To Facebook και η Google της Alphabet, δύο από τους μεγαλύτερους «παίκτες» στον χώρο της online διαφήμισης, χρησιμοποίησαν μια σειρά από συμφωνίας για να ενισχύσουν τις θέσεις τους στην αγορά παράνομα, υποστηρίζουν το Τέξας και άλλες εννιά πολιτείες των ΗΠΑ σε μια αγωγή κατά της Google την Τετάρτη.
Όπως σημειώνει το Reuters, Google και Facebook είναι μεγάλοι ανταγωνιστές στον χώρο, όπου μαζί κατέχουν πάνω από το ήμισυ της παγκόσμιας αγοράς. Οι δύο εταιρείες συμφώνησαν το 2018 να αρχίσει να παρέχεται στους διαφημιστικούς πελάτες του Facebook η επιλογή να μπαίνουν διαφημίσεις εντός του δικτύου των publishing partners της Google, όπως αναφέρει η καταγγελία. Ανώτατα στελέχη των εταιρειών υπέγραψαν, όπως σημειώνεται σχετικά. Σε αυτό το πλαίσιο, για παράδειγμα, ένα blog για αθλητικά παπούτσια που χρησιμοποιεί λογισμικό της Google για να πουλά διαφημίσεις θα μπορούσε να καταλήξει να παράγει έσοδα από ένα κατάστημα λιανικής που αγόρασε διαφημίσεις στο Facebook.
Η Google έκανε παρόμοιες συνεργασίες με άλλες διαφημιστικές εταιρείες, στο πλαίσιο μιας προσπάθειας να διατηρήσει μερίδιο της αγοράς η οποία εσωτερικά είχε τον κωδικό Project Jedi, ανέφερε πηγή με γνώση επί του θέματος. Ωστόσο, σύμφωνα με την εν λόγω αγωγή, η Google δεν ανακοίνωσε δημόσια πως παρείχε προνομιακή μεταχείριση στο Facebook, το οποίο, από πλευράς του, συμφώνησε να αποσύρει τη στήριξή του προς ανταγωνιστικό λογισμικό, το οποίο είχε αναπτυχθεί για τον περιορισμό της ισχύος της Google στην αγορά.
«Το Facebook αποφάσισε να χρησιμοποιήσει την απειλή του ανταγωνισμού απέναντι στη Google και μετά να κλείσει μια συμφωνία για να χειραγωγήσει τη δημοπρασία» αναφέρεται στην αγωγή, η οποία επικαλείται εσωτερικές επικοινωνίες.
Σε αντάλλαγμα, υποστηρίζουν οι πολιτείες, το Facebook είχε διάφορα οφέλη, μεταξύ των οποίων η πρόσβαση σε δεδομένα της Google και εξαιρέσεις σε κανόνες που επέτρεψαν να μπαίνουν περισσότερες διαφημίσεις των πελατών του σε σχέση με άλλους συνεργάτες της Google.
Ο Πίτερ Σότενφελς, εκπρόσωπος της Google, χαρακτήρισε τις κατηγορίες των πολιτειών ως ανακριβείς, και είπε ότι το Facebook δεν λαμβάνει ειδικά δεδομένα. Το Facebook δεν προέβη σε σχόλια.
Σύμφωνα με την αγωγή, Google και Facebook επιδόθηκαν επίσης σε «μαγείρεμα» τιμών διαφημίσεων και συνεχίζουν να συνεργάζονται- ωστόσο το συγκεκριμένο κομμάτι έχει λογοκριθεί και είναι ασαφές πώς και πότε οι εταιρείες φέρονται να αξιοποίησαν τη συγκεκριμένη «συμφωνία κατανομής αγοράς». Ωστόσο, σημειώνεται πως, «δεδομένης της έκτασης και του μεγέθους της συνεργασίας μεταξύ των δύο εταιρειών, Google και Facebook γνώριζαν καλά πως η συμφωνία τους θα προκαλούσε παραβιάσεις antitrust. Οι δύο εταιρείες συζήτησαν, διαπραγματεύτηκαν...πώς θα συνεργάζονταν».
Το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης διερευνά επίσης τη συμφωνία μεταξύ των δύο εταιρειών στο πλαίσιο έρευνας antitrust που διεξάγει για τη Google, ανέφεραν στο Reuters έξι άτομα ενήμερα για το θέμα.