O Kίμων Τσακίρης έφερε στο προσκήνιο τους κατοίκους της Ζαχάρως πριν τρία χρόνια, με το πολυβραβευμένο ντοκιμαντέρ του «Sugar town: οι γαμπροί». Με χιούμορ και ευαισθησία είχε αναδείξει το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι άντρες στις αγροτικές περιοχές στην εξεύρεση συντρόφου.
Τώρα ο σκηνοθέτης επιστρέφει με τη νέα του ταινία «Sugar town: the day after» (Ζαχάρω: Η επόμενη μέρα) καταγράφοντας τη ζωή των κατοίκων μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές του 2007. Τα δύο ντοκιμαντέρ θα προβληθούν με ενιαίο εισιτήριο στον κινηματογράφο Δαναό, στις 2 Σεπτεμβρίου.
To δεύτερο ντοκιμαντέρ του Κίμωνα Τσακίρη ακολουθεί την αισθητική και τους ρυθμούς ενός… γουέστερν. Και δεν θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά, αφού οι καμένες, ισοπεδωμένες εκτάσεις θυμίζουν το ερημικό τοπίο που συναντάμε στις ταινίες με τον Τζον Γουέιν. ¶λλωστε λειτουργούμε με κανόνες άγριας δύσης, όπως υποστηρίζει ο ίδιος ο σκηνοθέτης: «Υπάρχει ένα καθεστώς ατιμωρησίας και ένα καθεστώς που αφήνει όσους θέλουν να εκμεταλλευτούν μια κατάσταση να το κάνουν, επειδή απλά πολλά πράγματα δεν λειτουργούν.
Και αυτό δεν έχει να κάνει με ένα μόνο άνθρωπο, αλλά έχει να κάνει με ένα σύστημα γενικότερα και τελικά βγάζει ένα στοιχείο μοναξιάς. Ότι έχουμε αφήσει στη μοίρα του έναν τόπο και έχουμε αφήσει στη μοίρα της την περιφέρεια, που λειτουργεί με κανόνες άγριας δύσης».
Κι όπως συμβαίνει στη μυθολογία του γουέστερν, υπάρχει πάντοτε ένας μοναχικός καουμπόι, ο οποίος δίνει τη μάχη, έστω κι αν γνωρίζει ότι δύσκολα θα βγει νικητής. Στην περίπτωση της Sugar town-Ζαχάρως, το πρόσωπο αυτό είναι ο Παναγιώτης Κυριακόπουλος, ο ήρωας του χωριού. Πάλεψε με την πυρκαγιά σώζοντας πολλά σπίτια και παρά τις αντιξοότητες δηλώνει μπροστά στην κάμερα του ντοκιμαντέρ : «Ζούμε σε έναν καμένο τόπο, αλλά θα μείνω εδώ, θα επιβιώσω, έστω και μόνος μέσα στις στάχτες».
Το ενδιαφέρον είναι ότι οι δευτερεύοντες χαρακτήρες στο πρώτο ντοκιμαντέρ «Sugar town: Οι γαμπροί», κυριαρχούν στη δεύτερη ταινία. Στην πρώτη ιστορία της Sugar town, δέκα ήρωες, υπό την καθοδήγηση του δημάρχου ταξίδεψαν μέχρι τη Ρωσία για να γνωρίσουν την εκλεκτή της καρδιάς τους. Στη δεύτερη περιπέτεια όμως οι νέοι πρωταγωνιστές αγωνίζονται να επιβιώσουν και να παραμείνουν στον τόπο τους.
Στη «Sugar town: the day after» υπάρχουν οι καλοί, οι κακοί και οι άπληστοι: μετά την καταστροφή οι κάτοικοι προσπαθούν να επιλύσουν ένα δύσκολο γρίφο: πώς θα ορθοποδήσει η περιοχή, όταν κάποιοι επιχειρούν να επωφεληθούν από τα τραγικά γεγονότα; Ο Κίμων Τσακίρης ξετυλίγει τις διαμάχες γύρω από τον δημόσιο πλούτο και τις ωμές προσπάθειες για προσωπικό πλουτισμό.
Ο ίδιος προσπαθεί να πάρει αποστάσεις από τα συναισθηματικά φορτισμένα τηλεοπτικά ρεπορτάζ: «Πέρα από το συναίσθημα, είναι η ίδια η πραγματικότητα. Ένα κομμάτι της πραγματικότητας που δεν έχει μόνο ως θέμα την εύκολη συγκίνηση. Η πραγματικότητα μπορεί να είναι τραγική, κωμική ή κωμικοτραγική, κάτι που βιώνουμε όλοι μας, ακόμα κι αν αυτό είναι στα καμένα. Προσπάθησα να φύγω από το πολιτικά ορθό κομμάτι που παρουσιάζεται στην τηλεόραση και να διηγηθώ μια διαφορετική ιστορία, προσπαθώντας να πάω λίγο βαθύτερα».
Η Ζαχάρω μέσα από την ιδιαίτερη οπτική του σκηνοθέτη αντικατοπτρίζει ως ένα βαθμό τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ελληνική κοινωνία. ¶λλωστε έχουμε πλέον συνειδητοποιήσει ότι η κρίση δεν περιορίζεται στην οικονομία αλλά διαπερνά όλους τους θεσμούς, τραυματίζοντας παράλληλα και το περιβάλλον.