Στo Bremervoerde της Κάτω Σαξονίας θα αρχίσει να κατασκευάζεται τον Σεπτέμβριο ο πρώτος σταθμός ανεφοδιασμού επιβατικών τρένων με υδρογόνο παγκοσμίως. Εκπρόσωποι του γερμανικού κράτους και των εμπλεκόμενων εταιρειών συναντήθηκαν στο σημείο για μια συμβολική τελετή θεμελίωσης.
Μια δοκιμαστική περίοδος δεκαοκτώ μηνών για τους δύο πρώτους συρμούς ολοκληρώθηκε με επιτυχία στα τέλη Φεβρουαρίου. Το έργο κινητικότητας, το οποίο έχει συγκεντρώσει το διεθνές ενδιαφέρον, προχωράει πλέον στην επόμενη φάση του. Η εταιρεία αερίων και μηχανολογικών εφαρμογών Linde θα κατασκευάσει και θα αναλάβει τη λειτουργία του σταθμού ανεφοδιασμού με υδρογόνο κοντά στον σταθμό του Bremervoerde για λογαριασμό της Εταιρείας Τοπικών Μεταφορών της Κάτω Σαξονίας (LNVG).
Οι υπόλοιποι εταίροι είναι η κατασκευάστρια εταιρεία σιδηροδρομικών οχημάτων Αlstom, το κράτος της Κάτω Σαξονίας και η Εταιρεία Σιδηροδρόμων και Μεταφορών Elbe-Weser (EVB).
Μετά την ολοκλήρωση, η οποία αναμένεται στα μέσα του 2021, ο σταθμός ανεφοδιασμού με υδρογόνο θα αντικαταστήσει την υπάρχουσα, κινητή λύση ανεφοδιασμού. Με χωρητικότητα περίπου 1.600 κιλά υδρογόνου ημερησίως, αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους, ονομαστικά, σταθμούς ανεφοδιασμού με υδρογόνο παγκοσμίως.
Από τις αρχές του 2022, 14 τοπικοί συρμοί υδρογόνου, τους οποίους προμηθεύει η Alstom, θα ανεφοδιάζονται εκεί σε καθημερινή και εικοσιτετράωρη βάση, εφόσον απαιτείται. Χάρη στη δυνατότητα αυτονομίας για 1.000 χιλιόμετρα, οι συρμοί πολλαπλών μονάδων θα μπορούν να κινούνται χωρίς εκπομπές καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας στο δίκτυο της EVB μόλις με ένα γέμισμα της δεξαμενής.
Οι περιοχές επέκτασης του σταθμού ανεφοδιασμού θα επιτρέψουν αργότερα την επιτόπου παραγωγή υδρογόνου με τη χρήση ηλεκτρόλυσης και αναγεννητικής ηλεκτρικής ενέργειας. Η χρήση του υδρογόνου ως καυσίμου για τρένα θα περιορίσει σημαντικά την περιβαλλοντική επιβάρυνση, καθώς ένα κιλό υδρογόνου αντικαθιστά περίπου 4,5 λίτρα καύσιμου ντίζελ.
Το έργο χρηματοδοτείται από το εθνικό πρόγραμμα καινοτομίας για την τεχνολογία υδρογόνου και κυψελών καυσίμου, του Ομοσπονδιακού Υπουργείου Μεταφορών και Ψηφιακών Υποδομών. Η NOW GmbH θα συντονίσει την οδηγία χρηματοδότησης και η Project Management Jülich (PtJ) θα είναι υπεύθυνη για την υλοποίηση.
Το Coradia iLint είναι το πρώτο επιβατικό τρένο παγκοσμίως, το οποίο τροφοδοτείται από μια κυψέλη καυσίμου υδρογόνου, που παράγει ηλεκτρική ενέργεια με σκοπό την πρόωση. Πλήρως απαλλαγμένο από τις εκπομπές ρύπων, το τρένο αυτό είναι αθόρυβο και αποβάλλει μόνο υδρατμούς και νερό συμπύκνωσης. Ο συρμός διαθέτει ποικίλες καινοτομίες: μετατροπή καθαρής ενέργειας, ευέλικτη αποθήκευση ενέργειας σε συσσωρευτές, και έξυπνη διαχείριση κινητήριας ισχύος και διαθέσιμης ενέργειας. Ειδικά σχεδιασμένο για χρήση σε γραμμές χωρίς ηλεκτροκίνηση, το Coradia iLint καθιστά εφικτές τις καθαρές, βιώσιμες σιδηροδρομικές μεταφορές.
Φ. Ζώης