Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού - Ερευνητή
[email protected],
www.stadiodromia.gr
Κάποιοι υποψήφιοι επιλέγουν τις σπουδές των ονείρων τους ανεξάρτητα από τον αριθμό των μορίων που συγκεντρώνουν. Βλέπουμε, λοιπόν, υποψηφίους που θα μπορούσαν να εισαχθούν στην Αρχιτεκτονική να επιλέγουν το τμήμα Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής, συγκεντρώνοντας 9261 μόρια πάνω από τη βάση του τμήματος, ή τη Γραφιστική με 9257 μόρια πάνω από τη βάση, τμήματα που μερικές φορές είχαν πάνω από 100 κενές θέσεις.
Σε 26 τμήματα ο πρώτος εισαχθείς είχε περισσότερα από 8500 μόρια πάνω από τη βάση του τμήματος. Τα αντικείμενα που επιλέγουν είναι πολλά και διάφορα: από τη Θεολογία και τη Φιλολογία ,μέχρι τον Τουρισμό, τα Μαθηματικά και τα ΤΕΦΑΑ, αλλά και τους Πλοιάρχους και τους Μηχανικούς του Εμπορικού Ναυτικού. Στον πίνακα μπορείτε να δείτε αυτά τα 26 τμήματα.
Ευτυχώς που υπάρχουν αυτά τα παιδιά, αριστούχοι στην πλειονότητά τους, που ακολουθούν το δρόμο της καρδιάς τους και επιλέγουν τις σπουδές που επιθυμούν, χωρίς να υποκύπτουν στο κύρος ενός άλλου τμήματος, με υψηλότερη βάση, το οποίο θα μπορούσαν να επιλέξουν.
Αρκετές φορές αυτά τα παιδιά αντιμετωπίζουν πιέσεις από το οικογενειακό και το κοινωνικό περιβάλλον, που πάντα θέλει να έχει άποψη, ακόμη και όταν δεν γνωρίζει. Αναμενόμενο για μια χώρα που για δεκαετίες οι πολίτες γαλουχήθηκαν με το όνειρο του μηχανικού, του γιατρού ή του δικηγόρου. Το καλό είναι ότι σιγά – σιγά κάτι δείχνει να αλλάζει και όλο και περισσότερα παιδιά τελικά ακολουθούν το δρόμο της καρδιάς τους. Βέβαια η πίεση που τους ασκείται μερικές φορές είναι πολύ μεγάλη, αλλά κάποιοι τελικά τα καταφέρνουν και ακολουθούν το όνειρό τους. Δυστυχώς όσοι πιέζουν τα παιδιά να πάνε στις σχολές κύρους δεν βλέπουν ότι η Νομική Αθηνών έχει τους περισσότερους λιμνάζοντες φοιτητές από όλα τα τμήματα της χώρας, όλοι τους αριστούχοι, αφού για να εισαχθούν συγκέντρωσαν πάνω από 18.000 μόρια. Και όμως, έχει περισσότερους από 10.000 λιμνάζοντες φοιτητές.
Το να επιλέξεις σπουδές που το πτυχίο τους έχει κύρος ή υπόσχεται καλές προοπτικές στην αγορά εργασίας δεν είναι γενικά λάθος. Λάθος είναι μόνο αν αυτές οι σπουδές δεν σου αρέσουν, οπότε θα σπουδάζεις κάνοντας αγγαρεία. Κι αν δεν σου αρέσουν οι σπουδές που κάνεις έχεις αυξημένες πιθανότητες να μην τελειώσεις ποτέ, αλλά ακόμη και αν τελειώσεις θα είσαι, στην καλύτερη περίπτωση, μέτριος, με μικρές πιθανότητες να βρεις εργασία, καθώς στον κόσμο μας πια δεν υπάρχει χώρος για μέτριους ή κακούς επαγγελματίες.
Όλο αυτό το κυνήγι της πιο υψηλόβαθμης σχολής που μπορεί να πετύχει ο υποψήφιος δημιουργεί και ένα άλλο πρόβλημα: Τα Τμήματα κρίνονται ως προς την αξία τους με κριτήριο τη βάση τους. Όταν κάποιος βλέπει το τμήμα Φιλολογίας στα Ιωάννινα να έχει βάση 9582 μόρια θεωρεί ότι δεν είναι καλό Τμήμα. Φυσικά και είναι λάθος αυτή η αντίληψη, αλλά δυστυχώς είναι η κυρίαρχη.
Η βάση ενός Τμήματος εκφράζει τη ζήτηση για σπουδές στο Τμήμα. Η ζήτηση καθορίζεται από πολλούς παράγοντες, όπως πόσο απομακρυσμένο είναι το Τμήμα από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, που συγκεντρώνουν το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού της χώρας.
Αυτό διαμορφώνει τις βάσεις στις ακριτικές πόλεις πολύ χαμηλότερα από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Είναι γνωστό, όμως, ότι το Πανεπιστήμιο της Κρήτης είναι ένα από τα καλύτερα Πανεπιστήμια της χώρας μας. Οι βάσεις των Τμημάτων του είναι χαμηλές διότι, για όλους εκτός των κατοίκων της Κρήτης, φαίνεται πολύ μακριά.
Αυτή η τάση επιτρέπει στους υποψηφίους που μπορούν να σπουδάσουν σε άλλη πόλη (διότι δεν είναι εφικτό για όλους) να εισαχθούν σε πολύ καλές σχολές με λιγότερα μόρια και να κάνουν εξαιρετικές σπουδές, σε πολύ καλά Πανεπιστήμια.
Η ζήτηση καθορίζεται και από τις προοπτικές που φαίνεται να έχει το πτυχίο στην αγορά εργασίας. Αυτές πολλές φορές διαψεύδονται από την πραγματικότητα, αλλά διαμορφώνουν τάσεις, που προκαλούν αυξομειώσεις στις βάσεις.
Ας αφήσουμε, λοιπόν, τα παιδιά να ονειρευτούν και να επιλέξουν τις σπουδές που τους αρέσουν, ώστε να γίνουν καλοί φοιτητές και να αποφοιτήσουν, πράγμα που δεν το καταφέρνουν όλοι. Το επάγγελμα είναι κάτι που θα επιλέξουν αργότερα, αφού αυτό καθορίζεται από τις ανάγκες και τις αξίες τους, αλλά και τα μεταπτυχιακά που πιθανόν να τους ανοίξουν και άλλους δρόμους.
Τμήματα με τη μεγαλύτερη διαφορά πρώτου και τελευταίου στις Πανελλαδικές 2021 |
ΟΝΟΜΑ | ΑΕΙ | ΠΕΔΙΟ | Μόρια πρώτου | Βάση 2021 | πρώτος - βάση | Κενές θέσεις 2021 |
ΓΑΛΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ (ΑΘΗΝΑ) | ΕΚΠΑ | 1 | 22692 | 10615 | 12077 | 66 |
ΣΧΟΛΗ ΠΛΟΙΑΡΧΩΝ | Α,Ε,Ν, | 2/4 | 19264 | 7614 | 11650 | 102 |
ΙΣΠΑΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ (ΑΘΗΝΑ) | ΕΚΠΑ | 1 | 22025 | 10830 | 11195 | 3 |
ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ (ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ) | ΑΠΘ | 1/2/3/4 | 22303 | 11377 | 10926 | 23 |
ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ (ΑΘΗΝΑ) | ΕΚΠΑ | 1/2/3/4 | 21122 | 10263 | 10859 | 15 |
ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ (ΚΑΒΑΛΑ) | ΔΙ,ΠΑ,Ε, | 4 | 18213 | 7414 | 10799 | 232 |
ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ (ΡΕΘΥΜΝΟ) | ΠΑΝ, ΚΡΗΤΗΣ | 1 | 19323 | 8696 | 10627 | 0 |
ΣΧΟΛΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ | Α,Ε,Ν, | 2/4 | 17823 | 7331 | 10492 | 249 |
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ (ΧΙΟΣ) | ΠΑΝ, ΑΙΓΑΙΟΥ | 4 | 18533 | 8294 | 10239 | 0 |
ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ (ΚΟΜΟΤΗΝΗ) | ΔΠΘ | 1 | 18713 | 8484 | 10229 | 18 |
ΓΑΛΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ (ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ) | ΑΠΘ | 1 | 21111 | 11133 | 9978 | 100 |
ΓΕΡΜΑΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ (ΑΘΗΝΑ) | ΕΚΠΑ | 1 | 20869 | 10989 | 9880 | 81 |
ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΣΧΕΔΙΑΣΗΣ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΚΑΙ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ (ΚΟΖΑΝΗ) | ΠΑΝ, ΔΥΤ, ΜΑΚ, | 2/4 | 16799 | 7141 | 9658 | 50 |
ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ (ΚΕΡΚΥΡΑ) | ΙΟΝΙΟ ΠΑΝ/ΜΙΟ | 4 | 18080 | 8480 | 9600 | 0 |
ΓΡΑΦΙΣΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΟΠΤΙΚΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΑΙΓΑΛΕΩ) | ΠΑΝ, ΔΥΤ, ΑΤΤΙΚΗΣ | 2/4 | 20763 | 11466 | 9297 | 122 |
ΕΣΩΤΕΡΙΚΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ (ΑΙΓΑΛΕΩ) | ΠΑΝ, ΔΥΤ, ΑΤΤΙΚΗΣ | 2/4 | 21874 | 12613 | 9261 | 0 |
ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ (ΙΩΑΝΝΙΝΑ) | ΠΑΝ, ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ | 1 | 18706 | 9582 | 9124 | 0 |
ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ (ΗΡΑΚΛΕΙΟ) | ΕΛ,ΜΕ,ΠΑ, | 4 | 17483 | 8608 | 8875 | 113 |
ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ (ΡΕΘΥΜΝΟ) | ΠΑΝ, ΚΡΗΤΗΣ | 1 | 16992 | 8168 | 8824 | 70 |
ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ (ΑΘΗΝΑ) | ΕΚΠΑ | 1 | 17073 | 8293 | 8780 | 112 |
ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ (ΛΑΡΙΣΑ) | ΠΑΝ, ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ | 2/4 | 17488 | 8806 | 8682 | 0 |
ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ (ΚΟΜΟΤΗΝΗ) | ΔΠΘ | 1/2/3/4 | 21750 | 13171 | 8579 | 0 |
ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ (ΣΠΑΡΤΗ) | ΠΑΝ, ΠΕΛ/ΝΗΣΟΥ | 4 | 16131 | 7554 | 8577 | 64 |
ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ (ΣΕΡΡΕΣ) | ΔΙ,ΠΑ,Ε, | 4 | 15937 | 7365 | 8572 | 71 |
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ (ΙΩΑΝΝΙΝΑ) | ΠΑΝ, ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ | 2 | 17923 | 9357 | 8566 | 0 |
ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠTΥΞΗΣ, ΑΓΡΟΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ (ΨΑΧΝΑ ΕΥΒΟΙΑΣ) | ΕΚΠΑ | 3/4 | 18034 | 9527 | 8507 | 0 |
Πηγή: ΥΠΑΙΘ Επεξεργασία: Στράτος Στρατηγάκης |