Του Θοδωρή Λαΐνα
Η Ελληνική Τεχνολογία Ρομποτικής (HTR) είναι μια ελληνική εταιρεία που ασχολείται με ρομποτικά οχήματα εξερεύνησης, τα οχήματα που είναι πιο γνωστά ως ρόβερ και είναι αυτά που εξερευνούν τα τελευταία 20 χρόνια τον Άρη και πρόσφατα αρχίσαμε να στέλνουμε και στη Σελήνη.
Η HTR προσπαθεί να επιτύχει τη βέλτιστη ενεργειακή διαχείριση των ρομποτικών οχημάτων για αποστολές εξερεύνησης. Η καλύτερη απόδοση σε κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας ανά χλμ., για οχήματα παντός εδάφους με ηλιακή ενέργεια, είναι αναγκαία για τις μελλοντικές σεληνιακές αποστολές.
Στις αποστολές αυτές, τα ρόβερ θα πρέπει να κινούνται με ταχύτητες πολλών χιλιομέτρων/ώρα, σε σύγκριση με τα πολύ πιο αργά, εκατό μέτρα/ώρα, ταχύτητας των σημερινών ρόβερ που εξερευνούν τον Άρη. Επίσης τα μελλοντικά ρόβερ θα πρέπει να μπορούν μεταφέρουν σημαντικά ωφέλιμα φορτία. Η εναλλακτική θα ήταν τα σεληνιακά ρόβερ να τροφοδοτούνται με ατομική ενέργεια, μια δαπανηρή και επικίνδυνη λύση τόσο για το Γήινο όσο και για το Σεληνιακό περιβάλλον.
Η HTR βασίζεται στους εξαιρετικά αποδοτικούς, εξ ολοκλήρου μεταλλικούς εύκαμπτους τροχούς της, ένα πατενταρισμένο σχέδιο που προέκυψε από μια πρόσφατη σύμβαση της HTR με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος (ESA). Οι τροχοί της HTR έχουν επίσης δοκιμαστεί από την αμερικανική εταιρεία Astrobotic και κρίθηκαν κατάλληλοι για τις αποστολές Cube Rover της Astrobotic στη Σελήνη.
Η HTR έχει εξασφαλίσει από την Astrobotic την παραγγελία δεκάδων τέτοιων τροχών για αποστολές στη Σελήνη για την περίοδο 2024 - 2028. Μια πρώτη τέτοια αποστολή το 2024 θα αποτελέσει ευρωπαϊκή πρεμιέρα, δεδομένου ότι οι τροχοί της ΗΤR θα είναι το πρώτο ευρωπαϊκό αντικείμενο που θα πατήσει στο έδαφος της Σελήνης στην ιστορία της ανθρωπότητας.
H HTR εκτελεί επί του παρόντος δοκιμές μεγάλης κλίμακας, (3.000 δοκιμές, σε διάστημα 2 μηνών), με ένα ηλιακό ρόβερ που είναι μάλιστα εφοδιασμένο με ενεργή ανάρτηση, για κάθε τροχό/πόδι του rover, με στόχο τη διερεύνηση της ενέργειας που καταναλώνεται και της πρόσφυσης των τροχών με ενεργή ανάρτηση, υπό διάφορες συνθήκες εδάφους, για διάφορα φορτία, μέσα σε ένα αποδεκτό εύρος ταχυτήτων. Το αποτέλεσμα αναμένεται να βοηθήσει στην κατανόηση κρίσιμων παραμέτρων, που επηρεάζουν το κόστος μεταφοράς (CoT) σε διάφορα εδάφη, των ρομποτικών rover στην Γήινη, καθώς και στη Σεληνιακή επιφάνεια.
Ο Δρ. Αναστάσιος Γ. Κατελούζος Media and Documentation Manager της HTR μιλά στη Ναυτεμπορική για την ελληνική τεχνολογία που θα ταξιδέψει στη Σελήνη.
Η HTR ιδρύθηκε πριν από 25 χρόνια, πότε αποφασίσατε να ασχοληθείτε ως εταιρεία με τη δημιουργία τεχνολογίας για διαστημικές αποστολές;
Ασχολούμασταν με την ανάπτυξη προηγμένων τεχνολογιών στον τομέα της μηχανολογίας. Διαπιστώσαμε ότι ο διαστημικός τομέας έχει πολλές προοπτικές και ξεκινήσαμε να αναπτύσσουμε τέτοιες τεχνολογίες. Η εταιρεία έχει συμβόλαια με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος από το 2010.
Πόσο δύσκολο ήταν να προωθήσετε την διαστημική σας τεχνολογία δραστηριοποιούμενοι σε μια χώρα χωρίς κάποια παράδοση και ιδιαίτερες σχέσεις και συνδέσεις με την διεθνή διαστημική βιομηχανία, τις μεγάλες διαστημικές υπηρεσίες κλπ;
Προωθούμε τη ρομποτική μας τεχνολογία και χρειάστηκε να προσαρμοστούμε για τις ανάγκες του διαστήματος. Η χώρα δεν είχε παλαιότερα διασυνδέσεις με την διεθνή βιομηχανία διαστήματος αλλά είχε (και έχει) ικανούς επιστήμονες που εργάζονται σε αυτόν τον τομέα της επιστήμης. Σιγά σιγά αποκτάει και διασυνδέσεις.
Καταφέρατε να κερδίσετε τη συμμετοχή σας σε ένα πολύ ενδιαφέρον και φιλόδοξο διαστημικό πρόγραμμα. Πότε αναμένεται να ταξιδέψει στη Σελήνη το ρόβερ που θα κινείται με τους τροχούς της HTR και ποιες θα είναι οι δυνατότητες που προσφέρουν αυτοί οι τροχοί;
Οι ελαστικοί τροχοί είναι σχεδιασμένοι για την καλύτερη δυνατή απόδοση σε δύσκολα αμμώδη εδάφη. Η χρήση τους στη Σελήνη (ή/και στον πλανήτη Άρη) είναι ενδεδειγμένη δεδομένου ότι ελαστικοί τροχοί από καουτσούκ δεν αντέχουν σε αυτά τα ακραία περιβάλλοντα. Τους κατασκευάζουμε λοιπόν εξ ολοκλήρου από μέταλλο. Οι τροχοί δοκιμάστηκαν κάτω από εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες και φαίνεται να τα πάνε εξαιρετικά καλά. Ανταγωνίζονται με επιτυχία παρόμοιους τροχούς της NASA και άλλες ευρωπαϊκές κατασκευές. Η συμφωνία με τους Αμερικανούς περιλαμβάνει την προμήθεια πολλών τροχών για πολλά μικρά ρόβερ εξερεύνησης και επιστημονικών πειραμάτων. Οι αποστολές αρχίζουν το 2024.
Ποια είναι τα επόμενα σχέδια σας; Τι είδους ρομποτικές τεχνολογίες έχετε ήδη ξεκινήσει να υλοποιείτε και τι είδους τεχνολογίες έχετε κατά νου να αναπτύξετε σε επόμενη φάση;
Ένα άλλο πεδίο με το οποίο ασχολούμαστε πολύ έντονα είναι τα drone που πετούν με ηλιακή ενέργεια (solar UAVs). Με τον τρόπο αυτόν προσπαθούμε να επιτύχουμε πτήση για μεγάλο χρονικό διάστημα.