Την απουσία ευρωπαϊκού νομικού πλαισίου ή πλαισίου πολιτικής σχετικά με τη βία στα σχολεία παρεδέχθηκε η Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αρμόδια για θέματα Δικαιοσύνης, Θεμελιωδών Δικαιωμάτων και Ιθαγένειας, κ. Βιβιάν Ρέντινγκ, απαντώντας σε σχετική ερώτηση που κατέθεσε ο Ευρωβουλευτής της ΝΔ Κ. Πουπάκης, αναδεικνύοντας το θέμα της αντιμετώπισης της ενδοσχολικής βίας, με ιδιαίτερη έμφαση στον εκφοβισμό μέσω διαδικτύου (cyber bullying).
Η κ. Ρέντινγκ αναγνώρισε ότι υφίσταται μόνι μια σειρά από πρωτοβουλίες οι οποίες, σε γενικές γραμμές, εστιάζονται σε πρακτικά μέτρα με σκοπό την πρόληψη ή τον περιορισμό του φαινομένου. Απέδωσε δε τη δυσκολία αντιμετώπισης του σχολικού εκφοβισμού και του εκφοβισμού μέσω διαδικτύου στις διαφορές των πρακτικών των κρατών μελών, στην έλλειψη αντιπροσωπευτικών ερευνητικών στοιχείων, αλλά και την ανυπαρξία κατάλληλης αξιολόγησης των προγραμμάτων και των πολιτικών παρέμβασης για την καταπολέμηση του φαινομένου.
Σχολιάζοντας από την πλευρά του την απάντηση, ο κ. Πουπάκης υπογράμμισε την ανάγκη να ληφθούν -στο πλαίσιο της διαμόρφωσης στρατηγικής για τα δικαιώματα του παιδιού για την περίοδο 2011 – 2014 και με βάση την κύρωση της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα του Παιδιού- , όλα τα κατάλληλα μέτρα -τόσο σε ευρωπαϊκό, όσο και σε εθνικό επίπεδο- για την προστασία των παιδιών από οποιαδήποτε μορφή σωματικής ή ψυχολογικής βίας.
«Η πρόοδος της ΕΕ δεν εξαντλείται μόνο σε αριθμούς, στο ΑΕΠ και τα οικονομικά ισοζύγια, αλλά και στον άνθρωπο, στη διασφάλιση της κοινωνικής ειρήνης και ευμάρειας για όλους τους πολίτες ανεξάρτητα από φύλο, ηλικία ή κοινωνική καταγωγή», επισήμανε ο ευρωβουλευτής.
Όπως εξάλλου τονίζει σε σχετική ανακοίνωσή του, η σχολική βία, κυρίως με τη μορφή του σχολικού εκφοβισμού (bullying), ο οποίος περιλαμβάνει τη λεκτική, τη σωματική, την ψυχολογική, τη σεξουαλική παρενόχληση, την καταστροφή σχολικού εξοπλισμού και το βανδαλισμό, καθώς και εγκληματικές ενέργειες αποτελεί ένα ιδιαίτερα δυσάρεστο και επικίνδυνο κοινωνικό φαινόμενο.
Αναγνωρίζοντας, τον κίνδυνο διόγκωσης του εν λόγω φαινομένου και δεδομένου ότι η εκπαίδευση αποτελεί μια από τις βασικότερες κοινωνικοποιητικές διαδικασίες, ο κ. Πουπάκης πρότεινε μεταξύ άλλων στο πλαίσιο της παρέμβασής του:
• την περαιτέρω χρηματοδότηση για εξειδικευμένα-στοχευμένα προγράμματα αγωγής υγείας με την ενεργή συμμετοχή των γονέων και της τοπικής κοινωνίας, προκειμένου οι εκπαιδευτικοί να ενημερωθούν ως προς τη διαχείριση των συναισθηματικών, ψυχικών και κοινωνικών συγκρούσεων, που λαμβάνουν χώρα στη σχολική αίθουσα και στην ευρύτερη κοινωνία, ώστε να αναπτύξουν μεθόδους και τεχνικές για την κοινωνική ένταξη των μαθητών και την πρόληψη της σχολικής βίας.
• τη δημιουργία ειδικών παρατηρητηρίων συστηματικής καταγραφής των φαινομένων σχολικής βίας, δεδομένου ότι τα στοιχεία που υπάρχουν είναι ελλιπή, καθώς παρατηρείται μια έντονη προσπάθεια συγκάλυψής τους.
• τη σύσταση κοινωνικών, συμβουλευτικών και ψυχολογικών υπηρεσιών με σκοπό την πρόληψη του εν λόγω φαινομένου και τη στρατηγική αντιμετώπισης του ιδιαίτερα ανησυχητικού φαινομένου του ηλεκτρονικού εκφοβισμού (cyber bullying).