Από την έντυπη έκδοση
Της Κατερίνας Τζωρτζινάκη
[email protected]
Με αφορμή τη δημοσιοποίηση του «πόθεν έσχες» των βουλευτών, έγιναν πάλι οι ίδιες συζητήσεις και αναλύσεις που γίνονται κάθε χρόνο. Οι πιο πλούσιοι, οι μεγαλοκαταθέτες, οι άσοι στις επενδύσεις, οι κτηματίες, της πολιτικής οι αισθηματίες.
Δηλώσεις-σεντόνι, σε μια επαναλαμβανόμενη παράσταση τήρησης των προσχημάτων, με ερωτήματα σχημάτων.
Ούτε ποιοι είναι έχοντες και κατέχοντες με απασχολεί, ούτε τα ακίνητα και τα αυτοκίνητά τους λιμπίζομαι, ούτε με τις καταθέσεις τους ζαλίζομαι, αν και με τα δάνεια ορισμένων προβληματίζομαι. Έχει καταντήσει βαρετό ότι το πόθεν έσχες είναι μόνο «έσχες» και καθόλου «πόθεν».
Είναι βαρετό, αλλά το θεωρείς φυσικό. Δεν είναι. Αν θέλεις πραγματικά να βρεις το «πόθεν έσχες», δεν θα ξεκινήσεις από τον τελευταίο χρόνο. Θα πας, ας πούμε, στις παρθενικές δηλώσεις, αυτές που υπέβαλαν κατά την πρώτη εκλογή τους.
Έτσι, όπως είναι η διαδικασία, βλέπεις αυτά που πρέπει να δεις. Σίγουρα, δεν είναι στη πλειονότητά τους οι δηλώσεις ανειλικρινείς ή ελλιπείς, αλλά ας είμαστε σοβαροί. Υπάρχουν τρόποι για να κρύψεις -αν το επιθυμείς- κάτι. Αν και η καλύτερη κρυψώνα είναι η δημόσια θέα. Ποιος δεν θυμάται ένα «πόθεν έσχες», τόσο καθαρό, σαν να διαφήμιζε απορρυπαντικό; Λογικό, αφού είχε βγει από πλυντήριο καλό.
Διάβαζα για ένα γλυπτό, που δεν ήταν αυτό που φαινόταν. Μια ακολουθία από σκηνές μάχης χαραγμένες στην πέτρα, όπου ξεχώριζε ένας πολεμιστής, βασιλιάς. Η επανάληψη της μορφής του έδινε μια αίσθηση κίνησης. Γενιές και γενιές είδαν αυτό που ήθελε ο καλλιτέχνης: ένα κλασικό πολεμικό μοτίβο, από το οποίο σύντομα ξεκολλάει το μάτι, γιατί συνέλαβε την επανάληψη, εννόησε τον κανόνα ότι το κάθε κομμάτι αντιπροσωπεύει το όλον. Υπάρχει, όμως, ένα κομματάκι που αναιρεί την εικόνα, που είναι από μόνο του ένα άλλο όλον.
Χαμένη μέσα στις πολεμικές σκηνές, η φιγούρα του βασιλιά να αποκεφαλίζει μια κοπελιά. Τη νύφη του γλύπτη. Το έργο εκτέθηκε, κανείς δεν μπερδεύτηκε. Όλοι είδαν μια ακολουθία από επαναλαμβανόμενες σκηνές.
Γιατί τι βλέπουμε εμείς με τα «πόθεν έσχες»; Επαναλήψεις εικόνων. Για τα μάτια του κόσμου.