Του Νίκου Αθανασίου
Η φετινή σεζόν στη Formula1 θα μνημονεύεται για πάντα, ως μία από τις πιο ενδιαφέρουσες και συναρπαστικές της σύγχρονης εποχής, με τον τίτλο του παγκόσμιου πρωταθλητή να κρίνεται την Κυριακή, στο τελευταίο Grand Prix της χρονιάς στο Άμπου Ντάμπι. Ο επτά φορές πρωταθλητής, Λιούις Χάμιλτον της McLaren Mercedes και ο 24χρονος δελφίνος, Μαξ Φερστάπεν της Red Bull Honda είναι ισόβαθμοι με 369.5 βαθμούς και όλα θα κριθούν στη «Yas Marina Circuit». Με αφορμή την μεγάλη μάχη του Βρετανού με τον Ολλανδό, ας θυμηθούμε τις 13 περιπτώσεις όπου ο τίτλος κρίθηκε στο νήμα, στη τελευταία κούρσα!
1964
O Γκράχαμ Χιλ πήγε στον τελευταία αγώνα της χρονιάς στο Μεξικό, όντας πέντε πόντους μπροστά από τον Τζον Σούρτις της Φεράρι. Ο Χιλ θα τερματίσει 11ος, ο Σούρτις 2ος μετά από εντολή στον δεύτερο οδηγό της Φεράρι να τον αφήσει να τον προσπεράσει και ο τίτλος θα καταλήξει στον οδηγό της ιταλικής ομάδας.
1974
Μέχρι το φετινό πρωτάθλημα, σε κανένα άλλο δύο οδηγεί δεν είχαν πάει στην απόλυτη ισοβαθμία κορυφής στον τελευταία αγώνα. Εξαίρεση το 1974. Έμερσον Φιντιπάλντι και Κλέι Ρεγκατσόνι πάλεψαν για τον παγκόσμιο τίτλο μέχρι και το τελευταίο δευτερόλεπτο, με τον Φιντιπάλντι που οδηγούσε μονοθέσιο της McLaren να τερματίζει τέταρτος και να κατακτά τον τίτλο, καθώς ο Ελβετός ήταν απογοητευτικός στην 11η θέση και εκτός βαθμολογίας.
1976
Δύο χρόνια αργότερα, ο Νίκι Λάουντα, όντας τρεις βαθμούς μπροστά από τον Τζέιμς Χαντ οδηγήθηκε στο τελευταίο Grand Prix που έγινε στο Φούτζι της Ιαπωνίας. Στον δεύτερο γύρο ο Λάουντα εγκατέλειψε, ο Χαντ τερμάτισε στη τρίτη θέση και με τους 4 βαθμούς που έβαλε στο σακούλι, προσπέρασε και έγινε παγκόσμιος πρωταθλητής!
1981
Το 1981 ένα Αργεντινή-Βραζιλία βρήκε νόημα στο πρόσωπο των Νέλσον Πικέ και Κάρλος Ρόιτμαν με έναν βαθμό διαφορά υπέρ του Ρόιτμαν μπήκαν στην πίστα του Λας Βέγκας. Ο Ρόιτμαν τερμάτισε στην όγδοη θέση, ο Πικέ στην πέμπτη και με το «δίποντο» αυτό πέτυχε την απόλυτη ανατροπή.
1983
Ο Πικέ πρωταγωνίστησε και σε ένα «θρίλερ» δύο χρόνια μετά. Στην Νότιο Αφρική, ο Αλέν Προστ πήγε με δύο πόντους μπροστά από τον αντίπαλό του. Ο Βραζιλιάνος πιλότος έπρεπε πάλι να κάνει την ανατροπή όπως και το 1981. Και το έκανε. Ξανά. Η Ρενό του Προστ στον 35ο γύρο παρουσίασε πρόβλημα στο τούρμπο, έμεινε εκτός αγώνα και η τρίτη θέση έφτανε και περίσσευε στον Πικέ για να πανηγυρίσει τον δεύτερο τίτλο της καριέρας του.
1984
O Aλέν Προστ θα είναι το ίδιο ανταγωνιστικός και την επόμενη σεζόν και στο τελευταίο Grand Prix που έγινε στην Πορτογαλία έπρεπε να καλύψει διαφορά 3.5 βαθμών από τον ομόσταβλό του Νίκι Λάουντα. Ο Προστ θα νικήσει στο Εστορίλ , θα πάρει 9 βαθμούς αλλά ο Λάουντα θα τερματίσει δεύτερος και με τους 6 βαθμούς, έγινε παγκόσμιος πρωταθλητής για μισό πόντο!
1986
Έπετα από μια διετία, το σκηνικό μεταφέρεται στην Αυστραλία. Ξανά ο Προστ, αυτή την φορά κόντρα στον Νάιτζελ Μάνσελ. Ο Μάνσελ ήνταν έξι πόντους μπροστά και το μόνο που έπρεπε να κάνει ήταν να βγει τέταρτος. Στον 63ο γύρο εγκατέλειψε, ο Προστ είδε πρώτος την καρό σημαίο και έφτασε ξανά στην κορυφή του κόσμου, πραγματικά την τελευταία στιγμή.
1994
Μία συγκλονιστική μοναχία ήταν και εκείνη του 1994. Μίκαελ Σουμάχερ vs Nτέιμον Χιλ. Ένας πόντος διαφορά, με τον Γερμανό μπροστά πριν το τελευταία Grand Prix στην Αυστραλία. Στον 35ο γύρο οι δύο οδηγοί θα τρακάρουν, πολλοί θα ρίξουν την ευθύνη στον Σουμάχερ αλλά μικρή σημασία είχε. Ο τίτλος κατέληξε στα χέρια του «Σούμι», καθώς το +1 παρέμεινε μέχρι το τέλος.
1999
Μίκα Χάκινεν και Έντι Ιρβάιν. Πίστα της Ιαπωνίας. Ο Βρετανός ήταν στο +4. Τα άσχημα δοκιμαστικά θα τον οδηγήσουν να ξεκινήσει από την πέμπτη θέση. Ο Χάκινεν θα πάρει την νίκη και το +10, ο Ιρβάιν θα τερματίσει τρίτος(+4) και ο Φινλανδός της McLaren θα πιεί μία από τις πιο γευστικές σαμπάνιες της ζωής του.
2007
Για πρώτη φορά, οι διεκδικητές της τελευταίας στιγμής είναι τρεις. Ραϊκόνεν, Αλόνσο και Χάμιλτον. O Xάμιλτον ήταν μπροστά με 107, δεύτερος ο Αλόνσο με 103 και τρίτος ο Ραϊκόνεν με 100. Οι δύο οδηγοί της McLaren θα... αυκτονήσουν(3ος ο Αλόνσο, 7ος ο Χάμιλτον) και ο Ραϊκόνεν με το δεκάποντο της πρώτης θέσης θα τους αφήσει δεύτερους, ένα πόντο μακριά από την κορυφή! Απίθανο φινάλε.
2008
Την επόμενη χρονιά ο Χάμιλτον είναι ξανά πρώτος έναν αγώνα πριν το φινάλε. Επτά πόντους μπροστά από τον Μάσα. Στο grand prix της Βραζιλίας. Ο Βρετανός θα ξεκινήσει τέταρτος ενώ ο οδηγός της Φεράρι, από την pole position. Ο Μάσα έμεινε πρώτος μέχρι το φινάλε και για να κατακτούσε τον παγκόσμιο τίτλο, έπρεπε ο Χάμιλτον να τερματίσει έκτος ή σε κάποια χειρότερη θέση. Mέχρι τον τελευταίο γύρο ήταν 6ος, όμως κατάφερε να περάσει τον 5ο Γκλοκ και να πανηγυρίσει τον τίτλο για έναν βαθμό! Σαν σε ταινία.
2010
Άμπου Ντάμπι. Φέτελ εναντίον Αλόνσο. Ο Ισπανός έχασε τον παγκόσμιο τίτλο για τέσσερις βαθμούς εξαιτίας της λάθος στρατηγικής των μηχανικών της Φεράρι στον τελευταίο αγώνα.
2012
Ξανά το ίδιο ζευγάρι. Στη Βραζιλία. Πρώτος πριν την αναμέτρηση ο Φέτελ με 13 βαθμούς. Απόλυτο φαβορί. Ένα λάθος, όμως του οδηγού της Red Bull θα τον φέρουν στην τελευταία θέση. O Φέτελ θα προλάβει να φτάσει 6ος, ο Αλόνσο δεν κατάφερε να περάσει τον Μπάτον με την πρώτη θέση να δίνει 25 βαθμούς και την δεύτερη 18. Ο Φέτελ με +8 στέφθηκε παγκόσμιος πρωταθλητής με διαφορά τριών πόντων από τον δεύτερο Αλόνσο.