Πολιτική επιλογή της κυβέρνησης προκειμένου να διευκολυνθεί η ιδιωτικοποίηση των ΔΕΚΟ και να δικαιολογηθούν νέα μέτρα, χαρακτηρίζει ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος ΣΥΡΙΖΑ Π. Λαφαζάνης την επικείμενη αναθεώρηση του ελλείμματος και του χρέους από τη Eurostat.
Σε ερώτηση και ΑΚΕ προς τον υπουργό Οικονομικών, σχετικά με την αναθεώρηση του ελλείμματος της γενικής κυβέρνησης, ο κ. Λαφαζάνης σημειώνει χαρακτηριστικά τα ακόλουθα:
O κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος ΣΥΡΙΖΑ Π. Λαφαζάνης.
Η αναθεώρηση προς τα πάνω του δημοσιονομικού ελλείμματος και του χρέους της χώρας - που θα ανακοινωθεί από την Eurostat μετά το β' γύρο των περιφερειακών εκλογών - αποτελεί μια κορυφαία κυβερνητική επιλογή (σε συνεννόηση με την τρόϊκα προφανώς) και όχι αποτέλεσμα ελέγχων, υποτίθεται, της ευρωπαϊκής στατιστικής υπηρεσίας. Ο λόγος είναι απλός: Η εκτόξευση του ελλείμματος και του χρέους για το 2009 και το 2010 θα προέλθει κυρίως από την ένταξη των ελλειμμάτων των ΔΕΚΟ στη γενική κυβέρνηση, γεγονός που θα συμβεί για πρώτη φορά στα δημοσιονομικά χρονικά της χώρας και που είναι εξαιρετικά αμφίβολο αν συμβαίνει ή έχει συμβεί ποτέ στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες.
Συγκεκριμένα, ενώ επί δέκα, περίπου, χρόνια - οπότε και άρχισε, επί της ουσίας, να εφαρμόζεται το Ευρωπαϊκό Σύστημα Λογαριασμών (ESA95)- τα ελλείμματα των ΔΕΚΟ δεν υπολογίζονταν ποτέ στο έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης, η Eurostat "ανακάλυψε" όψιμα ότι δεν εφαρμόζουμε κατά γράμμα τις διατάξεις του ESA95 και ειδικότερα τον αυθαίρετο κανόνα του 50% - ο κανόνας αυτός ορίζει ότι μια επιχείρηση δεν εντάσσεται στην Γενική Κυβέρνηση, εφόσον τα έσοδά της από πωλήσεις του αγαθού ή της υπηρεσίας που προσφέρει, καλύπτει τουλάχιστον το 50% των λειτουργικών της δαπανών- και γι' αυτό προκειμένου να προσδιορίσει το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης θα προσθέσει στο ήδη υπάρχον έλλειμμα και τα ελλείμματα των δημοσίων επιχειρήσεων.
Αυτή η αλλαγή της μεθοδολογίας -διότι περί αυτού πρόκειται- δεν πρόκειται να επιβαρύνει μόνο τα δημοσιονομικά μεγέθη του 2009 και του 2010, οδηγώντας σε εκτροχιασμό το μνημονιακό οικονομικό πρόγραμμα, αλλά θα αυξήσει κατακόρυφα και τα δημοσιονομικά ελλείμματα όλων των μελλοντικών ετών, καθώς προστίθενται νέες πηγές ελλειμμάτων στον προϋπολογισμό!
Όμως την καταστροφική αυτή αλλαγή της μεθοδολογίας, η κυβέρνηση όχι απλά δεν την απέκρουσε αλλά ούτε καν την αμφισβήτησε, όπως όφειλε να κάνει, καθώς είναι εξαιρετικά αμφίβολο το εάν εφαρμόζεται κατά γράμμα ο απαράδεκτος κανόνας του 50% από άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Επειδή η προσμέτρηση του ελλείμματος των ΔΕΚΟ στο έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης θα οδηγήσει σε νέα μέτρα και σε νέα μνημόνια στο διηνεκές, καθώς και στο ξεπούλημα των δημοσίων επιχειρήσεων.
Επειδή ο αυθαίρετος κανόνας του 50% - ενδεχομένως - δεν εφαρμόζεται στην πράξη σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Ερωτάται ο κύριος Υπουργός:
1. Για ποιο λόγο, ενώ ο αυθαίρετος "κανόνας" του 50% ισχύει για τις ΔΕΚΟ εδώ και δέκα, περίπου, χρόνια χωρίς να εφαρμόζεται - και επομένως χωρίς να προσμετρώνται τα ελλείμματα των ΔΕΚΟ στο έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης- σχεδιάζεται να εφαρμοστεί σήμερα, προσαυξάνοντας το έλλειμμα, εν μέσω της χειρότερης οικονομικής κρίσης που έχει βιώσει η χώρα μεταπολεμικά;
2. Ποια άλλα κράτη μέλη της Ε.Ε εφαρμόζουν στην πράξη, ως προς το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης, αυτόν τον απαράδεκτο και αυθαίρετο "κανόνα" του 50%; Ποιοι δημόσιοι οργανισμοί έχουν ενταχθεί σε αυτές τις χώρες στη γενική κυβέρνηση, ως αποτέλεσμα αυτού του "κανόνα"; Παρακαλώ όπως καταθέσετε τα σχετικά στοιχεία.
3. Πως θα επηρεαστεί το έλλειμμα και το χρέος του 2009, του 2010, καθώς και των μελλοντικών ετών, από την ένταξη στη γενική κυβέρνηση των, αυθαιρέτως ονομαζόμενων, "ζημιογόνων" ΔΕΚΟ;