ΥΠΑ - Παρεδόθη το πόρισμα για τα προβλήματα στο ΔΑΑ από τις χιονοπτώσεις

Δευτέρα, 14 Απριλίου 2008 17:16
A- A A+

Για ανεπαρκή συντονισμό των συναρμοδίων φορέων (ΔΑΑ – Αεροπορικές Εταιρίες – Φορείς Επίγειας Εξυπηρέτησης – Μετεωρολογία – Συνεργεία Αποχιονισμού), ώστε να διασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) χωρίς μεγάλες καθυστερήσεις ή ματαιώσεις δρομολογίων, κάνει λόγο το πόρισμα της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) για τα προλήματα στο ΔΑΑ από τις χιονοπτώσεις το διήμερο 17 και 18 Φεβρουαρίου 2008.

Το πόρισμα της έρευνας, η οποία διενεργήθηκε κατ’ εντολή του υπουργού Μεταφορών, ολοκληρώθηκε από την επιτροπή εμπειρογνωμόνων της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και παραδόθηκε στον Κ. Χατζηδάκη.

Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση της ΥΠΑ, τα μέλη της επιτροπής, αφού έλαβαν πέραν των 30 καταθέσεων από στελέχη των εμπλεκόμενων φορέων, απομαγνητοφώνησαν υλικό συνομιλιών άνω των 40 ωρών και μελέτησαν εικόνες από κάμερες και ραντάρ για τις κινήσεις μηχανημάτων και αεροσκαφών, τόσο στην πίστα, όσο και στο διάδρομο του αεροδρομίου, τις κρίσιμες ώρες της κακοκαιρίας, τεκμηρίωσαν το πόρισμα τους με στοιχεία από τα επίσημα ημερολόγια που καταγράφουν την ταχύτητα δράσης και το συντονισμό των εκχιονιστικών ομάδων.

Τα συμπέρασματα που εξάγονται με ασφάλεια είναι τα εξής:

1. Σε ορισμένες περιπτώσεις, δεν υπήρξε ο αναγκαίος συντονισμός των συναρμοδίων (ΔΑΑ – Αεροπορικές Εταιρίες – Φορείς Επίγειας Εξυπηρέτησης – Μετεωρολογία – Συνεργεία Αποχιονισμού) στο βαθμό που να διασφαλίζεται η ομαλή ροή των κινήσεων των αεροσκαφών, προκειμένου να εκτελούνται οι προσγειώσεις και οι απογειώσεις χωρίς μεγάλες καθυστερήσεις ή να αποφεύγονται οι ματαιώσεις δρομολογίων,

2. Ο ΔΑΑ δεν προσάρμοσε το επιχειρησιακό σχέδιο αποχιονισμού στα δεδομένα της στιγμής έτσι ώστε να ομαλοποιηθεί η κατάσταση.

3. Για τον αποχιονισμό χρησιμοποιήθηκαν 50 μηχανήματα, εκ των οποίων δύο (2) είχαν λεπίδα μπροστά, βούρτσα πίσω και στο τέλος φυσητήρα.

4. Η αποπαγοποίηση των αεροσκαφών, σύμφωνα με το υφιστάμενο σχέδιο, γίνεται στη θέση στάθμευσης του κάθε α/φους όσο μακριά κι αν είναι αυτή από το σημείο κράτησης του διαδρόμου. Αυτό αποτελεί μειονέκτημα, διότι τα α/φη μπορεί να ξαναπαγώσουν αν καθυστερήσουν να απογειωθούν και να χρειαστούν εκ νέου deicing.

5. Επίσης μειονέκτημα αποτελεί το γεγονός ότι το deicing παρέχεται από τρεις φορείς επίγειας εξυπηρέτησης και είναι δύσκολη η ταυτόχρονη συνεννόηση της εταιρείας του ΔΑΑ προκειμένου να συντονίσει τις απογειώσεις σε τέτοιες καταστάσεις.

Ωστόσο όμως, επισημαίνονται και τα εξής:

1. Δεν αναφέρθηκε κανένα συμβάν σχετικό με την ασφάλεια των πτήσεων, κατά το διάστημα της κακοκαιρίας, στο χώρο ευθύνης του αεροδρομίου.

2. Το προσωπικό του Διεθνούς Αερολιμένα είχε υποστεί τη σχετική εκπαίδευση και συμμετείχε με επιτυχία, σε όλες τις προγραμματισμένες ασκήσεις εκχιονισμού που πραγματοποιήθηκαν.

3. Διοίκηση και προσωπικό ενήργησαν πληρέστερα από ότι στην κακοκαιρία του 2004 με περισσότερα οχήματα και μέσα, έκαναν δε ότι μπορούσαν για να μην κλείσει το αεροδρόμιο.

Όπως σημείωνεται, «στόχος και σκοπός της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, που έχει ως πρώτη προτεραιότητα τον άνθρωπο και την ασφάλεια των πτήσεων, δεν είναι να τιμωρήσει ή να επιβάλει χρηματικές ποινές, αλλά να βελτιώσει μια υφιστάμενη κατάσταση προς όφελος του κοινωνικού συνόλου».

Ετσι όπως αναφέρεται, δεδομένης και της κλιματικής αλλαγής και των συνακόλουθων ακραίων καιρικών φαινομένων που αναμένονται στο μέλλον, η επιτροπή της ΥΠΑ προχώρησε σε εξειδικευμένες προτάσεις που θα πρέπει να υλοποιηθούν πριν την επόμενη χειμερινή περίοδο, έτσι ώστε να μην επαναληφθούν παρόμοιες καταστάσεις:

1. Δημιουργία ενός Συντονιστικού Κέντρου Αποχιονισμού στον ΔΑΑ.

2. Αγορά πρόσθετων σύγχρονων εκχιονιστικών μηχανημάτων.

3. Ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των εμπλεκομένων φορέων μέσω κλειστού κυκλώματος τηλεόρασης.

4. Η αποπαγοποίηση των αεροσκαφών να γίνεται από ένα φορέα και όχι από 3.

5. Να επικαιροποιηθεί το SNOW REMOVAL PLAN έτσι ώστε να περιλαμβάνει εναλλακτικά σχέδια που θα εφαρμόζονται κατά περίπτωση.

Σύμφωνα με την ΥΠΑ, το κόστος της υλοποίησης των ανωτέρω ανέρχεται σε 3,5 εκ. € που θα βαρύνουν τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.

Προτεινόμενα για εσάς



Δημοφιλή