Του Χάρη Θεοχάρη*
Η ενστικτώδης αντίδραση σε μια μεγάλη και σοβαρή κρίση είναι να επενδύει κανείς όλη του την ενέργεια στο να προφυλαχθεί, να περιορίσει τις απώλειες. Όμως, ο Υπουργός Τουρισμού, όπως προσωπικά αντιλαμβάνομαι τον ρόλο του, δεν έχει αυτή την πολυτέλεια. Με δεδομένη τη σημερινή κατάσταση, πιστεύω ακράδαντα ότι η καλύτερη άμυνα είναι η επίθεση. Όπως και ότι ακόμη και η χειρότερη κρίση κρύβει θετικά στοιχεία, κρύβει ευκαιρίες. Μάλλον η ίδια η κρίση είναι μια ευκαιρία επανεκκίνησης και αναγέννησης. Δεν ισχύει κάτι διαφορετικό στην περίπτωση της πανδημίας εξαιτίας του κορονοϊού Sars-Cov-2. Μάλιστα, ο COVID-19 έπληξε με ασύλληπτη σφοδρότητα τον κλάδο του τουρισμού - και όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά σε παγκόσμια κλίμακα. Ωστόσο, ακόμη και τώρα που βρισκόμαστε εν μέσω του δεύτερου κύματος έξαρσης της νόσου, οφείλουμε να βλέπουμε μακρύτερα από τις τρέχουσες δυσκολίες. Σε ό,τι μας αφορά ως υπουργείο Τουρισμού θεωρώ πως, παράλληλα με τη θεραπεία των παρενεργειών της επιδημίας στο τουριστικό επιχειρείν και την απασχόληση, οφείλουμε να ετοιμάζουμε, με σύνεση αλλά και με όραμα, την επόμενη μέρα για τον ελληνικό τουρισμό.
*Ο Χάρης Θεοχάρης είναι Υπουργός Τουρισμού.
Είναι αλήθεια ότι η χειρότερη δυνατή «θύελλα» χτύπησε την ελληνική τουριστική βιομηχανία στη φάση της απογείωσής της. Έως τον Μάρτιο του 2020 τα πρώτα μέτρα που είχαμε λάβει ως νέα πολιτική ηγεσία υπό τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, με τη διαφορετική φιλοσοφία που είχαμε αρχίσει να εφαρμόζουμε, αποτυπώθηκε σε θεαματικά αυξημένους δείκτες. Όμως, η πανδημία μάς ανάγκασε να αρχίσουμε να χτίζουμε ξανά όλα όσα έχουμε οραματιστεί για την ολόπλευρη αναβάθμιση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, σχεδόν από μηδενική βάση. Δείγμα της αποφασιστικότητας να προχωρήσουμε στην ταχύτερη δυνατή υλοποίηση του στρατηγικού σχεδιασμού μας είναι οι προτάσεις τις οποίες υπέβαλε το υπουργείο μας σχετικά με την αξιοποίηση των κονδυλίων που αναλογούν στον τουρισμό από το Ταμείο Ανάκαμψης. Ενδεικτικά, με προϋπολογισμό 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο και με την εξασφάλιση επιπλέον κεφαλαίων από τον ιδιωτικό τομέα, θα ενισχύσουμε την ίδρυση, την αναβάθμιση και τον ποιοτικό εκσυγχρονισμό των τουριστικών καταλυμάτων. Το ζητούμενο είναι η ουσιαστική αναβάθμιση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, με πάγια στόχευση την προσέλκυση φιλοξενούμενων οι οποίοι θα δαπανούν περισσότερα χρήματα στη χώρα μας ώστε να απολαμβάνουν υπηρεσίες ανώτερου επιπέδου. Στο πλαίσιο αυτό, επιδιώκουμε την καθιέρωση πρακτικών της λεγόμενης «πράσινης οικονομίας», προωθούμε την ενεργειακή αναβάθμιση των τουριστικών καταλυμάτων με τη χρήση ανανεώσιμων πηγών κ.λπ. Παράλληλα, πριμοδοτούμε τον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων, ενώ δίνουμε μεγάλη έμφαση στη διεύρυνση της προσβασιμότητας, συναισθανόμενοι το καθήκον μας απέναντι σε εμποδιζόμενα άτομα οποιασδήποτε κατηγορίας.
Ο εκσυγχρονισμός και η ολική αναμόρφωση των υποδομών στους τουριστικούς λιμένες ολόκληρης της χώρας είναι ένα άλλο μεγάλο έργο, άμεσης προτεραιότητας και με μακρόπνοη προοπτική. Σχεδόν εξίσου σημαντικός είναι ο εκσυγχρονισμός του στόλου των τουριστικών πλοίων. Σε έναν διαφορετικό πλην ζωτικό τομέα, επενδύουμε στη διασύνδεση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος με την αγροτική παραγωγή και τη γαστρονομία. Χρειαζόμαστε νέες μορφές τουρισμού, ιδιαιτέρως προσοδοφόρες όπως π.χ. ο τουρισμός ευεξίας, ο ιατρικός, ο ορειβατικός κ.ά. Επίσης, η διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος προϋποθέτει ότι θα αναδειχθούν και θα αξιοποιηθούν τα μεγάλα φυσικά πλεονεκτήματα της πατρίδας μας. Γι’ αυτό θα πρέπει, επιτέλους, να
φέρουμε στο προσκήνιο τα προϊόντα που παράγει η ελληνική γη και συνακόλουθα, τον γευστικό και ποιοτικό πλούτο της χώρας. Ο γαστρονομικός τουρισμός, άλλωστε, βρίσκεται σε ανάπτυξη διεθνώς και η Ελλάδα έχει όλα τα προσόντα να διεκδικήσει ένα μεγάλο κομμάτι αυτής της αγοράς και, γιατί όχι, να πρωταγωνιστήσει.
Επιπλέον των προηγουμένων δράσεων, τα σχέδια του υπουργείου Τουρισμού αγκαλιάζουν όλες τις πτυχές της φιλοξενίας. Η ψηφιοποίηση των υπηρεσιών σε όλα τα επίπεδα, η δημιουργία ενιαίου συστήματος ηλεκτρονικής καταγραφής αφίξεων και αναχωρήσεων στα τουριστικά καταλύματα της χώρας, η ίδρυση του Εθνικού Παρατηρητηρίου για τη Βιώσιμη Τουριστική Ανάπτυξη είναι μερικά μόνο από τα έργα υποδομής τα οποία έχουμε μελετήσει επισταμένως και βρίσκονται ήδη σε τροχιά εκτέλεσης.
Σε ό,τι αφορά την προβολή της Ελλάδας, έχουμε ήδη ξεκινήσει μια διεθνή καμπάνια μεγάλης κλίμακας, με πολύ υψηλές επικοινωνιακές και αισθητικές προδιαγραφές, την οποίαν σταδιακά θα ενισχύουμε ακόμη περισσότερο. Βεβαίως, κρίσιμης σημασίας για το μέλλον του κλάδου είναι η εκ βάθρων μεταρρύθμιση στην επαγγελματική τουριστική εκπαίδευση, στην οποίαν πραγματοποιούμε μια πολύ σοβαρή επένδυση. Όχι μόνο χρημάτων από το κονδύλι του Ταμείου Ανάκαμψης αλλά και ελπίδων. Νέα στελέχη, σωστά καταρτισμένα, θα γίνουν το νέο πρόσωπο του ελληνικού τουρισμού. Με καλύτερο προσωπικό, με περισσότερες και καλύτερες υπηρεσίες, η ελληνική τουριστική βιομηχανία θα βγει πιο ισχυρή από την τρέχουσα ή οποιαδήποτε άλλη κρίση. Διότι, ενάντια στις αντιξοότητες, δεν εγκαταλείπουμε ούτε για μία στιγμή τα σχέδιά μας, έχοντας πάντα ως στόχο τη μεγιστοποίηση της αποδοτικότητας του ελληνικού τουριστικού κλάδου, σε μια κατεύθυνση σύγχρονης, βιώσιμης και, κυρίως, δίκαιης ανάπτυξης για το σύνολο του λαού μας.