Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος προβάλλει online, για πρώτη φορά, μια αντιπροσωπευτική επιλογή ταινιών από τον μεταπολεμικό κινηματογράφο. Ανάμεσα τους «Ο Δράκος», «Η Μαγική Πόλη» και «Το Ποτάμι» του Νίκου Κούνδουρου.
Η έναρξη θα γίνει με την ιστορική «Άννα Ροδίτη» των Γιάννη Φιλίππου και Μιχάλη Γαζιάδη, που αποκαταστάθηκε από την Ταινιοθήκη της Ελλάδος, ενώ θα προβληθούν και τρία ντοκιμαντέρ που υπογράφουν ο Λάμπρος Λιαρόπουλος και ο Κώστας Βρεττάκος.
Θα προβληθούν έξι ταινίες μυθοπλασίας και τρία ντοκιμαντέρ. Πρόκειται για ορισμένες σπάνιες ταινίες από τη συλλογή της Ταινιοθήκης που δεν έχουν συχνά προβληθεί αλλά και άλλες που, αν και αρκετά προβεβλημένες, δεν παύουν να αποτελούν σημαντικούς σταθμούς στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου. Κάθε ταινία θα κάνει τη διαδικτυακή πρεμιέρα της μια συγκεκριμένη ημέρα και ώρα στην ανανεωμένη ιστοσελίδα της Ταινιοθήκης (tainiothiki.gr), και θα είναι διαθέσιμη για τρία 24ωρα στο διαδίκτυο. Στη συνέχεια, τη σειρά της θα παίρνει η επόμενη.
Η επιλογή των ταινιών δίνει αντιπροσωπευτικά δείγματα της περιόδου ανάπτυξης των ελληνικών στούντιο (Ανζερβός, Φίνος Φιλμ) στην πρώτη μεταπολεμική περίοδο, την εμφάνιση μιας πρώτης γενιάς σκηνοθετών/δημιουργών -με χαρακτηριστική περίπτωση τον Νίκο Κούνδουρο, την εμφάνιση της πρώτης Ελληνίδας σκηνοθέτη που πήρε μέρος σε διεθνές Φεστιβάλ, του σπουδαίου εκπροσώπου του ντοκιμαντέρ Λάμπρου Λιαρόπολου -που μαθήτεψε δίπλα στον Ανρί Λαγκλουά. Από την περίοδο της δικτατορίας και την μεταπολίτευση, παρουσιάζεται μια σημαντική ταινία του Γιώργου Σταμπουλόπουλου που είχε σημαντικά προβλήματα με τη λογοκρισία και διακρίθηκε σε ξένα Φεστιβάλ και από την μεταπολίτευση τα δύο ντοκιμαντέρ του σημαντικού λογοτέχνη, σκηνοθέτη και μεγάλου υποστηρικτή της Ταινιοθήκης Κώστα Βρεττάκου. Με αυτόν τον δεύτερο κύκλο, ο θεατής θα γνωρίσει το αρχείο της Ταινιοθήκης και την πολύπλευρη δράση της -διάσωση, αποκατάσταση, συντήρηση και προβολή ταινιών του ελληνικού κινηματογράφου. Το ίδιο διάστημα, μέσω της ιστοσελίδας, οι θεατές θα μπορούν να μαθαίνουν περισσότερες λεπτομέρειες για τις ταινίες αυτές.
Έτσι, μετά την ολοκλήρωση του αφιερώματος στον βωβό και τον πρώιμο ομιλούντα κινηματογράφο, με ταινίες που η Ταινιοθήκη της Ελλάδος έχει αποκαταστήσει και ψηφιοποιήσει, σειρά παίρνουν ταινίες-ορόσημα στο μεταπολεμικό ελληνικό σινεμά, που απλώνονται από τη δεκαετία του ’40 και φτάνουν μέχρι τα χρόνια της δικτατορίας, τη μεταπολίτευση, και τα τέλη του ’80. Πρόκειται για έξι ταινίες μυθοπλασίας που περιλαμβάνουν μερικές από τις γνωστότερες ταινίες του Νίκου Κούνδουρου, αλλά και σημαντικές δουλειές της Λίλας Κουρκουλάκου και του Γιώργου Σταμπουλόπουλου.
Οι ταινίες
«Άννα Ροδίτη» (Γιάννης Φιλίππου, Μιχάλης Γαζιάδης, 1948)
Ρομαντική και περιπετειώδης ταινία, τοποθετημένη στην περίοδο της Κατοχής στην Ρόδο. Στην ταινία συμμετέχουν ορισμένοι από τους σημαντικότερους ηθοποιούς του κινηματογράφου και του θεάτρου της εποχής (Καίτη Πάνου, Λάμπρος Κωνσταντάρας, Γιάννης Πρινέας).
«Το Ποτάμι» (Νίκος Κούνδουρος, 1959)
Με καταπληκτική φωτογραφία από τον Τζιοβάνι Βαριάνο, ο Κούνδουρος καταφέρνει να αποσπάσει το αισθητικό αποτέλεσμα που η εικαστική του ματιά αναζητούσε. Η πρώτη ταινία στην οποία αναγνωρίστηκε δικαστικά στον σκηνοθέτη η δυνατότητα να προστατεύσει τη δική του εκδοχή του μοντάζ (director’s cut).
«Ανοιχτή επιστολή» (Γιώργος Σταμπουλόπουλος, 1967)
Γυρισμένη επί δικτατορίας και λογοκριμένη από το καθεστώς, η ταινία αφηγείται την ιστορία ενός νέου μικροαστού, γεννημένου στην Κατοχή και προετοιμασμένου από τις κοινωνικές συνθήκες να «βολευτεί». Ο νέος άντρας προσπαθεί να μην αντιδρά και να μη σκέφτεται, αναζητώντας μια κάποια διαφυγή σε διάφορους έρωτες, μέχρι που συναντά μια συνειδητοποιημένη νεαρή δασκάλα.
«Γράμμα από το Σαρλερουά» (Λάμπρος Λιαρόπουλος, 1965)
Ο ματαιωμένος νόστος ενός Έλληνα εργάτη στα ανθρακωρυχεία του Βελγίου.
«Ο Δράκος» (Νίκος Κούνδουρος, 1956)
Με την ταινία του αυτή, σε σενάριο Ιάκωβου Καμπανέλλη και μουσική Μάνου Χατζιδάκι, ο Νίκος Κούνδουρος φέρνει στην Ελλάδα τον «κινηματογράφο του δημιουργού», έξω από τη κυρίαρχη λογική της εμπορικής παραγωγής. Η ταινία, με την παραβολή του άπραγου υπαλληλάκου που υποδύεται τον μεγαλοκακοποιό (Ντίνος Ηλιόπουλος), αρθρώνει μια κριτική θέση στη μετεμφυλιακή καταπιεστική συναίνεση. Σήμερα θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα φιλμ του ελληνικού σινεμά.
«Το στρώμα της καταστροφής» (Kώστας Βρεττάκος, 1980)
Η ταινία απογειώνει το είδος του αρχαιολογικού ντοκιμαντέρ, καταγράφοντας την αποκάλυψη και συγχρόνως την καταβύθιση της αρχαίας Καλλίπολης από τα νερά του Μόρνου, για την υδροδότηση της Αθήνας, στα τέλη της δεκαετίας του '70.
«Η διάσωση του μνημείου» (Κώστας Βρεττάκος, 1987) Το χρονικό της διάσωσης και συντήρησης στον βράχο της Ακρόπολης, μεταξύ 1973-86 -καταγραφή του εγχειρήματος.
«Το νησί της σιωπής» (Λίλα Κουρκουλάκου, 1958)
Μια γενναία ματιά στον εγκλεισμό των λεπρών στη Σπιναλόγκα.
«Μαγική πόλη» (Νίκος Κούνδουρος, 1954)
Η φτώχια και η αλληλεγγύη σε μια φτωχογειτονιά που αντιτίθεται στον εκβιασμό των δυνατών του υποκόσμου. Πρωταγωνιστούν: Γιώργος Φούντας, Στέφανος Στρατηγός, Μαργαρίτα Παπαγεωργίου. Σε χαρακτηριστικούς ρόλους εμφανίζονται ο Μάνος Κατράκης, ο Ανδρέας Ντούζος, ο Ανέστης Βλάχος, o Μίμης Φωτόπουλος και ο Θανάσης Βέγγος -στην πρώτη του εμφάνιση στη μεγάλη οθόνη.
Ώρα έναρξης: 20:00