Ερώτηση με θέμα: «9 Έλληνες ναυτικοί, των οποίων κινδυνεύει η υγεία τους, εγκλωβισμένοι για 8 μήνες στο πλοίο Angelic Power, ανοιχτά της Κίνας» κατέθεσαν 47 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία με πρωτοβουλία του Τομεάρχη Ναυτιλίας Ν. Σαντορινιού και του Τομεάρχη Εξωτερικών Γ. Κατρούγκαλου.
Στο κείμενο της ερώτησης, οι βουλευτές αναφέρουν ότι, σύμφωνα με πρόσφατη ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ένωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ) 22 ναυτικοί, εκ των οποίων 9 Έλληνες- ο πλοίαρχος, ένας τεχνικός και 7 ναυτικοί-, μέλη του πληρώματος του φορτηγού πλοίου «Αngelic Power», Ελληνικής σημαίας και ελληνικών συμφερόντων, βρίσκονται εγκλωβισμένοι νότια της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας για περίπου 8 μήνες, μέσα σε δύσκολες, για την υγεία τους και την ψυχική τους ισορροπία, συνθήκες.
Όπως σημειώνεται και σε σχετικά δημοσιεύματα, συνεχίζουν οι βουλευτές, διαφορές μεταξύ των ναυτιλιακών εταιρειών και των τραπεζών, έχουν σαν αποτέλεσμα την «ακινητοποίηση» του πλοίου σε αγκυροβόλιο και τον εγκλωβισμό του πληρώματος, το οποίο πια αντιμετωπίζει πολλά και σοβαρά προβλήματα υγείας και χρήζει άμεσης ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης.
Το «Αngelic Power», επισημαίνουν οι βουλευτές, που μετέφερε κάρβουνο από την Ινδονησία, είχε σαν προορισμό την Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, όπου και έφτασε τον Ιούλιο του 2020. Άδεια για να ξεφορτώσει έλαβε μετά από 6 μήνες (27/1/2021), διάστημα κατά το οποίο οι ναυτικοί παρέμεναν εγκλωβισμένοι μέσα στο πλοίο, χωρίς να υπάρχει καμία παρέμβαση ή μέριμνα για την κατάστασή τους από την διαχειρίστρια εταιρεία.
Ο σύγχρονος Γολγοθάς όμως των 13 αλλοδαπών και 9 Ελλήνων ναυτικών, όπως υποστηρίζουν οι βουλευτές, δεν σταμάτησε εκεί. Από τις 27/1/2021 το πλοίο είναι στάσιμο και αγκυροβολημένο ανοιχτά της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας, όπως επαληθεύεται και από το MarineTraffic με τους ναυτικούς να παραμένουν μέσα στο πλοίο και χωρίς να υπάρχει καμία ενημέρωση για το πλάνο αναχώρησης και επαναπατρισμού τους.
Οι βουλευτές σημειώνουν ότι όπως τονίζουν οι συγγενείς των Ελλήνων ναυτικών, ο ναυτικός πράκτορας είχε παρακρατήσει για μήνες τα διαβατήριά τους, η Σύμβαση Εργασίας έχει λήξει για όλους τους ναυτεργάτες, δεν έχουν καμία ενημέρωση για το πότε θα μπορέσουν να πάρουν το δρόμο της επιστροφής, δεν έχουν ακόμη εξοφληθεί τα δεδουλευμένα τους, ενώ οι αρμόδιες αρχές και η διαχειρίστρια εταιρεία δεν έχουν παρέμβει για την αναγκαία περίθαλψη των σοβαρών, πια, προβλημάτων υγείας που έχουν προκύψει. Επιπλέον, μετά τους τόσους μήνες ανείπωτης ταλαιπωρίας και κούρασης, λόγω της άτυπης αυτής ομηρίας, οι ναυτικοί είναι πλέον αντιμέτωποι με τον άμεσο κίνδυνο της πείνας και της εγκατάλειψης, αφού τελειώνουν τα τρόφιμα και τα καύσιμα στο πλοίο.
Μέχρι στιγμής, υπογραμμίζουν, παρά τις προσπάθειες των συγγενών των ναυτικών, καμία πρόοδος για την επίλυση της κατάστασης και για την επιστροφή των ναυτικών, δεν έχει συντελεστεί, ενώ η εταιρεία δεν έχει προβεί σε καμία επικοινωνία, δεν έχει λάβει καμία πρωτοβουλία, όπως και καμία ευθύνη.
Επειδή, η υγεία και η ασφάλεια των 22 αυτών ναυτικών, μεταξύ των οποίων και 9 Ελλήνων, βρίσκεται σε άμεσο κίνδυνο,
Επειδή, είναι υποχρέωση της Πολιτείας να λάβει όλες τις απαραίτητες πρωτοβουλίες και να προβεί στις πρέπουσες διεθνείς επαφές, έτσι ώστε να εφαρμοστούν οι Διεθνείς Κανόνες για την προστασία της ναυτεργασίας, να απεγκλωβιστούν οι ναυτικοί, να επαναπατριστούν οι Έλληνες ναυτικοί και να πιεστεί η εταιρεία να αναλάβει άμεσα μέτρα και ευθύνες,
Επειδή, η κατάσταση πάνω στο Angelic Power, μέρα τη μέρα χειροτερεύει και οι ζωές του πληρώματος είναι εκτεθειμένες σε πολλαπλούς κινδύνους,
Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί Εξωτερικών και Ναυτιλίας:
1. Σε ποιες ενέργειες έχουν προβεί τα συναρμόδια Υπουργεία έτσι ώστε να απεγκλωβιστούν οι 22 ναυτικοί και να επαναπατριστούν οι 9 Έλληνες;
2. Βρίσκονται τα αρμόδια Υπουργεία σε συνεργασία και επαφή με τις αρμόδιες αρχές της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας και τις εκεί ελληνικές προξενικές αρχές, ώστε να παρασχεθεί άμεσα ιατρική συνδρομή στους ναυτικούς του Angelic Power και να τερματιστεί ο εγκλωβισμός τους;
3. Ποιες οι επαφές που έχουν γίνει με την πλοιοκτήτρια εταιρεία; Τι είδους κυρώσεις, σύμφωνα με το νομικό πλαίσιο, έχουν επιβληθεί στην εταιρεία ελληνικών συμφερόντων, από το Υπουργείο Ναυτιλίας και ποιος ο χρονικός ορίζοντας κατακύρωσής τους;
4. Σε ποιαν ελληνικών συμφερόντων εταιρεία ανήκει το πλοίο, μιας και στο πρόσφατο Δελτίο Τύπου του Υπουργείου (24/3/2020) δεν αναφέρεται καμία πληροφορία ούτε για τη σημαία του πλοίου, ούτε για την επωνυμία της εταιρείας;
5. Εκτός από τις ενημερωτικές πρωτοβουλίες, έχει ζητηθεί η επέμβαση της Ομάδας Διαχείρισης Κρίσεων του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) αφού εδώ και 8μήνες οι ναυτικοί αυτοί βρίσκονται σε εξαιρετικά δεινή θέση;
6. Γνωρίζουν τα αρμόδια Υπουργεία, αν οι ασφαλιστικές ρήτρες του πλοίου περιλαμβάνουν την περίπτωση εγκατάλειψης ναυτικών; Και σε ποιες ενέργειες έχουν προβεί ούτως ώστε να υποχρεωθεί το P and I Club για την ενεργοποίησή τους;