Επιμέλεια: Φάνης Ζώης

Vertigo στις αερομεταφορές από τις απώλειες 5-7 δισ. ευρώ μηνιαίως λόγω της πανδημίας

Επί τα χείρω η αναθεώρηση των προβλέψεων της ΙΑΤΑ για φέτος
Παρασκευή, 26 Μαρτίου 2021 09:50
UPD:14:18
A- A A+

Χωρίς πυξίδα συνεχίζουν οι αερομεταφορές, καθώς όσο περνάνε οι μήνες του 2021 τόσο διαψεύδονται οι πιο αισιόδοξες εκτιμήσεις για την πορεία των ταξιδιών φέτος, με την οικονομική αιμορραγία των αεροπορικών εταιρειών να συνεχίζεται, «καίγοντας» 5-7δισ. ευρώ κάθε μήνα.

Ήδη η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) προχώρησε σε επί τα χείρω αναθεώρηση των προβλέψεών της, με τα στελέχη του οργανισμού να αναφέρουν ότι το 2021 ξεκίνησε χειρότερα από το πώς τελείωσε το 2020. Πλέον, η ανάκαμψη που αναμενόταν το δεύτερο τρίμηνο του 2021 μοιάζει ανέφικτη. Και αυτό διότι η πιθανότητα εμβολιασμού ενός ικανού ποσοστού του πληθυσμού απομακρύνεται συνεχώς, ενώ οι μεταλλάξεις του ιού δυσχεραίνουν το ενδεχόμενο της άρσης των ταξιδιωτικών περιορισμών.

Όπως επισημαίνουν στελέχη της ΙΑΤΑ: «Αν και τα προγράμματα εμβολιασμού αποκτούν βηματισμό, οι μεταλλάξεις του κορονοϊού οδηγούν στην επέκταση των ταξιδιωτικών περιορισμών. Η αβεβαιότητα σε σχέση με το πόσο θα διατηρηθούν αυτοί οι περιορισμοί έχει μεγάλο αντίκτυπο όσον αφορά τα μελλοντικά ταξίδια».

Μπροστά σε αυτό το σκηνικό που διαμορφώνεται, η ΙΑΤΑ, η οποία εκπροσωπεί 290 αεροπορικές που πραγματοποιούν το 82% της διεθνούς αεροπορικής κίνησης, αναθεώρησε τις εκτιμήσεις της για την πορεία του κλάδου τη φετινή χρονιά.

Πλέον τοποθετεί το ύψος της απώλειας ρευστότητας (cash burnout) για τις αεροπορικές στα επίπεδα των 62 με 80 δισ. ευρώ για το σύνολο του έτους, ενώ αρχικά είχε υπολογιστεί στα 40 δισ. ευρώ. Και αυτό διότι ο όγκος των κρατήσεων για τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο είναι πολύ χαμηλότερος από τις αρχικές εκτιμήσεις.

Η εικόνα δεν θα μπορούσε να είναι διαφορετική στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος», όπου οι επιδόσεις του Φεβρουάριου ήταν χειρότερες από αυτές του Ιανουάριου. Ειδικότερα, τον προηγούμενο μήνα, η επιβατική κίνηση στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας μειώθηκε κατά 85,5% σε σχέση με πέρυσι και κατά 85,1% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019. Οι επιβάτες εσωτερικού ήταν λιγότεροι κατά 76% και του εξωτερικού κατά 89,8%. Κατά το πρώτο δίμηνο του έτους ο αριθμός των πτήσεων στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών μειώθηκε σε 10.856, καταγράφοντας πτώση της τάξης του 58,8% σε σχέση με το 2020, που είχαν πραγματοποιηθεί 26.322 πτήσεις, και 58% σε σχέση με το 2019. Οι πτήσεις εσωτερικού μειώθηκαν κατά 40,6% και οι διεθνείς πτήσεις κατά 70,6% σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2020. Σημειώνεται ότι το πρώτο δίμηνο του 2020 δεν είχε επηρεαστεί από την πανδημία.

Τα ταξιδιωτικά πρωτόκολλα και τα διαβατήρια εμβολίων

Με την τουριστική βιομηχανία να παρέχει 27 εκατομμύρια θέσεις εργασίας σε ολόκληρη την Ευρώπη και να αντιπροσωπεύει περίπου το 10% του ευρωπαϊκού ΑΕΠ, οι χώρες του μπλοκ θέλουν απελπισμένα να ενθαρρύνουν την επιστροφή των τουριστών του καλοκαιριού, με το «ψηφιακό πράσινο πιστοποιητικό» ή διαβατήριο εμβολιασμού να φαίνεται ως η καταλληλότερη επιλογή για τη διευκόλυνση των ταξιδιών στην Ε.Ε. Ήδη 5 ελληνικοί προορισμοί συμπεριλαμβάνονται στους 15 κορυφαίους της Ε.Ε. για εμβολιασμένους τουρίστες. Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντε Λάιεν, έχει ταχθεί υπέρ του σχεδίου που πρότεινε ο Έλληνας πρωθυπουργός Κυριακός Μητσοτάκης για ένα κοινό πιστοποιητικό εμβολιασμού, ενώ και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας επεξεργάζεται ένα αντίστοιχο διεθνές πιστοποιητικό.

Είτε στην ψηφιακή είτε στην έντυπη μορφή του, το διαβατήριο ή πιστοποιητικό εμβολιασμού θα εκδίδεται από τη χώρα προέλευσης του ταξιδιώτη και θα του επιτρέπει να μετακινείται στην Ευρώπη και να έρθει στην Ευρώπη από τρίτη χώρα, χωρίς να απαιτείται η διεξαγωγή πρόσθετου διαγνωστικού τεστ για τον κορονοϊό ή η παραμονή του σε καραντίνα.

Πολλές ευρωπαϊκές χώρες έχουν ήδη δεσμευτεί να αναγνωρίσουν τόσο τα πιστοποιητικά που θα εκδίδονται από χώρες της ηπείρου όσο και τα πιστοποιητικά διεθνούς επιπέδου άλλων χωρών.

Στην κορυφή της λίστας των χωρών που έχουν δεσμευτεί ήδη να καλωσορίσουν τους επισκέπτες που θα έχουν πιστοποιητικό εμβολιασμού (επίσης γνωστό ως διαβατήριο εμβολιασμού, διαβατήριο Covid-19 ή κορονο-διαβατήριο) είναι η Ισλανδία, η πρώτη ευρωπαϊκή χώρα που εκδίδει διαβατήρια Covid-19 για τους εμβολιασμένους πολίτες της.

Η χώρα είναι επίσης διατεθειμένη να αναγνωρίσει τα πιστοποιητικά εμβολιασμού, ξεκινώντας από αυτά που θα εκδώσουν οι υπόλοιπες 26 ευρωπαϊκές χώρες που ανήκουν στον χώρο Σένγκεν.

Η Ελλάδα και η Πορτογαλία (ειδικότερα οι αυτόνομες περιοχές των Νήσων Μαδέρα και των Αζορών), αλλά και η Γεωργία, η Σουηδία, η Δανία, η Ισπανία, η Ιταλία, η Πολωνία και η Δημοκρατία της Τσεχίας κινούνται επίσης προς την ίδια κατεύθυνση και αρχίζουν να υιοθετούν χαλαρότερα μέτρα για τους εμβολιασμένους ταξιδιώτες, εκδίδοντας κορονο-διαβατήρια για τους εμβολιασμένους πολίτες τους και αναγνωρίζοντας τα αντίστοιχα διαβατήρια/πιστοποιητικά εμβολιασμού που εκδίδονται από άλλες ευρωπαϊκές και μη χώρες.

Υπενθυμίζεται ότι υπέρ της εφαρμογής των απαραίτητων ταξιδιωτικών πρωτοκόλλων και οδηγιών έχουν ταχθεί και οι ελληνικές αεροπορικές εταιρείες, με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Aegean, Δημήτρη Γερογιάννη, να αναφέρει σε ειδική έκδοση της ΙΑΤΑ ότι ο τουρισμός και τα ταξίδια θα εξακολουθήσουν να κινούνται με αργούς ρυθμούς το 2021. «Πρόκειται για την έναρξη μιας σταδιακής, αλλά αργής επιστροφής στη “νέα κανονικότητα”», ανέφερε, προσθέτοντας πως για την ίδια την Aegean τα πλάνα για φέτος, πέραν της αυστηρής τήρησης των μέτρων για τη διασφάλιση της υγείας εργαζομένων και επιβατών, εστιάζουν στη διασύνδεση ενός αυξημένου αριθμού δημοφιλών νησιωτικών προορισμών με το εξωτερικό.

 

Χρησιμοποιήστε τα πλήκτρα ← → για να πλοηγηθείτε
 

ΑΦΙΕΡΩΜΑ Μεταφορές & Logistics