Κάποτε οι παρουσιάσεις των οχημάτων ξεκινούσαν από το …αυτοκίνητο. Σήμερα, από τα τάμπλετ! Οι καιροί αλλάζουν και όλα περιστρέφονται, πια, γύρω από την ψηφιακή λειτουργία των συστημάτων, τη συνδεσιμότητα, τα δεδομένα, την έξυπνη τεχνολογία που μας εξασφαλίζει άνεση και πολυτέλεια στις μετακινήσεις μας. Ο «διάλογος» μεταξύ χρήστη και μηχανής είναι διαρκής και, μάλλον, επιβεβλημένος, δίνοντας έμφαση στην ασφάλεια, το πολιτισμένο περιβάλλον, την ψυχαγωγία στο μέγιστο βαθμό, την εξατομίκευση των επιλογών. Στην περίπτωση της νέας S-Class, η εταιρία από τη Στουτγάρδη αποφάσισε να μας μυήσει πρώτα στο MBUX (Mercedes-Benz User Experience), τη δεύτερη γενιά του συστήματος, με δυνατότητα να μαθαίνει. Το εσωτερικό του αυτοκινήτου έχει γίνει ακόμη πιο ψηφιακό και ευφυές, καθώς το υλικό (hardware) και το λογισμικό έχουν κάνει άλματα προόδου: φωτεινές ενδείξεις σε έως πέντε μεγάλες οθόνες, εν μέρει με τεχνολογία OLED, διευκολύνουν ακόμη πιο περισσότερο τον χειρισμό και τις λειτουργίες ανέσεων του αυτοκινήτου. Ο ανθρώπινος παράγοντας βρίσκεται πάντα στο επίκεντρο. Οι δυνατότητες εξατομίκευσης και διαισθητικού χειρισμού διευρύνθηκαν ακόμη περισσότερο, τόσο για τους πίσω επιβάτες όσο και για τον οδηγό: για παράδειγμα, η νέα τρισδιάστατη οθόνη οδηγού προσφέρει, για πρώτη φορά, καλύτερη αντίληψη του χώρου με το πάτημα ενός κουμπιού. Ρεαλιστικό, τρισδιάστατο –οπτικά – αποτέλεσμα, χωρίς να χρειάζεται να φοράτε γυαλιά 3D.
Ο φωνητικός βοηθός «Hey Mercedes» έχει την ικανότητα να κάνει ακόμη περισσότερο διάλογο. Ορισμένες ενέργειες μάλιστα μπορούν να πραγματοποιούνται ακόμη και χωρίς να πείτε «Hey Mercedes» για ενεργοποίηση, όπως η λήψη τηλεφωνικής κλήσης ή η εμφάνιση του χάρτη πλοήγησης. Επιπλέον, ο φωνητικός βοηθός «Hey Mercedes» μπορεί να εξηγήσει πού βρίσκεται το κουτί πρώτων βοηθειών ή πώς γίνεται η σύνδεση ενός smartphone μέσω Bluetooth.
Παράλληλα με τη χρήση του PIN, μια νέα μέθοδος επαλήθευσης ταυτότητας εγγυάται υψηλό επίπεδο ασφάλειας, συνδυάζοντας δακτυλικό αποτύπωμα, αναγνώριση προσώπου και φωνητική αναγνώριση. Με τον τρόπο αυτό επιτρέπεται η πρόσβαση στις προσωπικές ρυθμίσεις ή η επαλήθευση ηλεκτρονικών πληρωμών μέσα από το όχημα.
Ωστόσο, όπως μας λένε, αυτό που κάνει το MBUX να ξεχωρίζει, είναι η δικτύωσή του με μια πληθώρα συστημάτων και δεδομένων αισθητήρων του οχήματος. Για παράδειγμα, η λειτουργία προειδοποίησης αποβίβασης στην S-Class χρησιμοποιεί πλέον κάμερες, για να αναγνωρίζει εάν κάποιος επιβάτης θέλει να βγει από το όχημα. Αν κάποιος άλλος χρήστης του δρόμου πλησιάζει στη νεκρή γωνία ορατότητας, ο ενεργός ατμοσφαιρικός φωτισμός συμμετέχει στο σύστημα προειδοποίησης αποβίβασης και αναβοσβήνει με κόκκινο χρώμα. Το εσωτερικό σύστημα υποβοήθησης MBUX ελέγχει εάν το παιδικό κάθισμα είναι σωστά στερεωμένο στο κάθισμα του συνοδηγού, ενώ παρακολουθεί και το επίπεδο προσοχής του οδηγού. Αν υπάρχουν ενδείξεις ότι ο οδηγός κινδυνεύει να πέσει σε κατάσταση μικρο-ύπνου, τον προειδοποιεί το ATTENTION ASSIST.
Ειδικότερα, η νέα S-Class αποτελεί εμπειρία για όλες σχεδόν τις αισθήσεις – όραση, αφή και ακοή –, ενώ προσφέρει πολυάριθμες καινοτομίες στα θέματα της υποβοήθησης οδήγησης, της προστασίας και της αλληλεπίδρασης. Διαθέτει, λοιπόν, μεταξύ άλλων:
Οθόνη Head-up επαυξημένης πραγματικότητας (AR-HUD): Προαιρετικά διατίθενται δυο διαφορετικές οθόνες Head-up, εκ των οποίων η μία αποτελεί πρωτοποριακή έκδοση με εξαιρετικά μεγάλη εικόνα. Η γωνία ανοίγματος της οθόνης είναι 10° οριζόντια και 5° κατακόρυφα και προβάλλεται εικονικά σε απόσταση 10 μέτρων. Αυτή η επιφάνεια προβολής αντιστοιχεί σε οθόνη με διαγώνιο 77 ιντσών. Η οθόνη AR-HUD προσφέρει πλούσιο περιεχόμενο επαυξημένης πραγματικότητας για τα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης και πληροφοριών πλοήγησης. Συγχωνεύονται στο περιβάλλον μπροστά από το όχημα και συμβάλλουν στην περαιτέρω μείωση της απόσπασης προσοχής του οδηγού. Η μονάδα που παράγει εικόνα (DMD, digital mirror device της Texas Instruments) αποτελείται από μία μήτρα υψηλής ανάλυσης με 1,3 εκατ. ξεχωριστά κάτοπτρα και μια πηγή φωτός υψηλής απόδοσης. Η τεχνολογία αυτή χρησιμοποιείται και στις συσκευές προβολής των κινηματογράφων. Η Mercedes-Benz τη χρησιμοποιεί για πρώτη φορά στην S-Class για τη δημιουργία εικόνων στην οθόνη Head-up.
Τρισδιάστατη οθόνη οδηγού: Βλέποντας στην οθόνη διαφορετικές προοπτικές εικόνας ενός αντικειμένου δημιουργείται η αίσθηση βάθους στον χώρο. Σε αυτή την πρωτοποριακή αυτο-στερεοσκοπική οθόνη, επιτυγχάνεται με ένα αριστοτεχνικό συνδυασμό συμβατικής οθόνης LCD με μία ειδική δομή pixel και ελεγχόμενη γρίλια διαφράγματος LCD. Η λεγόμενη μάσκα σκίασης είναι τοποθετημένη ελάχιστα χιλιοστά μπροστά από την οθόνη LCD και προσαρμόζεται με τόση ακρίβεια στη θέση κεφαλιού του θεατή, ώστε το αριστερό και δεξί μάτι βλέπουν διαφορετικά pixel της οθόνης LCD. Με αυτόν τον τρόπο δημιουργείται η επιθυμητή αίσθηση βάθους. Στην οθόνη υπάρχει ενσωματωμένο ένα σύστημα στερεοσκοπικών καμερών, το οποίο χρησιμοποιείται για να ανιχνεύει με ακρίβεια τη θέση των ματιών του θεατή. Χάρη σε μεθόδους που ανέπτυξε η Mercedes-Benz για την προσαρμογή αποστάσεων και σε μια διαμόρφωση συστήματος μικρού λανθάνοντα χρόνου, ο οδηγός απολαμβάνει μεγάλη ελευθερία κινήσεων. Η εικόνα στην οθόνη του οδηγού αναπροσαρμόζεται διαρκώς.
Εσωτερικό σύστημα υποβοήθησης MBUX: Χρησιμοποιώντας κάμερες στη μονάδα χειριστηρίων οροφής και αλγόριθμους μάθησης, το εσωτερικό σύστημα υποβοήθησης MBUX αναγνωρίζει και προβλέπει επιθυμίες και προθέσεις των επιβατών. Για να το κάνει αυτό, ερμηνεύει την κατεύθυνση του κεφαλιού, τις κινήσεις των χεριών και τη γλώσσα του σώματος, και ανταποκρίνεται με αντίστοιχες λειτουργίες του οχήματος. Για παράδειγμα, αν ο οδηγός στρέψει το βλέμμα προς το πίσω παρμπρίζ, το εσωτερικό σύστημα υποβοήθησης ανοίγει αυτόματα το ρολό σκίασης. Εάν ο οδηγός ψάχνει κάτι στο κάθισμα του συνοδηγού στο σκοτάδι, ανάβει αυτόματα το φως. Αρκεί να κοιτάξει έναν από τους εξωτερικούς καθρέφτες για να τον ρυθμίσει, χωρίς να τον έχει επιλέξει προηγουμένως από τον διακόπτη. Οι φυσικές κινήσεις των χεριών αναγνωρίζονται επίσης, και ο οδηγός ή κάποιος επιβάτης μπορεί να ανοίξει τη συρόμενη οροφή χωρίς να την αγγίξει. Η πρόσβαση στις προτιμώμενες λειτουργίες γίνεται με τη βοήθεια της «χειρονομίας Αγαπημένων» (αντίχειρας και δείκτης χεριού σε σχήμα V). Ο οδηγός και οι επιβάτες μπορούν να συνδέσουν τα προσωπικά τους «Αγαπημένα» με το σύστημα. Εκτός από την αυξημένη άνεση χειρισμού, το εσωτερικό σύστημα υποβοήθησης MBUX προσφέρει επίσης βελτιωμένη ασφάλεια. Ελέγχει, για παράδειγμα, εάν είναι σωστά στερεωμένο το παιδικό κάθισμα που βρίσκεται στο κάθισμα συνοδηγού.
Τεχνολογία OLED: Η συντομογραφία σημαίνει Organic Light Emitting Diode, δηλαδή οργανική δίοδος εκπομπής φωτός. Σε αντίθεση με την τεχνολογία LCD, κάθε οθόνη OLED αποτελείται από αρκετά οργανικά στρώματα εκπομπής φωτός επάνω σε ένα πλαστικό υπόστρωμα. Στην S-Class, η οθόνη OLED τοποθετείται πίσω από γυάλινη πρόσοψη και, σε συνδυασμό με τους ενεργοποιητές και τους αισθητήρες πίεσης που βρίσκονται από πίσω, προσφέρει πλούσια εμπειρία χειρισμού και ενδείξεων. Η αξιολόγηση της ασκούμενης πίεσης και η επιβεβαίωση των εντολών αφής επιτρέπει ένα μεγάλο εύρος λειτουργιών. Οι OLED επιφάνειες εκπέμπουν φως όταν σε αυτές διοχετεύεται ηλεκτρικό ρεύμα, και αντίθετα με τις οθόνες LCD δεν χρειάζονται εξωτερικό οπίσθιο φωτισμό. Κατανάλωση ρεύματος γίνεται μόνο στα σημεία όπου πρέπει να φωτιστούν τα pixel, συνεπώς ένα από τα οφέλη είναι το καλύτερο επίπεδο μαύρου και η εντονότερη αντίθεση. Κατά τη συνήθη προβολή διαδοχικών εικόνων, η τεχνολογία OLED καταναλώνει έως και 30 % λιγότερη ενέργεια σε σύγκριση με την τεχνολογία LCD. Φωνητικός βοηθός «Hey Mercedes»: Τα συμβατικά συστήματα φωνητικού ελέγχου των αυτοκινήτων λειτουργούν με συγκεκριμένες εντολές των χρηστών τους. Επειδή όμως ο φωνητικός βοηθός «Hey Mercedes» καταλαβαίνει τη φυσική γλώσσα, ακούει κάθε λέξη κατανοώντας πρακτικά οποιαδήποτε φράση αφορά το infotainment και τη λειτουργία του οχήματος σε 27 γλώσσες. Επιπλέον, αναγνωρίζεται ο έμμεσος λόγος, για παράδειγμα ο χρήστης μπορεί να πει «Κρυώνω», αντί να δώσει την σαφή εντολή "Θερμοκρασία στον χώρο ποδιών στους 24 βαθμούς", για να ρυθμίσει τη θερμοκρασία στον χώρο ποδιών. Το σύστημα φωνητικών ελέγχου έχει επίσης την ικανότητα εκμάθησης. Αφενός, συντονίζεται με τον χρήστη και τη φωνή του, ενώ καταλαβαίνει επίσης καλύτερα τους χρήστες άλλης μητρικής γλώσσας. Αφετέρου, τα μοντέλα του λογισμικού στο διακομιστή μαθαίνουν σταδιακά νέες λέξεις ή τη μεταβαλλόμενη χρήση της γλώσσας στην πάροδο του χρόνου. Επιπλέον το σύστημα δεν απαντά πλέον στερεοτυπικά, αλλά διαφοροποιεί τις απαντήσεις του. Ο φωνητικός βοηθός λειτουργεί ουσιαστικά ως εξής: οι φωνητικές εντολές απαλλάσσονται από θορύβους περιβάλλοντος, συμπιέζονται και μεταδίδονται. Η κεντρική μονάδα στο όχημα και ο διακομιστής αξιολογούν τα δεδομένα και στέλνουν μια απάντηση. Το σύστημα αποφασίζει ποια απάντηση είναι η πιο πιθανή και, μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα, ακολουθεί η απάντηση/αντίδραση. Αυτό σημαίνει ότι ο φωνητικός βοηθός ανταποκρίνεται ακόμη κι όταν δεν υπάρχει συνδεσιμότητα.