Το χρονοδιάγραμμα του Νέου Κυβερνητικό Πάρκου «Ανδρέας Λεντάκης» στις εγκαταστάσεις της παλιάς ΠΥΡΚΑΛ, στον δήμο Δάφνης-Υμηττού,προβλέπει ότι το πρώτο εξάμηνο θα περάσει από τη διυπουργική επιτροπή η έγκριση του έργου. Εντός του δευτέρου εξαμήνου θα ξεκινήσει η διαδικασία της απαλλοτρίωσης. Η έναρξη κατασκευής θα γίνει εντός του 2023 και η σταδιακή έναρξη λειτουργίας την διετία 2025-2026.
Αυτό αναφέρθηκε στη σημερινή διαδικτυακή συνέντευξη Τύπου του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων με θέμα: Tο Νέο Κυβερνητικό Πάρκο στις εγκαταστάσεις της παλιάς ΠΥΡΚΑΛ, στον δήμο Δάφνης-Υμηττού.
Όπως σημειώθηκε από τους ομιλητές, θα υπάρξει μια πολύ μεγάλη επενδυτική κινητοποίηση, που θα αλλάξει ουσιαστικά, τη μορφή του κέντρου της Αθήνας.
Ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. 'Αδωνις Γεωργιάδης σημείωσε στην ομιλία του ότι το κυβερνητικό πάρκο «θα αλλάξει τη ζωή των κατοίκων στην πρωτεύουσα, καθώς θα απελευθερώσει χιλιάδες τετραγωνικά στο κέντρο των Αθηνών για να μπορέσουν αυτά να αναπτυχθούν σε άλλες, πιο φιλικές προς τον πολίτη δραστηριότητες, ανάλογα τις χρήσεις που θα αποκτήσει στο μέλλον το κάθε κτήριο»
. Ο υπουργός ανέφερε ως παράδειγμα τη μεταφορά του υπουργείου Παιδείας από την Μητροπόλεως στο Ολυμπιακό Στάδιο, και τη δυνατότητα που δόθηκε στο παλαιό κτήριο, να είναι σήμερα ένα ξενοδοχείο στην Αθήνα με προνομιακή θέα. «Δεν σας κρύβω προσωπικά για το δικό μου το γραφείο - δεν ξέρω εάν συμφωνούν και οι συνάδελφοι υπουργοί που είναι παρόντες - πολλές φορές είχα σκεφτεί ότι θα ήταν ένα άριστο ξενοδοχείο, ίσως με μία από τις καλύτερες θέες που μπορεί να έχει κάποιο δωμάτιο στο κέντρο της Αθήνας. Εν πάση περιπτώσει, αυτά θα τα κρίνει η ζωή στο μέλλον. Δεν θέλω να προδικάσω» είπε ο υπουργός.
Ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, σημείωσε ότι: η δημιουργία του κυβερνητικού πάρκου στον χώρο του πρώην εργοστασίου της ΠΥΡΚΑΛ θα αποτελέσει «πνεύμονα» για την περιοχή, αποδίδοντας 80 στρέμματα πρασίνου και 40 στρέμματα κοινόχρηστων χώρων στους πολίτες, ενώ παράλληλα θα φιλοξενήσει τις υπηρεσίες 9 υπουργείων και άλλων οργανισμών. Το έργο θα συμπληρωθεί από σημαντικά έργα ανάπλασης, που θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής των κατοίκων και θα μειώσει την κατανάλωση ενέργειας των μεταφερόμενων υπηρεσιών κατά 60%-70%, καθώς οι νέες εγκαταστάσεις θα είναι βιοκλιματικές.
Ειδικότερα, στο πάρκο, σε κοντινά μεταξύ τους κτίρια, θα στεγαστούν οι κεντρικές υπηρεσίες των υπουργείων Οικονομικών, Εσωτερικών, Ανάπτυξης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Αγροτικής Ανάπτυξης, Τουρισμού, Εργασίας, Υγείας, Πολιτισμού και Προεδρίας της Κυβέρνησης.
Σημειώνεται ότι σήμερα, οι κεντρικές υπηρεσίες των παραπάνω υπουργείων, στεγάζονται συνολικά σε 127 κτίρια στο λεκανοπέδιο. Τα μισθώματα που καταβάλλονται ετησίως, μαζί με τις λειτουργικές και κοινόχρηστες δαπάνες, υπερβαίνουν τα 33 εκατ. ευρώ. Ενδεικτικά ανέφερε ο κ. Σταϊκούρας, ότι η ετήσια δαπάνη του υπουργείου Οικονομικών, για τη στέγαση των υπηρεσιών του στο λεκανοπέδιο Αττικής, ανέρχεται σε περίπου 6 εκατ. ευρώ.
Ο ίδιος υπογράμμισε ότι η υλοποίηση του έργου θα γίνει μέσω σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Το συνολικό κόστος κατασκευής, το οποίο θα βαρύνει τον ιδιώτη, θα φθάσει τα 250 εκατ. ευρώ, και κατόπιν το Δημόσιο θα καταβάλλει μισθώματα για προκαθορισμένη περίοδο και στο τέλος της σύμβασης τα κτίρια θα περιέλθουν, και πάλι, στην ιδιοκτησία του Ελληνικού Δημοσίου.
Όπως σημείωσε ο ίδιος, το άμεσο δημοσιονομικό όφελος από τη μεταστέγαση, σε ορίζοντα 30ετίας, θα ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ. Από αυτό το ποσό, τα 520 εκατ. ευρώ αφορούν σε μείωση του λειτουργικού κόστους (μισθώματα και λειτουργικά έξοδα), τα 270 εκατ. ευρώ από την εκμετάλλευση των ακινήτων του Δημοσίου που απελευθερώνονται, και τα 210 εκατ. ευρώ από φόρους και τέλη που σχετίζονται, άμεσα ή έμμεσα, με το έργο.
Το υπουργείο Οικονομικών αναλαμβάνει τη διαδικασία μεταβίβασης της κυριότητας του ακινήτου της εταιρείας Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ), στο υπουργείο Οικονομικών, αναθέτοντας μεταξύ άλλων την εκπόνηση μελέτης σε δυο ανεξάρτητους πιστοποιημένους εκτιμητές από το Μητρώο Εκτιμητών του υπουργείου Οικονομικών, για τον υπολογισμό της εύλογης αξίας του ακινήτου, την Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου (ΑΜΚ) της ΕΑΣ για τη χρηματοδότηση της μεταφοράς της παραγωγικής διαδικασίας στο Λαύριο, καθώς και την εκπόνηση όλων των σχετικών μελετών, με κυριότερες τη μελέτη καταγραφής της παραγωγικής διαδικασίας και της μελέτης μετεγκατάστασης του εξοπλισμού, προκειμένου να συνεχίσει να επιτελεί τον στρατηγικό της ρόλο για την Εθνική 'Αμυνα και την ελληνική οικονομία.
Επίσης, αναλαμβάνει την υλοποίηση της πολεοδομικής ωρίμανσης του ακινήτου, δηλαδή την επιλογή της μεθόδου πολεοδόμησης, καθώς επίσης και την ανάθεση πολεοδομικής μελέτης, Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, κυκλοφοριακής μελέτης και τέλος φυτοτεχνικής μελέτης».
Τέλος, αναλαμβάνει το συντονισμό της αξιοποίησης των ακινήτων που απελευθερώνονται από τη μεταφορά υπουργείων και οργανισμών.
Ο υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ, 'Ακης Σκέρτσος δήλωσε ότι εδώ και τρεις, τέσσερις μήνες έχει γίνει πολύ σημαντική προσπάθεια για να γίνουν οι κατάλληλες προμελέτες και σημείωσε ότι πρόκειται για ένα εμβληματικό έργο «win - win για όλους, για τον δήμο, για την την ίδια την ΕΑΣ, για το κράτος, για τους δημοσίους υπαλλήλους, για τους εργαζόμενους, αλλά και για τους πολίτες και τη σχέση που έχουν με το Δημόσιο».
Ο ίδιος υπενθύμισε ότι τα 9 υπουργεία αυτή τη στιγμή, στεγάζονται σε 20 ιδιόκτητα κρατικά κτήρια και σε 107 ιδιωτικά κτήρια. «'Αρα, θα υπάρξει μια πολύ μεγάλη επενδυτική κινητοποίηση, που θα αλλάξει ουσιαστικά και τη μορφή του κέντρου της Αθήνας. Είμαστε μόνο στην αρχή μιας μεγάλης εμβληματικής πρωτοβουλίας» όπως σημείωσε, διαβεβαιώνοντας πως «φυσικά θα γίνει διαβούλευση όπου χρειάζεται».
Ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Νίκος Παπαθανάσης, από την πλευρά του σημείωσε: «Έχουμε ένα εργοστάσιο εκεί το οποίο λειτουργεί εντός οικιστικής ζώνης. Όταν δημιουργήθηκε το εργοστάσιο η περιοχή ήταν τελείως διαφορετική. Η λειτουργία του πλέον μεταφέρεται στο Λαύριο. Να σημειώσουμε ότι στο Λαύριο λειτουργεί ήδη η επιχείρηση, δηλαδή η επιχείρηση έχει τέσσερις εγκαταστάσεις, μία εκ των οποίων είναι ο Υμηττός, επομένως να συνεχίσει τη λειτουργία στο Λαύριο όπου εκεί κατέχει 3.600 στρέμματα, τεράστια έκταση και μεγάλη δυνατότητα για λειτουργία και συνέχιση της λειτουργίας των ελληνικών αμυντικών συστημάτων σε πολύ καλύτερες εγκαταστάσεις.
Με την κατασκευή του κυβερνητικού πάρκου αναβαθμίζουμε το περιβάλλον, διότι η μεγαλύτερη επιφάνεια αποδίδεται στους κατοίκους... Από τα κτίρια που υφίστανται σήμερα, που καταλαμβάνουν περίπου 110.000τμ, τα διατηρούμενα είναι 25, κατεδαφίζονται τα 66.
Σαφώς αυτό είναι σε συνεννόηση με το υπουργείο Πολιτισμού, που θα ακολουθήσει την διαδικασία του χαρακτηρισμού των κτιρίων, έτσι ώστε τα διατηρητέα κτίρια να παραμείνουν, και οι όποιες παρεμβάσεις να γίνουν στο εσωτερικό τους. Από τα διατηρούμενα κτίρια θα παραμείνουν 41.000 τ.μ.. Τα κτίρια αυτά έχουν κατασκευαστεί σε τρεις αρχιτεκτονικές περιόδους ξεκινώντας από τον 19ο αιώνα, στις αρχές του αιώνα, το 1930, κατόπιν έχουμε την περίοδο του 1930 έως το 1950 και μετά το 1950 τελευταία κτίρια ως το 2000».
Ο αναπληρωτής υπουργός γνωστοποίησε ότι θα υπάρξει αύξηση ωφέλιμης επιφάνειας με την προσθήκη εσωτερικών ορόφων. Δηλαδή τα κτίρια τα οποία θα παραμείνουν και εσωτερικά θα δημιουργηθούν οι χώροι εργασίας, αυξάνονται στην επιφάνειά τους κατά 55% με εσωτερικές διαρρυθμίσεις. Από 41.000 τ.μ. θα υπάρξει προσθήκη 22.000 τ.μ. εσωτερικών χώρων σε ορόφους.
Στα 25 κτίρια με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, θα δημιουργηθούν μουσεία, δομές πολιτισμού και το Μουσείο της Βιομηχανικής Ιστορίας της χώρας, που ταυτόχρονα θα περιλαμβάνει και την Ιστορία της ΠΥΡΚΑΛ.
Ο κ. Παπαθανάσης σημείωσε ότι ο συντελεστής δόμησης είναι πολύ φιλικός με το περιβάλλον. Είναι 0,9 - και πρόσθεσε ότι από τα 155 στρέμματα, μόνο τα 35 στρέμματα θα δομηθούν, αφήνοντας 120 στρέμματα διαθέσιμο χώρο υπό μορφήν πάρκου και υπό μορφή πλατειών και πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων.
Σε ό,τι αφορά στην κυκλοφοριακή μελέτη, ο αναπληρωτής υπουργός είπε ότι θα υπάρξει συγκοινωνιακή μελέτη, αν και ο σταθμός του μετρό στη Δάφνη απέχει 7 λεπτά περπατώντας, ενώ περνούν και έξι λεωφορειακές γραμμές.
Όπως σημείωσε, υπάρχουν σκέψεις για μια κυκλική γραμμή μεταξύ του σταθμού Δάφνης και του κυβερνητικού πάρκου που θα εξυπηρετεί τους εργαζόμενους και το κοινό που επισκέπτεται το κυβερνητικό πάρκο, σχεδιάζεται ένα υπόγειο πάρκινγκ και ποδηλατόδρομοι 4.000 μέτρων, πεζόδρομοι περίπου 9.000 μέτρων, ενώ με τα βιοκλιματικά κτίρια θα επιτυγχάνεται 74,2% μεσοσταθμική μείωση της ενεργειακής ανάγκης. «Δηλαδή, από 350 κιλοβατόρες ανά τ.μ. ανά έτος - συνήθως έχουμε 80 με 100 κιλοβατόρες - άρα έχουμε μεσοσταθμικά 74,2%, μπορεί να είναι και μεγαλύτερο το νούμερο αυτό, ανάλογα και η μείωση εκπομπών ρύπων σε σχέση με τα συμβατικά κτίρια ακριβώς από τη λειτουργία του κτιρίου και από τα υλικά, και είναι της τάξεως του 60%» εξήγησε ο αναπληρωτής υπουργός.
Ο προϋπολογισμός του κόστους κατασκευής είναι 250 εκατ. ευρώ, και με την προκήρυξη του έργου ως ΣΔΙΤ, θα συμπεριληφθεί και η τεχνική διαχείριση και συντήρηση των υποδομών. Εντός του δευτέρου εξαμήνου θα ξεκινήσει η διαδικασία της απαλλοτρίωσης. Η έναρξη κατασκευής θα γίνει εντός του 2023 και η σταδιακή έναρξη λειτουργίας 2025-2026 αποδίδοντας κατ' αρχάς στο δήμο και στην τοπική κοινωνία χώρους που τους έχουν ανάγκη.
Ο γενικός γραμματέας Ιδιωτικών Επενδύσεων και ΣΔΙΤ, Ορέστης Καβαλάκης, δήλωσε ότι: «Αμέσως μετά την ένταξη του έργου στο νόμο των ΣΔΙΤ, θα κυλήσει η διαδικασία της αναγκαστικής απαλλοτρίωσης και η διαδικασία των απαλλοτριώσεων μπορεί να τρέχει παράλληλα με τη διαγωνιστική διαδικασία. Η διαγωνιστική διαδικασία έχει συνήθως δύο φάσεις: Η πρώτη φάση είναι η υποβολή φακέλων, εκδήλωση ενδιαφέροντος και η δεύτερη είναι ο ανταγωνιστικός διάλογος και η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών, η οποία μέχρι σήμερα ένας μέσος όρος περίπου είναι στους 18-24 μήνες».
Ο κ. Καβαλάκης σημείωσε ότι ο ανάδοχος έχει την ευθύνη της μακροχρόνιας συντήρησης και λειτουργίας του έργου, και συνεπώς έχει και την ευθύνη αποκατάστασης οποιασδήποτε αστοχίας. Η αποπληρωμή θα γίνει σταδιακά σε βάθος χρόνου, απελευθερώνοντας με αυτό τον τρόπο δημόσιους πόρους για να επιδιωχθούν περισσότερες αναπτυξιακές προτεραιότητες. Έτσι δεν απαιτείται άμεση εκταμίευση των δημοσίων πόρων για την αποπληρωμή του έργου με την παραλαβή.