Λ. Μενδώνη για τα αρχαία στον σταθμό μετρό «Βενιζέλου»: «... λύση είναι η προσωρινή απόσπαση και επανατοποθέτηση»

Δευτέρα, 21 Σεπτεμβρίου 2020 22:02
UPD:22:02
A- A A+

«Το μόνο αρμόδιο όργανο για τη διατύπωση ουσιαστικής γνώμης για τη μελέτη είναι το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο. Και προσωπικά έχω απόλυτη εμπιστοσύνη στα μέλη του Συμβουλίου, είναι επιστήμονες εγνωσμένου κύρους, και πιστεύω απόλυτα ότι θα αποφασίσουν κατά συνείδηση για το σταθμό Βενιζέλου».

Τα παραπάνω δήλωσε, μεταξύ άλλων, η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνα Μενδώνη, απαντώντας στην επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή ΜέΡΑ 25, Κρίτωνα Αρσένη, σχετικά με τις αρχαιότητες στον σταθμό μετρό Βενιζέλου στη Θεσσαλονίκη, όπως ενημερώνει με σχετική ανακοίνωσή του το ΥΠΠΟΑ.

Σημειώνεται ότι ο βουλευτής του ΜέΡΑ25 ζήτησε από την υπουργό «να σταματήσει το έγκλημα στο σταθμό Μετρό Βενιζέλου στην Θεσσαλονίκη» ειδικά όπως τόνισε «κάτω από το φως των νέων στοιχείων ακαταλληλότητας της μελέτης και παράνομων αποφάσεων». Την κάλεσε να ανασκευάσει το Υπουργείο την απόφασή του για την απόσπαση των αρχαιοτήτων και να προχωρήσει στην in situ ανάδειξή τους, ενώ επικαλέσθηκε την κοινή ανακοίνωση του Ενιαίου Συλλόγου Υπαλλήλων ΥΠΠΟΑ Αττικής, Στερεάς και Νήσων, της Πανελλήνιας Ενωσης Συντηρητών Αρχαιοτήτων, του Συλλόγου Εκτάκτων Αρχαιολόγων και του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, σύλλογοι που κατέθεσαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας αίτηση ακύρωσης της απόφασης απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων στον σταθμό. Ο βουλευτής του ΜέΡΑ25 άφησε αιχμές για την αντικατάσταση των μελών του ΚΑΣ από τη νέα κυβέρνηση της ΝΔ και υπογράμμισε πως «όλα δείχνουν ότι η αφαίρεση των αρχαιοτήτων θα καταστρέψει και τις αρχαιότητες από κάτω, ενώ θα διαταράξει ανεπανόρθωτα και την αρχαιολογική στρωματογραφία τους».

Όπως ενημερώνει η ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ, η υπουργός δήλωσε μεταξύ άλλων ότι «στις 04.08.2020 υπεβλήθη από την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ στις αρμόδιες Υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ, με σκοπό την εισαγωγή της στο ΚΑΣ, η μελέτη απόσπασης, προσωρινής τοποθέτησης, αποθήκευσης και επανατοποθέτησης των αρχαιολογικών ευρημάτων στο Σταθμό «Βενιζέλου», η οποία εκπονήθηκε από μελετητικό γραφείο».

«Από τότε μέχρι σήμερα που μιλάμε», συνέχισε η κα Μενδώνη, «οι υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού, οι αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες έχουν πραγματοποιήσει διάφορες αυτοψίες, διάφορες συναντήσεις και στις 10.09.2020 πραγματοποιήθηκε συνολική αυτοψία, παρουσία και του ΓΓΠ του ΥΠΠΟΑ, στελεχών της Αττικό Μετρό και στελεχών της Αναδόχου Κοινοπραξίας. Σε συνέχεια της αυτοψίας αυτής, ζητήθηκε από τους μελετητές η αποστολή ορισμένων συμπληρωματικών στοιχείων, πράγμα το οποίο έγινε με την κατάθεσή τους την Πέμπτη 17/9. Κατόπιν των ανωτέρω, οι Υπηρεσίες του Υπουργείου προετοιμάζουν τον φάκελο για εισαγωγή στο ΚΑΣ - θα εισαχθεί την Τετάρτη 23/9. Έχει ήδη αναρτηθεί στον κόμβο του Υπουργείου η ημερήσια διάταξη του Συμβουλίου», πληροφόρησε η υπουργός Πολιτισμού. «Για να μη δημιουργούμε εντυπώσεις, τρεις γνωμοδοτήσεις του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου διαχρονικά, ήταν υπέρ της απόσπασης των αρχαιοτήτων και της επανατοποθέτησής τους και μία γνωμοδότηση είναι κατά. Επίσης, και ο ΣΥΡΙΖΑ, το 2015, όταν ανέλαβε, άλλαξε τα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου για τους δικούς του λόγους. Πάντως, σε κάθε περίπτωση, αυτό είναι στην ευχέρεια του εκάστοτε Υπουργού. Δεν αντίκειται σε κανέναν νόμο. Για να ξέρουμε τι λέμε ως παρανομία», τόνισε στη δευτερολογία της η κα Μενδώνη, υπογραμμίζοντας μεταξύ άλλων: «Δεν υπεβλήθη καμία μελέτη, που να είναι εφικτή η κατασκευή του Μετρό, με κατά χώρα διατήρηση των αρχαιοτήτων. Δεν υπάρχει μελέτη. Είτε θέλετε να το δεχτείτε είτε όχι. Επομένως, η μοναδική τεχνική λύση για την προστασία και την ανάδειξη των ευρημάτων και για την ομαλή και ασφαλή λειτουργία του σταθμού, και την κατασκευή του Μετρό, είναι η προσωρινή απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων».

Η υπουργός Πολιτισμού πρόσθεσε ότι «υπάρχει προφανής αδυναμία να υλοποιηθεί μία ''μελέτη'', η οποία προσκομίστηκε ανυπόγραφη. Η προηγούμενη διοίκηση του Μετρό, και όχι η διοίκηση, την οποία διόρισε η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έβγαλε ακατάλληλη τη μελέτη την οποία κάποια στιγμή προσκόμισε ο ανάδοχος. Αυτά όλα, δεν τα λέμε εμείς. Τεκμηριώνονται με έγγραφα. Αυτό το οποίο θα ήταν πολύ επικίνδυνο, θα ήταν να προχωρήσει κανείς στην εφαρμογή μίας δήθεν μελέτης μέχρι το 2023, πράγμα το οποίο ήταν εντελώς ανέφικτο».

«Ακόμη και αν μπορούσε - που δεν μπορεί να γίνει - δεν θα μπορούσε το έργο να εκτελεστεί νωρίτερα από το 2026. Επομένως, σε κάθε περίπτωση, με τη λύση αυτή που προτείνεται, τα 712 εκατομμύρια ευρώ που στοιχίζει συνολικά το έργο, θα έπρεπε να επιστραφούν στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Σύμφωνα με την Απόφαση του 2020, οι αρχαιότητες που αποσπώνται επανατοποθετούνται σε ποσοστό 92%. Δεν διαλύονται, όπως συστηματικά θέλετε να λέτε. Κατά 92% τοποθετούνται. Είναι ακριβώς το ίδιο ποσοστό, με το οποίο θα μπορούσαν να αναδειχθούν κατά χώρα. Επίσης, όταν αποσπαστούν οι αρχαιότητες, τα υποκείμενα ενδεχομένως αρχαία, είναι προφανές ότι θα ανασκαφούν. Εάν δεν αποσπαστούν οι αρχαιότητες, πολύ απλά δεν θα ξέρουμε τι υπάρχει από κάτω», συνέχισε στη δευτερολογία της η υπουργός Πολιτισμού. Και πρόσθεσε: «Για την απόσπαση ακολουθείται συγκεκριμένη μεθοδολογία με πλήρη τήρηση των κανόνων της τέχνης και της επιστήμης, λαμβανομένης υπόψη της ιδιαιτερότητας, της μοναδικότητας και της σπουδαιότητας του συγκεκριμένου εγχειρήματος. Ανάλογη μεθοδολογία έχει υλοποιηθεί κατά την απόσπαση αρχαιοτήτων από το ανατολικό και δυτικό φρέαρ του Σταθμού Βενιζέλου, την απόσπαση αρχαιοτήτων στη βόρεια και νότια είσοδο του Σταθμού Αγίας Σοφίας - και σας βεβαιώ ότι κατά την επιστημονική κοινότητα, οι αρχαιότητες αυτές ήταν τουλάχιστον ίσης αξίας με αυτές του Βενιζέλου, αν όχι και σημαντικότερες - στο Σταθμό Συντριβάνι, καθώς και σε πληθώρα δημοσίων έργων υψίστης σημασίας, στα οποία μετά την επαναφορά των αρχαιοτήτων και την επιμελή αρμολόγηση δύσκολα κανείς αντιλαμβάνεται την προηγούμενη διαδικασία», συμπλήρωσε η κα Μενδώνη, ενημερώνοντας μεταξύ άλλων ότι «προκειμένου να διασφαλίσουμε ότι η απόσπαση, η επανατοποθέτηση και η ανάδειξη των αρχαιοτήτων θα πραγματοποιηθεί με επιστημονικό τρόπο, έχουν ήδη δοθεί στην ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. από τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ, κατευθύνσεις και προδιαγραφές για την εκπόνηση των αναγκαίων μελετών. Στο πλαίσιο των τελευταίων, διασφαλίζεται η απαιτούμενη διεπιστημονική συνεργασία, με τη συμμετοχή των εξειδικευμένων - κατά ενότητα/μελέτη/έργο - επιστημονικών ειδικοτήτων, με την ανάλογη εμπειρία, υπό το συντονισμό των υπηρεσιών του ΥΠΠΟΑ, που διαθέτουν αποδεδειγμένη επιστημονική κατάρτιση για την αντιμετώπιση ανάλογων ζητημάτων».

«Οφείλω να επισημάνω ότι καμία απόφασή μας δεν είναι παράνομη. Όπως, οφείλω να επισημάνω ότι δεν υπάρχουν νέα στοιχεία που να επιβάλουν την όποια επανεξέταση του θέματος από το ΚΑΣ. Επίσης, είναι δεδομένες οι προσφυγές προς το ΣτΕ - το αναφέρετε στην ερώτησή σας, το είπατε και εδώ - οι οποίες σε σχετικά άμεσο χρόνο εκδικάζονται. Στις 6 Νοεμβρίου θα εκδικαστούν. Επομένως, προς τι η αγωνία; Το Δικαστήριο θα κρίνει και η Διοίκηση είναι υποχρεωμένη να προσαρμοστεί στην όποια απόφαση του ΣτΕ. Επομένως, είμαστε όλοι σε αναμονή. Εμείς έχομε απόλυτη εμπιστοσύνη στην ορθή κρίση του Δικαστηρίου, εσείς γιατί αγωνιάτε; Αν το ΣτΕ κρίνει παράνομη την Υπουργική Απόφαση του 2020, πολύ απλά, η Διοίκηση είναι υποχρεωμένη να συμμορφωθεί στην απόφαση του Δικαστηρίου», κατέληξε η υπουργός Πολιτισμού, σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ.

naftemporiki.gr

Προτεινόμενα για εσάς