Τις προϋποθέσεις για να είναι νόμιμα τα ανταποδοτικά τέλη που επιβάλλουν οι δήμοι και οι κοινότητες και καλούνται να καταβάλλουν οι πολίτες, διευκρινίζει εγκύκλιος που εξέδωσε ο υφυπουργός Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, Αθανάσιος Νάκος, με την ευκαιρία της ανάληψης καθηκόντων των νέων Δημοτικών και Κοινοτικών Αρχών.
Διευκρινίζεται ότι το ανταποδοτικό τέλος διακρίνεται από τους φόρους επειδή καταβάλλεται προκειμένου να καλυφθούν έξοδα για μια συγκεκριμένη υπηρεσία, που παρέχεται στους δημότες.
Η διευκρινιστική εγκύκλιος, εστάλη στις 2 Ιανουαρίου 2007 σε όλες τις Περιφέρειες της χώρας και επισημαίνεται ιδιαιτέρως στις δημοτικές και κοινοτικές αρχές ότι το ανταποδοτικό τέλος πρέπει να περιγράφεται με σαφήνεια.
Συγκεκριμένα πρέπει να αναφέρεται:
· Το συγκεκριμένο έργο ή οι συγκεκριμένες υπηρεσίες που θα παρασχεθούν με σκοπό τη βελτίωση της ποιότητας ζωής, την ανάπτυξη της περιοχής και την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών. Βασική προϋπόθεση είναι το έργο ή η υπηρεσία που καλύπτει το τέλος να έχει τοπικό χαρακτήρα και να μην περιλαμβάνεται σε υποχρεωτικά παρεχόμενες υπηρεσίες ή εκτελούμενα έργα που χρηματοδοτούνται από άλλες πηγές.
· Ο κύκλος των προσώπων που ωφελούνται πραγματικά ή εν δυνάμει, από το έργο ή την υπηρεσία.
· Το μέρος ή το σύνολο της δαπάνης για την κατασκευή και τη λειτουργία του έργου ή για την παροχή της υπηρεσίας που προορίζεται να καλύψει το ανταποδοτικό τέλος.
Ειδικά, για το τέλος φωτισμού και καθαριότητας, τα οποία θεωρούνται ανταποδοτικά, οι σχετικές αποφάσεις θα πρέπει να είναι ειδικά αιτιολογημένες, καθώς υπόκεινται στους κανόνες και τα κριτήρια που αναφέρονται στην παρούσα εγκύκλιο.
Τέλος, διευκρινίζεται ότι οι προθεσμίες για τη λήψη, από τους ΟΤΑ, των κανονιστικών αποφάσεων για τον καθορισμό του συγκεκριμένου τέλους είναι ενδεικτικές και δεν ακυρώνονται αν υπάρξει υπέρβαση για εύλογο χρονικό διάστημα. Θεωρείται, λοιπόν, νόμιμη η επιβολή του τέλους, αναδρομικά, από την 1η Ιανουαρίου του τρέχοντος έτους, ακόμη και αν η σχετική απόφαση εκδοθεί μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου 2007.