Επιμέλεια: Δανάη Αλεξάκη, Λάμπρος Καραγεώργος, Στέλιος Παπαπέτρος

Προκλήσεις και στοχεύσεις για την ασφαλιστική αγορά

Ασφαλιστική μεταρρύθμιση, φορο-κίνητρα, υποχρεωτική ασφάλιση ακινήτων, ανασφάλιστα οχήματα
Τρίτη, 27 Οκτωβρίου 2020 11:10
UPD:17:28
A- A A+

Της Ειρήνης Σακελλάρη
[email protected]

Η μεγαλύτερη συμμετοχή στον δεύτερο πυλώνα ασφάλισης μέσω της δρομολογούμενης ασφαλιστικής μεταρρύθμισης, η εξασφάλιση φορολογικών κινήτρων για δαπάνες σε ασφαλιστήρια υγείας και σε προγράμματα συνταξιοδότησης - αποταμίευσης, η θεσμοθέτηση της υποχρεωτικής ασφάλισης των ακινήτων έναντι των φυσικών καταστροφών κι η επίλυση του πολυετούς προβλήματος με τα ανασφάλιστα οχήματα αποτελούν τέσσερις από τις βασικότερες στοχεύσεις της ασφαλιστικής αγοράς.

Η διοίκηση της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος έχει εστιασμένη την προσοχή της στο πώς ο κλάδος θα διευρύνει τα πεδία ανάπτυξης των εργασιών του και ως βασικότερο αυτών αντιλαμβάνεται τη μεγαλύτερη δυνατή συνδρομή του στον δεύτερο πυλώνα ασφάλισης, των επικουρικών συντάξεων και ειδικότερα των επαγγελματικών ταμείων. Η καθιέρωση ενός κεφαλαιοποιητικού συστήματος, όπως αυτό το οποίο προωθεί η κυβέρνηση για τον υπολογισμό και την απόδοση των μελλοντικών επικουρικών συντάξεων, θα δώσει τη δυνατότητα και στις ασφαλιστικές εταιρείες να συνδράμουν ως διαχειριστές κεφαλαίων στο νέο καθεστώς.

Παράλληλα, η Ένωση προσβλέπει στην εξασφάλιση φορολογικών κινήτρων για δαπάνες των ασφαλισμένων στον τρίτο πυλώνα ασφάλισης, όπως και για δαπάνες σε προϊόντα ασφάλισης υγείας. Πρόκειται για αίτημα της αγοράς το οποίο τέθηκε στο τραπέζι των διαβουλεύσεων με την πολιτεία μετά την κατάργηση σειράς φορολογικών κινήτρων κατά την περίοδο της 10ετούς κρίσης χρέους της χώρας. Τα στελέχη των ασφαλιστικών ομίλων εκτιμούν ότι με την αναγνώριση των φορο-κινήτρων ο κλάδος θα καταγράψει υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, μέσω των οποίων θα «επιστρέψει» στο Δημόσιο υψηλότερο κέρδος από τη «ζημιά» που θα έχει το ταμείο του με τη χορήγηση φοροαπαλλαγών.

Η τρίτη πρόκληση, αυτή της υποχρεωτικής ασφάλισης των κατοικιών έναντι του κινδύνου των φυσικών καταστροφών, έχει τεθεί στο τραπέζι του διαλόγου εδώ και αρκετά χρόνια. Ωστόσο, η οικονομική κρίση που δοκίμασε τη χώρα δεν άφησε πολλά περιθώρια για ανάλογες παρεμβάσεις από τις εκάστοτε κυβέρνησης, ενώ και σε αυτή τη φάση η πανδημική κρίση φαίνεται ότι, επίσης, δεν επιτρέπει, άμεσα τουλάχιστον, την ψήφιση σχετικής ρύθμισης. Κι αυτό παρά το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια οι καταστροφές από φυσικά φαινόμενα ήταν και περισσότερες αλλά και σφοδρότερες, όπως μεγαλύτερες ήταν και οι οικονομικές επιπτώσεις για το κράτος από τις καταβολές έκτακτων αποζημιώσεων σε πολίτες που επλήγησαν από ακραία καιρικά φαινόμενα.

Σε ό,τι αφορά, τέλος, τον περιορισμό των ανασφάλιστων οχημάτων, ο αριθμός των οποίων υπολογίζεται σήμερα σε 600.000, τα συναρμόδια υπουργεία φαίνεται να αντιλαμβάνονται την ορθότητα της σχετικής πρότασης στην οποία επιμένει η αγορά, όμως η πολυπλοκότητα του προβλήματος σε επίπεδο μηχανογράφησης προκαλεί ανυπέρβλητα εμπόδια. Βέβαια, δεν λείπουν από την αγορά και τα σχόλια ότι η πολιτεία κωλυσιεργεί διότι δεν επιθυμεί να οδηγηθεί σε ένα μέτρο που θα την υποχρεώσει να αποστέλλει… ραβασάκια με κυρώσεις σε εκατοντάδες χιλιάδες κατόχους οχημάτων δίχως σήμα ασφάλισης.

Η αποτύπωση της ασφαλιστικής αγοράς κατά την ΤτΕ

Το ενεργητικό των ασφαλιστικών επιχειρήσεων παρουσίασε αύξηση και διαμορφώθηκε στα 18,87 δισ. ευρώ, έναντι 17,06 δισ. εκ. ευρώ στο τέλος του προηγούμενου έτους, συνεχίζοντας την ανοδική τάση που έχει καταγραφεί τα τελευταία χρόνια, σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος στο τέλος του 2019. Όσον αφορά τη διάρθρωση του ενεργητικού, οι τοποθετήσεις σε κρατικά ομόλογα παραμένουν διαχρονικά η κύρια κατηγορία επενδύσεων των ασφαλιστικών επιχειρήσεων. Έτσι, στο τέλος του 2019 οι επενδύσεις σε κρατικά ομόλογα αποτέλεσαν το 46,9% του συνόλου του ενεργητικού, φθάνοντας τα 8,85 δισ. ευρώ, έναντι 45% και 7,68 δισ. ευρώ στο τέλος του 2018. Δεύτερη σημαντικότερη κατηγορία του ενεργητικού αποτελούν τα στοιχεία έναντι συμβολαίων, τον επενδυτικό κίνδυνο των οποίων φέρουν οι ασφαλισμένοι (δηλαδή ασφαλιστικά συμβόλαια οι αποδόσεις των οποίων συνδέονται με επενδύσεις ή συνδυάζονται με δείκτες). Στο τέλος του 2019 η κατηγορία αυτή του ενεργητικού ανήλθε σε 2,73 δισ. ευρώ, έναντι 2,34 δισ. ευρώ στο τέλος του 2018, και αποτέλεσε το 14,5% του συνόλου του ενεργητικού (Δεκέμβριος 2018: 13,7%). Η παραγωγή ακαθάριστων εγγεγραμμένων ασφαλίστρων στο σύνολο του κλάδου κατά τη διάρκεια του 2019 ανήλθε στα 4,05 δισ. ευρώ, αυξημένη κατά 6,7% έναντι του προηγούμενου έτους. Αντίστοιχα, αύξηση κατά 13,9% παρουσίασαν και οι ακαθάριστες αποζημιώσεις κατά το 2019, που έφθασαν τα 2,24 δισ. ευρώ, έναντι 1,96 δισ. ευρώ το 2018. Στο τέλος Δεκεμβρίου του 2019 η συνολική Κεφαλαιακή Απαίτηση Φερεγγυότητας (SCR) 23 του κλάδου των ασφαλιστικών επιχειρήσεων διαμορφώθηκε σε 1,89 δισ. ευρώ, ενώ τα συνολικά επιλέξιμα ίδια κεφάλαια ανήλθαν σε 3,41 δισ. ευρώ. 

 

Χρησιμοποιήστε τα πλήκτρα ← → για να πλοηγηθείτε
 

ΑΦΙΕΡΩΜΑ Ασφάλειες