Ανταπόκριση: Άκης Καπράνος
Το «Τρυφερούδι» του Σαμουέλ Τεΐς πήρε τελικά τον Χρυσό Αλέξανδρο, το γαλλικό, ευαίσθητο φιλμ που αφηγείται την ιστορία του Τζόνι (το «τρυφερούδι» του τίτλου). Δεκάχρονο παιδί ο ήρωας, μεγαλωμένος σε ασταθές περιβάλλον, βρίσκει στον δάσκαλο του (σχέση που λειτουργεί και αντιστρόφως) μια, έστω λοξή ματιά σε μια καλύτερη ζωή. Και ναι, θα μπορούσε κανείς να γράψει πως οι φιλμικοί φορείς αυτών των νοημάτων είναι που, ούτως ή άλλως πρωταγωνιστούν στις σύγχρονες δραματουργικές τάσεις, όμως ο Τεΐς είναι αρκετά ευθύς και έντιμος απέναντι στο υλικό του για να το εργαλιοποιήσει διδακτικά. Και αυτό κάνει το «Τρυφερούδι» να ξεχωρίζει. Απολύτως λογική (αν και κάπως αναμενόμενη) η βράβευση του Αλιοσά Ρενέρ με το βραβείο Ανδρικού Ρόλου.
Ο Αργυρός Αλέξανδρος δόθηκε στο «Clara Sola» («Η Κλάρα μόνη») της Ναταλί Άλβαρες Μεσέν, ένα ιδιόμορφο φιλμ από την Κόστα Ρίκα (σε συμπαραγωγή Σουηδίας, Βελγίου & Γερμανίας) που αποτελεί μια, κατά κάποιο τρόπο, γήινη μεταγραφή του μύθου της «Κάρι» του Ντε Πάλμα (ή του Στίβεν Κίνγκ, αν προτιμάτε), αλλά σε παραμυθένια «γραμμή». Σημειώστε πως η ταινία είχε ήδη κάνει την πρεμιέρα της στο Δεκαπενθήμερο Σκηνοθετών του Φεστιβάλ των Καννών. Μακάρι να βρει το δρόμο της στην αίθουσα, και μακάρι ο κόσμος να ακολουθήσει. Είναι δύσκολες οι εποχές πλέον γι’ αυτό το σινεμά στην μετά-covid εποχή.
Πόσο μάλλον και για το Μεξικάνικο «Κουτί» του Λορένσο Βίγας, όπου ένας έφηβος ταξιδεύει για να παραλάβει τη σορό του πατέρα του που βρέθηκε σε έναν ομαδικό τάφο στην έρημο του Βορρά. Εκεί, η συνάντηση του με έναν άντρα που μοιάζει εμφανισιακά στον υποτιθέμενο νεκρό, γεννά μέσα του αμφιβολίες (και μια ελπίδα) σχετικά με την πραγματική κατάσταση του πατέρα του. Φιλμ εξαιρετικά λεπτών αποχρώσεων που καταπιάνεται με ένα ζόρικο θέμα – σα να χειρίζεσαι νιτρογλυκερίνη. Και ο Βίγας διαθέτει στόφα αληθινού κινημτογραφιστή (η δε ταινία του είναι γυρισμένη σε φιλμ 35 χιλιοστών και, να με συμπαθάτε, είναι κι αυτός ένας κάποιος δείκτης).
Δίκαιο επίσης και το βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας στη Σοφία Κόκκαλη για την ερμηνεία της στην ταινία της Ζακλίν Λέντζου «Σελήνη, 66 ερωτήσεις», αν και δεν πιστεύω πως η ταινία στέκεται στις πλάτες της πρώτης, όπως ακούω να το κουβεντιάζουν οι φετινοί θαμώνες των Φεστιβαλικών αιθουσών. Αντιθέτως, πρόκειται για μια απολύτως συντονισμένη προσπάθεια τόσο της σκηνοθέτιδας, όσο και της πρωταγωνίστριας – και είναι αυτός ο «δεσμός» που αποτελεί ένα από τα πιο βασικά ατού του φιλμ.
Πάντως, ο μεγάλος νικητής του Φεστιβάλ, αν είναι να μετρήσουμε τα βραβεία δηλαδή, ήταν τα «Μαγνητικά πεδία» του Γιώργου Γούση. Έφυγε με: Χρυσό Αλέξανδρο >>Film Forward, το βραβείο της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI) για ελληνική ταινία, το βραβείο της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (Π.Ε.Κ.Κ.), το βραβείο της ΕΡΤ αλλά και αυτό του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου. Το δε βραβείο κοινού για ελληνικό φιλμ πήγε στην «Αγέλη Προβάτων» του Δημήτρη Κανελλόπουλου.
Κανένα βραβείο για το Περουβιανό «Mother Lode» (που μου άρεσε πολύ), και ένα βραβείο για την αριστουργηματική Κολομβιανή «Σκουριά» του Σεμπαστιάν Μέσα, αυτό της Βουλής για «μια ταινία που διαπραγματεύεται στοχαστικά την αφοσίωση ενός νέου στην προγονική φροντίδα της γης σε πείσμα των σειρήνων της εγκατάλειψης, αναδεικνύοντας συγχρόνως με δεξιοτεχνία την απαράμιλλη ομορφιά ενός απειλούμενου φυσικού τοπίου». Συνυπογράφω.
Το βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας απέσπασε η Σοφία Κόκκαλη για την ερμηνεία της στην ταινία της Ζακλίν Λέντζου «Σελήνη, 66 ερωτήσεις»
Ήταν όμορφα; Ε, πως να το κάνουμε ήταν. Και μόνο που είχαμε τόσο καιρό να χαρούμε Φεστιβάλ δηλαδή. Και, όπως ήταν αναμενόμενο, ήταν και κάπως μουδιασμένα, όπως μουδιασμένοι ήμασταν κι εμείς. Οπότε αναμενόμενες και οι (ανά φάσεις) αποκαρδιωτικές άδειες αίθουσες, αναμενόμενα και τα όχι και τόσο «ζεστά» πάρτι, αναμενόμενα όλα. Σημασία είχε πως συναντηθήκαμε ξανά. Και, όσο να’ναι, με τα κρούσματα να ανεβαίνουν ραγδαία και πάλι, κάπου έβρισκε μέσα μας χώρο και η μελαγχολική σκέψη πως, ακόμα κι αυτή η ελαφρώς «εορταστική» εικόνα ήταν περισσότερο μαγική παρά ριζωμένη στην πραγματικότητα.
Αναλυτικά τα βραβεία του 62ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας – Χρυσός Αλέξανδρος «Θόδωρος Αγγελόπουλος», το οποίο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 10.000 ευρώ, απονέμεται στην ταινία:
ΤΡΥΦΕΡΟΥΔΙ / SOFTIE του Σαμουέλ Τεΐς, Γαλλία, 2021
Το Ειδικό βραβείο της Κριτικής Επιτροπής – Αργυρός Αλέξανδρος, το οποίο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 5.000 ευρώ, απονέμεται στην ταινία:
Η ΚΛΑΡΑ ΜΟΝΗ / CLARA SOLA της Νάταλι ‘Αλβαρες Μεσέν, Σουηδία – Κόστα Ρίκα – Βέλγιο – Γερμανία, 2021
Το Ειδικό βραβείο της Κριτικής Επιτροπής για Καλύτερη Σκηνοθεσία – Χάλκινος Αλέξανδρος, το οποίο ο Μεγάλος Χορηγός του Φεστιβάλ COSMOTE TV υποστηρίζει με χρηματικό έπαθλο 3.000 ευρώ απονέμεται στον:
Λορένσο Βίγας για την ταινία ΤΟ ΚΟΥΤΙ / THE BOX, Μεξικό – ΗΠΑ, 2021
Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας στη:
Σοφία Κόκκαλη για την ερμηνεία της στην ταινία ΣΕΛΗΝΗ, 66 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ / MOON, 66 QUESTIONS της Ζακλίν Λέντζου, Ελλάδα, 2021
Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας στον:
Αλιοσά Ρενέρ, για την ερμηνεία του στην ταινία ΤΡΥΦΕΡΟΥΔΙ / SOFTIE του Σαμουέλ Τεΐς, Γαλλία, 2021
Βραβείο Σεναρίου:
ΠΡΟΣΚΥΝΗΤΕΣ / PILGRIMS του Λαουρίνας Μπαρέισα, Λιθουανία, 2021
Ειδική μνεία για την αυθεντική και ουμανιστική της προσέγγιση απονέμεται στην ταινία:
ΤΙ ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΟΤΑΝ ΚΟΙΤΑΜΕ ΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ; / WHAT DO WE SEE WHEN WE LOOK AT THE SKY? του Αλεξάντρ Κομπερίτζε, Γερμανία – Γεωργία, 2021
ΒΡΑΒΕΙΑ MEET THE NEIGHBORS
Στο διαγωνιστικό τμήμα Meet the Neighbors συμμετέχουν δημιουργοί από την περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, της Ανατολικής Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής, με την πρώτη ή τη δεύτερη ταινία τους.
Το Βραβείο Χρυσός Αλέξανδρος Meet the Neighbors, το οποίο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 8.000 ευρώ, απονέμεται στην ταινία:
ΜΙΚΡΟ ΣΩΜΑ / SMALL BODY της Λάουρα Σάμανι, Ιταλία – Γαλλία – Σλοβενία, 2021.
Το Βραβείο Αργυρός Αλέξανδρος Meet the Neighbors, το οποίο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 4.000 ευρώ, απονέμεται εξ ημισείας στις ταινίες:
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΙΑ ΚΑΒΟΥΡΑ / THE TALE OF KING CRAB των Αλέσιο Ρίγκο ντε Ρίγκι και Ματέο Τζόπις, Ιταλία – Αργεντινή – Γαλλία, 2021.
και
Η ΒΕΡΑ ΟΝΕΙΡΕΥΕΤΑΙ ΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ/ VERA DREAMS OF THE SEA της Καλτρίνα Κρασνίτσι, Κόσοβο* – Βόρεια Μακεδονία – Αλβανία, 2021
*Ο χαρακτηρισμός αυτός δεν θίγει τις θέσεις ως προς το καθεστώς, είναι δε σύμφωνος με την UNSCR 1244/1999 και τη γνωμοδότηση του Διεθνούς Δικαστηρίου για τη διακήρυξη της ανεξαρτησίας του Κοσσυφοπεδίου.
ΒΡΑΒΕΙΑ >>FILM FORWARD
Το νεοσύστατο διαγωνιστικό́ πρόγραμμα παρουσιάζει το έργο νέων, τολμηρών σκηνοθετών που αμφισβητούν τη σχέση μας με την πραγματικότητα και επιχειρούν να την αναδιαπραγματευτούν πέρα από́ τις συμβάσεις των κινηματογραφικών ειδών.
Ο Χρυσός Αλέξανδρος >>Film Forward, που συνοδεύεται από́ χρηματικό́ έπαθλο 8.000 ευρώ, απονέμεται στην ταινία:
ΜΑΓΝΗΤΙΚΑ ΠΕΔΙΑ / MAGNETIC FIELDS του Γιώργου Γούση, Ελλάδα, 2021
Ο Αργυρός Αλέξανδρος >>Film Forward, ο οποίος συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 4.000 ευρώ, απονέμεται στην ταινία:
Η ΜΕΡΑ ΣΗΜΕΡΑ / THE DAY TODAY του Μαξάνς Σταματιάδης, Γαλλία, 2021
Ειδική μνεία απονέμεται στην ταινία:
ΑΝΩΤΕΡΗ / SUPERIOR της Έριν Βασιλόπουλος, ΗΠΑ, 2021
ΒΡΑΒΕΙΟ «PODCAST»
Το Φεστιβάλ εξερευνά τις εκλεκτικές συγγένειες ανάμεσα στον κινηματογράφο και τα podcast. Το βραβείο Podcast, το οποίο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο αξίας 2.000 ευρώ, απονέμεται στο podcast:
ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΠΟΥ ΕΧΩ ΔΙΑΒΑΣΕΙ ΓΙΑ ΕΚΕΙΝΗ / THE LETTERS I HAVE READ ABOUT HER του Στρατή Χατζηελενούδα, Ελλάδα, 2021
Ειδική μνεία απονέμεται στο podcast:
MY SUBURB της Καμίλα Μπουσέ, Σουηδία, 2021
ΒΡΑΒΕΙΟ «MERMAID AWARD»
Το Mermaid Award απονέμεται στην καλύτερη ταινία LGBTQI+ θεματικής του επίσημου προγράμματος του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
Το βραβείο απονέμεται στην ταινία:
ΚΕΛΤΕΣ / CELTS της Μίλιτσα Τόμοβιτς, Σερβία, 2021
Ειδική μνεία απονέμεται στις ταινίες:
MONEYBOYS του Σι Μπι Γι / C. B. Yi, Αυστρία – Γαλλία – Ταϊβάν – Βέλγιο
και
ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΕΡΗΜΟΣ / DESERTO PARTICULAR του ‘Αλι Μουριτίμπα, Βραζιλία, 2021
ΒΡΑΒΕΙΑ FIPRESCI (The International Federation of Film Critics)
Για το Διαγωνιστικό Τμήμα στην ταινία:
ΣΙΩΠΗΡΗ ΓΗ / SILENT LAND της ‘Αγκα Βοσίνσκα, Πολωνία – Ιταλία – Τσεχία, 2021
Για ελληνική ταινία του Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου 2021 (πρεμιέρα) στην ταινία:
ΜΑΓΝΗΤΙΚΑ ΠΕΔΙΑ / MAGNETIC FIELDS του Γιώργου Γούση, Ελλάδα, 2021
ΒΡΑΒΕΙΟ ΠΕΚΚ
Η Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου απονέμει το βραβείο της στην ταινία:
ΜΑΓΝΗΤΙΚΑ ΠΕΔΙΑ / MAGNETIC FIELDS του Γιώργου Γούση, Ελλάδα, 2021
ΒΡΑΒΕΙΟ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ «ΑΝΘΡΩΠΙΝΕΣ ΑΞΙΕΣ»
Ο τηλεοπτικός σταθμός της Βουλής των Ελλήνων (Βουλή-Τηλεόραση) απονέμει το καθιερωμένο βραβείο «Ανθρώπινες Αξίες» στην ταινία του Διεθνούς Διαγωνιστικού τμήματος:
Η ΣΚΟΥΡΙΑ / THE RUST / LA ROYA του Χουάν Σεμπαστιάν Μέσα, Κολομβία – Γαλλία, 2021.
ΒΡΑΒΕΙΑ ΕΡΤ
Η ΕΡΤ απονέμει στο πλαίσιο του φεστιβάλ δυο βραβεία:
Το πρώτο βραβείο της ΕΡΤ, που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 3.000 ευρώ, απονέμεται στην ελληνική ταινία που κέρδισε το βραβείο της Επιτροπής FIPRESCI:
ΜΑΓΝΗΤΙΚΑ ΠΕΔΙΑ / MAGNETIC FIELDS του Γιώργου Γούση, Ελλάδα, 2021
Το δεύτερο βραβείο της ΕΡΤ, το βραβείο ΕΡΤ Agora Works in Progress, που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 2.000 ευρώ, απονέμεται στο ελληνικό πρότζεκτ που διακρίθηκε στα Works in Progress:
SILENCE 6-9, σε σκηνοθεσία Χρήστου Πασσαλή και παραγωγή Μαρίας Δρανδάκη, Homemade Films (Ελλάδα).
ΒΡΑΒΕΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
Στο πλαίσιο του 62ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, το Ελληνικό́ Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ) απονέμει δυο βραβεία.
Το βραβείο αξίας 5.000 ευρώ́ σε ταινία έλληνα πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη ή ελληνίδας πρωτοεμφανιζόμενης σκηνοθέτιδας σε ελληνική παραγωγή που εντάσσεται στο πρόγραμμα Επίσημη Πρώτη.
Το βραβείο απονέμεται στην ταινία:
ΜΑΓΝΗΤΙΚΑ ΠΕΔΙΑ / MAGNETIC FIELDS του Γιώργου Γούση, Ελλάδα, 2021
Το βραβείο αξίας 1.500 ευρώ́ (Location Award, το οποίο απονέμεται από τη Διεύθυνση Hellenic Film Commission του ΕΚΚ) σε location manager ταινίας πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη ή πρωτοεμφανιζόμενης σκηνοθέτιδας σε ελληνική́ παραγωγή́ που κάνει πρεμιέρα στο επίσημο πρόγραμμα.
Το βραβείο απέσπασε o location manager:
Μαρίνος Σκλαβουνάκης για την ταινία ΜΑΓΝΗΤΙΚΑ ΠΕΔΙΑ / MAGNETIC FIELDS του Γιώργου Γούση, Ελλάδα, 2021
ΒΡΑΒΕΙΟ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΙΩΑΝΝΟΥ Φ. ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ
Το Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου, με αφορμή́ την 40ή επέτειο ιδρύσεως του, θέσπισε το 2019 το Βραβείο Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Το έπαθλο απονέμεται σε ταινία του ελληνικού́ προγράμματος που κάνει πρεμιέρα στο Φεστιβάλ. Η ταινία θα πρέπει να επιδεικνύει μια ολοκληρωμένη αισθητική́ πρόταση, να προάγει την κινηματογραφική́ τέχνη και να αναδεικνύει τις συγγένειες της με τις άλλες τέχνες.
Το βραβείο απονέμεται εξ ημισείας σε δύο ταινίες που μας αποκαλύπτουν άγνωστους κόσμους συμπολιτών μας, που ζουν δίπλα μας αλλά τους προσπερνάμε ή και τους αποφεύγουμε:
ΑΓΙΑ ΕΜΥ / HOLY EMY της Αρασέλης Λαιμού, Ελλάδα – Γαλλία – ΗΠΑ, 2021 και 18 του Βασίλη Δούβλη, Ελλάδα, 2021
ΒΡΑΒΕΙΟ WIFT GR
Το βραβείο του ελληνικού τμήματος του WIFT (Women in Film & Television) απονέμεται σε ταινία του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος, του τμήματος Meet the Neighbors ή του τμήματος >>Film Forward για την καλύτερη γυναικεία συνεισφορά και παρουσία μπροστά ή πίσω από την κάμερα.
Το βραβείο απονέμεται στην ταινία:
ΑΓΙΑ ΕΜΥ / HOLY EMY της Αρασέλης Λαιμού, Ελλάδα – Γαλλία – ΗΠΑ, 2021
ΒΡΑΒΕΙΑ ΝΕΟΤΗΤΑΣ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Η Επιτροπή́ του Βραβείου Νεότητας, η οποία αποτελείται από́ φοιτητές του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και του Πανεπιστημίου Μακεδονίας απονέμει τα βραβεία της σε ελληνικές ταινίες που κάνουν την πρεμιέρα τους στο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου.
Βραβείο Καλύτερης Ταινίας:
ΚΑΛΑΒΡΥΤΑ 1943 / ECHOES OF THE PAST του Νικόλα Δημητρόπουλου, Ελλάδα, 2021
Ειδικό Βραβείο Επιτροπής Νεότητας:
.DOG της Γιάννας Αμερικάνου, Κύπρος – Ελλάδα, 2021
BΡΑΒΕΙΑ ΚΟΙΝΟΥ FISCHER
Το Βραβείο Κοινού FISCHER για ταινία του Διεθνούς Διαγωνιστικού του 62ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης απονέμεται στην ταινία:
ΑΓΕΛΗ ΠΡΟΒΑΤΩΝ / PACK OF SHEEP του Δημήτρη Κανελλόπουλου, Ελλάδα – Σερβία – Αλβανία, 2021.
Το Βραβείο Κοινού FISCHER Ελληνικής Ταινίας – «Μιχάλης Κακογιάννης» για ταινία του Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου (πρεμιέρα) του 62ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης απονέμεται στην ταινία:
Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΜΕ ΤΙΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ / THE MAN WITH THE ANSWERS του Στέλιου Καμμίτση, Κύπρος – Ελλάδα – Ιταλία, 2020.
Το βραβείο Κοινού FISCHER για ταινία του διαγωνιστικού τμήματος Meet the Neighbors του 62ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης απονέμεται στην ταινία:
Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΜΕ ΤΙΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ / THE MAN WITH THE ANSWERS του Στέλιου Καμμίτση, Κύπρος – Ελλάδα – Ιταλία, 2020.
Το βραβείο Κοινού FISCHER για ταινία του διαγωνιστικού τμήματος >>Film Forward του 62ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης απονέμεται στην ταινία:
Η ΜΕΡΑ ΣΗΜΕΡΑ / THE DAY TODAY του Μαξάνς Σταματιάδης, Γαλλία, 2021
Το Βραβείο Κοινού FISCHER για ταινία του τμήματος Ανοιχτοί Ορίζοντες του 62ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης απονέμεται στην ταινία:
ΨΙΘΥΡΟΙ ΠΟΛΕΜΟΥ / WHISPERS OF WAR του Φλόριαν Χόφμαν, Γερμανία, 2021
Το βραβείο Κοινού FISCHER για ταινία του τμήματος Ματιές στα Βαλκάνια του 62ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης απονέμεται στην ταινία:
Η ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΤΗΣ ΚΥΨΕΛΗΣ / HIVE της Μπλέρτα Μπασόλι, Κόσοβο – Ελβετία – Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία, 2021
Το 62ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη της Βουλής των Ελλήνων, του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, του προγράμματος ΕΣΠΑ του ΠΕΠ Κ. Μακεδονίας 2014-2020 και του προγράμματος MEDIA.