«Σε μια πολιτεία που λειτουργεί σωστά, χωρίς τα διαρθρωτικά προβλήματα, δεν θα χρειαζόταν ένας νόμος ''fast track''. Επειδή όμως υπάρχουν, κάνεις ένα νόμο με τον οποίο μπορείς να επισπεύσεις τις διαδικασίες» δήλωσε ο υπουργός Επικρατείας, Χάρης Παμπούκης μιλώντας στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.
Στη διάρκεια της σημερινής, πρώτης ημέρας συζήτησης του νομοσχεδίου για την επιτάχυνση της υλοποίησης μεγάλων, ή στρατηγικής σημασίας επενδύσεων, ο κ. Παμπούκης απέρριψε τα επιχειρήματα που ακούστηκαν για προνομιακή μεταχείριση των μεγαλοεπενδυτών έναντι των υπολοίπων επιχειρηματιών.
«Αν με ρωτάτε αν πρέπει να υπάρχει επίσπευση για ένα έργο όπως το Μετρό, ή το Αεροδρόμιο του Ελληνικού, εγώ λέω πως ναι, θα πρέπει να υπάρχει. Φτιάχνεις μια λωρίδα ταχείας κυκλοφορίας. Γιατί την κάνεις; Προσβάλλεις την ισότητα;», διερωτήθηκε.
Σημείωσε δε ότι «τα θέματα επίκλησης της ισότητας, θα πρέπει να γίνονται με προσοχή. Δεν υπάρχει ισότητα, δεν μπορεί να υπάρξει και ίσως και δεν πρέπει».
Από την πλευρά τους τα κόμματα της αντιπολίτευσης εστίασαν στους κινδύνους από την παράκαμψη των κανονικών διαδικασιών έγκρισης των μεγάλων επενδύσεων, που αφορούν, τόσο το περιβάλλον, όσο και τη διαφάνεια - και με την ανισότητα που δημιουργείται, να εγκυμονεί μελλοντικές πιέσεις από τους αδικούμενους για γενίκευση των ρυθμίσεων, σε όλες τις επενδύσεις.
Πιο συγκεκριμένα, ο εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας, Κώστας Χατζηδάκης, δήλωσε πως επιφυλάσσεται για την τελική κρίση του κόμματός του, τάχθηκε υπέρ των ρυθμίσεων που αντιγράφουν -όπως υποστήριξε- διατάξεις νόμων της ΝΔ, ή που διευκολύνουν την προσέλκυση επενδυτών, υπέρ του fast track, «τόσο στις μεγάλες, όσο και στις μικρές επενδύσεις», αλλά δεσμεύτηκε να καταψηφίσει «κάθε διάταξη που θα δημιουργεί γκρίζες ζώνες αδιαφάνειας και δια της οποίας θα επιχειρείται η αντιμετώπιση γραφειοκρατικών εμποδίων με αλυσιτελή τρόπο».
«Οι πιο σοβαρές ενστάσεις μας, αφορούν τη διαφάνεια και το περιβάλλον. Είναι απαράδεκτο να δίνεται η ευχέρεια στην διυπουργική Επιτροπή να χαρακτηρίζει αυθαίρετα μία επένδυση ως ''μείζονος σημασίας'' για να την εντάξει στο νόμο. Αφήνεται ανοικτό παράθυρο για απευθείας ανάθεση έργων. Είναι ξεκάθαρη η κατεύθυνση για εταιρείες δύο ταχυτήτων, άλλες με φορολογική ελάφρυνση και άλλες χωρίς. Αμφιβάλλω εάν το Συμβούλιο της Επικρατείας θα ανταποκριθεί θετικά στην παραχώρηση γιαλού ή παραλίας με υπουργική απόφαση» ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Χατζηδάκης.
«Αυτός ο νόμος είναι νόμος-πλαίσιο. Μην παριστάνουμε πως τα βλέπουμε για πρώτη φορά» απάντησε ο υπουργός. «Πώς λειτούργησε το ''Ελ. Βενιζέλος''; Δεν είχε φοροαπαλλαγές; Μίλησε κανένας για το Ρίο-Αντίρριο; Έχουν ψηφιστεί αυτά, σε νομοσχέδια, πολλές φορές».
«Από τη μια έχουμε το Μνημόνιο και μέτρα για να εξασφαλιστεί φθηνό εργατικό δυναμικό για τους επενδυτές, κι απ’ την άλλη αναπτυξιακό νόμο για να ενισχυθούν οι επιχειρηματίες. Κι έρχεται κι αυτό το νομοσχέδιο για να βγάλει κάθε εμπόδιο. Αν αυτό δεν είναι νεοφιλελεύθερη πολιτική σε βάρος του δημοσίου συμφέροντος, τι είναι;» σημείωσε ο Αντώνης Σκυλλάκος από το ΚΚΕ.
«Πού θα σταματήσει η υπόθεση; Υπάρχουν μικρομεσαίες επιχειρήσεις που έχουν χειρότερο καθεστώς και θα ζητήσουν ίση μεταχείριση. Βήμα-βήμα, αυτά θα ισχύσουν για όλους» προειδοποίησε ο βουλευτής.
«Η ιδέα του νομοσχεδίου μας φαίνεται θεμιτή. Πρέπει όμως να σταθμιστούν κάποια πράγματα: Αφαιρώντας τις γνωμοδοτήσεις των δημοσίων υπηρεσιών για τους περιβαλλοντικούς όρους, ποιος θα σας δώσει την τεχνογνωσία τους;» διερωτήθηκε ο Μάκης Βορίδης από το ΛΑΟΣ.
Δήλωσε επίσης απολύτως αντίθετος «στη δημιουργία εξαιρετικών φορολογικών καθεστώτων, γιατί προσβάλλεται μια βασική αρχή, η αρχή του ανταγωνισμού. Δεν μπορούμε να φτιάχνουμε ειδικό συμβατικό περιβάλλον για επιχειρήσεις που θα φορολογούνται προνομιακά».
«Το νομοσχέδιο ανατρέπει το νομικό πολιτισμό της δικής μας χώρας» υποστήριξε η Ευαγγελία Αμανατίδου-Πασχαλίδου εκ μέρους του ΣΥΡΙΖΑ, σημειώνοντας πως «βλέπουμε να δημιουργείται μια ισχυρή τριανδρία μέσα στην κυβέρνηση, δίνονται υπερεξουσίες στην διυπουργική Επιτροπή, όλες οι διαδικασίες είναι εξπρές, στην διακριτική σας ευχέρεια - και είναι στη δική σας βούληση αν θα τις φέρετε στη Βουλή».
«Καταργούνται για όλα τα έργα που χαρακτηρίζονται μεγάλα, τα γενικά πολεοδομικά σχέδια, οι ζώνες οικιστικού ελέγχου, τα σχέδια πόλεως. Παραχωρούνται χαριστικά αιγιαλοί, ακόμα και τον θαλάσσιο πυθμένα, με ρητή συναπόφαση υπουργών. Μας εκπλήσσει που η κυβέρνηση θέλει να μας πείσει πως είμαστε τριτοκοσμικοί και μόνον τέτοιες διαδικασίες μας πρέπουν» παρατήρησε η εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ.
«Πρέπει να υπερασπιζόμαστε το δημόσιο συμφέρον - αλλά όποιος φοβάται, να πάει σπίτι του» απάντησε ο κ. Παμπούκης.
Όπως υπογράμμισε ο υπουργός Επικρατείας, παρά τους ενάντιους ισχυρισμούς της Αριστεράς, «η Βουλή υπάρχει παντού. Όταν η επένδυση γίνει συμβατική σχέση, θα πάρει τη μορφή του νόμου - και θα έχουμε κάτι συγκεκριμένο. Θα μιλάμε π.χ., για 1500 θέσεις εργασίας κε Σκυλλάκο. Τις θέλετε; Αν όχι, πάρτε μια θέση εναντίον του νόμου που θα ‘ρθει, αλλά μην καταψηφίσετε αυτό το νομοσχέδιο. Και μην νομίζετε πως υπάρχουν επενδυτές στην ουρά που μας παρακαλούνε και προσπαθούμε μ’ αυτό να τους βολέψουμε. Κάνουμε ένα νομοσχέδιο για να τους προσελκύσουμε».
Για τις περιβαλλοντικής φύσεως ενστάσεις, υπενθύμισε πως η γνωμοδότηση των υπηρεσιών των υπουργείων, δεν θεωρείται απαραίτητη, μονάχα εφόσον έχουν εγκριθεί οι περιβαλλοντικοί όροι της επένδυσης. ¶λλο τόσο, καθώς το νομοσχέδιο υλοποιείται εν πολλοίς με προεδρικά διατάγματα, τα τελευταία περνούν μοιραία απ’ το Συμβούλιο της Επικρατείας. «Η Δικαιοσύνη μπορεί να πει πως δεν θέλει να πιεστεί. Υπολογίζω όμως, πως θα εκτιμήσει το έκτακτο της καταστάσεως».
Σε κάθε περίπτωση, ο κ. Παμπούκης επεσήμανε πως «όλοι είμαστε ευαίσθητοι για το θέμα του περιβάλλοντος και τους αιγιαλούς. Όταν όμως κάνω μια βόλτα σε διάφορους δήμους και βλέπω ένα σωρό αυθαίρετα να λειτουργούν ως καφετέριες, όλη η ευαισθησία μας είναι στο μήπως συμβεί κάτι μελλοντικά;»
Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ