Ψηφίστηκε από το Τρίτο Θερινό Τμήμα της Βουλής το νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων: «Δικαστική προστασία κατά τη σύναψη δημόσιων συμβάσεων – Εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας με την Οδηγία 89/665/ΕΟΚ του Συμβουλίου της 21ης Ιουνίου 1989 (L 395) και την Οδηγία 92/13/ΕΟΚ του Συμβουλίου της 25ης Φεβρουαρίου 1992 (L 76), όπως τροποποιήθηκαν με την Οδηγία 2007/66/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Δεκεμβρίου 2007 (L 335)».
Με το νομοσχέδιο μεταφέρονται στην εθνική έννομη τάξη, ευρωπαϊκές οδηγίες για την άρση των δυσλειτουργιών στο σύστημα ανάθεσης δημόσιων συμβάσεων και, περαιτέρω, αδυναμίας του δικαστικού συστήματος να ελέγξει τις δυσλειτουργίες αυτές, που επισήμανε προς ορισμένα κράτη η Ε.Ε.
Υπέρ τάχθηκαν το ΠΑΣΟΚ, η ΝΔ, ο ΛΑΟΣ και καταψήφισαν ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΚΚΕ.
Βασική καινοτομία του νομοσχεδίου αποτελεί η θέσπιση συστήματος ρυθμίσεων (κυρίως ανασταλτικές προθεσμίες) για την αποτροπή της δυνατότητας πρόωρης υπογραφής των δημόσιων συμβάσεων, πριν προλάβει να ασκηθεί επίκαιρα ο προσήκων δικαστικός έλεγχος. Ακόμη, προβλέπεται η θέσπιση δυνατότητας στο δικαστήριο να κηρύξει άκυρη ή ανεφάρμοστη μια παρανόμως συναφθείσα δημόσια σύμβαση ή, εναλλακτικά, αν η δημόσια αρχή το προκρίνει για λόγους δημοσίου συμφέροντος, να επιβάλει άλλης μορφής (χρηματική κλπ) κύρωση στη Διοίκηση. Οι βασικές δυσλειτουργίες αφορούν πρόωρη, χωρίς δυνατότητα αποτελεσματικού δικαστικού ελέγχου, υπογραφή συμβάσεων από τη δημόσια αρχή και αδυναμία δικαστικής επέμβασης σε δημόσιες συμβάσεις που έχουν συναφθεί με προφανή παραβίαση των σχετικών ορισμών του δικαίου της ΕΕ.
Όπως τόνισε ο υπουργός Δικαιοσύνης Χάρης Καστανίδης, η διαφθορά δεν αντιμετωπίζεται μόνο με νομοθετικές πρωτοβουλίες και ρυθμίσεις, ούτε μόνο με τέτοιου είδους νομοθετικές πρωτοβουλίες, που είναι απολύτως χρήσιμες, αλλά χρειάζεται πρώτα από όλα απόφαση όλου του πολιτικού συστήματος ότι θα έχει συγκεκριμένο σχέδιο και απόλυτη αποφασιστικότητα στην πάταξη της διαφθοράς. Επίσης, σημείωσε, χρειάζεται να επέμβουμε εκεί όπου κυρίως παράγεται η διαφθορά, στην εκτέλεση δηλαδή όλης της διαδικασίας παραγωγής δημόσιων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών.
«Το νομικό πλαίσιο που αφορά τα δημόσια έργα, τις προμήθειες, τις συμβάσεις προμηθειών και υπηρεσιών είναι που χρειάζεται να αντιμετωπιστεί με γενναιότητα και ρηξικέλευθο πνεύμα για να οδηγηθούμε και σε καλύτερες και πιο αποτελεσματικές λύσεις», υπογράμμισε χαρακτηριστικά ο υπουργός.
Απαντώντας εξάλλου, σε σχετικές παρατηρήσεις βουλευτών όλων των πτερύγων, ο κ. Καστανίδης δέχθηκε την αναγκαιότητα υποστήριξης με την κατάλληλη υλικοτεχνική υποδομή και με επαρκή αριθμό δικαστικών υπαλλήλων των δικαστηρίων, επισημαίνοντας παράλληλα ότι σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα έγιναν πράγματα που δεν είχαν ετοιμαστεί και αφορούν την «ψηφιακή Δικαιοσύνη». Όπως είπε, πέντε έως έξι μεγάλα έργα που αφορούν την ψηφιακή σύγκλιση αλλά και τη διοικητική μεταρρύθμιση έχουν τελειώσει. Στα έργα που αφορούν κυρίως την ηλεκτρονική ροή της δίκης κινούνται οι προσκλήσεις ενδιαφέροντος με στόχο από τη στιγμή που θα υπάρξει ο ανάδοχος (σε ένα μήνα από σήμερα) να έχουν παραδοθεί σε 18 μήνες.
Ειδικά σε ό,τι αφορά τον αριθμό των δικαστικών υπαλλήλων ο υπουργός Δικαιοσύνης δηλωσε ότι υπάρχουν περίπου 2.130 κενές οργανικές θέσεις και αυτή την ώρα γίνεται αγώνας δρόμου με τους υπουργούς Οικονομικών και Εσωτερικών να βρεθεί μια λύση ώστε εκείνοι που πέρασαν στον διαγωνισμό, ο οποίος περαιώθηκε με την οριστική κατάταξη εντός του 2010, να προσληφθούν μέσα στον χρόνο.
Γενικώς όμως, σημείωσε ο υπουργός Δικαιοσύνης, τα θέματα που σχετίζονται με την επιτάχυνση, αντιμετωπίζονται με δύο νομοσχέδια που αφορούν τη διοικητική δίκη και την ποινική δίκη, τα οποία είναι στη διαβούλευση και με τα οποία επιχειρείται μια εκτεταμένη επέμβαση στην απονομή της Δικαιοσύνης. Με αυτά, εξήγησε, ευελπιστεί η κυβέρνηση να δώσει μια πρώτη ώθηση στα θέματα εξορθολογισμού και επιτάχυνσης στην απονομή της Δικαιοσύνης.
Πηγή: Βουλή, ΑΠΕ-ΜΠΕ