Του Γιάννη Κανουπάκη
Οι Ιάπωνες γνωρίζουν καλά πώς να κερδίζουν ευρείες μάζες καταναλωτών και με ένα προϊόν να καλύπτουν πολλές αγορές, με διαφορετικά, συχνά, χαρακτηριστικά, αλλά με κοινή συνισταμένη ως προς συγκεκριμένες απαιτήσεις. Έχουν μάθει να παρατηρούν, να ακούν, να διδάσκονται. Γι αυτό και όταν «μιλά» η μεγάλη Toyota, καλό είναι να την ακούμε προσεκτικά, καθόσον τίποτε δεν αφήνει στην τύχη. Αυτή τη φορά, δημιούργησε ένα μικρό compact crossover που σχεδιάστηκε και κατασκευάζεται στην Ευρώπη για να ικανοποιεί τις απαιτήσεις των Ευρωπαίων οδηγών, κατοίκων αστικών κέντρων ή προαστίων. Το Aygo X χρησιμοποιεί τον πολυβραβευμένο 3-κύλινδρο κινητήρα 1KR-FE του 1-λίτρου που έχει βελτιωθεί για να συμμορφώνεται με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς, προσφέροντας συγχρόνως υψηλά επίπεδα αξιοπιστίας και επιδόσεων, με στόχο κατανάλωσης καυσίμου μόλις 4,7 λτ/100 χλμ και εκπομπές CO2 107 γρμ/χλμ, άρα κυκλοφορεί ελεύθερα στον Δακτύλιο της Αθήνας!
Μας το παρουσίασαν, προ ημερών, διαδικτυακά και πέτυχαν να μας κάνουν να χαμογελάσουμε ξανά, με δεδομένα αυτά που ζούμε εδώ και δύο χρόνια… Το timing ήταν το πλέον κατάλληλο! Όπως μας είπαν θέλοντας να αναδείξει το νέο μοντέλο ως την καλύτερη πρόταση στην κατηγορία, η Toyota διεξήγαγε προσεκτική έρευνα σχετικά με τις απαιτήσεις της αστικής οδήγησης σε όλη την Ευρώπη, ακούγοντας τις επιθυμίες των πελατών για ένα κομψό, συμπαγές και γεμάτο αυτοπεποίθηση αυτοκίνητο. Το αποτέλεσμα είναι το νεότερο compact μοντέλο στην προϊοντική οικογένεια της Toyota, που βασίζεται στην επιτυχημένη πλατφόρμα GA-B της αρχιτεκτονικής Toyota Global New Architecture (TNGA), η οποία παρουσιάστηκε για πρώτη φορά με το νέο Yaris, το τρέχον Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2021 στην Ευρώπη και πιο πρόσφατα στο Yaris Cross.
Ξεκινώντας με το Aygo X prologue concept που αναπτύχθηκε στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Σχεδίασης και Εξέλιξης της Toyota ED2 στη Νίκαια της Γαλλίας, οι σχεδιαστές της Toyota θέλησαν να μεταφέρουν μία πιο τολμηρή και ζωηρή αίσθηση στους Ευρωπαίους αγοραστές συμπαγών αυτοκινήτων. Περισσότερο από ποτέ, οι νέοι πελάτες της Toyota απαιτούν κομψότητα, μοναδικότητα και την ευκαιρία να εκφράσουν το προσωπικό τους στυλ. Έχοντας σαν μαγιά το Aygo, το style icon της κατηγορίας A, οι σχεδιαστές του ED² θέλησαν να σχεδιάσουν ένα πρωτότυπο αυτοκίνητο ειδικά γι’ αυτούς. Όντως, η τολμηρή διχρωμία του Aygo X, σε συνδυασμό με μία νέα, ζωηρή χρωματική φιλοσοφία συνθέτουν ένα ξεχωριστό προφίλ που προσελκύει τα βλέμματα υποδηλώνοντας την «ετοιμότητα» του μοντέλου να ξεχυθεί στο δρόμο.
Η νέα σφηνοειδής οροφή επιτείνει την αίσθηση δυναμισμού πετυχαίνοντας μία πιο σπορ εικόνα. Μπροστά, φώτα υψηλής τεχνολογίας αγκαλιάζουν το πάνω τμήμα του καπό δημιουργώντας ένα σήμα φτερού, ενώ λίγο πιο κάτω η μεγάλη μάσκα, τα φώτα ομίχλης και η ποδιά βασίζονται στο θέμα ‘double trapezoid’ που αποτελεί μέρος της ταυτότητας του Aygo, προσδίδοντας την εικόνα ενός οχήματος ‘έτοιμου για οπουδήποτε’.
Μας άρεσε πολύ η νέα χρωματική φιλοσοφία, εμπνευσμένη από …μπαχαρικά, με αποτέλεσμα τη δημιουργία μιας μοναδικής σειράς χρωμάτων για το Aygo X, με το καθένα να αποτυπώνει την αύρα και τις διαφορετικές προσωπικότητες του αυτοκινήτου. Τι μας είπαν ειδικότερα οι δημιουργοί του αυτοκινήτου, επί του προκειμένου:
Cardamom (Κάρδαμο) δημιουργεί μία αίσθηση στυλ και κομψότητας, προσφέροντας μία φινετσάτη και διακριτική αισθητική την απαλή πράσινη χροιά.
Chilli (Τσίλι) ένα φλογερό και premium χρώμα που προσελκύει την προσοχή των περαστικών με μία βαθιά και ζεστή αντανάκλαση λόγω των μικροσκοπικών μπλε μεταλλικών νιφάδων που εμπεριέχονται στην κόκκινη βαφή.
Ginger (Τζίντζερ) ένα σοφιστικέ και διαχρονικό μπεζ που ενσαρκώνει το πνεύμα της περιπέτειας και υποδηλώνει μία ζεστή σύνθετη προσωπικότητα.
Juniper (Άρκευθος) νεανικό με μία αρρενωπή πινελιά, ένα μπλε που δημιουργήθηκε ειδικά για το μοντέλο για να του προσφέρει την cool αίσθηση του πάγου προσθέτοντας διακριτικές κόκκινες νότες.
Το καθένα από αυτά τα δυναμικά χρώματα μπαχαρικών δημιουργεί αντίθεση με τη δίχρωμη μαύρη οροφή και το πίσω τμήμα που καθιστά το Aygo X ξεχωριστό και άμεσα αναγνωρίσιμο. Πάντως, το θέμα των μπαχαρικών δεν μένει απλά στην επιφάνεια. Ξεχωριστά στοιχεία του εσωτερικού συνδυάζονται με τα εξωτερικά χρώματα προσδίδοντας μία μοναδική προσωπικότητα στο cockpit, συμπεριλαμβανομένου του πίνακα οργάνων και της κεντρικής κονσόλας. Μία πιο προσεκτική παρατήρηση των καθισμάτων θα αποκαλύψει το σύμβολο “X” ραμμένο διακριτικά στο ύφασμα. Το όνομα Aygo X αποτελεί διακριτικό στοιχείο και των τολμηρών προβολέων διαμορφώνοντας μία ισχυρή και γεμάτη συνοχή ταυτότητα. Μία ακόμα πιο σπιρτόζικη έκδοση περιορισμένης παραγωγής (Limitted edition) του Aygo X σε Cardamom χρωματισμό θα διατίθεται για τους πρώτους έξι μήνες πωλήσεων, που θα περιλαμβάνει πρόσθετες matte Mandarina πινελιές σε πορτοκαλί σε όλο το αυτοκίνητο με διακοσμητικές ρίγες στο εξωτερικό και στις αποκλειστικές matte black ζάντες αλουμινίου 18”. Το θέμα Mandarina μεταφέρεται στα εσωτερικά πάνελ και στο ύφασμα των καθισμάτων.
Κατά την προσαρμογή της δοκιμασμένης και επιτυχημένης πλατφόρμας GA-B για το Aygo X, το νέο και μοναδικό μοντέλο της κατηγορίας A αποτελεί ένα μοναδικό crossover προϊόν, με τροποποιημένο και μειωμένων διαστάσεων πίσω τμήμα πλαισίου και πιο κοντούς εμπρός και πίσω προβόλους.
Με μήκος 3.700 χλστ, το νέο Aygo X είναι 235 χλστ μακρύτερο από το προηγηθέν του, αν και το μεταξόνιο είναι αυξημένο κατά 90 χλστ. Ο εμπρός πρόβολος είναι 72 χλστ μικρότερος από του Yaris, ενώ η μέγιστη διάσταση των τροχών έχει αυξηθεί στις 18”. Σχεδιασμένο για τους πιο στενούς δρόμους της πόλης, το Aygo X έχει εξαιρετικά μικρό κύκλο στροφής με ακτίνα μόλις 4,7 μ, που αποτελεί έναν από τους μικρότερους στην κατηγορία.
Το συνολικό πλάτος του αμαξώματος έχει αυξηθεί κατά 125 χλστ, φτάνοντας τώρα στα 1.740 χλστ συγκριτικά με του Aygo. Ως αποτέλεσμα, τα εμπρός καθίσματα απέχουν κατά +20 χλστ, αυξάνοντας το χώρο για τους ώμους κατά 45 χλστ. Ο χώρος αποσκευών είναι επίσης κορυφαίος στην κατηγορία διαθέτοντας 125 χλστ μεγαλύτερο μήκος και έξυπνη σχεδίαση πίσω από τα πίσω καθίσματα, με αποτέλεσμα την αύξηση της χωρητικότητάς του πάνω από 60 λίτρα, στα 231 λίτρα, συγκριτικά με την προηγούμενη γενιά. Επιπλέον, η σχεδίαση της οροφής Pagoda διατηρεί τις συμπαγείς συνολικές διαστάσεις της προσφέροντας μία άνετη, ευρύχωρη καμπίνα για τον οδηγό και τους επιβάτες. Το ύψος του οχήματος έχει αυξηθεί κατά 50 χλστ στα 1.510 χλστ.
Το σύστημα διεύθυνσης έχει ρυθμιστεί για οδήγηση σε Ευρωπαϊκά αστικά κέντρα και προάστια, ενώ το νέο κιβώτιο S-CVT προσφέρει την καλύτερη στην κατηγορία αρχική απόκριση, διαισθητικές αλλαγές ταχυτήτων και γραμμικότητα διατηρώντας ταυτόχρονα μία ιδανική ισορροπία ανάμεσα στην απόδοση και την κατανάλωση καυσίμου. Σαν ένα συμπαγές, ψηλό crossover, έχει απόσταση από το έδαφος αυξημένη κατά 11 χλστ συγκριτικά με την προηγούμενη γενιά. Γι’ αυτό, το Aygo X προσφέρει στον οδηγό πιο έντονη παρουσία και σιγουριά στο δρόμο. Η θέση οδήγησης είναι ψηλότερη κατά 55 χλστ επιτρέποντας καλύτερη οπτική επαφή με τους άλλους χρήστες των δρόμων, κυρίως δικυκλιστές και πεζούς. Επιπλέον, η γωνία της κολόνας A έχει αυξηθεί κατά 10% στις 24º για βελτιωμένη ορατότητα.
Οι μεγαλύτεροι τροχοί και ελαστικά συνεργάζονται με την εγνωσμένης αποτελεσματικότητας ανάρτηση της πλατφόρμας TNGA, η οποία μαζί με τη βελτιωμένη ακαμψία του αμαξώματος και τις μικρότερες γωνίες κλίσης του αμαξώματος, προσφέρουν εξαιρετική οδηγική άνεση και έλεγχο. Το Aygo X προσφέρει επίσης μία αίσθηση στιβαρότητας και ικανότητας παντός εδάφους με τους τροχούς να καταλαμβάνουν το 40% της επιφάνειας του αμαξώματος όπως αρμόζει σε ένα crossover μοντέλο. Το Aygo X έχει σχεδιαστεί εξ αρχής με στόχο τη μέγιστη οικονομία. Για παράδειγμα, το Aygo X έχει το μικρότερο βάρος άβαφου αμαξώματος (body-in-white) από οποιοδήποτε αυτοκίνητο της κατηγορίας A ή B που συνεισφέρει στην επίτευξη εξαιρετικής οικονομίας. Ο εμπρός προφυλακτήρας και τα προστατευτικά των τόξων στους θόλους των τροχών συμβάλλουν επίσης στη μείωση της κατανάλωσης κατευθύνοντας τη ροή αέρα μακριά από τα ελαστικά, περιορίζοντας επομένως το στροβιλισμό γύρω από τα εμπρός και τα πλαϊνά τμήματα του αυτοκινήτου. Τα προστατευτικά των τόξων στους θόλους των πίσω τροχών ομοίως απομακρύνουν τη ροή αέρα από τα ελαστικά, κατευθύνοντάς την σε ένα σημείο σύγκλισης στο πίσω τμήμα του αυτοκινήτου.
Οι θόρυβοι στο εσωτερικό έχουν μειωθεί χάρη στην εκτεταμένη χρήση και τη βελτιστοποίηση των ηχομονωτικών υλικών για τη δημιουργία μιας πιο αθόρυβης καμπίνας όπου ο δείκτης Articulation Index έχει βελτιωθεί κατά 6%, όντας ένας από τους κορυφαίους στην κατηγορία. Η Toyota και η JBL συνεργάστηκαν στη δημιουργία ενός premium ηχοσυστήματος με προφίλ ήχου προσαρμοσμένου στα χαρακτηριστικά του Aygo X. Το ηχοσύστημα αποτελείται από τέσσερα ηχεία σε συνδυασμό με έναν ενισχυτή 300W και ένα μεγάλο subwoofer 200mm που βρίσκεται στο χώρο αποσκευών για να προσφέρει ισχυρό μπάσο ήχο, δυναμική απόκριση των ηχείων και ένα καθαρό και διευρυμένο sound stage. Το ‘όριο είναι ο ουρανός’ στο Aygo X με την προαιρετική αναδιπλούμενη υφασμάτινη οροφή, για πρώτη φορά σε crossover της κατηγορίας A. Η νέα υφασμάτινη οροφή είναι σχεδιασμένη για να μεγιστοποιεί την εμπειρία του οδηγού με το άνοιγμα να έχει αυξηθεί κατά 40mm και με γωνία θέασης αυξημένη κατά 20%. Κάνοντας χρήση υλικών υψηλής ποιότητας που συνήθως συναντάμε σε πολυτελή μοντέλα, η υφασμάτινη οροφή προσφέρει βελτιωμένη προστασία από τον νερό και τη σκόνη. Η νέα δομή του εκτροπέα αέρα βελτιώνει επίσης την αντοχή και τη στιβαρότητα για πρόσθετη ξεγνοιασιά.
Κατά τα άλλα, οι πελάτες θα μπορούν να μένουν συνδεδεμένοι με το Aygo X μέσω του Toyota Smart Connect και του MyT smartphone app. Το Toyota Smart Connect επικεντρώνεται σε χαρακτηριστικά όπως η υψηλής ανάλυσης οθόνη αφής 9”, ο κρυφός φωτισμός και η ασύρματη φόρτιση, προσφέροντας στους πελάτες μία ομαλή εμπειρία χρήστη με το MyT smartphone app. Με την εφαρμογή MyT, οι πελάτες μπορούν να παρακολουθούν τα διάφορα στατιστικά στοιχεία του οχήματος όπως ανάλυση οδήγησης, στάθμη καυσίμου, προειδοποιήσεις και vehicle tracker. Το τελευταίο σύστημα πολυμέσων της Toyota προσφέρει επίσης πλοήγηση βασισμένη σε cloud για πληροφορίες διαδρομής σε πραγματικό χρόνο μέσω των διαρκώς συνδεδεμένων υπηρεσιών στις υψηλότερες εκδόσεις. Νέες υπηρεσίες θα λανσαριστούν μελλοντικά μέσω over-the-air (ΟΤΑ) ενημερώσεων, ώστε το νέο λογισμικό και οι συνδεδεμένες υπηρεσίες να εγκαθίστανται αυτόματα στο σύστημα. Το Toyota Smart Connect προσφέρει επίσης ενσύρματη και ασύρματη συνδεσιμότητα smartphone μέσω Android Auto και Apple CarPlay.
Τέλος, το Aygo X κάνει ένα άλμα προόδου στον τομέα της ασφάλειας, εισάγοντας το Toyota Safety Sense ως στάνταρ εξοπλισμό σε όλες τις αγορές για πρώτη φορά σε μοντέλο της compact A κατηγορίας. Η τελευταία έκδοση του Toyota Safety Sense χρησιμοποιεί ένα συνδυασμό αισθητήρα μονοεστικής κάμερας και ραντάρ χιλιοστομετρικού κύματος. Το Pre-Collision System (PCS) με ανίχνευση οχήματος λειτουργεί τώρα με υψηλότερες ταχύτητες. Ντεμπούτο στο Aygo X κάνουν οι τεχνολογίες Pedestrian Detection (για ανίχνευση πεζού ημέρα & νύχτα), Cyclist Detection (ανίχνευση δικυκλιστή την ημέρα), Collision Mitigation Support, Intelligent Adaptive Cruise Control, Lane Trace Assist και Emergency Steering Assist. Το Aygo X διαθέτει πρόσθετα χαρακτηριστικά παθητικής ασφάλειας, όπως δομικές ενισχύσεις για απορρόφηση της ενέργειας σύγκρουσης, ώστε να διασφαλίζεται ολοκληρωμένη ασφάλεια.