ΤΙΣ ΝΕΕΣ δράσεις της Ψηφιακής Στρατηγικής που απευθύνονται σε νέους και νέες παρουσίασαν σήμερα ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών, Γιώργος Αλογοσκούφης και ο υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων Ευρυπίδης Στυλιανίδης.
«Δες την ψηφιακά»
Η πρώτη δράση αφορά στην υλοποίηση του προγράμματος «Δες την Ψηφιακά». Απευθύνεται στο 20% των επιτυχόντων με τη μεγαλύτερη βαθμολογία σε κάθε τμήμα ή σχολή της Ελλάδας και κάθε δικαιούχος φοιτητής επιχορηγείται με το 80% της αξίας του φορητού υπολογιστή που θα αποκτήσει, με μέγιστη επιδότηση τα 500 ευρώ. Φέτος, δικαίωμα συμμετοχής στο πρόγραμμα «Δες την Ψηφιακά», έχουν και σπουδαστές που πάσχουν από σοβαρές ασθένειες, που εισάγονται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ως ποσοστό 3% των εισακτέων σε κάθε τμήμα ή σχολή. Για λόγους ισότιμης αντιμετώπισης, το δικαίωμα αυτό θα το έχουν οι σπουδαστές που πάσχουν από σοβαρές ασθένειες που εισήχθησαν και με τις εισαγωγικές εξετάσεις του 2007, αλλά και με τις προηγούμενες εισαγωγικές εξετάσεις του 2006 (δηλαδή συνολικά περίπου 5.000 επιπλέον φοιτητές και σπουδαστές, επιπρόσθετα των 14.700 που δικαιούνται επιδότηση ως πρωτεύσαντες το 2007). Για να καλυφθούν οι αυξημένες ανάγκες αυτών των σπουδαστών σε ειδικό εξοπλισμό, αποφασίστηκε η επιχορήγηση να είναι και πάλι το 80% της αξίας του φορητού υπολογιστή, αλλά η μέγιστη επιδότηση να φθάνει τα 1.000 ευρώ. Η υλοποίηση της δράσης ξεκινά τη Δευτέρα 3 Μαρτίου 2008 και λήγει το Σάββατο 17 Μαΐου 2008.
Ο προϋπολογισμός της δράσης «Δες την Ψηφιακά» μπορεί να φθάσει τα 12,5 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτείται μέσω του Προγράμματος «Κοινωνία της Πληροφορίας» από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους.
«Μαθητικός υπολογιστής»
Η δεύτερη δράση αφορά στο «μαθητικό υπολογιστή» και στο σχέδιο για την ενσωμάτωσή του στην εκπαιδευτική διαδικασία. Σε συνεργασία με το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, καταρτίσθηκε Σχέδιο για τη δοκιμαστική ενσωμάτωση του «φορητού μαθητικού υπολογιστή» στην ελληνική πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Το Σχέδιο αυτό βρίσκεται από σήμερα ανηρτημένο στην ηλεκτρονική σελίδα της Ειδικής Γραμματείας Ψηφιακού Σχεδιασμού και τίθεται σε δημόσια διαβούλευση για δύο μήνες έως και την Παρασκευή 4 Απριλίου 2008.
Όπως ανέφερε ο κ. Αλογοσκούφης, επειδή πρόκειται για μια κρίσιμη δράση για την Παιδεία, τέθηκαν κάποιες γενικές προδιαγραφές και κάλεσε όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς - γονείς, δασκάλους και καθηγητές - να συμβάλλουν με προτάσεις. Με βάση τα αποτελέσματα της διαβούλευσης, θα οριστικοποιηθεί το σύνολο των παραμέτρων της δράσης, ώστε να ξεκινήσει η δοκιμαστική εφαρμογή του «φορητού ηλεκτρονικού υπολογιστή για κάθε μαθητή» στις σχολικές τάξεις. Οι τάξεις, οι οποίες τελικά θα χρησιμοποιήσουν το φορητό μαθητικό υπολογιστή, θα οριστικοποιηθούν μετά το πέρας της δημόσιας διαβούλευσης του Σχεδίου.
Πρόκειται να υπάρξει διαδικασία πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος προς τα σχολεία, ώστε οι σχολικές μονάδες που επιθυμούν να συμμετάσχουν να δηλώσουν το ενδιαφέρον τους στις οικείες Διευθύνσεις Εκπαίδευσης. Μετά τη συλλογή και επεξεργασία όλων των αιτήσεων, θα διαμορφωθεί ο τελικός αριθμός των σχολείων, των μαθητών και των εκπαιδευτικών που θα συμμετάσχουν στο πρόγραμμα.
Τα βασικά χαρακτηριστικά των φορητών μαθητικών υπολογιστών θα είναι το μικρό βάρος, η ανθεκτική κατασκευή, η δυνατότητα ασύρματης ευρυζωνικής σύνδεσης και η ενσωμάτωση λειτουργικού συστήματος και πληκτρολογίου που υποστηρίζουν την ελληνική γλώσσα. Το κόστος απόκτησης των υπολογιστών δεν θα βαρύνει μαθητές και γονείς. Η επιλογή και η προμήθεια των μαθητικών φορητών υπολογιστών θα γίνει κατόπιν ανοικτού διεθνούς διαγωνισμού. Τα γνωστικά αντικείμενα που καταρχήν προτείνονται να υποστηριχθούν με εκπαιδευτικό λογισμικό στο πλαίσιο της δράσης, είναι τα Μαθηματικά, η Γεωγραφία, η Φυσική, η Πληροφορική και η Ιστορία.
Η υλοποίηση της δράσης αφορά σε τάξεις του σχολικού έτους 2008-2009, ενώ στόχος είναι η διανομή των μαθητικών υπολογιστών να ξεκινήσει το 2009, αφού προηγηθούν επιμορφωτικά σεμινάρια για τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς και εκδηλώσεις ενημέρωσης των γονέων. Εκτός του ανοικτού διεθνούς διαγωνισμού για την προμήθεια του μαθητικού υπολογιστή, θα προκηρυχθούν ξεχωριστοί διαγωνισμοί για προμήθεια του απαραίτητου δικτυακού εξοπλισμού καθώς και για όλα τα υπόλοιπα συμπληρωματικά τμήματα της δράσης, όπως γραφείο υποστήριξης, επιμορφωτικά σεμινάρια και συντήρηση. Ο προϋπολογισμός της δράσης θα οριστικοποιηθεί μετά τη λήξη της δημόσιας διαβούλευσης του Σχεδίου. Αυτή η πολύ σημαντική δράση θα είναι η πρώτη δράση του νέου Προγράμματος «Ψηφιακή Σύγκλιση».
«ξε-blog-αρε
Η τρίτη δράση που ανακοινώνουμε σήμερα, είναι ένας μαθητικός διαγωνισμός με τον χαρακτηριστικό τίτλο «ξε-blog-αρε» που απευθύνεται σε μαθητές δημοτικού, γυμνασίου και λυκείου. Οι στόχοι, όπως είπε ο κ. Αλογοσκούφης, είναι οι εξής:
- Να κινητοποιηθούν οι μαθητές κάθε βαθμίδας, ώστε να μάθουν να αξιοποιούν τα νέα μέσα (το Web 2.0) και κυρίως να μάθουν να δημιουργούν τα δικά τους ιστολόγια (blogs) με εργαλεία που είναι ελεύθερα διαθέσιμα και δωρεάν,
- Να δημιουργηθεί περισσότερο ελληνικό περιεχόμενο, που να αφορά στην περιγραφή του σχολείου, της πόλης ή του κάθε χωριού των μαθητών, του περιβάλλοντος και της τοπικής ιστορίας,
Ο διαγωνισμός αφορά στη δημιουργία blogs από μαθητή ή ομάδες μαθητών, με ανάπτυξη τεσσάρων ενοτήτων:
Το σχολείο σου
Η πόλη σου ή το χωριό σου
Το φυσικό περιβάλλον και ο πολιτισμός της περιοχής που ζεις, και
Η Ψηφιακή Ελλάδα
Τα 6 καλύτερα blogs (2 από μαθητές Δημοτικού, 2 από Γυμνασίου και 2 από Λυκείου) θα βραβευθούν με χρηματικά έπαθλα. Ο διαγωνισμός ξεκινά την ερχόμενη Δευτέρα 11 Φεβρουαρίου 2008 και όλες οι πληροφορίες καθώς και οι όροι του διαγωνισμού βρίσκονται ήδη ανηρτημένες στην ηλεκτρονική διεύθυνση του διαγωνισμού, που θα βρείτε στο υλικό που σας διανεμήθηκε.
Στο πλαίσιο της Ψηφιακής Στρατηγικής, πρόσθεσε ο υπουργός, εντάσσεται και η συμφωνία που υπέγραψε η Κυβέρνηση με τη Microsoft και η ίδρυση του Κέντρου Καινοτομίας της εταιρίας στην Αθήνα, που αποτελεί βασικό στοιχείο της συμφωνίας αυτής.
Στο 10% η διείσδυση του γρήγορου Internet
Όπως ανέφερε ο κ. Αλογοσκούφης, η σημερινή διείσδυση του γρήγορου Internet αγγίζει το 10% του πληθυσμού, από μόλις 0,1% το 2004. Από την έρευνα της ΕΣΥΕ για τη χρήση των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών από τα νοικοκυριά, προκύπτει ότι μεταξύ του πρώτου τριμήνου του 2004 και του πρώτου τριμήνου του 2007 οι πολίτες που χρησιμοποιούν ηλεκτρονικό υπολογιστή αυξήθηκαν κατά 53%. Ειδικότερα, από ποσοστό 26,2% του πληθυσμού στις αρχές του 2004, έφθασαν το 40,2% το 2007. Την ίδια περίοδο, η πρόσβαση των πολιτών στο Διαδίκτυο αυξήθηκε κατά σχεδόν 70%. Σύμφωνα με την έρευνα της ΕΣΥΕ, ένας στους τρεις πολίτες (το 33,4%) έχει πλέον πρόσβαση στο Internet, ενώ το 2004 είχαν λιγότεροι από ένας στους πέντε πολίτες (19,7%).
Με βάση τα στοιχεία της ΕΣΥΕ, το 84% των παιδιών ηλικίας 12-15 ετών είχε πρόσβαση στο Internet στο πρώτο τρίμηνο του 2007, ενώ το ποσοστό των παιδιών της ίδιας ηλικίας που χρησιμοποίησε οποτεδήποτε το Internet φτάνει το 88,5%. Στις ίδιες ηλικίες, το ποσοστό των παιδιών που έχουν χρησιμοποιήσει ηλεκτρονικό υπολογιστή φθάνει το 99,1%.
EΣΥΕ: Ερευνα για τη χρήση τεχνολογιών από τα νοικοκυριά το 2007 http://www.statistics.gr/gr_tables/S803_SFA_3_DT_AN_07_01_Y.pdf
ΕΣΥΕ: Παιδιά και νέες τεχνολογίες http://www.statistics.gr/gr_tables/S803_SFA_3_DT_AN_07_03_Y.pdf