Σε καμία άλλη χώρα της ΕΕ η αναλογία αιτούντων άσυλο και πληθυσμού δεν είναι τόσο μεγάλη όσο στην Κύπρο, γράφει το Spiegel Online σε άρθρο με τίτλο: «Το παραθυράκι», που υπογράφουν οι δημοσιογράφοι Γιώργος Χρηστίδης και Στέφεν Λίντκε: «Περισσότερα από 13.000 άτομα ζήτησαν άσυλο το 2019 στην Κύπρο. Φέτος δεν αποκλείεται να γίνουν περισσότεροι. Το 3,8% του κυπριακού πληθυσμού αποτελείται πλέον από αιτούντες άσυλο ή πρόσφυγες. Στη Γερμανία το ποσοστό αυτό θα αντιστοιχούσε σε σχεδόν 3 εκατομμύρια.
Σχεδόν παντού στην Ευρώπη οι αριθμοί των προσφύγων μειώθηκαν τα τελευταία χρόνια. Στην Κύπρο, ωστόσο τετραπλασιάστηκαν από το 2016. Η Μεγαλόνησος είναι μια από τα ελάχιστα παραθυράκια που έχουν μείνει ανοιχτά στα ερμητικά κλειστά ευρωπαϊκά σύνορα.
Το κυπριακό σύστημα ασύλου βρίσκεται στα πρόθυρα της κατάρρευσης, οι αιτούντες περιμένουν χρόνια την απόφαση των αρχών. Τμήμα του κυπριακού πληθυσμού αισθάνεται ότι η κατάσταση αυτή ξεπερνά τις δυνατότητες του νησιού και ζητά αυστηρότερους ελέγχους.
Σε πολλές χώρες, κυρίως στον ευρωπαϊκό νότο τα σύνορα έκλεισαν. Στην ελληνοκυπριακή πλευρά κανείς δεν σκέπτεται ωστόσο να κλείσει την Πράσινη Γραμμή. Πουθενά δεν είναι ευκολότερη η είσοδος στην ΕΕ όσο στη Κύπρο. Οι περισσότεροι αιτούντες άσυλο έρχονται από την τουρκοκυπριακή πλευρά. Εκατοντάδες χιλιόμετρα από τις ακτές της Συρίας στην ουσία δεν υπάρχουν φράχτες και συνοριοφύλακες που να απωθούν βίαια μετανάστες.
Σύμφωνα με σφυγμομετρήσεις πάνω από το 65% του ελληνοκυπριακού πληθυσμού θεωρεί το μεταναστευτικό ως το κορυφαίο πρόβλημα τη χώρας. Μόνο στη Μάλτα το ποσοστό είναι υψηλότερο. Ο υπουργός Εσωτερικών Νίκος Νουρής προτίθεται να ενισχύσει τους ελέγχους στη Πράσινη Γραμμή. Ακόμα όμως και εκείνος, ο οποίος χαρακτηρίζει τους περισσότερους νεοαφιχθέντες, οικονομικούς μετανάστες, παραδέχεται ότι δεν μπορείς να κλείσεις ερμητικά τη Πράσινη Γραμμή. Η επανένωση της Κύπρου παραμένει ο πρωταρχικός στόχος της κυπριακής κυβέρνησης».
Στηβ Βρανάκης: «Ο αφηγητής του νέου “εμείς”»
«Ως Chief Creative Officer ο πρώην μάνατζερ της Google, Στηβ Βρανάκης ανέλαβε να βελτιώσει την εικόνα της Ελλάδας προς τα έξω. Για την αποστολή του, η πανδημία του κορωνοϊού είναι ταυτόχρονα πρόκληση, αλλά και ευκαιρία», γράφει ο ανταποκριτής της Handelsblatt στην Αθήνα Γκερτ Χέλερ σε άρθρο με τίτλο «Ο αφηγητής του νέου “εμείς”»:
«Σε καμία ευρωπαϊκή χώρα δεν υπάρχει ένα τέτοιο αξίωμα. Όμως η Ελλάδα είναι διαφορετική. Πολλοί συνδέουν την Ελλάδα με νεποτισμό, διαφθορά και κρίσεις. Οι “ελληνικές στατιστικές” καθιερώθηκαν κάποτε ως όρος στις Βρυξέλλες. Η χώρα θεωρείται στην Ευρώπη μαύρο πρόβατο. Ο Στηβ Βρανάκης θέλει να τα αλλάξει αυτά. Θέλει να “επανατοποθετήσει” τη πατρίδα του με ένα “νέο αφήγημα” και να συμβάλει έτσι ώστε να αποκατασταθεί “η εμπιστοσύνη στην Ελλάδα”. Αποστολή του είναι να σχεδιάζει τις εκστρατείες υπουργείων και δημοσίων υπηρεσιών. Ως πρώην εκτελεστικός διευθυντής της Google Creative Lab για την Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική διαθέτει τις απαιτούμενες ικανότητες. Όμως στην Αθήνα πρέπει τώρα να συντονίζει υπουργούς και γραφειοκράτες.
Ένα από τα πρότζεκτ που δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια της κρίσης του κορωνοϊού είναι η καμπάνια #GreecefromHome. Το ειδικό κανάλι του YouTube προσφέρει, μεταξύ άλλων, εικονικές περιηγήσεις σε μουσεία, περιπάτους σε ακρογιαλιές, παρουσιάζει την ελληνική κουζίνα και την ελληνική μουσική. Η εκστρατεία στήθηκε μέσα σε λίγες μόνο εβδομάδες. Η ομάδα του Βρανάκη αποτελούνταν εν μέρει από φοιτητές, στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
«Οι συνεργάτες μου είχαν τα μισά μου χρόνια», λέει ο Βρανάκης. H κρίση, συνεχίζει, έπληξε τους πάντες, αλλά κυρίως τους νέους, των οποίων κρίνεται το μέλλον: Χρειάζομαι την οργή, αλλά και τον ενθουσιασμό τους. Εκείνοι είναι που θα παρουσιάσουν το νέο αφήγημα της Ελλάδας».