Παίξαμε το νέο Pro Evolution Soccer 2010 και σας μεταφέρουμε όλα όσα πρέπει να ξέρετε για τον μεγάλο εξομοιωτή ποδοσφαίρου της Konami.
Πριν από λίγες ημέρες είχαμε την τύχη να παίξουμε μία beta έκδοση του νέου Pro Evolution Soccer 2010 στα γραφεία της αντιπροσωπείας του παιχνιδιού, Centric Multimedia. Οι εντυπώσεις μας ήταν ανάμεικτες, καθώς το παιχνίδι βρίσκεται ακόμη σε στάδιο ανάπτυξης, άρα υπήρχαν αρκετά προβλήματα που είχαν να κάνουν με την engine του παιχνιδιού, κυρίως στο θέμα της ανταπόκρισης εντολών. Στους υπόλοιπους τομείς το παιχνίδι ήταν ίσως καλύτερο κι απΆ ότι το περιμέναμε.
Καταρχήν θα πρέπει να τονίσουμε τα εξής. Ότι διαβάσετε παρακάτω αφορά μία δοκιμαστική έκδοση και όσα προβλήματα αντιμετωπίσαμε στο gameplay ήταν απολύτως φυσιολογικά, δεδομένου ότι το παιχνίδι έχει ολοκληρωθεί κατά 60% στον τομέα της επίθεσης (που περιλαμβάνει πάσες, προωθημένες πάσες και σουτ) και κατά 70% στον τομέα της άμυνας (δηλαδή σε μαρκαρίσματα και τάκλιν). Θα πρέπει λοιπόν να αναμένουμε την τελική preview έκδοση (θα κυκλοφορήσει στα τέλη Αυγούστου) ώστε να βγάλουμε πιο ασφαλή συμπεράσματα από το gameplay.
Ριζικές αλλαγές σε όλους τους τομείς
Η Konami αποφάσισε να δουλέψει τους περισσότερους τομείς του παιχνιδιού από το μηδέν. Μπορεί το PES 2009 να θεωρείται από τα κορυφαία σε πωλήσεις παιχνίδια, ωστόσο είχε πολλά προβλήματα και γιΆ αυτά οι Ιάπωνες εισέπραξαν (δικαιολογημένα) πολλά παράπονα την σεζόν που μας πέρασε. Δεν έχουμε λοιπόν να κάνουμε απλά με μια ανανεωμένη έκδοση, όπως η περυσινή (στην οποία απλά αλλάχθηκαν τα μενού, το περιβάλλον, τα ρόστερ και μπήκε το Become a Legend). Το PES 2010 μοιάζει να έχει χτιστεί από μηδενική βάση, κάτι που σίγουρα θα χαροποιήσει παλιούς και νέους φίλους της σειράς.
Το περιβάλλον- όπως ήταν φυσικό- είναι τελείως διαφορετικό και μοιάζει περισσότερο με αυτά που θα είχε ένα σύγχρονο ποδοσφαιράκι στα coin-op. Το background έχει χρώμα μπλε-σκούρο κι αυτό είναι σίγουρα καλύτερη επιλογή από τα κατάλευκα χρώματα και τα αλλόκοτα layout που αναγκαστήκαμε να συνηθίσουμε φέτος. Τα βασικά μενού έχουν μία τρισδιάστατη μορφή κι εμφανίζονται ως μεγάλα εικονίδια, με τέτοιο τρόπο ώστε να καταλαβαίνετε πλήρως τι εννοεί το καθένα. Μετά από χρόνια άλλαξε επίσης και η οθόνη των τακτικών.
Στο θέμα της απόκτησης δικαιωμάτων, η Konami έχει ήδη ανακοινώσει ότι εξασφάλισε τα πλήρη δικαιώματα των πρωταθλημάτων Γερμανίας, Ισπανίας, Ιταλίας, Γαλλίας, Ολλανδίας και Αγγλίας, με μόνη εξαίρεση τα ονόματα των συλλόγων, καθώς θα έχουμε και πάλι μόνο αυτά των Manchester United και Liverpool. Εκτός όμως από τα παραπάνω πρωταθλήματα, έχουν αγοραστεί και τα δικαιώματα του Europa League (νέου κυπέλλου UEFA). Το Champions League και το Europa League, θα είναι αυτή τη φορά διαθέσιμα τόσο μέσω του Master League όσο και μέσω του Become a Legend! Παράλληλα, το πιθανότερο θα είναι να δούμε στο παιχνίδι και όλες τις ομάδες που θα προκριθούν στους ομίλους του Europa League. Με τα νέα δεδομένα, οι σύλλογοι θα είναι αυτή τη φορά διπλάσιοι κι αυτός είναι ένας τομέας που το τελευταίο διάστημα απασχολούσε αρκετά την Konami. ¶λλωστε, το Fifa 09 είχε εξασφαλίσει δικαιώματα για πάνω από 20 πρωταθλήματα, σε αντίθεση με το PES 2009 που είχε μόλις πέντε, συν τις κυριότερες ομάδες των υπολοίπων. Η διαφορά αυτή λοιπόν έπρεπε με κάποιο τρόπο να καλυφθεί.
Γραφικά
Η πολυδιαφημισμένη αλλαγή του Pro Evolution Soccer 2010 είναι τα γραφικά του. Αν σας άρεσε ο μέχρι τώρα σχεδιασμός των παικτών, ετοιμαστείτε γιατί ακόμα δεν είδατε τίποτα. Τα πρόσωπα των ποδοσφαιριστών έχουν σχεδιασμό ο οποίος είναι πολύ κοντά στην πραγματικότητα, ενώ οι εκφράσεις τους είναι άκρως αληθοφανείς. Αυτό που ενδεχομένως χρειάζεται περισσότερη δουλειά είναι τα animations των παικτών τα οποία θα πρέπει να δουλευτούν ακόμη περισσότερο μέχρι την τελική έκδοση. Είδαμε πολλές νέες κινήσεις -όπως το κλασικό πάτημα της μπάλας-προσποίηση-αλλαγή κατεύθυνσης- αλλά σε γενικές γραμμές παρατηρήσαμε πως όλοι οι ποδοσφαιριστές έπρεπε να στρίβουν με πιο ρεαλιστικό τρόπο και να κινούνται πιο γρήγορα. Για το τελευταίο, η Konami έχει ήδη ανακοινώσει ότι η λογική της θα είναι φέτος πιο αργές κινήσεις παικτών αλλά αντίστοιχα και πιο γρήγορες πάσες.
Υπάρχουν όμως και κάποια animations που εντυπωσίασαν και διακρίθηκαν κι αυτά αφορούν τις κεφαλιές των παικτών. Τα άλματα είναι πιο ρεαλιστικά κι αποτελούν πιστά αντίγραφα κινήσεων πραγματικών ποδοσφαιριστών (στο motion capture έχει όντως γίνει καλή δουλειά, μιας και υπήρξε συνεργασία με τον ίδιο τον Messi αλλά και κι αρκετούς ακόμη αθλητές). Ακόμη, οι τερματοφύλακες έχουν ένα τελείως διαφορετικό στυλ. Αν για παράδειγμα βρίσκονται υπό πίεση και δεχτούν ένα δυνατό σουτ από φάουλ, τότε λόγω της πίεσης θα αντιδράσουν σπασμωδικά διώχνοντας την μπάλα, ακόμα κι αν η απόσταση απΆ το σουτ ξεπερνάει τα 30 μέτρα. Οι αποκρούσεις τους διαφέρουν ανάλογα με την ικανότητά τους, ενώ διαθέτουν κι ένα νέο στυλ εκτέλεσης βολέ, το οποίο μοιάζει περισσότερο με αυτό μιας εκτέλεσης φάουλ, δηλαδή σκυφτό κεφάλι και κοφτά πατήματα. Η εν λόγω κίνηση καθυστερεί ελαφρώς τη ροή του παιχνιδιού αλλά ενδέχεται να διαφέρει στην τελική έκδοση. Μεγάλο ατού των νέων αλλαγών είναι και η έξοδος των τερματοφυλάκων, όταν βγαίνουν και μαζεύουν την μπάλα μετά από μία σέντρα.
Στον κύριο σχεδιασμό των γραφικών το θέμα έχει οριστικοποιηθεί, αλλά χρειάζεται ακόμη πολύ δουλειά στα animations. Εν προκειμένω, παρατηρήσαμε πως ορισμένοι παίκτες εκτελούν τις ίδιες ακριβώς κινήσεις μαρκαρισμάτων στην ίδια φάση (κινούνται για παράδειγμα προς τα πίσω με τον ίδιο ρυθμό πλαγίων βημάτων). Ακόμη, σε πολλά σημεία όπου μπλέκονται πολλοί παίκτες μαζί, ορισμένα frames απουσιάζουν πλήρως κι οι παίκτες δείχνουν σαν να τηλεμεταφέρονται. Όσο πιο σύντομα διορθωθεί αυτό τόσο περισσότερος χρόνος θα υπάρξει για να δοκιμαστεί και το παιχνίδι online.
Τακτικές
Φέτος, το σύστημα οδηγιών προς τους παίκτες έχει αλλάξει πλήρως. Στο κυρίως μενού έναρξης αγώνα, με την επιλογή “Gameplan” οδηγείστε στις επιλογές τακτικής όπου πρώτη και σημαντική αλλαγή είναι η σωστή αξιολόγηση παικτών. Δίπλα τους εμφανίζεται μονίμως ένα rating (με άριστα το 99) που δείχνει πόσο θα αποδώσουν στη θέση που τους βάλατε. Στο πάνω μέρος της οθόνης διακρίνετε όλες τις θέσεις στις οποίες μπορεί να αγωνιστεί κάποιος, το αν είναι αριστεροπόδαρος ή δεξιοπόδαρος, καθώς και το ύψος του. Το σύστημα των αριθμών που ακολουθείται κι από το Fifa, φαίνεται να είναι προτιμότερο σε σύγκριση με τον παλιό συμβολισμό σύγκρισης παικτών του PES με τα πολύγωνα.
Αν είστε αρχάριος σε θέματα τακτικής, τότε το Assist Setting θα σας βοηθήσει σημαντικά, μιας και κάνει ότι δηλώνει και το όνομά του. Σας ορίζει αυτόματα την ιδανική ενδεκάδα, με κριτήριο το rating, την φυσική κατάσταση (την κλασική με τα βελάκια) ή έναν συνδυασμό αυτών των δύο.
Μέχρι τώρα γνωρίζαμε ότι κάθε παίκτης διαθέτει Abilities τα οποία συμβολίζονται στο προφίλ του με κίτρινα αστεράκια. Αυτή η μέθοδος δεν χρησιμοποιείται πλέον και την θέση της παίρνουν οι κάρτες παικτών (Cards). Κάθε ποδοσφαιριστής στο Pro Evolution Soccer 2010 έχει στο προφίλ του μέχρι οκτώ κάρτες. Για παράδειγμα ο Lionel Messi έχει τα Att/Def, Outsider Curve, Mazing Run (Attack), Incisive Run ,1-on-1 Finish, Footed, Scissors (δηλαδή ντρίμπλα) και Sloop kick.
Η σημαντική διαφορά στο νέο αυτό σύστημα είναι ότι ορισμένες από τις κάρτες του παίκτη μπορείτε να τις ενεργοποιήσετε ή να τις απενεργοποιήσετε. Απενεργοποιώντας για παράδειγμα το “Free Roaming”, ο παίκτης δεν θα κάνει διαρκώς κινήσεις για να πάρει μπάλα αλλά θα μείνει προσκολλημένος στη θέση του. Ένα άλλο παράδειγμα είναι η κάρτα “Overlapping run”. Αν την έχει αμυντικός και η κάρτα του είναι ενεργοποιημένη τότε ο παίκτης θα θελήσει δίνοντας πάσα να κάνει κίνηση μπροστά αφήνοντας τη θέση του κενή. Απενεργοποιώντας την κάρτα του θα τον κρατήσετε πίσω στη θέση του. Αντίστοιχα, τo “Chasing back” είναι η κίνηση που κάνει ο παίκτης γυρνώντας προς τα πίσω και κυνηγώντας την μπάλα (προνόμιο του EtoΆo) και το “Incisive run” είναι η γρήγορη κίνηση ξεμαρκαρίσματος προς την εστία που κάνει ο παίκτης για να πάρει την μπάλα (προνόμιο του Messi). Ενεργοποιώντας ή απενεργοποιώντας τις κάρτες αυτές ορίζετε αντίστοιχα την συμπεριφορά των παικτών σας όταν αυτοί ελέγχονται από τον υπολογιστή. Για να υπάρχει καλύτερος διαχωρισμός στο μυαλό σας, οι κάρτες που έχουν να κάνουν με άμυνα και επίθεση έχουν τον συμβολισμό “C” ενώ οι κάρτες των skills (δηλαδή ειδικών ικανοτήτων ικανοτήτων) συμβολίζονται με το “S”.
Η πιο βασική κάρτα την οποία διαθέτουν όλοι οι παίκτες είναι η Att/Def η οποία ανήκει στην κατηγορία Balance. Από αυτήν καθορίζετε το κατά πόσο ο παίκτης θα παίζει σε έναν αγώνα επιθετικά η αμυντικά. Κάθε κάρτα αναγράφει δίπλα της και την κατηγορία στην οποία ανήκει (μπορεί να αφορά την άμυνα άρα να αναγράφει “Defence” ή μόνο την επίθεση άρα να αναγράφει “Attack”). Κάνοντας κλικ πάνω σε μία κάρτα θα δείτε κι ένα παράδειγμα βίντεο-επεξήγησης της ικανότητας του παίκτη στον πίνακα τακτικής.
Στις υπόλοιπες τακτικές επιλογές συναντάμε τα Mark Settings, όπου επιλέγετε ποιον αντίπαλο θα μαρκάρει κάθε παίκτης σας, το κλασικό μενού Strategy, καθώς και το Setplay Settings όπου ορίζετε τους εκτελεστές για τα στημένα. Η μεγάλη διαφοροποίηση όμως του PES 2010 αφορά το Team Style, ένα νέο μενού με πληθώρα υποεπιλογών στις οποίες ορίζετε μέσω sliders (στην κλίμακα 0-100%) όλες τις τακτικές οδηγίες για το πως θέλετε να στηθεί η ομάδα σας στο γήπεδο. Οι επιλογές αυτές είναι οι εξής:
- Player Support: Ορίζετε το κατά πόσο ο κάτοχος της μπάλας θα υποστηρίζεται από τους συμπαίκτες του με κινήσεις. Όσο μεγαλύτερη είναι η τιμή του τόσο οι παίκτες θα ανεβαίνουν για να υποστηρίξουν την επίθεση.
- Support Range: Καθορίζει την απόσταση μεταξύ του κατόχου της μπάλας και των συμπαικτών του. Αν το ρυθμίσετε κοντά στο 100% τότε θα έχετε διαρκώς υποστήριξη, για να μεταβιβάζετε εύκολα την μπάλα. Αν το ρυθμίσετε πιο κοντά στο μηδέν τότε θα αναγκαστείτε βγάζετε σέντρες ή να κάνετε αλλαγές παιχνιδιού.
- Position Switch: Το κατά πόσο οι παίκτες σας θα αλλάζουν θέσεις μεταξύ τους.
- Attacking Style: Αν η ομάδα σας θα επιτίθεται περισσότερο από τον άξονα ή από τα πλάγια.
- Pressing: Πόσο % θα πιέζουν οι ποδοσφαιριστές σας τους αντιπάλους τους.
- Defensive Line: Το πόσο ψηλά θα παίζει η αμυντική σας γραμμή. Με την τιμή αυτή κοντά στο 0% θα είστε μονίμως πίσω, αποφεύγοντας έτσι τις κάθετες μπαλιές.
- Compactness: Αν η ομάδα σας θα έχει συνοχή ή αν θα παίζει ανοιχτά.
- Defensive Strategy: Με την επιλογή “0” παίζετε στην ευθεία, ενώ με την επιλογή “1” χρησιμοποιείται η διαγώνια κάλυψη, κάτι το οποίο υπερισχύει άλλωστε ως μέτρο τακτικής και στο σύγχρονο ποδόσφαιρο.
Cards
Παρακολουθήσαμε διάφορους διάσημους ποδοσφαιριστές και καταγράψαμε τις κάρτες ειδικών ικανοτήτων που έχουν στο προφίλ τους. Όπως προαναφέραμε, ο Lionel Messi έχει τα Att/Def (Balance), Outsider Curve, Mazing Run (Attack), Incisive Run ,1-on-1 Finish, Footed, Scissors και Sloop kick. Ο αρχηγός της Liverpool Steven Gerrard, διαθέτει τα Att/Def (Balance), Long Ranger (Attack), Free Roaming (Attack), Reaction, 1-touch play, Outside Curve, Slide Tackle και Quick Turn. Ο Fernando Torres έχει τα Att/Def (Βalance), Goal Poacher (Attack), Fox in the box (Attack), 1-on-1 Finish, Outside Curve και Footed. Ο Samuel ΕτοΆo τα Att/Def, Dummy Runner, Chasing Back και Outside Curve. Ο Xabi Alonso τα Pinpoint Pass (Attack), Passer και Outside Curve. Σε αμυντικογενείς παίκτες τύπου Mascherano, παρατηρήσαμε αντίστοιχα και κάποια αμυντικά χαρακτηριστικά, όπως το Slide tackle.
Gameplay
Στον αγώνα της beta έκδοσης παίξαμε με τις ομάδες Barcelona και Liverpool. Διαπιστώσαμε δε ότι υπήρχε μία σημαντική υπεροχή της Μπάρτσα έναντι των ¶γγλων. Ειδικά ο Messi θύμισε τον περυσινό Kaka, καθώς ήταν πραγματικά ασταμάτητος, τόσο στην ταχύτητα όσο και στο θέμα κλεψίματος της μπάλας. Αυτό ίσως δείχνει ότι για άλλη μια χρονιά οι παίκτες-αστέρια θα ξεχωρίζουν κατά πολύ σε σχέση με τους υπόλοιπους.
Η λογική του παιχνιδιού φέτος είναι ότι αν δεν διαθέτετε καλούς παίκτες τότε ακόμη και μια πάσα ή μια προωθημένη μπαλιά θα είναι κάτι το δύσκολο. Επί της ουσίας παρατηρήσαμε ότι ακόμα και στις δύο αυτές ομάδες παγκόσμιας κλάσης, ορισμένες πάσες γινόντουσαν λάθος, ενώ οι προωθημένες μπαλιές δεν είχαν ακόμη δουλευτεί από τους προγραμματιστές (σ.σ. ήταν αργές και άστοχες). Κατά συνέπεια, στο θέμα τεχνικής των παικτών έχουμε αρκετό δρόμο ακόμη μπροστά μας.
Η πίεση θα παίζει φέτος έναν ιδιαίτερο ρόλο σε όλους τους τομείς. Στο θέμα των σουτ, όποιος επιθετικός μαρκάρεται σκληρά ή δεν βλέπει με το μέτωπο την εστία θα έχει ελάχιστες πιθανότητες να σκοράρει. Αντίστοιχα, ένας μέσος ο οποίος δέχεται τζαρτζάρισμα δεν είναι πάντοτε βέβαιο ότι θα δώσει την μπάλα. Αν είναι κοντός ή αδύναμος ενδέχεται να πέσει και να γλιστρήσει μην προλαβαίνοντας να μεταβιβάσει την μπάλα, ούτε καν με προβολή.
Επιχειρήσαμε αρκετές φορές να αλλάξουμε τις τακτικές επιλογές και είδαμε ότι όντως παίζουν σημαντικό ρόλο. Αν για παράδειγμα δεν σας αρέσουν οι σέντρες τότε θα πρέπει να αποφύγετε το ανοιχτό ποδόσφαιρο και να ζητήσετε περισσότερο Player Support αλλά και μεγάλη υποστήριξη συμπαικτών από το Support Range, διαφορετικά όταν η μπάλα πηγαίνει πλάγια δεν θα βρίσκετε κοντινό συμπαίκτη για να την δώσετε. Όλα αυτά βέβαια, σε συνδυασμό με το Pressing, κοστίζουν σε αντοχή ακόμα και για μεγάλα αστέρια τέτοιου βεληνεκούς, πόσο μάλλον για μικρότερες ομάδες. Είναι λοιπόν στο χέρι σας να παίξετε» σωστά με τα sliders για να δημιουργήσετε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα, ώστε να έχετε καλή κυκλοφορία της μπάλας και παράλληλα να μην «ξεφουσκώσει» η ομάδα σας από το πρώτο ημίχρονο. Επίσης, παίζει πολύ σημαντικό ρόλο και το σύστημά σας. Για μία ομάδα με πολλούς παίκτες στο κέντρο, το Pressing στο 85% είναι τόσο υπερβολικό. Θα φτάσετε σε σημείο να βλέπετε 4-5 παίκτες να ορμάνε για να κλέψουν την μπάλα από έναν αντίπαλο και να αφήνουν τα εξτρέμ αμαρκάριστα.
Το A.I. των παικτών είναι μέχρι στιγμής αρκετά ικανοποιητικό. Υπάρχουν πολύ καλές πάσες από τον τερματοφύλακα, το τάκλιν με τον αμυντικό σας σώζει την μπάλα ακόμα και πάνω στη γραμμή, τα σουτ είναι πολύ πιο ρεαλιστικά και οι πάσες του τερματοφύλακα με τα χέρια κατευθύνονται πάντοτε εκεί που πρέπει. Όσον αφορά στο θέμα της ταχύτητας, θα πρέπει να είστε προετοιμασμένοι για μία έκδοση ελαφρώς πιο αργή, ώστε να ανταποκρίνεται περισσότερο στην πραγματικότητα. Παίζοντας με δύο από τις κορυφαίες ομάδες του πλανήτη είδαμε πως η ταχύτητα σε αντιστοιχία ήταν λίγο καλύτερη από αυτή μιας κορυφαίας ομάδας ελληνικού πρωταθλήματος. Μία ακόμη μικρή αλλά εξίσου σημαντική παράμετρος που πρέπει να αλλάξει είναι η αυστηρότητα του διαιτητή, ο οποίος σε πισώπλατα μαρκαρίσματα βγάζει αμέσως (στις περισσότερες περιπτώσεις) την κόκκινη κάρτα.
Σχολιασμός
Οι Jon Champion και Mark Lawrenson θα αναλάβουν για άλλη μια χρονιά τον σχολιασμό. Κάποιες από τις περυσινές ατάκες έχουν διατηρηθεί και φέτος, με την προσθήκη επιπλέον σχολίων για τακτικά στοιχεία του αγώνα, όπως τα οβερλαπ, η κατοχή της μπάλας, η μετάβαση από την άμυνα στην επίθεση και γενικά πολλά άλλα πικάντικα στοιχεία, πέρα από την κλασική αναφορά ονόματος των παικτών.
Αναμένοντας το τελικό αποτέλεσμα
Η Konami έχει ακόμη πολύ δρόμο μπροστά της αλλά βαδίζει μέχρι στιγμής σωστά. Με βάση τα όσα είδαμε έως τώρα, αν το gameplay στην τελική έκδοση του Pro Evolution Soccer 2010 είναι έστω ανάλογο της προπέρσινης έκδοσης, αν υπάρχει βελτίωση στα animations των παικτών κι αν βγει ένα αξιοπρεπές Online Mode, τότε θα μιλάμε για ένα από τα καλύτερα ποδοσφαιράκια των τελευταίων ετών. Σε θέμα ποιότητας γραφικών, επίσημων πρωταθλημάτων και διοργανώσεων, αλλά και στον τομέα της τακτικής, το PES έχει θέσει πλέον τις σωστές βάσεις. Μένει όμως να δούμε αν θα βελτιώσει σημαντικά και το gameplay του. Θυμίζουμε ότι φέτος καταργείται επιτέλους το Konami ID που απαιτούνταν για να παίξετε online, ενώ στην έκδοση του Playstation 3, το hosting του Online mode θα γίνει από τους servers της Sony, άρα το πιθανότερο είναι να μην υπάρχει lag.
Με τα μέχρι τώρα δεδομένα, το παιχνίδι θα κυκλοφορήσει στην αγορά προς τα τέλη του Οκτώβρη για PC, PS3, PS2, Xbox 360, Wii, DS και κινητά τηλέφωνα.
Πηγή: www.gazzetta.gr