Πώς το μειονέκτημα των περιορισμένων πόρων που διαθέτει μια ΜμΕ για δράσεις Eταιρικής Yπευθυνότητας μπορεί να αντισταθμιστεί μέσα από την αξιοποίηση σημαντικών πλεονεκτημάτων που χαρακτηρίζουν τη μικρή επιχείρηση, όπως η άμεση επαφή με εργαζομένους, πελάτες και προμηθευτές.
H έννοια της Εταιρικής Υπευθυνότητας υφίσταται εδώ και αρκετές δεκαετίες. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια γνωρίζει ταχύτατη εξέλιξη, τόσο σε εννοιολογικό επίπεδο, όσο και σε επίπεδο εργαλείων, στρατηγικών και πρακτικών. Σε μια περίοδο όπου η ανθρωπότητα αντιμετωπίζει όλο και πιο έντονες προκλήσεις -σε περιβαλλοντικό, οικονομικό, κοινωνικό, αλλά και υγειονομικό επίπεδο, όπως κατέδειξε η πρόσφατη πανδημία-, η θεμελιώδης σχέση αλληλεξάρτησης των επιχειρήσεων με το περιβάλλον και τις κοινωνίες στις οποίες λειτουργούν είναι πιο ισχυρή από ποτέ. Μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις καλούνται να επανεξετάσουν τα μοντέλα λειτουργίας τους, για να διαχειριστούν ενδεχόμενες απειλές, για να καλύψουν ρυθμιστικές απαιτήσεις, αλλά και για να ανταποκριθούν στις μεταβαλλόμενες ανάγκες και προσδοκίες των κοινωνιών. Σήμερα, οι πολίτες και ιδιαίτερα οι νεότεροι αναδεικνύουν όλο και περισσότερο την επιχειρηματική ηθική ως βασικό κριτήριο για την αξιολόγηση μιας εταιρείας και των προϊόντων ή των υπηρεσιών της: από τον τρόπο παραγωγής και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των προϊόντων και των υπηρεσιών της, μέχρι τη συμπεριφορά προς τους εργαζομένους, τους συνεργάτες της, την κοινωνία.
Σε αυτό το περιβάλλον, η υπεύθυνη επιχειρηματική λειτουργία δεν είναι μια ορθή επιλογή, αλλά η μόνη βιώσιμη επιλογή, κάτι που τονίζει και η επιμελητηριακή κοινότητα. Μια επιλογή που απαντά στο αίτημα για περισσότερη διαφάνεια, ακεραιότητα και λογοδοσία, σε όλα τα επίπεδα. Μια επιλογή που οφείλει να διαπερνά όλες τις δραστηριότητες της επιχείρησης, να κινητοποιεί καινοτομίες, να διαμορφώνει την κουλτούρα της και τις σχέσεις της με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη. Στις μέρες μας, η Εταιρική Υπευθυνότητα δεν αφορά τόσο το πόσα χρήματα διαθέτεις σε κοινωφελείς σκοπούς, αλλά ουσιαστικά το ποιος είσαι. Δεν αφορά μόνο το τι πετυχαίνεις, αλλά το πώς το πετυχαίνεις: με ποιες αρχές και συμπεριφορά, με ποιον αντίκτυπο για το περιβάλλον, με ποιο όφελος για την κοινωνία μακροπρόθεσμα. Κι αυτό εφαρμόζεται σε κάθε επιχείρηση, ανεξάρτητα από το αν είναι μικρή ή μεγάλη.
Είναι αλήθεια ότι οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις διαθέτουν περιορισμένους πόρους και εργαλεία για την υλοποίηση και την αξιολόγηση προγραμμάτων Εταιρικής Υπευθυνότητας. Ωστόσο, αυτό το μειονέκτημα μπορεί να αντισταθμιστεί μέσα από την αξιοποίηση άλλων, σημαντικών πλεονεκτημάτων που χαρακτηρίζουν τη μικρή επιχείρηση. Ένα από τα σημαντικότερα είναι η δυνατότητα διατήρησης άμεσης επαφής με τους εργαζομένους τους, τους προμηθευτές και τους πελάτες τους, τους τοπικούς φορείς κ.ά. Με τον τρόπο αυτό, έστω και άτυπα, οι μικρές επιχειρήσεις μπορούν να κατανοήσουν καλύτερα τις ανάγκες και τις προσδοκίες των ανθρώπων τους, της αγοράς, της κοινωνίας. Μπορούν να εντοπίσουν τα σημεία στα οποία η δραστηριότητα και οι στόχοι τους συναντούν αυτές τις προσδοκίες και να ευθυγραμμιστούν, στον βαθμό του δυνατού. Μπορούν, επίσης, να αξιοποιήσουν το πλεονέκτημα της ευελιξίας, της συνεργασίας και της δικτύωσης με άλλες επιχειρήσεις και φορείς, για την ανάληψη κοινών δράσεων σε τοπικό και κλαδικό επίπεδο: δράσεις για την επιλογή και την ενδυνάμωση τοπικών παραγωγών πρώτων υλών, για την οικοδόμηση υπεύθυνων εφοδιαστικών αλυσίδων, για την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού και την καλλιέργεια νέων δεξιοτήτων, κ.ά. Μπορούν να συμμετέχουν, με τους πόρους και τα μέσα που διαθέτουν, σε εθελοντικές δράσεις δήμων και επιμελητηρίων για το περιβάλλον, για την κατάρτιση, για την ενίσχυση της κοινωνικής αλληλεγγύης. Μπορούν, ανάλογα με τη δραστηριότητά τους, να επενδύσουν σε φιλικότερο προς το περιβάλλον εξοπλισμό ή να υιοθετήσουν υπεύθυνες πρακτικές, ώστε να μειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα και να αποκομίσουν παράλληλα οικονομικά οφέλη, μέσα από τη βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας και της αποτελεσματικής χρήσης των πόρων.
Όπως έχουμε επισημάνει ως επιμελητηριακή και επιχειρηματική κοινότητα, είναι βεβαίως και ευθύνη της Πολιτείας να δημιουργήσει ένα σταθερό και γόνιμο περιβάλλον στο οποίο οι μικρές επιχειρήσεις μπορούν όχι απλώς να επιβιώνουν, αλλά και να σχεδιάζουν, να υλοποιούν νέες πρωτοβουλίες, να ενσωματώνουν καινοτομίες, να δοκιμάζουν νέες, βιώσιμες πρακτικές. Είναι, αντίστοιχα, σημαντική η στάση της κοινωνίας, καθώς όλοι, ως πολίτες και καταναλωτές, οφείλουμε με τις επιλογές μας να αναδείξουμε την υπευθυνότητα σε στοιχείο ανταγωνιστικότητας για τη μικρομεσαία επιχείρηση. Παρά το γεγονός ότι εδώ και χρόνια βιώνουν μια δύσκολη καθημερινότητα, οι μικρές επιχειρήσεις έχουν κάθε λόγο να επενδύσουν σε μια κοινωνικά και περιβαλλοντικά υπεύθυνη λειτουργία. Με όχημα μια σύγχρονη αντίληψη για την Εταιρική Υπευθυνότητα, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις μπορούν να συμβάλουν ενεργά, ώστε η ανάπτυξη της επόμενης ημέρας να είναι πραγματικά βιώσιμη και συνεκτική, με θετικό αντίκτυπο στις ζωές όλων, και η ΚΕΕΕ θα βοηθήσει με όλες της τις δυνάμεις για την επίτευξη αυτού του στόχου. [SID:14890325]