The N Society
Της Κατερίνας Φάτση,
Supervising Senior, Strategy & Operations, Consulting, KPMG
ΤΟ ΤΟΠΙΟ των Μεταφορών και Logistics στην Ελλάδα κατά την τελευταία δεκαετία γνώρισε σημαντικές μεταβολές και ανακατατάξεις. Ο τομέας, μέσα σε μια δύσκολη οικονομικά περίοδο και παρά τις προβλέψεις, παρουσιάζει σημαντική ανάπτυξη και οδεύει στον μετασχηματισμό του. Το τοπίο αποτελείται κυρίως από μικρομεσαίες επιχειρήσεις, με την αγορά να χαρακτηρίζεται ως ανταγωνιστική και εξαιρετικά κατακερματισμένη, παρά την παρουσία πολλών παγκόσμιων οργανισμών.
ΣΕ ΕΝΑ τέτοιο ανταγωνιστικό και συνεχώς αναπτυσσόμενο περιβάλλον, με την εξάπλωση του Covid-19 να προκαλεί ριζικές αλλαγές και να επιφέρει συνεχώς μεταβαλλόμενες συνθήκες, πολλές επιχειρήσεις κλήθηκαν να επιδείξουν πρωτοφανή ευελιξία, να διαχειριστούν με δομημένο τρόπο το ρίσκο και να βελτιστοποιήσουν τις λειτουργίες τους. Ένα κομμάτι της εφοδιαστικής αλυσίδας που υπέστη σημαντικές αλλαγές είναι το last mile και πιο συγκεκριμένα το κομμάτι της παράδοσης παραγγελίας με παραλαβή της από τον καταναλωτή. Οι τρεις λύσεις που ξεχώρισαν είναι, από την πιο παραδοσιακή έως και την πιο τεχνολογικά προηγμένη: το Store Collection, τα Smart Lockers και το σύστημα Curbside Pickup System (CPS).
ΞΕΚΙΝΩΝΤΑΣ από το Store Collection, είναι ένα σύστημα που επιτρέπει στον πελάτη να παραλάβει την παραγγελία από ένα καθορισμένο σημείο μέσα στο κατάστημα. Μια τέτοια λύση επηρεάζεται από την απασχόληση του προσωπικού καταστήματος και το ωράριο λειτουργίας του. Το σύστημα έξυπνων θυρίδων Smart Lockers τοποθετείται στρατηγικά μέσα σε καταστήματα ή άλλες τοποθεσίες και λειτουργεί ως εξής: οι πελάτες, αφού υποβάλουν τις παραγγελίες τους, επιλέγουν την προτιμώμενη ώρα παραλαβής και τοποθεσία θυρίδας.
ΟΙ ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΕΣ τοποθετούνται μέσα στις θυρίδες, αποθηκεύονται με ασφάλεια για παραλαβή από τον πελάτη και παραδίδονται με τη χρήση ενός μοναδικού κωδικού πρόσβασης. Από την άλλη, το Σύστημα Παραλαβής CPS είναι ένα κέντρο διαχείρισης παραγγελιών μικρής κλίμακας. Επιτρέπει στον πελάτη να παραλάβει την παραγγελία από μια προκαθορισμένη ασφαλή τοποθεσία. Τα συστήματα CPS μπορούν να είναι πλήρως αυτοματοποιημένα και να λειτουργούν 24/7. Συνήθως ενσωματώνουν διάφορες τεχνολογίες ρομποτικής για τη μεγιστοποίηση της αξιοποίησης του χώρου και τη βελτιστοποίηση των λειτουργιών.
ΩΣΤΟΣΟ, για να γίνει η σωστή επιλογή συστήματος η οποία θα φέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα, θα πρέπει να υπολογιστεί το κόστος ανά παράδοση παραγγελίας και να συνεκτιμηθούν το κόστος της αρχικής επένδυσης, κατανάλωσης ενέργειας, λειτουργίας και συντήρησης για το κάθε σύστημα.
Η ΛΥΣΗ Store Collection, με ελάχιστο αρχικό κόστος, κόστος συντήρησης και ενέργειας, είναι μια αρχική λύση η οποία θα ήταν οικονομικά αποδοτική για έως και περίπου 25 παραγγελίες σε καθημερινή βάση. Η επεκτασιμότητα είναι ένα μειονέκτημά της, λόγω του κόστους προσωπικού και της χειροκίνητης λειτουργίας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΛΛΗ, ένα σύστημα Smart Locker θα ήταν πιο συμφέρον σε περίπτωση συλλογής περισσότερων από περίπου 25 παραγγελιών σε καθημερινή βάση. Οι εταιρείες που θα ήθελαν να προσφέρουν στους πελάτες τους έναν νέο τρόπο συλλογής των παραγγελιών τους ή να κάνουν μικρά βήματα προς την ημι-αυτοματοποίηση, θα μπορούσαν να προχωρήσουν στην εγκατάσταση ενός τέτοιου συστήματος υποστηρίζοντας την επεκτασιμότητα και εξαλείφοντας την ανθρώπινη αλληλεπίδραση.
ΤΕΛΟΣ, η πλέον αυτοματοποιημένη λύση CPS, με το κόστος ανά παραγγελία να είναι πιο ελκυστικό από όλες τις λύσεις σε περίπτωση περισσότερων από 100 παραγγελιών ανά ημέρα, είναι σταδιακά πιο αποτελεσματική όσο αυξάνεται ο αριθμός των παραγγελιών. Αν και το CPS έχει υψηλό αρχικό κόστος, ετήσιο κόστος συντήρησης και ενέργειας, τα πλεονεκτήματα είναι σημαντικά, όπως η επεκτασιμότητα, οι απρόσκοπτες λειτουργίες χωρίς ανθρώπινη αλληλεπίδραση, καθώς και η προηγμένη εμπειρία πελατών.
ΣΥΝΕΠΩΣ, η ύπαρξη λύσεων για διεύρυνση των επιλογών παράδοσης των παραγγελιών στους πελάτες προσφέρει μια ανάσα όχι μόνο στους καταναλωτές, οι οποίοι διευκολύνονται σχετικά με τις παραλαβές των παραγγελιών τους, αλλά και στην εφοδιαστική αλυσίδα, απλοποιώντας το παραδοσιακό last mile delivery. Ο στόχος είναι, ανάλογα με τις δυνατότητες και τον επενδυτικό ορίζοντα της κάθε εταιρείας, να επιλεχθεί ο τρόπος ο οποίος θα υποστηρίξει τις λειτουργίες και την περαιτέρω ανάπτυξη της επιχείρησης.