Μέτρα για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας συζητήθηκαν σε ευρεία σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε χθες υπό την προεδρία του υφυπουργού Εσωτερικών Παναγιώτη Χηνοφώτη.
Στη σύσκεψη συμμετείχαν η ηγεσία της Ελληνικής Αστυνομίας με επικεφαλής τον Αρχηγό της ΕΛ.ΑΣ., αντιστράτηγο Βασίλειο Τσιατούρα, εκπρόσωποι των υπουργείων Μεταφορών - Επικοινωνιών, Εθνικής Παιδείας - Θρησκευμάτων, Υγείας - Κοινωνικής Αλληλεγγύης, καθώς και αξιωματικοί της Διεύθυνσης Τροχαίας του αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας και της Διεύθυνσης Τροχαίας Αττικής.
Μεταξύ άλλων εξετάστηκαν προτάσεις για την αλλαγή των ορίων ταχύτητας των οχημάτων στο οδικό δίκτυο, για τη διαμόρφωση ασφαλέστερων συνθηκών στα επικίνδυνα σημεία, την τοποθέτηση διαχωριστικών νησίδων, σηματοδοτών και ηλεκτρονικών συστημάτων καταγραφής ταχύτητας οχημάτων, για την κατασκευή χώρων προσωρινής στάθμευσης οχημάτων στους νέους αυτοκινητοδρόμους, καθώς και για την εγκατάσταση πινακίδων μεταβλητών μηνυμάτων ροής κυκλοφορίας κοντά σε οδικούς κόμβους του κέντρου της Αθήνας.
Ειδικότερα, επισημάνθηκε πως από τα 102 πάρκα κυκλοφοριακής αγωγής, τελούν σε λειτουργία 43 και είναι αναγκαία η κινητοποίηση των αρμοδίων Ο.Τ.Α. για την ενεργοποίηση και των λοιπών.
Όσον αφορά την αξιολόγηση και ανάλυση των τροχαίων ατυχημάτων του 11μηνου 2008 (κατ’ είδος οχημάτων, οδικού δικτύου, ημερών και ωρών τελέσεως αυτών, παθόντων προσώπων κατά ηλικία, συμμετοχής αλλοδαπών). (κάντε κλικ εδώ), οι πρώτες εκτιμήσεις δείχνουν ότι:
· Τα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα παρουσιάζουν μικρή μείωση σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. (1/1 έως 2/12)
· Παρουσιάζεται διασπορά των ατυχημάτων σε όλο το οδικό δίκτυο της χώρας, ενώ μεγάλη συμμετοχή σε αυτά έχουν τα δίτροχα (μοτ/τα - μοτ/τες), οι παρασύρσεις πεζών και η οδήγηση χωρίς ζώνη ασφαλείας και κράνος (ποσοστά 26% και 17% αντίστοιχα ).
· Παραμένουν πάντα σε υψηλό ποσοστό οι εκτροπές, ανατροπές οχημάτων, στα δε αίτια η οδηγική συμπεριφορά του οδηγού, αποτελεί κύριο λόγο ατυχημάτων σε ποσοστό 80%.
· Στα εμπλεκόμενα οχήματα παρατηρείται αυξημένη συμμετοχή των μοτοσικλετών και των μοτοποδηλάτων αφού καταλαμβάνουν το 23% του ποσοστού με πρώτα τα Ι.Χ.Ε. (55%) ενώ η συμμετοχή των φορτηγών ανέρχεται στο 15%. Το υπόλοιπο δε ποσοστό 7%, καταλαμβάνουν τα αγροτικά μηχανήματα, μηχανήματα έργων, αμαξοστοιχίες, λεωφορεία και λοιπά οχήματα.
· Ποσοστό 44,4% των νεκρών οδηγών ή επιβατών δεν έκανε χρήση ζώνης ασφαλείας ή κράνους. Υπάρχει και ποσοστό 17% των θανόντων όπου δεν διακριβώνονται αν έκανε χρήση προστατευτικών μέσων.
· Οι ηλικίες των νεκρών είναι:
- 54 ετών και άνω (32%)
- 18-23, 24-29,30-35, μοιράζονται σχεδόν ισόποσα το 38%
- 36-41, 42-47, 48-53, μοιράζονται σχεδόν ισόποσα το 24% και τέλος
- οι παιδικές ηλικίες μέχρι 17 ετών το 6%.
Όπως διευκρινίστηκε, από τα στοιχεία διαφαίνεται ότι οι αυξημένες εκτροπές και συγκρούσεις οχημάτων σε κατοικημένες περιοχές, η μη χρήση προστατευτικών μέσων, καθώς και οι παρασύρσεις πεζών αντικατοπτρίζουν την έλλειψη κυκλοφοριακής αγωγής και συνείδησης των χρηστών των οδών καθώς και την αρνητική τους προσέγγιση σε ζητήματα ασφαλείας.
Οι Υπηρεσίες Τροχαίας προβαίνουν σε καταγραφή των σημείων των οδών στα οποία θα πρέπει να απαγορευτεί η αδειοδότηση διαφημιστικών πινακίδων από τους οικείους ΟΤΑ, και αφού ταξινομηθούν τα στοιχεία, θα αποσταλούν συγκεντρωτικά στις αρμόδιες διευθύνσεις του Υπουργείου Εσωτερικών προκειμένου να εξετασθεί η δυνατότητα έκδοσης σχετικής Υπουργικής Απόφασης.
Παράλληλα, από την πλευρά του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. τονίστηκε ότι κατά το Α΄ τρίμηνο 2009, θα παραδοθεί από την αρμόδια επιτροπή η μελέτη που έχει εκπονηθεί για την αλλαγή των ορίων ταχύτητας στο οδικό δίκτυο.
Εξάλλου, από το Εθνικό Κέντρο Επιχειρήσεων Υγείας θα προηγηθεί επεξεργασία προκειμένου να καταρτιστεί πίνακας νοσημάτων που επηρεάζουν την ικανότητα οδήγησης.
Στη σύσκεψη αποφασίστηκε:
- Η προώθηση νομοθετικής ρύθμισης για τη καταβολή των προστίμων που επιβάλλονται για παραβάσεις του Κ.Ο.Κ., σε αλλοδαπούς οδηγούς οχημάτων.
- Η επίσπευση της πρωτοβουλίας του Αρχηγείου της ΕΛ.ΑΣ. για τη νομοτεχνική επεξεργασία διατάξεως, προκειμένου για τροχαίες παραβάσεις μεγάλης βαρύτητας (παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, μέθης, κίνησης στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας, αυτοσχέδιων αγώνων, επικίνδυνης οδήγησης) να μην παρέχεται η δυνατότητα στον παραβάτη, άσκησης ενδικοφανούς προσφυγής.
- Η εντατικοποίηση των ελέγχων για την βεβαίωση παραβάσεων κίνησης των διτρόχων στα πεζοδρόμια (παραβάσεις οι οποίες εγκυμονούν κινδύνους σοβαρού ατυχήματος για τους πεζούς και τα άτομα με αναπηρία).
- H υποχρέωση των Υπηρεσιών Τροχαίας για την εφαρμογή της νομοθεσίας περί διαφημίσεων και επιγραφών σε καθημερινή βάση και η ενημέρωση των ΟΤΑ για την απομάκρυνσή τους. Η αποκατάσταση των φθορών στις πινακίδες σήμανσης με παράλληλη εφαρμογή των ποινικών διατάξεων. Η εφαρμογή της νομοθεσίας για τους υπαίτιους που προβαίνουν σε φθορές πινακίδων σήμανσης ή απόκρυψης των σημάτων τροχαίας, εξαιτίας της επικόλλησης αυτοκόλλητων σημάτων επαγγελματιών ή οπαδών ομάδων ή αναγραφής συνθημάτων, καθώς και η ενημέρωση των αρμοδίων φορέων για την αποκατάσταση.
Επίσης, αποφασίστηκε η ιδιαίτερη ενεργοποίηση της Αστυνομίας ως προς τον σχεδιασμό και την έγκαιρη εκδήλωση αστυνομικών μέτρων (ειδικά τροχαίας), εν όψει της εορταστικής περιόδου των Χριστουγέννων, Νέου Έτους και Θεοφανείων. Τα μέτρα αυτά θα είναι προσαρμοσμένα στις αυξημένες ανάγκες της εποχής (μετακινήσει από και προς τα αστικά κέντρα κτλ. Επιπρόσθετα, στα πλαίσια του Ειδικού Σχεδίου Τροχονομικής Αστυνόμευσης την περίοδο των εορτών αποφασίστηκε να ενταθούν οι έλεγχοι των Υπηρεσιών Τροχαίας στις οδούς πέριξ των δημοσίων κέντρων, με τη διενέργεια ελέγχων μέθης (αλκοτέστ), παράνομης στάθμευσης και κατάληψης κοινοχρήστων χώρων.
Τέλος, αποφασίστηκε η πραγματοποίηση Κοινής ¶σκησης των συναρμοδίων Σωμάτων-Φορέων και Υπηρεσιών (Ελληνικής Αστυνομίας - Π.Σ. - Ε.Κ.Α.Β. - Ε.Κ.ΕΠ.Υ - Γ.Γ.Π.Π.) και η έναρξη δοκιμαστικής λειτουργίας από 15/12/2008, διασύνδεσης της κυκλοφοριακής διαχείρισης, με Πρόγραμμα Στρατηγικής Ελέγχου του Οδικού Δικτύου και παροχής ηλεκτρονικής ειδοποίησης (Traffic Alert). Κεντρικό ρόλο στο σχεδιασμό και στην ανάπτυξη της εφαρμογής θα έχουν οι Υπηρεσίες Τροχαίας, οι οποίες θα αποστέλλουν τα στοιχεία για τις κυκλοφοριακές συνθήκες του οδικού δικτύου, σε ενιαίο Κέντρο, προκειμένου να επιτευχθεί η διαρκής παροχή στους πολίτες (μέσω των τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών σταθμών, συστημάτων RDS, ή/και μηνυμάτων SMS, ιστοσελίδας Α.Ε.Α.) διαθέσιμων πληροφοριών για το οδικό δίκτυο.
Η επόμενη σύσκεψη προγραμματίστηκε να πραγματοποιηθεί την 20/01/2009.