, μια τραγουδίστρια στο κλαμπ του Γκρούτερ και όταν της χαρίζει κρυφά ένα διαμαντένιο δαχτυλίδι, τα ίχνη της συμμορίας αποκαλύπτονται. Ο Γκρούτερ και η ομάδα του καταλαβαίνουν ποιοι κρύβονται πίσω από τη ληστεία και θέλουν το δικό τους μερίδιο από τα κλοπιμαία.
Ο Ζυλ Ντασέν είχε γυρίσει την ταινία κυρίως για βιοποριστικούς λόγους, χωρίς να αντιληφθεί ότι έθετε τα θεμέλια του γαλλικού φιλμ νουάρ. Οι πόρτες της κινηματογραφικής βιομηχανίας είχαν κλείσει γι’ αυτόν στην Αμερική καθώς το όνομά του βρισκόταν στη Μαύρη Λίστα του Μακάρθι, μετά από καταγγελία του Ελία Καζάν.
Αυτοεξόριστος στο Παρίσι ο Ντασέν ήλπιζε σε ένα καλύτερο μέλλον, όμως οι παραγωγοί του Χόλιγουντ απέτρεπαν τις ευρωπαϊκές εταιρείες να τον προσλάβουν. Μετά από πέντε χρόνια απουσίας-όσα χρόνια φυλακή κάνει και στο έργο ο Τόνι Στεφανουά-ο Ντασέν θριάμβευσε στις Κάννες το 1955 (Βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας) και γνώρισε την Μελίνα Μερκούρη.
Το «Ριφιφί» ήταν μια ταινία χαμηλού κόστους, με σχετικά άσημους ηθοποιούς. Ο πιο γνωστός από αυτούς, ο Ζαν Σεβρέ, (στο ρόλο του Τόνι) βρισκόταν στο τέλος της καριέρας του εξαιτίας του αλκοολισμού του. Ο Ντασέν συμμετείχε στην ταινία και ως ηθοποιός, υποδυόμενος τον «Ρωμαίο» Σεζάρ.
Στην πραγματικότητα ο Ντασέν μισούσε το ομώνυμο μυθιστόρημα του Ογκούστ Μπρετόν, πάνω στο οποίο βασίζεται το σενάριο της ταινίας. Το θεωρούσε ρατσιστικό γιατί τα μέλη της αντίπαλης συμμορίας αποτελούνταν κυρίως από ¶ραβες και Νοτιοαφρικανούς. Ο Ντασέν έφερε το μυθιστόρημα στα δικά του μέτρα και έδωσε έμφαση στη στιγμή της ληστείας: όλο το φιλμ περιστρέφεται γύρω από το «ριφιφί» που διεξάγεται μέσα σε απόλυτη σιωπή. ¶λλωστε ο σκηνοθέτης, έχοντας μαθητεύσει δίπλα στον ¶λφρεντ Χίτσκοκ γνώριζε πώς να δημιουργεί ατμόσφαιρα σασπένς.
Συγκλονιστική είναι και η σκηνή όπου ο φλύαρος Σεζάρ εκτελείται από τον απρόθυμο Τόνι. Πρόκειται για άλλη μια παρέκβαση του Ντασέν από το μυθιστόρημα, με συμβολικές προεκτάσεις. Το ζήτημα δεν είναι μόνο «ο κώδικας σιωπής των παρανόμων». Τα αισθήματα των πρωταγωνιστών λίγο πριν την εκτέλεση αντανακλούν τα αισθήματα του ίδιου του Ντασέν και των υπόλοιπων συναδέλφων του που είχαν πέσει θύματα του Μακαρθισμού.
Στο «Ριφιφί» ο Ντασέν σκιαγραφεί με ωμό ρεαλισμό τη νουάρ πραγματικότητα του περιθωρίου. Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων απέφευγε τις ηλιόλουστες μέρες εξ’ ου και ο χαρακτηριστικός μολυβί τόνος στις εξωτερικές σκηνές. Οι μοναχικοί του ήρωες δεσμεύονται από έναν ιδιότυπο κώδικα τιμής.
Οι μοιραίες γυναίκες της ιστορίας, έχουν ύποπτο παρελθόν όπως και τα μέλη της συμμορίας. Η Μαντό, η πρώην ερωμένη του Τόνι, έχει προσχωρήσει στο περιβάλλον του Γκρούτερ. Ο ρόλος της εμπνέει μια από τις πιο βίαιες και ερωτικές σκηνές της νουάρ μυθολογίας, καθώς ο Τόνι την εκδικείται για την προδοσία της. Η Βιβιέν, η «σαντέζ», ασκεί θανάσιμη γοητεία στον Σεζάρ. Όσο για τα μουσικά μέρη του έργου που έχουν ως φόντο κακόφημα κλαμπ, ουσιαστικά λειτουργούν ως προάγγελοι του «μεγάλου κόλπου».
Παίζουν οι: Ζαν Σεβρέ, Ζυλ Ντασέν, Πιέρ Γκρασέ, Κλωντ Συλβέ, Καρλ Μόιχνερ, Ρόμπερτ Μανιουέλ, Ζανίν Ντάρσι κ.α. Η ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους από τη New Star.
«Τρελός Πιερό»
Ο Γκοντάρ και το νόημα της ζωής
H ταινία με μια ματιά: Ο Φερντινάν έχει παντρευτεί μια πλούσια γυναίκα που τον βοηθά στην κοινωνική του ανέλιξη αλλά νιώθει απίστευτη πλήξη. Ο ξαφνικός ερχομός της Μαριόν, ενός παλιού του έρωτα, τον ωθεί να εγκαταλείψει την παλιά του ζωή και να ξεκινήσει ένα περίεργο ταξίδι προς το γαλλικό νότο.
Στο αποκορύφωμα του δημιουργικού του οίστρου, ο Ζαν Λικ Γκοντάρ, το «τρομερό παιδί» της νουβέλ βαγκ γυρίζει τον «Τρελό Πιερό» το 1965, καταφέρνοντας άλλο ένα ποιητικό χτύπημα στους κανόνες της συμβατικής κινηματογραφικής αφήγησης. Με τον «Τρελό Πιερό» ο διάσημος γαλλο-ελβετός σκηνοθέτης συνοψίζει σε ένα γοητευτικό road trip τις απόψεις και τις εμμονές του.
Η αφήγηση σπάει τα όρια που την ενώνουν με τον ηθοποιό και το κείμενο ενώ το σενάριο, σύμφωνα με τον Γκοντάρ, μετατρέπεται σε «ένα κομμάτι χαρτί με κάποιες ιδέες» που υποκλίνεται στον αυθορμητισμό και την έμπνευση της στιγμής. Ωστόσο o ανήσυχος δημουργός χρησιμοποίησε ως αφετηρία το διήγημα του Λιονέλ Γουάιτ «Obsession».
O Γκοντάρ τοποθετεί στους πρωταγωνιστικούς ρόλους της ταινίας την ¶ννα Καρίνα, τη σύζυγό του και τον αγαπημένο του ηθοποιό Ζαν Πολ-Μπελμοντό. Αυτή τη φορά ο Μπελμοντό δεν μιμείται τον Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ όπως στο αριστουργηματικό ντεμπούτο του σκηνοθέτη «Με κομμένη την ανάσα». Υποδύεται τον Φερντινάν, τον «τρελό Πιερό», όπως τον αποκαλεί η νεαρή ερωμένη του, έναν άντρα που προσπαθεί να δραπετεύσει από την ανία και τα κοινωνικά στερεότυπα.
Παντρεμένος με παιδιά, εξαρτημένος από τις διαθέσεις και τις διασυνδέσεις της συζύγου του, ο Φερντινάν περιπλανιέται στα ψυχεδελικά φωτισμένα σαλόνια της λεγόμενης «υψηλής κοινωνίας». Πρόκειται για ένα πνιγηρό περιβάλλον που μοιάζει να έχει ξεπηδήσει από ιλουστρασιόν διαφήμιση: οι συζητήσεις των καλεσμένων ανακυκλώνουν ένα χυδαίο υλισμό και τα πρόσωπα δεν είναι παρά οι χλωμές αντανακλάσεις πολυτελών προϊόντων.
Η εξέγερση του Φερντινάν πυροδοτείται από την τυχαία επανεμφάνιση ενός παλιού του έρωτα, της Μαριόν Ρενουάρ. Η κοπέλα είναι η «ανιψιά»-ερωμένη του Φρανκ και ζητεί δουλειά ως γκουβερνάντα στο σπίτι του κεντρικού ήρωα. Οι δύο εραστές ανακαλύπτουν ένα πτώμα και χιλιάδες κλεμμένα δολάρια και βγάζοντας εκτός μάχης τον Φρανκ, ξεκινούν ένα ταξίδι με κατεύθυνση προς τον γαλλικό νότο.
Η ευτυχία δεν προϋπάρχει στο μυαλό των δύο ηρώων,οπότε θα δυσκολευτούν να την ανακαλύψουν στην πραγματικότητα. Όμως ο σκηνοθέτης με αφορμή την ξέφρενη φυγή τους δημιουργεί ένα γοητευτικό καλειδοσκόπιο λογοτεχνικών και πολιτικών αναφορών, με φόντο την αρχετυπική διαίρεση αρσενικού-θηλυκού.
Το φαινομενικά ανεξήγητο τέλος του Φερντινάν αντανακλά το τέλος του μυθιστορηματικού ήρωα που για «ό,τι κάνει προσμένει μια ανταμοιβή ή μια τιμωρία». Η ταινία-κλασικό δείγμα της νουβέλ βαγκ, τιμήθηκε με τον Χρυσό Λέοντα στο Φεστιβάλ Βενετίας το 1965 και σύμφωνα με τον δημιουργό της αποτελεί «ένα πείραμα, μια προσπάθεια να αιχμαλωτίσει στο σελιλόιντ την ίδια την ουσία της ζωής».
Πρωταγωνιστούν οι: Ζαν Πολ Μπελμοντό, ¶ννα Καρίνα, Γκρατζιέλα Γκαλβάρι, Σάμιουελ Φούλερ κ.α. Η ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους από τη New Star.
«Singing in the rain»
Από καλοκαίρι…πρωτοβρόχια
Στις επανεκδόσεις της εβδομάδας συγκαταλέγεται και το κλασικό μιούζικαλ «Τραγουδώντας στη βροχή» των Στάνλεϊ Ντόνεν και Τζιν Κέλι. Στην υπόθεση του έργου ένα πρωταγωνιστικό ζευγάρι του βωβού κινηματογράφου καλείται να περάσει με επιτυχία στον ομιλούντα. Πρωταγωνιστούν οι Τζιν Κέλι, Ντόναλντ Ο ‘ Κόνορ, Ντέμπι Ρέινολντς, Ρίτα Μορένο, Μίλαρντ Μίτσελ κ.α. Η ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους από τη Seven Films.